معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد:

شهید آیت الله مفتح نماد وحدت حوزه و دانشگاه است/ نقش اساتید در تربیت دانشجویان دینی و انقلابی

خانم شریفی 2

خانم شریفی با بیان اینکه در اندیشه امامین انقلاب، حوزه و دانشگاه باید با همگرایی، هم افزایی و همدلی با هدف مشترک به سمت نوک قله که چشم‌انداز ظهور امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است، حرکت کنند، گفت: حوزه و دانشگاه باید با هم افزایی و هم گرایی به سمت کمال و قرب الهی حرکت کنند و محور حرکت، توحید است.

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم معصومه شریفی در نشست تخصصی «نقش بانوان حوزوی و دانشگاهی در تحقق اهداف مقاومت» که از سوی بسیج اساتید و نخبگان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و حوزه‌های علمیه خواهران و با مشارکت معاونت تبلیغ و امور فرهنگی و معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، دانشکده بین‌المللی هدی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در سالن اجتماعات ساختمان شهید بهشتی(ره) برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت الله مفتح که سالروز شهادت ایشان به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است، عنوان کرد: شهید آیت الله مفتح که اجتهاد را در حوزه کسب کرده بود و دکترای تخصصی از دانشگاه داشت، با شهادت و خون خود، وحدت حوزه و دانشگاه را امضا کرد.

لزوم الگوگیری از بانوان تمدن ساز و جریان ساز اسلام

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه شهید آیت الله مفتح نماد وحدت حوزه و دانشگاه است، ضمن عرض تسلیت به مناسبت در ایام شهادت مظلومانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍، اظهار داشت: الگوی سبک زندگی ما باید سبک زندگی فاطمی باشد و با الگوگیری از این بانوی تمدن ساز و جریان ساز در مسیر ولایت حرکت کنیم.

شریفی با بیان اینکه بانوان بزرگ اسلام در جریان دفاع از ولایت و امامت بی بدیل بودند، تصریح کرد: بانوانی چون حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍، حضرت زینب سلام‌الله‌علیها و حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها در دوران زندگی خود، خط فکری دین را ترویج کردند و تمدن ساز و جریان ساز بودند.

وحدت حوزه و دانشگاه در کلام امامین انقلاب

وی در ادامه به مفهوم وحدت اشاره و عنوان کرد: شاید این سؤال مطرح شود که منظور از وحدت حوزه و دانشگاه چیست؟ آیا دانشگاه باید حوزه شود یا بالعکس؛ و یا اینکه حوزه و دانشگاه در بستر مشترکی که تعریف می‌شود، باید برای احیای تفکر دینی  و تحقق اهداف جمهوری اسلامی حرکت کنند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان داشت: حضرت امام خمینی(ره) در بحث وحدت حوزه و دانشگاه می‌فرمایند: «اگر این نهضت غیر از این خاصیت نداشت که بین طلاب علوم دینی و قشر دانشگاهی یک رابطه پیدا شد، ‌اگر غیر از این ما هیچی نداشتیم، این بالاترین نتیجه‌ای بود که حاصل شد».

شریفی با اشاره به مفهوم وحدت حوزه و دانشگاه در اندیشه رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی، افزود: رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی در بیاناتی فرمودند: «معنای وحدت حوزه و دانشگاه این نیست که حتماً تخصّص‌های حوزه‌ای در دانشگاه و تخصّص‌های دانشگاهی در حوزه بایستی دنبال بشود؛ نه، لزومی ندارد. اگر حوزه و دانشگاه به هم وصل باشند، اگر حوزه و دانشگاه به هم خوش‌بین باشند، اگر حوزه و دانشگاه به هم کمک بکنند و همکاری بکنند، دو شعبه هستند از یک مؤسّسه؛ مؤسّسه‌ی علم و دین».

وی تصریح کرد: در اندیشه امامین انقلاب، حوزه و دانشگاه باید با همگرایی، هم افزایی و همدلی با هدف مشترک به سمت نوک قله که چشم انداز ظهور امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است، حرکت کنند.

حوزه و دانشگاه باید با هم افزایی و هم گرایی به سمت کمال و قرب الهی حرکت کنند

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها یادآور شد: اگر بخواهیم خاستگاه جدایی وحدت حوزه و دانشگاه را بررسی کنیم، به دست فتنه گران صهیونیست و یهود به سردمداری انگلیس و آمریکا بود که دوگانه‌های کاذب از جمله دین مقابل علم، دین در مقابل عقل، حوزه در مقابل دانشگاه و دانشگاه مقابل حوزه را ایجاد کردند و حوزه به عنوان نماد سنت و به معنای خرافه گری و غیرعلمی تلقی شد، اما این چرخه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی معکوس شد.

شریفی با طرح این سؤال که آیا هر سنتی که کهنه شد باید رها کرد و قابل استفاده نیست؟، گفت: ما سنت حسنه و سیئه داریم، سنت حسنه، سنتی است که تکرارش همواره باعث تقویت و رشد می‌شود و دشمن به دنبال این است که سنت‌های حسنه دین اسلام را از بین ببرد.

وی تصریح کرد: با توجه به اندیشه امامین انقلاب اسلامی، حوزه و دانشگاه باید در کنار هم با همدلی، هم افزایی و هم گرایی به سمت کمال و قرب الهی حرکت کنند و محور حرکت، توحید و جهان بینی توحیدی است، در این صورت، اکتشاف‌ها و اختراع‌ها در مسیر آرمان‌های اسلامی ناب خواهد بود و معنویت در جامعه تقویت خواهد شد.

اساتید انقلابی و جهادی در تربیت دانشجویان انقلابی و دینی با رویکرد مقاومت تأثیر دارند

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه اساتید دارای فکر دینی، انقلابی و جهادی در تربیت دانشجویان انقلابی و دینی با رویکرد مقاومت تأثیر دارند، خاطرنشان کرد: این نشست می‌تواند نقطه و آغازی برای حرکت‌های بعدی حوزه  دانشگاه باشد.

شریفی در ادامه با بیان اینکه کارگروه‌های تخصصی اساتید حوزه و دانشگاه با موضوعات مختلف زن و خانواده، عفاف و حجاب، سبک زندگی، اندیشه مطهر، مطالبه گری، مهدویت، قرآن و حدیث و رسانه و فضای مجازی تشکیل خواهد شد، اظهار داشت: اساتید حوزه و دانشگاه می‌توانند در کارگروه‌های تخصصی در بستر مشترک و با اندیشه‌های خلاقانه در کنار یکدیگر کارهای عملیاتی انجام دهند، همچنین کارگروه‌های طلبگی و دانشجویی باید رقم بخورد و وحدت و تعامل حوزه و دانشگاه در مسیر ظهور پیش برود.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱