سه گام دشمن در جنگ شناختی/ خودسازی و جهاد تبیین راه مقابله با جنگ ادراکی است

حجت الاسلام والمسلمین دهقانی

کارشناس مهدویت گفت: تغییر باورها، جابجا کردن ارزش‌ها با ضد ارزش‌ها و تغییر رفتارها سه گام اصلی دشمن در جنگ شناختی است.

 

به گزارش روابط عمومی، حجت الاسلام والمسلمین زهیر دهقانی مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت در نشست بصیرت افزایی طلاب جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به اینکه یکی از وظایف دینی ما شناخت دشمن و تحرکات اوست، گفت: در روایت آمده است که اگر کسی چشم به روی دشمن ببندد وقتی بیدار می‌شود که در حیله‌ها و فریب‌های دشمن غوطه‌ور‌است.

وی جنگ شناختی یا ادراکی را نوعی جنگ نرم معرفی کرد و اظهار داشت: در این جنگ دشمن ذهن، قلب، ادراک و اراده انسان‌ها را هدف قرار می‌دهد و به گفته برخی، در آن مدیریت افکار توسط دشمن صورت می‌گیرد.  البته برخی هم جنگ شناختی را جنگ روایت‌ها دانسته‌اند بدین معنا که دشمن تلاش می‌کند تا روایت خودش را در اذهان جا بیندازد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دهقانی ادامه داد: اینکه برخی انقلابیون کم‌کم در مقابل انقلاب قرار می‌گیرند به دلیل آن است که در جنگ شناختی، سامانه اعتقاداتشان توسط دشمن تغییر یافته است.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری عظیم دشمن روی جنگ شناختی علیه جمهوری اسلامی اظهار داشت: این جنگ همه طیف‌های جامعه را در برمی‌گیرد، چه افراد خالی‌الذهن نسبت به مسائل مثل نوجوانانی که در جریان مسائل انقلاب نیستند و چه افراد معتقد، که دشمن می‌کوشد تا با اجرای یک سری تکنیک‌ها حداقل روی اراده افراد معتقد اثرگذار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین دهقانی روش معاویه در شام را از جنس جنگ شناختی دانست و گفت: ابزار دشمن در جنگ شناختی رسانه است و بهترین رسانه‌ها در این جنگ، شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی است، چرا که گستردگی و پیشرفت شگرفی داشته، مدیریت و حکمرانی آن در اختیار ما نیست و در دسترس همه نیز هست.

وی با بیان اینکه در جنگ شناختی دشمن در گام نخست می‌کوشد تا باورها را تغییر دهد و بهترین روش برای تغییر باورها ایجاد شک و شبهه است افزود: فضای مجازی هرچند ابزار خوبی برای شبهه افکنی است ولی برای رفع شبهه بسیار نامناسب است چرا که با یک تصویر یا دو خط مطلب، شبهه‌ای ایجاد می‌شود که پاسخ آن یک کتاب است و چون اصل در این فضا «ببین و رد شو» است مجالی برای پاسخ به شبهه باقی نمی‌ماند.

حجت الاسلام والمسلمین دهقانی گام دوم در جنگ شناختی را جابجا شدن بایدها و نبایدها و ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها عنوان کرد و گفت: حجابی که در جامعه ایرانی ارزش به‌حساب می‌آمد در این جنگ تبدیل به امر فردی می‌شود، مصرف‌گرایی ارزش مند می‌شود، داشتن بچه و تکثر اولاد ضد ارزش می‌شود.

وی گام سوم در جنگ شناختی را تغییر رفتار داست و اضافه کرد: همه این مراحل با تکنیک‌هایی از جمله انتشار رگباری و مسلسل‌وار اخبار نادرست و جعلی، بهره‌گیری از افراد تأثیرگذار یا سلبریتی ها، اعتبار زدایی از رسانه‌های خودی، برجسته‌سازی موارد هدف گذاری شده و کم‌رنگ کردن موارد امیدبخش، تحریک عواطف و احساسات و اهریمن سازی دروغین صورت می‌پذیرد.

 مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت در تفاوت جنگ شناختی با جنگ سخت بیان داشت: جنگ شناختی نامشهود است و اعلام رسمی ندارد ولی در جنگ سخت با شلیک اولین گلوله همه متوجه آغاز جنگ می‌شوند. از سوی دیگر وقتی در جنگ سخت یک نفر از دست می‌رود عنوان شهید می‌گیرد و عزت پیدا می‌کند ولی در جنگ شناختی هر نفری را که از دست می‌دهیم یک نفر به اردوگاه دشمن افزوده می‌شود.

وی در پایان اتصال دائم به خدا و درخواست ثبوت قدم از حق‌تعالی، افزایش سواد رسانه‌ای و توجه ویژه به جهاد تبیین به شکل صحیح را از مهم‌ترین گام‌های جبهه حق در جنگ شناختی عنوان کرد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱