معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا(س) تبیین کرد:

راهکارهای دریافت علم حقیقی در بیان امام صادق(ع)/رویداد آموزشی تربیتی، فرصتی برای ایجاد نشاط علمی در طلاب است

خانم افتخار یوسفی

یوسفی با بیان اینکه علم نوری از عالم معنا برای هدایت افراد است، با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه‌السلام، سه راهکار برای دریافت این علم بیان کرد.

 

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم افتخار یوسفی در نخستین روز پیش رویداد آموزشی تربیتی «شیوه‌های آموزش کارآمد در علوم حوزوی» که ویژه طلاب و دانش آموختگان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با موضوع «شیوه‌های یادگیری کارآمد در علوم حوزوی» برگزار شد، عنوان کرد: امام صادق علیه‌السلام در حدیثی می‌فرمایند: «لَيسَ العِلمُ بِالتَّعَلُّمِ، إنَّما هُوَ نورٌ يَقَعُ في قَلبِ مَن يُريدُ اللّه ُ تَبارَكَ و تَعالى أن يَهدِيَهُ، فإن أرَدتَ العِلمَ فَاطلُب أوَّلاً في نَفسِكَ حَقيقَةَ العُبودِيَّةِ، وَ اطلُبِ العِلمَ بِاستِعمالِهِ، وَ استَفهِمِ اللّه َ يُفهِمْكَ؛ علم به آموختن نيست، بلكه نورى است كه در دل هر كس كه خداوند تبارك و تعالى بخواهد هدايتش كند، مى افتد. بنابراين، اگر خواهان دانش هستى، نخست حقيقت عبوديت را در جان خودت جويا شو و دانش را از طريق به كار بستن آن بجوى و از خداوند فهم و دانايى بخواه تا تو را فهم و دانايى دهد».

معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به اینکه آموزش و یادگیری مقدمه ای برای حصول علم است، تصریح کرد: در واقع، علم نوری از عالم معنا است که خداوند متعال در قلب افرادی قرار می‌دهد که می‌خواهد آنها را هدایت کند.

یوسفی، حقیقت علم را حقیقتی معنوان دانست و خاطرنشان کرد: مغز و فعالیت‌های ذهنی بستری برای علم است، اما واقعیت علم این است که باعث هدایت افراد می‌شود.

راهکارهای دریافت علم حقیقی در بیان امام صادق علیه‌السلام

معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها یادآور شد: حضرت امام صادق در این حدیث، سه راهکار برای دریافت علم بیان می‌فرمایند، نخست اینکه فرد برای دریافت این علم باید حقیقت بندگی را در وجود خود پیدا کند.

یوسفی تصریح کرد: ائمه معصومین علیهم‌السلام از عالم حقایق محض خبر می‌دهند و آن علم نوری است که باعث سعادت و عاقبت به خیری و به دست آوردن بسیاری از مقام‌ها از جمله خلیفه اللهی می‌شود، بنابراین اول باید حقیقت بندگی را در خود ایجاد کنیم تا قلب ما آمادگی پیدا کند که خداوند متعال آن علم را در قلب ما قرار دهد.

وی ادامه داد: بر اساس این حدیث، علم باید در عملکرد ما بروز داشته باشد؛ دانشمندان علم را تغییر رفتار نسبتا پایدار تعریف می‌کنند، یعنی اگر علمی منجر در تغییر رفتار نشود، یادگیری محقق نشده است، بنابراین علم را باید با عمل به آن طلب کنیم.

معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اضافه کرد: برای کسب علم باید از خداوند متعال طلب فهم کنیم که مقدمه ای برای علم حقیقی است، یعنی از خداوند متعال بخواهیم علمی به ما عطا کند که باعث هدایت ما شود.

رویداد آموزشی تربیتی فرصتی برای ایجاد نشاط علمی در میان طلاب است

یوسفی با اشاره به برگزاری دومین رویداد آموزشی تربیتی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، گفت: این رویداد، فرصتی برای ایجاد نشاط علمی در بانوان طلبه است و ما گرد هم آمدیم تا در نشر معارف اهل بیت علیهم‌السلام آموزش ببینیم و برای نشر آن تلاش کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد که این نشاط علمی در مجموعه تسری پیدا کند و در ادامه بیان داشت: این رویداد، فرصتی برای آموختن همراه به کار بستن و تجربه کردن است تا آموزش کارآمد را فرابگیریم و در زندگی و عملکرد خود اجرا کنیم.

رویداد آموزشی تربیتی فرصتی برای شناسایی و شکوفایی استعدادها است

معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: رویداد، فرصتی برای خودباوری است هر یک از شما گنجی از توانمندی‌ها، قابلیت‌ها و استعدادها هستید که در رویداد شناسایی و شکوفا می‌شوند و فرصت بهره برداری از آن فرهم می‌شود.

یوسفی در پایان تأکید کرد: رویداد آموزشی تربیتی به دنبال این است تا خودباوری، اعتماد به نفس، ایجاد انگیزه و آموزش علوم عصر امروز برای همه ما محقق شود.

 تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱