حجت الاسلام والمسلمین اخوی مطرح کرد:

وظایف حوزه ‏های علمیه در جنگ ترکیبی دشمن/ قرارگاه اصلی نیروسازی برای انقلاب حوزه است

اخوی در نشست همگرایی مصاحبه گران (1)

استاد حوزه و دانشگاه قرارگاه اصلی نیروسازی برای انقلاب را حوزه علمیه به عنوان مادر انقلاب معرفی کرد و بیان داشت: مثل زمان جنگ که همه در مساجد جمع می شدند، امروز و در جنگ شناخنی دشمن، همه باید در حوزه های علمیه جمع شوند و با افزایش آگاهی های دینی و معرفتی خود به جنگ دشمن بروند.

 

به گزارش روابط عمومی، حجت الاسلام والمسلمین اصغر اخوی در درس اخلاق کارکنان جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به اینکه در طول تاریخ همیشه جبهه حق و باطل وجود داشته است، گفت: خداوند، انبیا و اولیا را فرستاد تا مردم را به سبک درست زندگی دعوت کنند و در مقابل آنها همیشه طاغوتیان با تعداد نفرات زیاد وجود داشته اند.

وی ادامه داد: یکی از مسائل مستمر در طول تاریخ، استفاده طواغیت از جهل و نادانی و فقر آگاهی مردم بوده است و انبیا همواره مردم را نسبت به مسائل آگاه می کردند تا با طواغیت همراه نشوند. بسیاری از مصائب اهل بیت علیهم السلام به خاطر جهل و نادانی مردم بوده است.

مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: حضرت زهرا علیهاالسلام همه جانبه از دین و ولایت دفاع کردند. ایشان با گفتگوها، سخنرانی ها، جلساتی که با بانوان داشتند و با مظلومیتی که به عهده گرفتند در این مسیر گام برداشتند و در نهایت با شهادتشان بسیاری از مدعیان را رسوا کردند.

وی با بیان اینکه امروزه هم شاهد جدال بین حق و باطل هستیم و این مساله، چیز جدید و نگران کننده ای نیست. اظهار داشت: دشمنان امروز یک جنگ ترکیبی همه جانبه ای را آغاز کرده اند، آنها با تمام امکانات و ابزار یک جنگ شناختی، ترکیبی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را علیه ما راه انداخته اند. جنگی بی سابقه که در طول تاریخ نمونه نداشته است. حجت الاسلام والمسلمین اخوی با اشاره به اینکه همه غرب در این جنگ کاملا با هم متحد و یکدست هستند و چنین رویارویی را حتی با روسیه هم ندارند، بیان داشت: ما چیزهایی مانند دین و ولایت فقیه داریم که روسها ندارند، بنابراین اگر همه چیز را بدهیم تا دست از سر ما بردارند تا زمانی که دین و نهادهای دینی وجود دارد دشمن دست بردار نیست.

وی افزود: در جنگ شناختی، کار روی افکار و اندیشه هاست. دشمن با فراهم آوردن امکانات و ارائه استدلال های مختلف و با تمسک به جعل، دروغ و بزرگنمایی سعی می کند خواسته خودش را در افکار مردم بسط دهد، کشته سازی، شایعه سازی و ... همه در این راستا است تا در فکر جوانان این مطلب را جا بیندازد که مسئولان کشور بر ضد مردم کار می کنند و همه به فکر خودشان هستند و دین را ملعبه ای برای دنیای خودشان کرده اند. این جنگ شناختی اکنون تا حدودی جواب داده و این نتیجه 40 سال کار دشمنان روی ذهن جوانان است.

مدیر مرکز مشاوره خاطرنشان کرد: دشمن نه تنها روی جوانان بلکه روی همه قشرها و در همه سنین کار می کند و برای هر کس متناسب با شرایطش، خوراک فکری مسموم آماده کرده است. اینها روی روحانیت، اساتید دانشگاه، هنرمندان، ورزشکاران، سیاستمداران و همه کار می کنند.

وی تاکید کرد: امروز دشمن با همه دین و همه ارزش های دینی ما در حال جنگ است. در همین شلوغی های اخیر بیشترین آمار حمله، فحاشی و توهین به ارزش های دینی و نهادهای ارزشی بود در حالی که مشکل اصلی ما اقتصاد است ولی شما در هیچ جا نمی بینید که حرفی از گرانی زده باشند، حتی بحثشان روی حجاب هم نبود.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: جنگ شناختی دشمن از طریق بازی های کامپیوتری، فیلم ها و سریال ها و فضای بی در و پیکر و رهای مجازی صورت می گیرد. اخبار دروغ و شایعاتی که در فضای مجازی منتشر می شود نه تنها روی کسانی که به صورت مستقیم در این فضا فعال هستند تاثیر می گذارد بلکه به صورت غیر مستقیم و با نقل این اخبار در محافل دوستانه، خانوادگی و ... روی بسیاری از مردم که اصلا کاری با فضای مجازی ندارند اثر می گذارد و بسیاری هم به دلیل نداشتن سواد رسانه ای آنها را باور می کنند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از جنگ شناختی دشمن با تکنیک های روان شناختی صورت می گیرد و با عملیات روانی ذهن ها را شست و شو می دهند، تصریح کرد: نتیجه این روش ها را در اعترافات اغتشاشگران دستگیر شده می بینید که طرف می گوید من همه اخبار و اطلاعاتم را از این فضا و از شبکه های خاص می گرفتم.

حجت الاسلام والمسلمین اخوی ادامه داد: وقتی جوان ما تمام وقتش را پای فیلم و بازی های کامپیوتری می گذراند، زندگی اش واقعی و حقیقی نیست، بلکه در فضای مجازی زندگی می کند، اینگونه جوانان اطلاعات دینی شان بسیار پایین است، در حالی که اطلاعات فراوانی درباره مسائلی دارد که نه به درد دنیای آنها می خورد و نه به درد آخرتشان.

وی یکی دیگر از کارهای دشمن را راه اندازی جنگ سیاسی با فشار های عجیب تبلیغاتی دانست و گفت: برخی دانشجویان غیر ایرانی می گفتند بیشتر آشنایان ما به ما توصیه می کردند برای درس خواندن به ایران نروید، در ایران کشت و کشتار و قیام مردم بالا گرفته و تا چند روز یا ساعت دیگر حکومت سقوط می کند.

استاد حوزه علمیه جنگ شدید اقتصادی که با اعصاب و روان مردم بازی می کند را از دیگر اقدامات دشمن عنوان کرد و گفت: 90 درصد مردم دنبال نان شب هستند. جوان ما دنبال کار، ازدواج، خانه، ماشین و رفاه خودش است. وقتی در ذهنش می خوانند که روحانیت یا سران حکومت نمی گذارند مسائل با مذاکره با غرب و آمریکا حل شود تا شما به رفاه برسید، این دروغ ها در افکارش تاثیر می گذارد.

وی راه اندازی جنگ های مذهبی، جنگ های قومی و قبیله ای و فتنه انگیزی ها در مسائل مختلف را از دیگر شگردهای دشمن در 43 سال گذشته عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین اخوی در ادامه وظیفه حوزه های علمیه و حوزویان را در این جنگ شناختی در چند بعد توصیف کرد و اظهار داشت: گام نخست، شناخت کافی نسبت به دشمن و توطئه های او است. در گام بعدی باید مقابله به مثل کنیم یعنی در برابر جنگ شناختی دشمن ما هم باید جنگ شناختی راه بیندازیم و با استفاده از ابزار هایی که دشمن فراهم کرده مثل فضای مجازی علیه خودش استفاده کنیم.

وی گام بعدی را نیروسازی برای جنگ با دشمن دانست و گفت: برخی نیروهای ما به مرور زمان تحلیل می روند، خسته و فرسوده و مشغول به دنیا می شوند و دیگر حاضر نمی شوند از انقلاب دفاع کنند تا منافع مالی و اجتماعی شان به خطر نیفتد. از این رو باید نیروهای جوان و با انگیزه جایگزین آنها شوند. برای نیروسازی باید قرارگاهمان را به مردم معرفی کنیم. استاد حوزه و دانشگاه قرارگاه اصلی نیروسازی برای انقلاب را حوزه علمیه به عنوان مادر انقلاب معرفی کرد و بیان داشت: مثل زمان جنگ که همه در مساجد جمع می شدند، امروز و در جنگ شناخنی دشمن، همه باید در حوزه های علمیه جمع شوند و با افزایش آگاهی های دینی و معرفتی خود به جنگ دشمن بروند.

وی تاکید کرد: البته باید توجه داشت کسانی که می خواهند حوزه ها را معرفی کنند باید اولا شناخت کافی نسبت به همه مسائل حوزه داشته باشد، ثانیا به این مسیر باور داشته باشد و ایمان داشته باشند که حوزه علمیه بهترین قرارگاه مبارزه با دشمن است. ثالثا: به آینده امید داشته باشند و با چند حرکت دشمن ترس بر آنها غلبه نکند. باید جوانان را که بیشترین حاضران در صحنه مبارزه اند دعوت کنیم تا بیایند و کار را به دست بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین اخوی افزود: از سوی دیگر باید حوزه را واقع بینانه به مخاطبان معرفی کرد نه آرمان گرایانه، نقاط قوت و ضعفش برای علاقه مندان گفته شود و برای آنها تبیین شود که حوزه یعنی ورود به سربازی برای دین و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف.

وی استفاده از ابزارها و روش های مناسب برای معرفی حوزه و دعوت جوانان به حضور در حوزه ها را مهم ارزیابی کرد و گفت: جوانان امروز با روش های قدیمی کمتر جذب می شوند. باید امکانات و روش های تبلیغی مان را به روز کنیم. با تبلیغ چهره به چهره، استفاده از افراد دارای نفوذ و با هر ابزاری، افراد را به حضور در حوزه و پا نهادن در این مسیر علاقه مند کرد.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: برای علاقه مند کردن جوانان به حوزه باید سازمان خودمان را تقویت و اصلاح کنیم. به روزرسانی سازمان و رفع نقاط ضعف به گونه ای که افراد احساس کنند عزت نفسشان حفظ می شود می تواند بر تعداد علاقه مندان به حوزه بیفزاید.

وی در پایان گفت: البته که قلب ها به دست خداوند است، با این حال ما وظیفه داریم دعوت کنیم. اگر کسی به این دعوت لبیک گفت خودش را در مسیر رشد و تعالی انداخته است. باید از شرایط و امکاناتی که در اختیار داریم برای دعوت مردم به دین و دینداری و دعوت به سربازی امام زمان و حضور در حوزه های علمیه و کسب معارف دینی استفاده کنیم.

 

   

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱