مرجع تقلید شیعیان در افتتاحیه چهاردهمین اجلاس سراسری مدیران مدارس علمیه خواهران:

وظیفه مادری مانع فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بانوان نیست

آیت الله مکارم شیرازی

حضرت آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی گفت: ما اگر بخواهیم در سایه قرآن حرکت کنیم، باید بدانیم که بانوان نیز می‌توانند در همان مسیری که مردان گام برمی‌دارند، حرکت کنند و وظیفه مادری هرگز مانع فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بانوان نیست.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حضرت آيت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی روز شنبه در افتتاحیه چهاردهمین اجلاس سراسری مدیران مدارس علمیه خواهران که سالن بیدار اسلامی جامعه‌الزهرا(س) برگزار شد اظهار کردند: باتوجه به گزارشاتی که در خصوص حوزه‌های علمیه خواهران بیان شد، مشخص شد که حوزه‌های علمیه خواهران تبدیل به یک مسئله مهم در سراسر کشور شده است.

ایشان با بیان اینکه یکی از از هدایا و برکات انقلاب اسلامی تشکیل حوزه‌های علمیه خواهران بود، افزود: باتوجه به نیازی که در جامعه وجود داشت، حوزه‌های علمیه خواهران به سرعت در جامعه فراگیر شد و حتی در بسیاری از موارد از حوزه علمیه برداران پیشی گرفت، البته پیش از تشکیل حوز‌ه‌های علمیه خواهران برخی افراد خواهران را از فعالیت‌های مختلف نهی می‌کردند و می‌خواستد نیمی از جامعه را از فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی حدف کنند اما نظام جمهوری اسلامی این افراد را به عقب راند و در حال حاضر حوزه‌های علمیه خواهران به صورت آبرومند مشغول فعالیت است.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به آیه 35 سوره احزاب یادآور شد: در این آیه به ۱۰ گروه از مردان و زنان اشاره شده و در پایان نیز خداوند اجر عظیم برای این ۱۰ گروه قائل شده است چراکه تمام مسائل و برنامه‌های اجتماعی،‌ فرهنگی، اخلاقی، فردی و ... در این ۱۰ گروه جمع شده است،‌ خداوند در این آیه بیان می‌کنند که تمام افتخاراتی و فعالیت‌هایی که مردان دارند، زنان نیز می‌توانند داشته باشند و این بسیار جالب است که در ۱۴۰۰ سال پیش که دختران را زنده به گور می‌کردند این آیه نازل شده است.

وی ادامه داد: ما اگر بخواهیم در سایه قرآن حرکت کنیم، باید بدانیم که بانوان نیز می‌توانند در همان مسیری که مردان گام برمی‌دارند، حرکت کنند و وظیفه مادری هرگز مانع فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بانوان نیست.

استاد برجسته حوزه‌‌های علمیه با اشاره به مسئله مدیریت‌ بیان کرد: مدیریت مهم‌ترین مسئله در انجام فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلف است و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، مشکلات فعلی جامعه در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به دلیل ضعف مدیریت است.

وی با تأکید بر اهمیت مدیریت در حوزه‌های علمیه خواهران گفت: همانگونه که مدیران مدارس گروه‌های زیر دست خود را آموزش می‌دهند، خودشان نیز باید مدیریت را آموزش ببینند تا بتوانند مشکلات را برطرف کند.

حضرت آيت‌الله مکارم شیرازی عنوان کرد: کشور‌های آلمان و ژاپن در جنگ جهانی دوم نابود شدند اما به دلیل اینکه مدیر داشتند، جامعه را از نو ساحتند و در حال حاضر در زمینه‌های اقتصادی پیشرو هستند و این از مسائلی است که باید به آن توجه داشته باشیم.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت در فضای مجازی تصریح کرد: همه افراد باید علم و دانش خود را دیگران نیز منتقل کنند و فضای مجازی این فرصت و ظرفیت را فراهم کرده است؛ اینکه یک شخص علم و دانش داشته باشد و علم خود را به دیگران منتقل نکند، افتخار نیست بلکه نوعی احتکار است.

مرجع تقلید شیعیان بیان داشت: خواهران در مسئله تربیت فرزندان امتیازی نسبت به برادران دارند و بدون تردید اگر شیر صالحه به فرزند داده شود، فرزند نیز صالح می‌شود و همین مسئله نشان دهنده نقش بانوان در تربیت فرزندان است؛ همچنین در دوران کودکی، ‌فرزندان به مادران وابسته هستند و مادران می‌‌توانند در این زمان و دوران تاثیرگذاری زیادی در فرزندان داشته باشند.

وی تأکید کرد: فعالیت‌های حوزه‌های علمیه خواهران و برادران باید هماهنگ باشد و باید یک اصول در حوزه‌های علمیه خواهران و برادران حاکم باشد چراکه دوگانگی میان حوزه‌های علمیه خواهران و برداران موجب مشکلات زیادی می‌شود.

حضرت آيت‌الله مکارم شیرازی گفت: حوزه‌های علمیه خواهران نباید هیچگونه وابستگی اقتصادی به دولت داشته باشند البته در حال حاضر مشکلاتی وجود دارد اما با کمک خیران می‌توان به این هدف برسیم.

وی یادآور شد:‌ آن‌چه که مشخص است این است که دولت فعلی دل برای این مسائل نمی‌سوزاند و نسبت به مسائل حوزوی و تربیت‌های دینی دلسوز نیست و حتی در برخی موارد بی‌تفاوت است و باوجود این مشکل، وابستگی اثرات منفی زیادی خواهد داشت و امیدوارم روزی فرا برسد که حوزه‌های علمیه کاملا مستقل باشند و همین استقلال تفاوت اصلی حوزه‌های علمیه شیعه با اهل سنت است.

مرجع تقلید شیعیان اظهار کرد: در حوزه‌های علمیه باید به آموزش‌های اجتماعی و سیاسی توجه ویژه داشته باشیم تا افراد دیگر نتوانند نفوذ کنند، حوزه‌های علمیه باید در مسائل سیاسی و اجتماعی بیدار باشند و در کنار دروس، باید به این مسائل مهم نیز توجه داشته باشیم.

ایشان در پایان عنوان کرد: بهره‌وری و استفاده از ظرفیت دانش‌آموختگان بسیار مهم است البته در حال حاضر اقداماتی در این زمینه انجام شده اما کافی نیست و این مشکلی است که در حوزه‌های علمیه برادران و دانشگاه نیز وجود دارد بنابراین باید به این مسئله نیز به صورت جدی توجه داشته باشیم.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱