مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها مطرح کرد:

تأکید بر نقش‌آفرینی اساتید در جهاد تبیین / اساتید رکن اصلی طرح آموزش پژوهش‌محور هستند

خانم برقعی 32

خانم برقعی با بیان اینکه اساتید رکن اصلی طرح آموزش پژوهش‌محور هستند، بر لزوم حضور فعال اساتید در برنامه‌های آموزشی و تربیتی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تأکید کرد.

 

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم سیده زهره برقعی در همایش نکوداشت مقام استادی و تجلیل از مقام شامخ اساتید جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها که از سوی معاونت آموزش و تربیت این مؤسسه علمی حوزوی و با حضور علما و فضلای حوزه‌های علمیه و اساتید و مدیران در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم و استاد و یاد و خاطره استاد شهید علامه مطهری(ره)، عنوان کرد: سال گذشته به مناسبتِ روز استاد، از استاد شهید مطهری به عنوان «استاد تبیین» و مجاهدِ عرصه «جهاد تبیین» یاد کردیم و بر اساس دغدغه رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در مورد «جهاد تبیین» که بخشی از رسالتِ معلمی و استادی است، با هم گفتگو کردیم.

مرور مباحث روز معلم در سال گذشته درباره نقش‌آفرینی اساتید در جهاد تبیین

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، توجه اساتید را به سخنرانی همایش سال گذشته از جمله نقش‌آفرینی اساتید در جهاد تبیین با توجه به ابعاد، بایسته‌ها و طیف‌های آن، معطوف کرد و اظهار داشت: سال گذشته به برخی عرصه‌های جهاد تبیین که در فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب حفظه الله پرتکرار هستند، شامل مواردی چون سبک زندگی اسلامی ایرانی، تقویت امید و چشم انداز آینده، مسئله فرهنگ، مسئله اقتصاد مقاومتی، مسئله پیشرفت علمی، مسئله خودسازی، دگرسازی و تمدن‌سازی توسط بانوان تراز انقلاب اسلامی اشاره شد.

برقعی با طرح سؤالاتی درباره عرصه جهاد تبیین و الزامات و بایسته‌های آن، انجام کار میدانیِ موثر به لحاظ فردی، خانوادگی، کلاسی، اجتماعی و فعالیت‌های انجام شده از سال گذشته تا کنون، تصریح کرد: هر یک از ما چقدر در «عرصه جهاد تبیین» مطالعه داشته‌ایم؟ آیا متولیان امر و مسئولان مربوطه، اسناد راهبردی، ماموریت‌ها، راهبردها و راهکارها را مطابق با اسناد بالادستی کشور و بخصوص حوزه را در اختیار اساتید قرار دادند و برای آنها تبیین کردند؟ اگر هم این امر محقق نشده، همه ما باید ابتدا جهاد تبیین را با آگاهی‌بخشی و شناخت از خودمان آغاز کنیم و مسیر حرکت را متناسب با رسالت و مأموریت خود ترسیم کرده و سپس برای طلاب تبیین کنیم.

وی تأکید کرد: هسته اصلی بحث بنده اینجاست؛ آیا خودمان به توصیه‌های مقام معظم رهبری، به نیازها و رسالت‌های تربیتی و فرهنگ سازمانی به خوبی و درستی توجه می‌کنیم؟ آیا سال گذشته ما با امسالِ ما، در بهره‌وری و توانمندی تفاوت دارد؟ آیا به علم خود عمل می‌کنیم؟

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه‌السلام که فرمودند: «أَلْعِلْمُ نُورٌ یقْذِفُهُ الله‏ُ فِی قَلْبِ مَنْ یشآءُ؛ علم، نوری است که خداوند به قلب هرکس که بخواهد، می‌افکند»، افزود: حضرت امام راحل فرمودند: «و از برای نور مراتبی است، به حسب مراتب ایمان و علم اهل آنها و باید دانست که این نور حقیقی که در قلوب اهل ایمان و علم است، چون از انوار عالم آخرت است، در آن عالم به مقتضای فعالیت نفس ظهور به نورانیت حسیّه نماید و همین نور است که صراط را روشن نماید و یک دسته نورشان مثل نور شمس و دیگری مثل نور قمر، تا برسد به آنکه فقط نورش، جلو پایش را روشن نماید»؛ بنابراین راهکار نور شدن آن علم از نظر علمای اخلاق و عرفان، شناخت نفس، مراقبه و عمل به علم است.

همه باید عامل به علم‌مان باشیم

برقعی تأکید کرد: همه ما چه مسئول، چه مدیر، چه کارمند و چه استاد باید عامل به علم‌مان باشیم تا طلاب نیز در زیست تجربی خود، عامل بودن، متخلق بودن، حسن خلق داشتن، مسئولیت‌پذیر بودن، تخصص و تعهد را ببینند و الگو بگیرند.

وی با اشاره مطالب مطرح شده برای اساتید در مراسم گرامیداشت مقام معلم در سال گذشته، یادآور شد: سال گذشته به چند موضوع در روز معلم اشاره شد، از جمله داشتن نقشه راه عمومی و اختصاصی، ایمان و باور قلبی به مأموریت و نقش استادی در حوزه و لزوم به‌روزرسانی مرتب آن، استفاده از روش‌های نوین تدریس و تربیت، لزوم ارتباط عاطفی و اخلاق‌مدارانه با طلاب، پشتوانه علمیِ قوی همراه با استفاده از آموزش پژوهش‌محور، توجه به مهارت‌های حین تحصیل طلاب، تأکید بیشتر بر هویت طلبگی و دادن نقش به طلاب و تأسی به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در سبک زندگی اسلامی و طلبگی که این موضوعات می‌تواند همچنان مورد عنایت اساتید به ویژه اساتید جوان تر قرار گیرد.

اساتید رکن اصلی طرح آموزش پژوهش‌محور هستند

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به اینکه طرح آموزش پژوهش محور برای سطوح مختلف با توجه به اقتضائات هرسطح در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برنامه ریزی شده و مقدمات آن در حال اجرا است، عنوان کرد: اساتید رکن اصلی این طرح هستند که با همت بلند و پشتوانه علمیِ قوی می‌توانیم شاهد موفقیت در اجرای این طرح و ثمرات ارزشمند آن باشیم.

برقعی اضافه کرد: مرکز آموزش‌های آزاد و مهارتی برای مهارت افزایی طلاب در حین تحصیل، کارگاه‌ها و دوره‌های مختلفی طراحی و برنامه ریزی کرده است، همچنین معاونت تبلیغ و امور فرهنگی و معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برنامه‌ها و دوره‌ها و نشست‌های مختلفی به صورت موضوع محور و مخاطب محور برنامه ریزی و اجرا می‌کنند.

وی تصریح کرد: ما می‌خواهیم طلابی سالم، سلیم، صالح و سپس مصلح را به جامعه اسلامی، جامعه قبل از ظهور و ان‌شاءالله بعد از ظهور تقدیم کنیم و برای این امر مهم، دست یاریِ یکایک اساتید را خواستاریم.

برگزاری رویدادهای فصلی و سیاست‌های جامعه‌الزهرا(س)

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه به سلسله رویدادهای فصلی سال گذشته از جمله رویداد آموزشی اشاره کرد و اظهار داشت: در رویداد آموزشی سال گذشته، با توجه به جایگاه تأثیرگذار و هدایتگر حوزه‌های علمیه، آموزش شناخت مسائل و شیوه اولویت‌بندی و روش حل آن برای طلاب و اساتید، به دنبال زمینه برای نقد عالمانه و منصفانه شما بزرگواران بودیم.

برقعی افزود: سیاست ما در این رویدادها تأکید بر هویت و نقش طلاب و اساتید جهت حضور عالمانه و تأثیرگذار در گفتمان‌های علمی، اهتمام بر شناخت مسائل آموزشی و روش حل آن و اهتمام بر هم‌افزایی طلاب و اساتید در فعالیت‌های جمعی است.

وی اضافه کرد: از جمله اهداف ما در رویداد آموزشی شامل ارتقای معرفتی مهارتی طلاب و اساتید جهت حضور در محافل علمی، تقویت روحیه پرسشگری عالمانه ناظر بر شناسایی و حل مسائل آموزشی، راهبری طلاب  و اساتید به سمت مطالبه گری عالمانه در مسائل آموزشی، پویایی، نشاط و فعالیت جمعی طلاب و اساتید در مواجهه با مباحث علمی-آموزشی و سازماندهی و شبکه سازی طلاب و اساتید متعهد و متخصص بود.

لزوم حضور فعال اساتید در برنامه‌های آموزشی و تربیتی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به لزوم استفاده اساتید از روش‌های نوین تدریس و نیز سبک‌های جدید تربیتی در ساحت‌های مختلف و طرح آموزش پژوهش محور با تاکید بر تکنیک‌های نوین و متنوع، از اساتید درخواست کرد تا به طور فعال در رویکرد آموزشی و تربیتیِ مجموعه در «رویداد آموزشی» سال جاری یا «ارائه طرح و برنامه و نکات در آیدی سلام مدیر» و یا در «ارتباط با مسئول مربوطه بخش‌ها» شرکت داشته باشند.

برقعی به مسئولان و اساتید جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها توصیه کرد: از امروز تا هفته معلم سال آینده برنامه ریزی داشته باشیم؛ در راستای هویت بخشی و اعتباربخشی به طلاب، تمرین و کارورزی حرفه ای برای آنان برنامه داشته باشیم، تشکل‌های نوپا در سرای حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها فعال شوند، به طلاب نقش دهید، فضا را برای آنها مهیا کنید تا طلاب فکر کنند، جلسات بارش فکری داشته باشند، برنامه‌ریزی کنند و با حمایت و راهنمایی اساتید و مسئولان مجری برنامه‌های مختلف باشند.

وی همچنین بر لزوم برنامه ریزی در جهت برگزاری چهلمین سالگرد تأسیس جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اشاره کرد و پیشنهاد داد: محور اصلی، طلاب و دستاوردهای طلاب در این چهل سال باشد، اساتید و مسئولان به آنها نقش و هویت دهند، آنها را جدی بگیرند، حمایت کنند تا طلاب میدان دار و افتخارآفرینانِ برگزاری چهلمین سالگرد تاسیس جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با نقش‌ها و قابلیت‌های مختلف باشند.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب مدظله العالی که برای ایجاد «تمدن اسلامی» به دو عنصر اساسی «پرورش فکر» و «پرورش انسان» نیاز است، عنوان کرد: اساتید حوزه، اساتید تمدن‌ساز و انسان‌ساز هستند که امیدواریم برای رشد عبودیت، عقلانیت، خلاقیت و مسئولیت‌پذیریِ یکایک طلاب با هدف پرورش انسان‌هایی متخصص، متعهد، متخلق و متدین، تمام همت و تلاش خود را به کار گیرند.

 

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱