آثار خوشخویی در زندگی فردی و اجتماعی

لقمانی

استاد حجت الاسلام والمسلمین لقمانی

ماه رمضان فرصتی استثنایی برای بندگانی استثنایی با جوایزی استثنایی است

رهبر معظم انقلاب درباره این ماه می فرمایند: «ماه رمضان در هر سال، قطعه‌ای از بهشت است که خدا در جهنم سوزان دنیای مادی ما آن را وارد می‌کند و به ما فرصت می‌دهد که خودمان را بر سر این سفره‌ الهی در این ماه وارد بهشت کنیم.»

ایشان بهترین کار در ماه رمضان را خودسازی می دانند. در مقابل خودسازی، خودسوزی است. سکوی پرتاب در ماه رمضان ورع از محارم است. در فرق تقوا و ورع گفته شده که در تقوا ما گناه نمی کنیم اما در ورعُ فکر گناه هم نمی کنیم.

فکر بد، فعل بد می آورد. آیت الله بهاءالدینی می فرماید: نیت هایتان را خیر کنید تا خداوند اختیار موجودات را به دست شما بدهد.

یکی از بهترین گام ها برای خودسازی، خلق و خوی خوش است. یک روز به روشن بینی زندگی کردن بهتر از صد سال زندگی در تاریکی است. باید بدانی که ما برای قامت و قیافه، مبل و فرش و وسایل خانه آفریده نشده ایم. پیامبر(ص) من نیامده ام تا ایراد بگیرم و بهانه تراشی کنم، آمده ام تا مهربانی کنم و مهر بورزم.

خانواده خوشحال و راضی و با نشاط و امیدوار بهشت زود رس است.

این جمله شهید سلیمانی از نفحات روح القدس به ایشان است. «کسی که می خواهد شهید شود باید شهید باشد.» مانند این جمله را می توان در همه جا گفت. اگر در درون خودمان صلح و آشتی برقرار کنیم با همه در صلح و آرامش خواهیم بود.

خداوند درباره اهل بهشت می فرماید: «وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْوَانًا عَلَىٰ سُرُرٍ مُتَقَابِلِينَ»  بهشتی ها را قبل از اینکه وارد بهشت شوند ما آیینه دلهای پاک آنها را از کدورت کینه و حسد و هر خلق ناپسند به کلی پاک و پاکیزه ساختیم تا همه برادروار روبروی یکدیگر بر تختهای عزت بنشینند.

سرور در قرآن یعنی شادی از ته دل؛ نه لبخند و شادی و خنده. یکی از ویژگی های صاحبان اخلاق، نشاط است. انسان های با نشاط به دیگران جان و سرزندگی می دهند.

افراد آنگونه که زندگی می کنند می میرند، سردار کاظمی قسم خورده بود که والله روزی نیست که به فکر شهادت نباشم. اینها به خاطر صفای باطن و اشکی که می ریختند بهشت و رفقای بهشتی شان را می دیدند وگرنه امکان ندارد انسان اینگونه دل کنده از دنیا و زخارفش باشد.

تا بهشتی نباشی بهشتی نمی شوی با بدگویی و تهمت و غیبت انسان بهشتی نمی شود. پیامبر می فرماید: وابستگی و دلبستگی به دنیا ریشه همه خطاها است.

آیت الله جوادی آملی می فرماید: شیطان انسان را نمی کشد آبروی او را می برد اول به کم قانع می شود ولی تا شصت سال او را خانه نشین نکند دست بردار نمی شود.

آبهای خارج از کشتی برای حرکت کشتی نافع است، ولی وای به زمانی که این آبها وارد کشتی شود.

امیرمومنان(ع) می فرماید: کسی که در زندگی به داشته های خود قانع باشد پادشاهی می کند. اگر انسان قانع گفت تمام دنیا برای من است باور کنید.

بر اساس روایات اخلاق خوش، زبان نرم، دست بخشنده، کسب روزی از راه حلال و خرج در راه حلال به زندگی سرور می دهد.

 وقتی انسان هنر خوب زیستن را یادگرفت مردن برای او زیستنی دیگر است.

 پیامبر (ص) به امیرالمومنین(ع) می فرماید: علی جان اگر خداوند به وسیله تو یک نفر را هدایت کند از دنیا و آنچه در آن است بهتر است. هدایت مساله مهمی است که دست خداست؛ «إِنَّ عَلَيْنا لَلْهُدى‌»

خداوند درباره اهل بهشت می فرماید: «وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْوَانًا عَلَىٰ سُرُرٍ مُتَقَابِلِينَ»  نزع گاهی در این دنیا است گاهی در آن دنیا. برخی واردات قلبشان را مثبت می کنند آنگاه صادرات قلبشان هم مثبت می شود؛ این یعنی مدیریت افکار. قلب فرمانده عاطفی بدن است نباید غیر از خدا در آن جای داد. وقتی انسان افکارش مثبت و نورانی شد اعمالش هم نورانی می شود این است که گفته اند «انسان عمل ساز است و عمل، انسان ساز»

پیامبر معروف به بسام بوده چون بسیار تبسم داشته است. ایشان فرموده من دوست ندارم پیروان من خشن و عبوس باشند شادی کنید ولی معصیت خدا را نکنید.

شادترین افراد، مذهبی ترین آنها هستند چون ته دلشان شاد است. با یک وضو و دو رکعت نماز از ته دلشان شاد می شوند.

بهترین جمله را حضرت امیر(ع) در حساس ترین شرایط می گوید «فزت و رب الکعبه».

بهشتیان از هم درباره راز بهشتی شدن می پرسند می گویند «إِنَّا كُنَّا قَبْلُ فِي أَهْلِنا مُشْفِقِينَ» ما پيش از اين (در دنيا) نسبت به خانواده خويش خيرخواه بوديم. علاقه فراوان و رسیدگی به اهل و عیال و ترس شدید از عاقبت آنها معنای مشفق است.

اگر می خواهی بهشتی شوی باید قیمتی زندگی کنی نه اینکه به هر قیمتی زندگی کنی.

راه شادی از درون دان نی از برون

ابلهی دان جستن قصر و حصون

آن یکی در کنج مسجد مست و شاد

وآن دگر در باغ ترش و بی‌مراد

قصر چیزی نیست ویران کن بدن

گنج در ویرانیست ای میر من

شادی به دل است نه ه قهقهه زدن و نه به وسائل مجلل داشتن. اگر می خوای خوش باشی باید دیگران را خوشحال کنی. اگر می خواهی گره زندگی ات باز شود باید گره زندگی دیگران را باز کنی.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱