مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور تصریح کرد:

شهدا الگو‌های بی‌بدیل برای همه نسل‌ها و عصرها هستند

خانم بیابانی

بیابانی با بیان اینکه شهدا الگو‌های بی‌بدیل برای همه نسل‌ها و عصرها هستند، گفت: الگوی سوم زن مسلمان از زمان تشکیل نهضت اسلامی و در دوران دفاع مقدس شکل گرفتند و امروز فرصت مغتنمی برای معرفی الگوها به زنان جهان است.

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم مینا بیابانی در اجلاسیه بزرگداشت 130 بانوی شهید استان قم که در سالن بیداری اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، عنوان کرد: شهدا به عنوان انسان‌های کامل در مسیر زندگی، رهرو راه ائمه معصومین علیهم‌السلام صالحان هستند.

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور با بیان اینکه شهدا به عنوان الگو‌ها و اسوه‌های بی بدیلی برای همه نسل‌ها و عصرها هستند، به نقش و ضرورت معرفی شهدا به عنوان الگو در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: هر انسانی برای مراحل مختلف زندگی نیازمند داشتن الگو است و الگو اساسا به عنوان ضرورت اجتماعی در هر جامعه ای مطرح است.

الگوهای مناسب و متعالی یکی از ضرورت‌های اجتماعی و تربیتی در جوامع هستند

بیابانی افزود: الگوها عامل انگیزش، طراوات، شادابی و تحرک جامعه هستند، اگر جامعه ای الگو و اسوه نداشته باشد و این خلأ را در جامعه احساس کنیم، آن جامعه بدون انگزش و تحرک و شادابی خواهد بود.

وی با تصریح بر اینکه در امر تربیت، الگو از جایگاه خاصی برخوردار است، گفت: خلأ الگویی در امر تربیت به عنوان نقص بزرگ مطرح می‌شود و داشتن الگوی مناسب در امر تربیت لازم و ضروری است.

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور با بیان اینکه الگو تسهیل کننده و تسریع کننده امر تربیت است، خاطرنشان کرد: اگر الگو و اسوه در جامعه وجود نداشته باشد، تربیت به کندی و سختی صورت می‌گیرد، بنابراین وجود الگوهای مناسب و متعالی یکی از ضرورت‌های اجتماعی و تربیتی در جوامع محسوب می‌شوند.

 بیابانی تصریح کرد: وجود الگوهای شایسته و محبوب باعث  می‌شود که توجه افراد جامعه به آنها جلب شود به سمت آنها سوق داده شوند تا خود را به اوصاف الهی این الگوها متصف کنند.

وی اضافه کرد: وجود الگوهای اخلاقی و انسانی در جامعه بار عاطفی و ارزش کاربردی در الگو و سرمشق بودن را در جامعه دارد و نقش بزرگی در سازندگی جوامع به عهده دارد. بنابراین معرفی الگو در جوامع جایگاه خاصی دارد و تبیین صحیح آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور تأکید کرد: اگر تبیین صحیح از الگوها برای افراد جامعه صورت بگیرد، انسان‌ها به درستی با مصداق کمال حقیقی آشنا می‌شوند و جامعه به سمت کمال و سعادت سیر می‌کند و به غایت مطلوب می‌رسد. اما اگر در تبیین و معرفی الگو صحیح عمل نکنیم، با شناخت ناصحیح از الگوها، جوامع رو به انحراف می‌روند.

الگو و اسوه می‌بایست بر مبانی اندیشه ای و فکری استوار باشد

بیابانی با بیان اینکه معرفی صحیح الگو‌ها باعث شکل‌گیری و شکوفایی استعدادهای ذاتی افراد در جامعه  می‌شود، عنوان کرد: الگو از آن جهت حائز اهمیت است که کارکرد مهمی در جامعه ایفا می‌کند و این کارکرد نقش تنظیم‌کننده رفتار را عهده دار است.

وی با بیان اینکه الگو و اسوه می‌بایست بر مبانی اندیشه ای و فکری استوار باشد، یادآور شد: الگویی که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در کنگره ملی هفت هزار زن شهید صادر فرمودند، الگوی سوم زن مسلمان و به تعبیری «زن نه شرقی نه غربی» است که دارای جایگاه متعالی کارکردی و تنظیم‌کننده رفتار زنان جامعه ما و دارای پشتوانه اندیشه‌ای است.

تبیین الگوی سوم زن مسلمان /الگوی سوم زن مسلمان در حاشیه نیست، بلکه در متن و مرکز تحولات است

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور ادامه داد: رهبر فرزانه انقلاب مدظله العالی سه الگو را برای زنان در جهان مطرح می‌فرمایند، از جمله الگوی زن غربی که این الگو در اختیار نظام سرمایه داری است و چیزی جز کالاواردی برای زن به دنبال ندارد. الگو دوم الگوی مبتنی بر سبک و رفتار زندگی زن شرقی است که بی‌تأثیر در تحولات تاریخ در جامعه خود بوده و منزوی و صرفا حیطه عمل و تأثیرگذاری او در سطح جغرافیای خانه است.

بیابانی افزود: الگوی سوم که الگوی متعالی است، حرف جدیدی را نسبت به زن به ارمغان می‌آورد، الگوی سوم زن مسلمان است که در تحولات جامعه و تاریخ سازی، تأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: الگوی سوم زن مسلمان در حاشیه نیست، بلکه در متن و مرکز تحولات است، در بروز و ظهور رفتار خود، محیط زندگی و خانه را سالم و سلامت و متعالی نگه می‌دارد، موجب رشد اعضای خانواده و خود  می‌شود، در اجتماع صاحب اثر است و حضور اجتماعی مشهود و مؤثری دارد.

الگوهای زنان از زمان تشکیل نهضت اسلامی و در دوران دفاع مقدس شکل گرفتند

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور بیان داشت: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، مبانی فکری، اندیشه ای، کنشی و رفتاری این الگو را از بانوان بزرگ اسلام حضرت زهرا علیهاالسلام، حضرت زینب علیهاالسلام، زنان صدر اسلام و زنان الگو در انقلاب اسلامی معرفی می‌کنند.

وی یادآور شد: الگویی که در نظریه و تئوری در ارتباط با زنان مطرح می‌شود، الگویی است که کارکرد دارد و تنظیم‌کننده رفتاری زنانی است که از او تأسی می‌کند، همچنین مبانی اندیشه ای و فکری دارد و الگوی کامل و تمام عیار است.

بیابانی اظهار داشت: ما در دوره معاصر این الگوها را داریم و رهبر معظم انقلاب مدظله العالی اشاره می‌فرمایند که الگوهای زنان در عصر حاضر و انقلاب اسلامی از زمان تشکیل نهضت اسلامی و در دوران دفاع مقدس شکل گرفتند و به جامعه ما معرفی شدند.

وی افزود: مادران و همسران شهید و جانباز و بانوان شهیده که با نثار جان خود الگوهای بی بدیلی از ایثار و رشادت را به جامعه خود معرفی کردند.

امروز فرصت مغتنمی برای معرفی الگوها به زنان جهان است

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور تصریح کرد: ما امروز گرد هم آمدیم تا این الگوها را به دختران و زنان جوان معرفی کنیم، این الگوها به لحاظ اینکه از مبدأ تا مقصد مسیر خود را به درستی طراحی کردند، از الگوهای بزرگ جهان بهره‌گیری و به آنها تأسی کردند، الگوهای ماندگار هستند که در انحصار زمان و مکان نیستند و برای همه نسل‌ها و عصرها الگو هستند.

بیابانی تأکید کرد: امروز فرصت مغتنمی است که این الگوها را به همه زنان ایرانی و حتی بیرون از مرزهای اسلامی معرفی کنیم.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه نظام مقدس اسلامی در مسیر پیش رو اهداف متعالی را طراحی کرده است، برای رسیدن به این اهداف مقدس و متعالی نیاز به انسان‌های در تراز داریم، به ویژه زنان و دختران در تراز که تربیت‌کننده نسل جدید و انسان‌ساز جوامع هستند.

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشورابراز داشت: طرح و معرفی الگوهای بزرگ می‌تواند بهترین راهکارها و روشنگر برای حرکت در این مسیر پرمخاطره است.

بیابانی در پایان تصریح کرد: بانوان دغدغه مند و بانوان طلبه که نقش مؤثری در الگوسازی، الگوپردازی و معرفی الگوها دارند، دقت و توجه لازم را نسبت به تولید محتواهای به روز و متناسب با طیف‌های مختلف سنی و تنوع فکری و غیره داشته باشند و آثاری تولید کنند تا علاوه بر تبیین الگوها و شناخت الگو به جوانان و نوجوانان، این الگو را در بین زنان و جوانان و نوجوانان نهادینه کنند. آنگاه می‌توانیم مدعی باشیم زنان و دخترانی در شأن و تراز نظام اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی ظهور امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف داریم.  

تصویر خبر

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱