همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد؛

نشست و میزگرد تخصصی «نقش بانوان حوزوی و دانشگاهی در تحقق اهداف مقاومت»

میزگرد تخصصی نقش بانوان حوزوی و دانشگاهی در تحقق اهداف مقاومت5

نشست و میزگرد تخصصی «نقش بانوان حوزوی و دانشگاهی در تحقق اهداف مقاومت» با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، نشست تخصصی «نقش بانوان حوزوی و دانشگاهی در تحقق اهداف مقاومت» از سوی بسیج اساتید و نخبگان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و حوزه‌های علمیه خواهران و با مشارکت معاونت تبلیغ و امور فرهنگی و معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، دانشکده بین‌المللی هدی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

در این نشست که در دو بخش پیش از اذان ظهر و پس از نماز جماعت برگزار شد، سرکار خانم معصومه شریفی معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، سرکار خانم معصومه گل گلی دبیر پژوهشی کلام در حوزه علمیه بنت الهدی، سرکار خانم سیده مریم برقعی عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خوهران و رئیس پژوهشکده فقه و مبانی حقوق پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، خانم معصومه اسماعیلی عضو هیئت علمی دانشکده بین المللی هدی و خانم فائزه کاشانیان مدیر آموزشگاه فنی و حرفه ای خانه نانو به سخنرانی پرداختند.

حضرت امام خمینی(ره) حقیقت مقاومت و حقیقت این جریان الهی را بنا نهادند.

سرکار خانم حیدری مجد مسئول بسیج اساتید و نخبگان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و حوزه‌های علمیه خواهران در ابتدای این نشست، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت الله مفتح، عنوان کرد: رویش‌های انقلاب اسلامی به برکت خون شهدا ایجاد شد.

مسئول بسیج اساتید و نخبگان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و حوزه‌های علمیه خواهران تصریح کرد: امروز اگر در جهان، مقاومتی در برابر استکبار جهانی صورت می‌گیرد، حضرت امام خمینی(ره) حقیقت مقاومت و حقیقت این جریان الهی را بنا نهادند.

حیدری مجد در بخش دیگری از مراسم، به حمایت از زنان غزه از سوی اساتید حوزه و دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: ارتباط بین حوزه و دانشگاه باید بیش از پیش باشد و تنها به برگزاری یک یا دو نشست در سال معطوف نشود.

شهید آیت الله مفتح نماد وحدت حوزه و دانشگاه است /اساتید انقلابی و جهادی در تربیت دانشجویان انقلابی و دینی با رویکرد مقاومت نقش دارند

در ادامه، سرکار خانم معصومه شریفی معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه شهید آیت الله مفتح به عنوان یک شخصیت حوزوی و دانشگاهی، نماد وحدت حوزه و دانشگاه بود، اظهار داشت: الگوی سبک زندگی ما باید سبک زندگی فاطمی باشد و با الگوگیری از این بانوی تمدن ساز و جریان ساز در مسیر ولایت حرکت کنیم.

وی در ادامه به موضوع وحدت حوزه و دانشگاه در کلام امامین انقلاب اشاره و تصریح کرد: با توجه به اندیشه امامین انقلاب اسلامی، حوزه و دانشگاه باید در کنار هم با همدلی، هم افزایی و هم گرایی به سمت کمال و قرب الهی حرکت کنند و محور حرکت، توحید و جهان بینی توحیدی است، در این صورت، اکتشاف‌ها و اختراع‌ها در مسیر آرمان‌های اسلامی ناب خواهد بود و معنویت در جامعه تقویت خواهد شد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه اساتید دارای فکر دینی، انقلابی و جهادی در تربیت دانشجویان انقلابی و دینی با رویکرد مقاومت تأثیر دارند، خاطرنشان کرد: این نشست می‌تواند نقطه و آغازی برای حرکت‌های بعدی حوزه  دانشگاه باشد.

نقش بانوان در جریان‌ها و جنبش‌های مقاومت

در نوبت اول این نشست، خانم معصومه گل گلی با بیان اینکه نقش زنان در جنبش‌ها و حرکت‌های مقاومت برجسته است، گفت: زنان یکی از ارکان اصلی جنبش‌های مقاومت در کشورهای مختلف بوده و هستند.

دبیر پژوهشی کلام در حوزه علمیه بنت الهدی افزود: بانوان در حرکت‌های مقاومت نقش‌های مختلفی داشته اند، از جمله بانوانی که مسائل نظامی را در این حرکت‌ها به دوش می‌کشیدند و تأثیر نظامی داشتند. بعد دیگر، رهبریت معنوی بانوان است که در قالب‌های تربیتی و رهبری حضور دارند که نمونه بارز آن، شهیده بنت الهدی صدر است که توانست نسل جوان دختران را جذب کند و اتحاد حوزه و دانشگاه را رقم زند.

گل گلی تصریح کرد: جریان دوم یعنی حضور بانوان در جریان تربیت ساز و نسل ساز، نقشی مؤثرتر و برجسته تر محسوب می‌شود که امیدواریم این نقش را الگو قرار دهیم و چنین نقشی را در زندگی برای خود تعریف کنیم.

وی بیان داشت: وحدت حوزه و دانشگاه اتفاق مهم و ارزشمندی در کشور ایران است که امیدواریم این وحدت به کشورهای اسلامی منتقل شود.

برگزاری میزگرد تخصصی «نقش بانوان حوزوی و دانشگاهی در تحقق اهداف مقاومت»

در نوبت دوم این نشست، میزگرد تخصصی «نقش بانوان حوزوی و دانشگاهی در تحقق اهداف مقاومت» با حضور سرکار خانم سیده مریم برقعی عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خوهران و رئیس پژوهشکده فقه و مبانی حقوق پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و خانم فائزه کاشانیان مدیر آموزشگاه فنی و حرفه ای خانه نانو برگزار شد و خانم معصومه اسماعیلی، عضو هیئت علمی دانشکده بین المللی هدی به عنوان دبیر علمی در این میزگرد حضور داشت.

درون مایه مکتب مقاومت، خودآگاهی اسلامی است

 خانم معصومه اسماعیلی عضو هیئت علمی دانشکده بین المللی هدی با اشاره به معرفی نهضت مقاومت و با بیان اینکه مقاومت یک مکتب، اندیشه، تفکر و یک راه است، عنوان کرد: درون مایه مکتب مقاومت، خودآگاهی اسلامی است که در جامعه اسلامی در حال بروز و ظهور است.

عضو هیئت علمی دانشکده بین المللی هدی تصریح کرد: نهضت مقاومت، خروج از سیطره وابستگی‌ها به نظام سلطه است، ماهیت مقاومت بر اساس تعریف رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی، انتخاب راه حق، حرکت در راه حق و عبور قهرمانانه از موانع آن تا رسیدن به قله است.

اسماعیلی با بیان اینکه معنای مقاومت، دارای دون مایه ایمان، رویکرد جهادی و توکل بر خداوند متعال است، یادآور شد: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم مؤسس مقاومت در جهان اسلام بودند که در برابر مشرکان مقاومت کردند و تجلی مقاومت در عاشورای حسینی اتفاق افتاد و حضرت أباعبدالله الحسین علیه‌السلام الگوی افرادی است که در مکتب مقاومت گام برمی دارند.

وی تصریح کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره) نماد مقاومت هستند که در آشناسازی ملت با مفهوم مقاومت و تزریق مکتب مقاومت در جان ملت نقش داشتند و بر لزوم صدور مکتب مقاومت به کشورهای دیگر تأکید می‌کردند؛ امروز نیز شاهد مقاومت در ملت مظلوم فلسطین هستیم.

عضو هیئت علمی دانشکده بین المللی هدی در ادامه به بیان سؤالاتی پیرامون تبیین اهداف مقاومت و نقش بانوان حوزوی و دانشگاهی در تحقق اهداف مقاومت پرداخت که خانم برقعی و خانم کاشانیان به سؤالات پاسخ دادند.

نقش بانوان در تحقق اهداف مقاومت /پوشش اسلامی دانشجویان قبل از انقلاب اسلامی، نمادی از مقاومت بانوان بود

سرکار خانم سیده مریم برقعی عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خوهران و رئیس پژوهشکده فقه و مبانی حقوق پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در این نشست، عنوان کرد: اگر بخواهیم مقاومت را به عنوان هویت مستقل در نظر بگیریم، شاید به نتیجه نرسیم و بی معنا باشد. بحث ما درباره مقاومتی است که با روحیه بسیج در نهاد دانشگاه‌ها نهفته است و به عموم جامعه سرایت می‌کند.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خوهران اظهار داشت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، حضور بانوان انقلابی در دانشگاه بسیار سخت و مشکل بود و یکی از صحنه‌های مقاومت بانوان، در بحث پوشش ظاهری بود که نمادی از مقاومت محسوب می‌شود.

برقعی یادآور شد: وجه مشترک بانوان و برادران در این بود که افرادی که وارد دانشگاه می‌شدند، بسیاری از آنها منهای تقیدات ظاهری، باورهای دینی خود را از دست می‌دادند و احتمال داشت فرد نماز هم بخواند، اما اعتقادات او خدشه دار شود.

وی بیان کرد: یکی از صحنه‌های مقاومت بانوان پیش از انقلاب اسلامی همتراز با آقایان، مقاومت در ورود اندیشه‌های غربی و کمونیستی در اذهان دانشجویان بود که در این صحنه، علمدارانی مانند شهید مطهری و شهید مفتح به پشتوانه علمی علامه طباطبایی ورود پیدا کردند.

رئیس پژوهشکده فقه و مبانی حقوق پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: در بین این شاگردان و نخبگان علمی، شاگردانی از جنس بانوان هستند که توانستند آموزه‌های دینی را به بهترین وجه از اساتید دریافت کنند  و به افرادی در سطح دانشگاه انتقال دهند و این بحث به بحث مبارزه با استکبار و دولت وقت رسوخ کرد.

برقعی با اشاره به حضور بانوان در مسائل سیاسی و اجتماعی پیش از انقلاب اسلامی، تأکید کرد: ما در سکویی سوار هستیم که فرهیختگان دانشگاهی ما از صنف زنان همانند مردان توانستند علاوه بر فراگیری دستورات اسلامی، بینش سیاسی خود را تقویت کنند و با وجود اینکه حبس زنان در اذهان عمومی مذموم بود، با مقامت در زندان‌ها تسلیم نظام طاغوت نشوند.

وی با بیان اینکه اسلامی بودن انقلاب از آنجا رقم خورد که سعی کردند انقلابی بودن را بر اسلامی بودن ترجیح ندهند، عنوان کرد: وقتی دانشجویان خط امام، لانه جاسوسی را تسخیر کردند، در بین آنها شیرزنانی هم‌دوش مردان حضور داشتند.

مقاومت ابزار رسیدن به نتیجه و اکسیژن برای حرکت است

‌خانم فائزه کاشانیان مدیر عامل شرکت خانه نانو و مدیر آموزشگاه فنی و حرفه ای خانه نانو در این میزگرد، با بیان اینکه مقاومت، ابزار رسیدن به قله و وسیله ای برای رسیدن به نتیجه است، عنوان کرد: مقاومت یک واژه نیست، بلکه مقاومت ابزار رسیدن به نتیجه و اکسیژن برای حرکت است.

مدیر عامل شرکت خانه نانو با بیان اینکه افتخار من مادری است، خانه را به کارخانه ای تشبیه کرد که مادر به عنوان مدیر در این نهاد حضور دارد و گفت: مادر به عنوان همه کاره خانواده است و نقش مادر در تاریخ اسلام همواره برجسته بوده است.

کاشانیان، مرکز مقاومت در خانواده را مادر عنوان کرد و افزود: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم به عنوان بزرگترین مرد تاریخ هستند و بزرگترین همراه ایشان، حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها هستند.

وی تصریح کرد: زمان مثل باد می‌گذرد، هزار و چهارصد و اندی سال گذشت و امروز ما به عنوان بانوان شیعه وظایفی به عهده داریم، هنوز صدای غربت امام زمان در عالم پیچیده و وظیفه ما به عنوان زنان آخرالزمان سنگین است.

مدیر عامل شرکت خانه نانو یادآور شد: امروز کودکان غزه در شرایط سختی، زمان را طی می‌کنند  و ما هستیم و زندگی می‌کنیم، زندگی که نه مفهومی از مقاومت و مدیریت برای رسیدن به هدف غایی دارد.

کاشانیان ادامه داد: امروز ما در زمانی به سر می‌بریم که یکی از مقوله‌های بسیار مهم اسلام یعنی بکارگیری آرمان‌های دینی و اصول شرعی در جامعه ما به فراموشی سپرده می‌شود و یکی از دلایل اصلی آن شاید خاموش شدن عشق و محبت و صفا و به کار نگرفتن تدبیر مادران در خانواده باشد.

وی با بیان اینکه آرامش، مدیریت و تدبیر در خانواده‌ها به دست مادران است، به موضوع عفت و حجاب در جامعه اشاره کرد و گفت: مگر می‌شود یک بانو بدون حجاب و عفاف در جامعه حضور داشته باشد؟. جامعه غرب به این نتیجه رسیده که با عفت و حجاب بانوان می‌شود جامعه را هدایت کرد، در غرب یک دانشجو نمی تواند با آرایش در کرسی‌های مهم دانشگاهی حضور داشته باشد و نگاه بدی سمت این خانم می‌رود و این خانم از عرصه علمی حذف می‌شود.

مدیر آموزشگاه فنی و حرفه ای خانه نانو با بیان اینکه امروز جامعه ما دچار دزدزدگی شده است، تصریح کرد: صدای غربت شیعه در عالم طنین انداز است و نقش ما بانوان جامعه اسلامی در هدف نهایی اسلام یعنی ظهور حضرت حجت عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف و تشکیل حکومت جهانی، بسیار مهم است.

کاشانیان تأکید کرد: حوزه‌های علمیه در ایجاد آرامش دینی و شرعی در جامعه نقش دارند تا در دانشگاه مسائل علمی پیش برود و جامعه را به خودباوری برساند.

وی با اشاره به نقش اساسی مادران در تربیت فرزندان، عنوان کرد: فرزندان نرمال و معتدل می‌توانند دانشمندی باشند که کشور ما را به سمت قله پیش ببرند، ما در موقعیت خطیری هستیم و نقش بزرگی را باید ایفا کنیم و شاید مهم ترین عصای جادویی که در دست ماست، شاید همان مقاومت باشد.

هدف نهایی مقاومت، افول کامل نظام سطه و رسیدن به حکومت جهانی است

اسماعیلی در ادامه این نشست، با اشاره به اهداف مقاومت، عنوان کرد: از جمله اهداف میانی مقاومت، افول نظام استکباری و ایجاد ایستادگی در ملت ها، خروج از سیطره دولت‌های متجاوز، همصدایی در ملت‌های مسلمان و ایجاد قدرت سخن گفتن در جهان اسلام است.

عضو هیئت علمی دانشکده بین المللی هدی اضافه کرد: هدف نهایی مقاومت، پیروزی و فتح قله، افول کامل نظام سطه و رسیدن به حکومت جهانی است که با ظهور حضرت حجت عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف اتفاق خواهد افتاد.

نقش بانوان حوزوی در تحقق اهداف مقاومت

در ادامه خانم برقعی در پاسخ به سوال دبیر علمی میزگرد که نقش بانوان حوزوی در تحقق اهداف مقاومت چیست؟، عنوان کرد: وقتی از مقاومت سخن می‌گوییم، مقاومت به تنهایی معنا نمی دهد، ما مقاومت در مقابل دشمن را داریم که شامل دشمن درونی و بیرونی می‌شود.

رئیس پژوهشکده فقه و مبانی حقوق پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: اگر می‌خواهیم در مقابل دشمن بیرونی پیروز باشیم، ابتدا باید در مقابل دشمن درونی موفق باشیم. مقاومت در مقابل خواسته‌ها و هوای نفسانی باید از درون حوزه بلند شود که به دوگونه علمی، گزاره‌های آموزشی، معارف و نوشتن کتاب‌هایی در حوزه باورهای دینی و اعتقادات است.

برقعی با اشاره به نقش مقاومت در مقابل هوای نفس، تصریح کرد: سخنان امامین انقلاب کاشف بر این مسئله است که روحانیت توانستند حرکت و جنبش ایجاد کنند. یک روحانی موفق می‌تواند از نظر معنوی و دادن روحیه مقاومت، یک لشکر را هدایت کند و لازمه آن این است که ابتدا بر درون خود توفق پیدا کند و سپس هدایتگر معنوی جامعه باشد و روحیه مقاومت را به جامعه انتقال دهد.

وی خاطرنشان کرد: حضرت امام که «عالم در محضر خداست» از بدیهیات است، اما بر ما بسیار تأثیر دارد، چون امام خمینی(ره) به این اعتقاد رسیده است.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران تأکید کرد: ما باید با هوای نفس مقابله کنیم و روحیه مقاومت را به جامعه انتقال دهیم، اگر مقاومت در مقابل جهاد درونی اتفاق بیفتد، مقاومت در مقابل جهاد بیرونی راحت تر صورت می‌گیرد.

برقعی با بیان اینکه مقاومت در مقابل هوای نفس بدون توسل و توکل امکان ندارد، عنوان کرد: ما در مقابل خدا هیچیم اما با توجه به اینکه به خدا وصل هستیم، می‌توانیم دشمن را از بین ببریم.

وی در پایان بیان داشت: روحیه مقاومت در درون، زمینه ساز مقاومت در بیرون است و هر طلبه ای می‌تواند این روحیه را به جامعه انتقال دهد.

نقش بانوان دانشگاهی در تحقق اهداف مقاومت

خانم فائزه کاشانیان با اشاره به نقش بانوان دانشگاهی در تحقق اهداف مقاومت، عنوان کرد: در حدیثی از حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام آمده: «العلم سلطان»؛ یعنی کسی که علم دارد، فرمانروا است، پس علم باید در جامعه رشد کند و کشوری که پیشرفت علمی دارد، قطعا در دنیا کلامش بالاتر است.

مدیر آموزشگاه فنی و حرفه ای خانه نانو با بیان اینکه نخبگان باعث پیشرفت علمی جامعه می‌شوند، تصریح کرد: نخبگان در خانواده می‌توانند به آرامش برسند، خانواده ای که هسته اصلی آن مادران هستند و در یک محل استراتژیک مهم قرار گرفته اند.

کاشانیان با تصریح بر اینکه نشان دادن ایران مقتدر در دنیا به دست توانمند بانوان انجام می‌شود، تأکید کرد: اقتدار، پیشرفت، سلطان شدن در عالم و همه چیز به خانواده و هسته اصلی آن یعنی مادر برمی گردد.

وی اضافه کرد: اگر بتوانیم زنان جامعه را با اعتقاد درست اسلامی و با عرف‌های جامع ایرانی در مسیر درست رهنمون کنیم، عالمگیر خواهیم شد، اگر زن را در جامعه به مدار درستی راهنمایی کنیم، تمام مهره‌های جامعه در مسیر درست قرار می‌گیرند.

مدیر آموزشگاه فنی و حرفه ای خانه نانو بیان داشت: امروز مسئولیت خطیری به دوش ما است، امروز مستندات علمی زیادی وجود دارد که به کار جامعه نمی آید، بنابراین باید بدانیم نیاز جامعه چیست؟. امروز کودکان سوالاتی می‌پرسند که شبهاتی به وجود می‌آید، دین اسلام کامل است و تمام جوانب را می‌بیند، بنابراین ما باید تلاش کنیم که شعاع گسترش آن را بیشتر کنیم.

کاشانیان تصریح کرد: امروز دنیا تشنه آرمان‌های اصیل اسلامی است جوانان از لحاظ علمی و دینی، تشنه رسیدن به دین ناب اسلامی هستند، ما باید نگاه جدیدی به دنیا داشته باشیم و از دید تحلیل گرایانه به این موضوع نگاه کنیم.

وی با اشاره به اهمیت حضور نخبگان در جامعه، بیان داشت: علم نخبه باعث پیشرفت جامعه می‌شود و نخبگان در دامن خانواده تربیت می‌شوند، مادر است که نخبه را تربیت می‌کند.

مدیر آموزشگاه فنی و حرفه ای خانه نانو تصریح کرد: ما باید مادر دیندار داشته باشیم تا دین از حالت کاریکاتوری خارج شود و نور دین در خانواده‌ها و جوانان تابیده شود.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱