رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور تصریح کرد:

جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها از مصادیق شجره طیبه است/ نقش عنصر عزت و رحمت در فرایند تعلیم و تربیت

همایش گرامیداشت مقام استاد (11)

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی اکبری با اشاره نقش عنصر عزت و رحمت در فرایند تعلیم و تربیت، گفت: ترکیب دو نام «عزیز» و «رحیم»، استاد را در رسالت تعلیمی و تربیتی موفق می‌دارد.

 

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری در همایش نکوداشت مقام استادی و تجلیل از مقام شامخ اساتید جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها که از سوی معاونت آموزش و تربیت این مؤسسه علمی حوزوی و با حضور علما و فضلای حوزه‌های علمیه و اساتید و مدیران جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، با تبریک سالروز گرامیداشت مقام معلم به اساتید و معلمان، عنوان کرد: نام جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها مساوی با آغاز یک نهضت بزرگ علمی دینی در جامعه ما است و جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها آغازگر و برافرازنده این پرچم در جامعه است.

قطعا جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها را می‌توان از مصادیق شجره طیبه دانست

وی با تصریح بر اینکه قطعا جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها را می‌توان از مصادیق شجره طیبه دانست، اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زمینه‌ای فراهم شد که نهضت بزرگ علمی دینی در بخش بانوان در کشور راه اندازی شود و هر توفیقی که در کشور در این زمینه وجود داشته، از آثار و برکات جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها است و ما در جای جای کشور، شاهد آثار برکات این مجموعه پرنور هستیم.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به مشارکت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در حوزه دانش آموزی و بحث تربیت دختران، بیان داشت: ما امروز طلیعه‌های جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها را شاهدیم و امیدواریم شاهد درخشش بیشتر این مجموعه باشیم.

بیان راهبرد‌ها و رسالت اساتید و معلمان در سوره مبارکه شعراء

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی اکبری در ادامه به سوره مبارکه شعراء اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در این سوره مبارکه، راهبردها و رسالت‌های ما را تعریف می‌کند، این سوره مبارکه با عنایت خاصی نسبت به پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم آغاز شده و در ساحت معلم و مربی اول مطرح می‌شود.

وی افزود: خداوند متعال در این سوره از حضرت دلجویی می‌کند و به حضرت آرامش می‌دهد، سپس ماجرای پیامبران الهی و اقوام ایشان بیان می‌شود و مسیر روشن و روانی را نشان می‌دهد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور خاطرنشان کرد: از ابتدای سوره و در پایان قصه هر یک از پیامبران الهی، تکیه بر دو نام از نام‌های خداوند متعال است و آیه شریفه «إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ، وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ» هشت بار در این سوره تکرار شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی اکبری ادامه داد: در این سوره مبارکه، وقتی به پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم می‌رسد، آیه شریفه «وَتَوَكَّل عَلَى ٱلعَزِيزِ ٱلرَّحِيمِ ٱلَّذِي يَرَىٰكَ حِينَ تَقُومُ، وَتَقَلُّبَكَ فِي ٱلسَّـجِدِينَ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلعَلِيمُ» خطاب به رسول خدا آمده که پیام روشنی دارد که انجام رسالت الهی با تزکیه، اصلاح اجتماعی، انتقال پیام الهی، مداخله در حل مسئله مشترک جامعه و آسیب‌های جامعه مطرح است.

وی یادآور شد: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم از جهت مبعث، خاتم و از لحاظ تجلی، اول است، آن حضرت مربی و معلم اول و سید الانبیا است، در این آیات شریفه، قیام کامل پیامبر اعظم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم برای اصلاح کلی جامعه بشریت و به انتها رساندن است و ارتباطی که در نقطه ویژه اتصال با ساحت ربوبی که سجده است.

تأثیر جمع هنرمندانه عزت و رحمت در شخصیت استاد بر پرورش و هدایت شاگرد

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور بیان داشت: در آیه 220 سوره شعراء، «إِنَّهُۥ هُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلعَلِيمُ» دو نام خداوند متعال ذکر شده که خطاب به رسول خدا آمده که تو در مسیر انجام رسالت خود دل گفته‌ها داری، رنج‌ها می‌بری، تمناها، دشواری‌ها و سختی‌ها و چالش‌ها داری که ما می‌شنویم و می‌دانیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی اکبری با اشاره به ذکر دو نام «عزیز» و «رحیم» برای خداوند متعال در این سوره مبارکه، گفت: به نظر می‌رسد که اگر دو عنصر اصلی عزت و رحمت در شخصیت معلم و استاد به صورت متوازن وجود داشته باشد و پرورش پیدا کند، کارهای معلمی به سرانجام می‌رسد.

وی افزود: اگر عزت باشد، عقل مخاطب حاضر می‌شود و اگر رحمت باشد، قلب او تصرف می‌شود، جمع هنرمندانه و سالم عزت و رحمت به معنای ظرفیت تصرف شخصیت مخاطب برای پرورش و هدایت او در مسیر رشد است.

نقش عنصر عزت و رحمت در فرایند تعلیم و تربیت / ترکیب دو نام «عزیز» و «رحیم»، استاد را در رسالت تعلیمی و تربیتی موفق می‌دارد

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با اشاره نقش عنصر عزت و رحمت در فرایند تعلیم و تربیت، تصریح کرد: علت تأکید بر این دو نام «عزیز» و «رحیم» در این سوره این است که انسان در مقام خلافت که سلسله انبیای الهی است، با این دو نام می‌تواند در انجام رسالت خود کامیاب شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی اکبری توضیح داد: اگر شخصیت معلم فقط عزتی باشد، شاید از نظر علمی و عقلی حاضر شود، اما دل در تصرف معلم نیست و کار به سرانجام نمی رسد، اگر شخصیت معلم، رحمتی هم باشد کار به سرانجام نمی رسد، فقط کار وقتی به نتیجه می‌رسد که عزت و رحمت در کنار هم باشند.

وی تأکید کرد: سهمی که معلم و استاد از تجلی نام «عزیز» و «رحیم» دریافت می‌کند، ترکیب این دو، او را در انجام رسالت تعلیمی و تربیتی موفق می‌کند که امتداد رسالت و حرکت انبیای الهی است.

سهم استاد در تأمین عزت و رحمت، خودسازی است / مهارت علمی در پیشبرد فعالیت تعلیمی مؤثر است

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اضافه کرد: سهم حاکمیت الهی، افکار عمومی، فرهنگ عمومی، سهم خود استاد و غیره در تأمین عزت و رحمت مؤثر است و وقتی همه در کنار هم چیده شود، اتفاق بزرگی می‌افتد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی اکبری با بیان اینکه سهم خود معلمان و اساتید در این عرصه بسیار مهم است، گفت: سهم استاد در تأمین عزت و رحمت، خودسازی است که باید سهم خود را برداشت کند و کار سلوکی، تربیتی و جهادی لازم است تا استاد تراز در جامعه باشد.

وی با بیان اینکه مهارت علمی در پیشبرد فعالیت تعلیمی مؤثر است، خاطرنشان کرد: بخش زیادی از سهم استاد در محور عزت به ارتقای علمی مربوط می‌شود، وقتی شاگر می‌بیند که استاد گام‌های فراوانی جلوتر از او است و در هر موضوع علمی این فاصله را درک می‌کند، یک نوع عزت است و شاگرد را خاضع می‌کند.

شهید مطهری(ره) عزیز رحیم بود

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور تصریح کرد: در محور رحمت هم به همین صورت است، در محور رحمت، رحمت و عشق در جان ولیّ خدا است که او را به سمت بازی کردن با جان خود می‌برد. وقتی رحمت در وجود معلم و استاد به سطح مناسب می‌رسد که به نام مقدس «رحیم» متصل شده باشد و هر چه بیشتر نصیب برده باشد، در تربیت شاگرد موفق تر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی اکبری تأکید کرد: جمع دو نام «عزیز» و «رحیم» چه در تعلیم و تربیت خاص و چه در انجام رسالت الله تبلیغ و مواجهات اجتماعی کلید موفقیت است.

وی در پایان به ویژگی‌های شخصیتی استاد شهید مطهری اشاره کرد و با بیان اینکه شهید مطهری(ره) معلم تراز بود، عنوان کرد: شهید مطهری(ره) عزیز رحیم بود، عزت علمی، عزت شخصیتی این شهید بزرگوار در اوج بود، همچنین در مهروزی، رحمت و ارتباط با شاگردان الگو بود.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱