گزارشی از نشست علمی «نسبت آینده فضای مجازی با آینده انقلاب اسلامی»

عکس آینده فضای مجازی

نشست علمی پژوهشی «نسبت آینده فضای مجازی با آینده انقلاب اسلامی» با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین کوهی در جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، نشست علمی پژوهشی «نسبت آینده فضای مجازی با آینده انقلاب اسلامی» به همت معاونت پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام در پژوهشگاه حضرت معصومه علیهاالسلام برگزار شد.

در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد کوهی با بیان موضوع تحولات و تغییرات مهم جهان از جمله نظم جهانی، فرهنگ جهانی و از همه مهمتر تحولات در عرصه تکنولوژی، بحث را آغاز و در ادامه به عنوان مهمترین و پرسرعت‌ترین تحول یعنی تحول در فضای مجازی را مطرح کرد.

استاد حوزه و دانشگاه بعد از بیان مختصری از تاریخچه تغییرات فضای مجازی به بحث شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت: شبکه های اجتماعی در حال حاضر از تأثیرگذارترین مباحث در فضای مجازی است، به گونه‌ای که شبکه های مجازی در همه عرصه های اجتماعی، تبلیغی، سیاسی اثرگذار هستند.

وی، شاخصه مهم فضای مجازی را سرعت بالای آن برشمرد و افزود: اگر ما بخواهیم در عرصه فضای مجازی نقش مهمی داشته باشیم و به تبلیغ دینی و یا انقلابی بپردازیم، باید آینده نگری کنیم و با توجه به تغییراتی که با سرعت بالا در فضای مجازی در حال رخ دادن است، برنامه ریزی صحیحی داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین کوهی با بیان اینکه در آینده نگری فضای مجازی با سه مسئله مواجه هستیم، اظهار داشت: با گسترش شبکه‌ها، یک اتصال دائمی را خواهیم داشت؛ تعداد ابزارها روز به روز در حال افزایش است؛ همه دنیا با بحث «اینترنت اشیاء» به هم مرتبط می‌شوند و دیگر یک فضای کاملا مجازی نخواهیم داشت بلکه نزدیک به دنیای حقیقی است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: فضای مجازی زندگی ما و واقعیت زندگی ما را تشکیل می‌دهد؛ مرز بین حقیقی و مجازی در حال از بین رفتن است؛ در این دوره کسی که تبلیغ حضوری و حقیقی دارد باید مقداری از آن را درفضای مجازی انجام دهد.

وی تصریح کرد: دومین مسئله، بحث «هوش مصنوعی» است؛ ماشین با محاسبه یک سری رفتارهای انسان، بسیار شبیه او عمل می‌کند و به گونه ای طراحی می‌شود که می‌تواند حتی قدرت یادگیری داشته باشد و به این تربیب به ابزاری پیچیده‌تر، خطرناک‌تر و غیرقابل پیش‌بینی تبدیل می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین کوهی اضافه کرد: هوش مصنوعی می‌تواند به همه جنبه‌های زندگی و حتی فرهنگی و دینی وارد شود و بعید نیست که در آینده، بسیاری از تصمیم‌گیری‌های زندگی را به هوش مصنوعی واگذار کنیم.

وی با اشاره به اینکه سومین مسئله در آینده نگری فضای مجازی، «کلان داده‌ها» است، عنوان کرد: مسئله «کلان‌داده‌ها» می‌تواند جمع گسترده‌ای از داده‌ها را جمع‌آوری و تحلیل کند و در نهایت به هوش مصنوعی تحویل دهد.

استاد حوزه و دانشگاه به عنوان نتیجه مباحث چنین بیان کرد: زندگی آینده ما هر روز بیشتر به سمت ماشینی شدن در حرکت است و ما می‌توانیم از ماشین‌ها برای برنامه‌های دینی فرهنگی کمک بگیریم.

وی افزود: جامعه ای می‌تواند اسلامی باشد که ماشین‌ها در راستای اسلامی کردن جامعه به کار گرفته شود؛ ما باید به هوش مصنوعی بگوییم بر اساس الگوی اسلامی شیعی، برنامه ای در همه جنبه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی طراحی کند که کمترین وابستگی را داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین کوهی تصریح کرد: اگر ما بخواهیم انقلابی‌گرایی مؤثری داشته باشیم وظیفه ما این است که استانداردهای سیستم پیشنهادی اسلامی ایرانی را برای هوش مصنوعی تعریف کنیم.

در پایان نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین کوهی به پرسش‌های شرکت‌کنندگان در موضوع پاسخ دادند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱