مدیر گروه فقه و اصول و استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد:

لزوم ورود حوزه‌های علمیه در تبیین نظریه جهاد و دفاع/جهاد فقهی، اختصاص به عرصه جهاد مسلحانه در میدان نبرد ندارد

غلامحسن حیدری 2

حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری با اشاره به جریان‌های تکفیری به عنوان جهاد در اسلام، گفت: حوزه‌های علمیه لازم است در تبیین نظریه جهاد و دفاع به ویژه با توجه به مبانی نظریه رهبر معظم انقلاب مدظله العالی ورود پیدا کرده و ابعاد مختلف این مسئله را روشن کنند.

به گزارش روابط عمومی، اولین همایش بین‌المللی و پنجمین همایش ملی تبیین اندیشه‌های دفاعی امام خامنه‌ای روز دوشنبه 8 اسفند در سالن همایش‌های امام علی علیه‌السلام واقع در شهرک امام خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود.

جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به عنوان یکی از نهادهای همکار در برگزاری این همایش حضور داشت و 11 مقاله از سوی طلاب و پژوهشگران این مؤسسه علمی حوزوی به مرحله کشوری همایش راه یافتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسن حیدری استاد و مدیر گروه فقه جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها که یکی از برگزیدگان همایش بین المللی تبیین اندیشه دفاعی امام خامنه ای مدظله العالی است، در گفتگو با واحد خبر، عنوان کرد: در عصر حاضر همانطور که تحولات قابل توجهی در بسیاری از موضوعات صورت گرفته، عرصه‌ها و شیوه‌های جهاد نیز متفاوت شده است و لازم است از این منظر به مسئله جهاد مجدد نگاه شود.

جهاد مصطلح فقهی، اختصاص به عرصه جهاد مسلحانه در میدان نبرد ندارد

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به عنوان مقاله ارائه شده خود به این همایش با عنوان «امکان‌سنجي توسعه قلمرو جهاد فقهي به عرصه‌هاي غيرنظامي در انديشه و مکتب دفاعي امام خامنه‌اي مدظله العالي»، گفت: برخی فقها از جمله رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در مواضع متعدد از مباحث فقهی و غیرفقهی به این مسئله تصریح کردند که جهاد اختصاص به عرصه تهاجم و میدان نبرد با سلاح‌های متعارف ندارد و ما در این مقاله به دنبال این بودیم که مستندات فقهی این نظریه را بررسی کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری با بیان اینکه شیوه مرسوم جهاد در گذشته یک شیوه بوده و فقهای اسلام به این مسئله نپرداختند، گفت: ما در این مقاله با کمک ادله و مستندات به این نتیجه رسیدیم که جهاد مصطلح فقهی که احکام خاص و فضیلت بسیاری دارد، اختصاص به عرصه جهاد مسلحانه در میدان نبرد ندارد و اگر چهار رکن در کنار هم قرار بگیرد، آن جهاد فقهی خواهد بود؛ اول اینکه اذن حاکم شرع باشد، دوم اینکه مربوط به مصالح عمومی باشد، سوم اینکه به قصد خیر و رضای خداوند متعال باشد و چهارم اینکه نهایت تلاش در تحقق هدف به کار گرفته شود.

وی با اشاره به انگیزه خود برای شرکت در این همایش، یادآور شد: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب مدظله العالی چندین سال است که رهبری نظام و مسئولیت مستقیم نیروهای مسلح را به عهده دارند و دوست و دشمن اعتراف می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران در بحث مسائل دفاعی و تجهیزات نظامی در عرصه جهانی حرف دارد، این موضوع اهمیت دارد که چه ویژگی‌هایی در بنیه فکری رهبر فرزانه انقلاب مدظله العالی وجود دارد که این مسئله به نحو چشمگیری رشد کرده است.

استاد و مدیر گروه فقه جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: برخی با مسئله اندیشه اقتصاد مقاومتی و مقاومت در مقابل تهدیدات دشمنان مخالفند، به همین خاطر ما تأکید داشتیم که اینگونه نظریات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی از منظر فقهی مورد بررسی قرار بگیرد و ما هم تلاش کردیم در این زمینه گام کوچکی برداریم.

لزوم ورود حوزه‌های علمیه در تبیین نظریه جهاد و دفاع

حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری با اشاره به نقش حوزه‌های علمیه به ویژه جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در این همایش‌های کلان، عنوان کرد: امروز در مسئله جهاد با پدیده‌هایی چون داعش و القاعده روبرو هستیم که بسیار مورد سوءاستفاده قرار گرفتند و به عنوان نظریه دینی موجب بدنامی اسلام شدند، به همین خاطر، حوزه‌های علمیه لازم است در تبیین نظریه جهاد و دفاع به ویژه با توجه به مبانی نظریه رهبر معظم انقلاب مدظله العالی ورود پیدا کرده و ابعاد مختلف این مسئله را روشن کنند.

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب حفظه الله درباره لزوم جهاد تبیین، اظهار داشت: جهاد تبیین یعنی ابعاد مختلف مبانی اسلام و فروعات متفرع آن مورد تبیین قرار بگیرد و علاوه بر تبیین اندیشه اسلامی، اشکالات نظریه‌های مخالف بررسی و بیان شود تا مردم نسبت به این مسائل آگاهی پیدا کنند.

جایگاه بانوان در دفاع از ارزش‌های اسلامی/ حضور فعال علمی بانوان، پاسخگوی بسیاری از شبهات است

استاد سطوح عالی حوزه با  اشاره به جایگاه بانوان در دفاع از ارزش‌های اسلامی با توجه به اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، گفت: این مسئله از زوایای مختلف قابل بررسی است، از جمله زبان رسانه از گویاترین زبان‌های عصر حاضر است و نفس حضور بانوان در مجامع علمی صرف نظر از میزان مشارکت آنها و کیفیت کاری که ارائه می‌دهند، موضوعیت دارد و حضور فعال و علمی آنها پاسخگوی بسیاری از شبهات است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری تأکید کرد: کاری که یک محقق مرد باید چند ماه زحمت بکشد تا اثبات کند، نفس حضور بانوان و ارائه خدمات علمی آنان به راحتی می‌تواند بسیاری از شبهات را در کوتاه مدت و با هزینه کمتر پاسخگو باشد.

 تصویر آرشیوی

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱