به گزارش روابط عمومی، روح الله عباسپور در گفتگو با خبرگزاری حوزه ضمن گرامیداشت بیست و هفتم اردیبهشت به عنوان روز روابط عمومی و ارتباطات، اظهار داشت: نهاد روابط عمومی در حوزههای علمیه و مؤسسات حوزوی یک پدیده نوپا به حساب میآید، چرا که در گذشته حوزههای علمیه دارای ساختار مدیریتی کنونی نبود و لذا وظیفه اصلی روابط عمومی که عبارت است از ساماندهی ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی و معرفی و تبلیغ مجموعه یا محصولات آن، بر اساس یک تکلیف نانوشته از سوی اساتید و طلاب و مدیران حوزهها در ضمن ارتباطات فردی، سخنرانی ها، مراسم ها، دیدارها و بازدیدها و به صورت غیررسمی انجام میشد.
هنوز از نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم
سرپرست روابط عمومی و امور بین الملل جامعه الزهرا علیهاالسلام،افزود: با گسترش حوزههای علمیه و افزایش تعداد طلاب علوم دینی و ایجاد ساختار مدیریتی جدید، نهاد روابط عمومی برای ساماندهی رسمی به ارتباطات حوزوی شکل گرفت با این حال به نظر میرسد با توجه به نوپا بودن، نگاه غیرتخصصی به این نهاد و نبود نظام جامع ارتباطات و تبلیغات و دیگر اسناد بالادستی، روابط عمومیها در حوزههای علمیه و مؤسسات حوزوی به شکل حداقلی دیده و متولد شد، هر چند با گذشت زمان وضعیت تا حدودی بهبود یافت، لیکن با گسترش ابزار و شیوههای نوین ارتباطات و تبلیغات، هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.
وی همچنین گفت: در این میان آنچه مهم است این که کارکرد روابط عمومیها در حوزههای علمیه و نهادهای حوزوی به گونه ای است که به نظر میرسد تفاوتهایی در نظام ارزش گذاری و شیوهها و عملکرد نسبت به سازمانهای دیگر دارد.
خروجی فعالیتها باید مطابق با نظام ارزشی باشد
عباسپور ادامه داد: از آنجا که نظام ارزشی حوزههای علمیه مبتنی بر توحید و ولایت الهی، باور به معاد و سربازی امام زمان (عج) است، نهادهای درون این سازمان نیز باید از این نظام ارزشی تبعیت کنند، خروجی این نظام ارزشی اقدام بر اساس همه فضایل دینی مانند راستگویی و صداقت، محبت و نگاه انسانی به مخاطب، همراهی، همکاری و تعاون و دیگر فضیلتها و پرهیز از رذائلی چون دروغ، ظاهرسازی، بزرگنمایی، غیبت، بدگویی، تمسخر، تلاش برای حذف رقیب، نگاه سرمایه محور و فرصت طلبانه به مخاطب و... است که طبعاً نتیجه این نگاه در شیوهها و عملکرد نهاد روابط عمومی ظهور و بروز مییابد.
این کارشناس و فعال رسانه ای همچنین گفت: از سوی دیگر با توجه به گستره فعالیت و اهداف و آرمانهای بزرگ و جهانی که در حوزههای علمیه مطرح است، مخاطبان این نهاد نه تنها مردم، سازمان ها، مؤسسات و دستگاههای داخلی که همه جهان را در بر میگیرد و این توسعه رویکردی، اهمیت کار روابط عمومی در حوزههای علمیه و نهادهای حوزوی را نشان میدهد.
لزوم شناخت تکنیکهای نوین مدیریت افکار عمومی
سرپرست روابط عمومی و امور بین الملل اضافه کرد: از این حیث آشنایی با تکنیکهای مدیریت افکار عمومی، ارتباط مؤثر با رسانههای داخلی و بین المللی، معرفی محصولات علمی و انسانی حوزههای علمیه در سطح داخلی و بین المللی باید همواره مدنظر روابط عمومیهای نهادهای حوزوی باشد.
عباسپور افزود: همچنین با توجه به نظام علمی و آموزشی حوزههای علمیه که با دانشگاهها و مراکز علمی دیگر تفاوت اساسی دارد، زمینه چینی برای ارتباطات علمی حوزههای علمیه و معرفی و چهره سازی اساتید و نظریه پردازان حوزوی نیز باید از سوی روابط عمومیهای نهادهای حوزوی مورد توجه قرار گیرد وگرنه بر اساس یک سیر طبیعی، این هدف با جذب نخبگان حوزوی به دانشگاهها محقق میشود که البته در این زمینه نه تنها روابط عمومیها بلکه بخشهای دیگر نظام مدیریت حوزه مسئولیت خطیری برعهده دارند.
کارشناس روابط عمومی جامعه الزهرا علیهاالسلام همچنین خاطرنشان کرد: تفاوت دیگر، مسأله دشمنی با روحانیت، حوزههای علمیه و نهادهای حوزوی است که سابقه دیرینه دارد و از سوی استعمارگران هدایت میشود.
رسالت روابط عمومی نهادهای حوزوی در نبرد رسانه ای با دشمن
سرپرست روابط عمومی و امور بین الملل گفت: واقعیت آن است که در سازمانهای دیگر غالباً عنصر رقیب وجود دارد و سازمانها با تبلیغات و ارتباطات خود سعی میکنند مخاطبان بیشتری را به سوی خود جلب کنند و از رقبا پیشی بگیرند در حالی که در حوزههای علمیه، افزون بر رقبا ما با پدیده دشمنان هم مواجهیم و هر روزه از ترفندهای مختلف استفاده و شایعات فراوانی را با هدف تخریب این نهاد مقدس در فضای عمومی جامعه پخش میکنند؛ این دشمنی عمدتاً از سوی انگلیسیها و وهابیها صورت میگیرد و عده ای هم در داخل دانسته یا نادانسته به آن دامن میزنند، بنابراین روابط عمومیهای نهادهای حوزوی باید ضمن فعالیتهای خود به این مسأله این توجه داشته باشند.
عباسپور در خاتمه سخنان خود ابراز داشت: نکته حائز اهمیت دیگر این است که نگاه حداقلی به روابط عمومی به دلیل عدم شناخت کارکرد آن هنوز در بسیاری از سازمانها در لایههای مختلف مدیریتی وجود دارد، از این رو شناخت مدیران به ویژه مدیران ارشد نسبت به اهمیت و کارکرد این نهاد به خصوص در حوزههای علمیه میتواند بسیاری از مشکلات فرارو را مرتفع کرده و سیر حرکت رو به رشد و تعالی سازمان را افزایش و سازمان را از انزوا، بی تحرکی و احساس بی هویتی تا حدودی نجات دهد چرا که روابط عمومی چشم و گوش و زبان یک مجموعه است و در صورت تقویت و بکارگیری صحیح آن، کل مجموعه از برکات آن بهره مند خواهد شد.
نظرات