عضو مجلس خبرگان رهبری در نشست بصیرت افزایی تصریح کرد:

مراقب خطر تفکر سکولاریسم در جامعه باشیم

آیت الله خاتمی 2

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه یکی از خطراتی که باید مراقب باشیم اتفاق نیفتد، تفکر سکولاریسم است، گفت: متأسفانه امروز این تفکر در فضای مجازی موج می‌زند و مقدسات به سخره گرفته می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، به مناسبت دهه مبارک فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نشست بصیرت افزایی «نقش مرجعیت و حوزه‌های علمیه در پیدایش و تداوم انقلاب اسلامی» با سخنرانی آیت الله سیداحمد خاتمی و حضور اساتید و طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در تالار بیداری اسلامی برگزار شد.

امروز جامعه‌الزهرا(س) و حوزه علمیه خواهران به شجره طیبه تبدیل شده است

آیت الله خاتمی در این مراسم با اشاره به اینکه آشنایی بنده با جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به پیش از تأسیس این مؤسسه علمی حوزوی و به زمانی باز میگردد که شهید قدوسی یک مدرسه علمیه برای خواهران تاسیس کرده بود، به خدمات آیت‌الله شرعی(ره) در این زمینه نیز اشاره کرد و گفت: آیت‌الله شرعی حق عظیمی بر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام دارد تا این ساقه نازک به شجره طیبه تنومند تبدیل شود و امروز جامعه‌الزهرا علیهاالسلام و حوزه علمیه خواهران به شجره طیبه تبدیل شده است.

آیت‌الله خاتمی یادآور شد: اولین بار که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی به قم تشریف آوردند، در دیدار جامعه مدرسین فرمودند من قبل از انقلاب اسلامی برای حوزه علمیه خواهران موضوعیت خاصی قائل نبودم، اما بعد از انقلاب روز به روز متوجه ضرورت بیشتر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام و حوزه علمیه خواهران در شهرستان‌ها شدم.

وی تصریح کرد: بنده به عنوان طلبه‌ای که در ایام تحصیل در قم هستم و در ایام دیگر برای برنامه‌های تبلیغی به شهرستان‌ها سفر می‌کنم، شهادت می‌دهم با وجود اینکه حوزه علمیه خواهران دیر سامان گرفت، اما امروز همپای حوزه علمیه برادران در حال رشد است و این یک بشارت است.

لزوم توجه به دستاوردهای انقلاب اسلامی و خطراتی که انقلاب را تهدید می‌کند

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه به موضوع «نقش مرجعیت و حوزه‌های علمیه در پیدایش و تداوم انقلاب اسلامی» اشاره کرد و گفت: انتخاب این موضوع بنا به گفته مسئولان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به خاطر سمپاشی‌ها و لجن‌پراکنی‌هایی است که در فضای مجازی علیه مرجعیت و روحانیت انجام می‌شود.

آیت‌الله خاتمی بیان داشت: ما برای رسیدن به بحث نقش مرجعیت و حوزه‌های علمیه در پیدایش و تداوم انقلاب اسلامی باید به این موضوعات بپردازیم که در این چهل سال انقلاب چه به دست آوردیم و امروز چه خطراتی ما را تهدید می‌کند؟ و به نظر می‌رسد در عرصه بصیرت افزایی هر دو قسم لازم است.

وی یادآور شد: امروز شما هیچ جمع دو نفره، سه نفره و بیشتر را پیدا نمی‌کنید که گرد هم جمع شوند و از گرانی‌های افسار گسیخته نگویند، برای مواجهه با این مسئله سه برخورد می‌توانیم داشته باشیم، یا بی‌خیال باشیم و مشکلاتی را که همه لمس می‌کنند، انکار کنیم که عقلانی نیست و این مواجهه اشتباه است، برخورد دوم این است که بنزین در این آتش بریزیم و مردم را بیشتر تحریک کنیم که این برخورد نیز همانند برخورد اول اشتباه است، برخورد سوم، موضع منصفانه است که مشکلات را بپذیریم و همدردی کنیم و در عین حال امید دهیم که با مدیریت جهادی، مشکلات جامعه رفع شود.

نعمت‌های انقلاب اسلامی را نادیده نگیریم/ یکی از نعمت‌های انقلاب اسلامی، حاکمیت دینی است

عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: مشکلات اقتصادی که امروز گریبانگیر همه جامعه شده، نباید ما را به جایی برساند که  نعمت‌هایی را خداوند به واسطه انقلاب اسلامی به ما داده، نادیده بگیریم.

آیت‌الله خاتمی به آیات 5، 6 و 7 سوره ابراهیم اشاره کرد و افزود: خداوند پس از یادآوری نعمت‌هایی که به قوم بنی اسرائیل داده است، می‌فرماید که آن نعمتى که خدا به شما ارزانى داشت به خاطر آورید، آن‌گاه که شما را از فرعونیان رهایى بخشید؛ همچنین در بخشی از آیات می‌فرماید: اگر سپاسگزارى کنید، قطعاً بر نعمت هاى شما مى افزایم، و اگر ناسپاسى کنید و به کفر و گناه روى آورید، بى تردید عذاب من سخت است.

وی عنوان کرد: ما باید نعمت‌هایی را که به واسطه انقلاب اسلامی به ما رسیده برای مردم بازگو کنیم و با افتخار و سربلندی می‌گوییم که یکی از نعمت‌های انقلاب اسلامی، حاکمیت دینی است.

فلسفه تشکیل حکومت پهلوی، دین‌زدایی و دین‌ستیزی بود

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه فلسفه تشکیل حکومت پهلوی، دین‌زدایی بود، گفت: پیش از انقلاب اسلامی، دین در این کشور اسیر اشرار بود زیرا رکن حکومت پهلوی دین‌ستیزی بود.

آیت‌الله خاتمی یادآور شد: همزمان با روی کار آمدن آتاتورک در ترکیه، انگلیس به دنبال فردی در ایران بود که سه خصوصیت داشته باشد، از جمله بسیار بی سواد، بی دین محض و فوق العاده خشن باشد که همه این ویژگی‌ها در رضاخان خلاصه می‌شد.

وی افزود: رضا خان 20 سال حکومت کرد که در طول این 20 سال فقط یک مسافرت دیپلماتیک داشت که 12 روز به طول انجامید، او را به ترکیه بردند تا فوت و فن لائیک کردن کشور را به او بیاموزند.

نسخه‌هایی که برای دین زدایی مردم ایران پیچیده شد

عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: سه نسخه برای دین‌زدایی مردم ایران ارائه کردند که اولین نسخه، کشف حجاب بود که رضا خان در سال 1312 با خشونت، کشف حجاب کرد، به طوریکه چادرهای زنان را از سر می‌کشیدند و قیچی می‌کردند و بانوان عفیفه بسیاری در این دوران خانه نشین شدند و یا از شدت غصه و ناراحتی دق کردند.

آیت‌الله خاتمی اظهار داشت: دومین نسخه‌ای که به رضاخان دادند، مبارزه با عزاداری بود که مأموران، عزاداران را به شهربانی می‌بردند و از آنان تعهد می‌گرفتند که در عزاداری‌ها شرکت نکنند و برای اهل بیت علیهم‌السلام روضه نگیرند.

وی تصریح کرد: مبارزه با روحانیت سومین نسخه‌ای بود که برای دین‌زدایی پیچیده شده بود، رضاخان برای مبارزه با روحانیت و مرجعیت مصمم بود، عمامه‌ها از سر برداشته شد و فقط روحانیون 80 سال به بالا اجازه داشت که عمامه داشته باشد.

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: سال 1316 همه حوزه‌های علمیه کشور تعطیل شدند و فقط حوزه علمیه قم نفسی می‌کشید، حوزه‌های علمیه را به مدارس دخترانه تبدیل کردند، مدارسی که معلمان و دختران مجبور بودند بدون حجاب در آن حضور داشته باشند.

آیت‌الله خاتمی تأکید کرد: اگر بخواهیم نقش مرجعیت و روحانیت را بدانیم، از این بغض می‌توان به این موضوع پی برد، زیرا روحانیت اعلام الهدی هستند و چراغ هدایت را به دست گرفتند، افتخار روحانیت این است که در برابر دیکتاتوری رضاخان ایستاد.

وی به تحریم تنباکو در زمان ناصرالدین شاه اشاره کرد و افزود: زمانی که فتوای تحریم تنباکو اعلام شد، همه مردم حتی در داخل دربار شاه از این فتوا تبعیت کردند؛ میرزای شیرازی فردای آن روز گریست و وقتی علت را پرسیدند فرمود می‌بینم از فردا روزی تخریب روحانیت آغاز می‌شود.

حاکمیت دین و مردم از دستاوردهای انقلاب اسلامی است

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: حکومت 57 ساله پهلوی از آغاز تا پایان یکپارچه با دین عناد داشت، اما ما با پیروزی انقلاب اسلامی، حاکمیت دین را به دست آوردیم و آن شب ظلمانی و آن قانون بی اساس رفت و قانون اساسی اسلامی جای آن را گرفت، آن فاسق فاجر و شاه خبیث رفت و رهبری نظام به دست کسانی افتاد که تجلی عرفان در وجودشان قابل مشاهده بود و حضرت امام خمینی(ره) و پس از ایشان، رهبر معظم انقلاب مدظله العالی هدایت این کشتی را برعهده گرفتند.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: حاکمیت دین نعمت کمی نیست و جای انکار ندارد، ما امروز حاکمیت مردم را داریم و مردم صاحبخانه هستند و خواهند بود.

وی یادآور شد: پیش از انقلاب طاغوتیان حریمی برای مردم قائل نبودند و فرعونیان مردم را تحقیر می‌کردند؛ در طول 57 سال حکومت سیاه، انتخابات به صورت فرمالیته برگزار می‌شد، شاه به مردم اهانت می‌کرد و مردم را عقب مانده می‌دانست، تعریفی که از مردم می‌کردند، از آنان به عنوان نوکران خوب خود یاد می‌کردند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مردم صاحبخانه شدند و بیش از 35 بار پای صندوق رأی آمدند و خودشان سرنوشت کشور را به عهده گرفتند، همچنین امامی رهبری این  مردم را به عهده گرفت که در سخنان خود می‌فرمودند جانم فدای این مردم؛ رهبر معظم انقلاب نیز بارها فرمودند که زبانم از تشکر مردم عاجز است.

انقلاب اسلامی ایران، نهضت الهی و ماندنی است

آیت‌الله خاتمی در ادامه تأکید کرد: امروز گرانی‌ها بیداد می‌کند، اما اینکه مردم بر سرنوشت خود مسلط شدند واقعیت است، چهل سال است که «مرگ بر آمریکا» که به شدت از آن هراس دارند از دهان مردم نیفتاده است.

وی گفت: در کودتای 1332 کشور ایران را به آمریکا دادند و همه ایران یکپارچه برده استعمار و استکبار بود، اما خروجی انقلاب اسلامی این است که سرمان را بالا می‌گیریم و به صراحت می‌گوییم که مستقل‌ترین کشور جهان هستیم و هیچ قدرتی به ما دستور نمی دهد.

عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: امروز مردم ایران از نعمت استقلال بهره مند هستند، کشوری که مردم آن تصمیم گیرنده هستند و حاکمیت مردم در این کشور وجود دارد و تمام مقامات این کشور به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم منتخب مردمند.

آیت‌الله خاتمی در ادامه به خطراتی که انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند، اشاره کرد و افزود: امروز دشمن شدیدا به تکاپو افتاده، چنانچه از سال گذشته می‌گفتند که ایران چهلمین سال انقلابش را برپا نخواهد کرد و به صراحت در پی براندازی نظام جمهوری اسلامی بودند، اما به کوری چشم آنان هم اکنون در دهه فجر چهلمین سال انقلابمان هستیم و اطمینان می‌دهم که این انقلاب ماندنی است و این نهضت، نهضت الهی است.

مراقت خطر تفکر سکولاریسمی در جامعه باشیم

وی تصریح کرد: یکی از خطراتی که باید مراقب باشیم اتفاق نیفتد، تفکر سکولاریسمی است، تفکری که نمی‌خواهد قبول کند دین می‌تواند اداره جامعه را داشته باشد و آن خطر نفوذ که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی به آن اشاره دارد، همین تفکر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه اظهار کرد: بیرونی‌ها نمی توانند بر تفکر مردم تأثیر بگذارند، داخلی‌هایی که باور نکردند دین انقلاب کرد و توانست کشور را اداره کند، دم از جدایی دین از سیاست می‌کنند و از ضد انقلاب تجلیل می‌کنند و به دنبال عمامه به سر ضدانقلاب می‌گردند.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: منبری و مداح برجسته آنان کسی است که بی تفاوت و یا ضد باشد، با کمال وقاحت آخوند حکومتی دیروز را که آخوند شاهنشاهی بود با روحانیتی که طرفدار انقلاب و نظام است، مغلطه می‌کنند و این مغلطه شیطانی است.

نظام جمهوری اسلامی ایران، پرچم توحید را برافراشته است

وی تصریح کرد: دیروز در دستگاه طاغوت حضور داشتن ننگ بود، اما امروز مباحات می‌کنیم که طرفدار نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی هستیم، زیرا این نظام، پرچم توحید را در کشور برافراشته است.

عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: متأسفانه امروز تفکر سکولاریسم در فضای مجازی موج می‌زند و مقدسات به سخره گرفته می‌شوند که باید مراقب این خطر باشیم.

دشمن می‌خواهد مردم را از انقلاب جدا کند/دمیدن در ناامیدی مردم، یک حرکت ضدانقلابی است

آیت‌الله خاتمی در  ادامه به دیگر خطراتی که انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند اشاره کرد و گفت: خطر دوم که باید مراقب بود این است که دشمن می‌خواهد مردم را از انقلاب جدا کند و تحریم‌ها و فشارها به این دلیل است.

وی عنوان کرد: ما امروز باید به مردم یادآور شویم که مصداق آیه شریفه 11 سوره احزاب که خداوند می‌فرماید: «هُنالِكَ ابْتُلِيَ الْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُوا زِلْزالاً شَديداً؛ آنجا بود که مؤمنان آزمایش شدند و تکان سختی خوردند» همین امروز است و امروز میدان امتحان است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: مراقب باشیم که دمیدن در ناامیدی مردم، یک حرکت ضدانقلابی است و خط امام و خط ولایت، دمیدن در امید هست.

وی یادآور شد: خطر سوم، خطر تضعیف ولایت است، چنانچه از ابتدای انقلاب اسلامی با ولایت فقیه درگیر بودند و اخیرا رندانه و با کمال وقاحت مشکلات را پای ولایت می‌گذارند، در حالیکه اگر مشکلات افزوده نمی‌شود به برکت مدیریت ولایت است، ایشان بودند که شورای اقتصادی را متشکل از سه قوه قضائیه را تشکیل دادند، همچنین دستور برخورد با مفسدان اقتصادی را به رئیس قوه قضائیه دادند.

آیت‌الله خاتمی در پایان اظهار امیدواری کرد که انقلاب اسلامی متصل به انقلاب جهانی حضرت ولیّ عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف شود.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱