معان آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد:

لزوم ایجاد شبکه منسجم بین دانش آموختگان جامعه الزهرا(س)/حضرت زهرا(س) الگویی جامع برای همه انسان‌ها در اعصار مختلف

مراسم دانش آموختگی افتخار یوسفی

یوسفی با بیان اینکه ما در حوزه‌های علمیه، فارغ التحصیلی نداریم، بر لزوم ایجاد شبکه منسجم بین دانش آموختگان جامعه الزهرا(س) تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم افتخار یوسفی در مراسم دانش آموختگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها که با حضور دانش آموختگان سال 1402-1401 این مؤسسه علمی حوزوی در سالن اجتماعات ساختمان شهید بهشتی(ره) برگزار شد، ضمن تبریک ولادت باسعادت و پرخیروبرکت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ و همچنین میلاد باسعادت حضرت امام خمینی(ره) و گرامیداشت شهید حاج قاسم سلیمانی، به جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به عنوان مؤسسه علمی و حوزوی اشاره کرد و اظهار داشت: این مجموعه به فرمان حضرت امام خمینی(ره) تأسیس شد، به رشد و بالندگی رسید و امروز در آستانه چهل سالگی این مؤسسه علمی آموزشی حوزوی هستیم.

معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه ما در حوزه‌های علمیه، فارغ التحصیلی نداریم، تصریح کرد: آنچه در مکتب اسلام داریم، اتمام یک دوره از تحصیل و شروع یک برنامه و فعالیت جدید است.

یوسفی به حدیثی از امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف اشاره کرد که فرمودند: «وَ فی اِبْنَه رَسُولِ اللّهِ صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم لی اُسْوَه حَسَنَه؛ دختر رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم (فاطمه زهرا علیهاالسّلام) برای من، اسوه و الگویی نیکو است» و در ادامه بیان داشت: معصومی که الگو و سرمشق و مقتدای همه خوبان عالم است، حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ را اسوه ای نیکو برای خود دانستند؛ جایگاه و شخصیت جامعی که حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ دارند، برای همه ما الگو است.

حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ الگویی جامع برای همه انسان‌ها در اعصار مختلف

وی به ویژگی‌های شخصیتی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ اشاره کرد و گفت: حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها نه تنها برای همه زنان بلکه برای همه آزادگان عالم اعم از زن و مرد در عصرهای مختلف، الگوی جامع هستند.

معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان داشت: شما در خانه منسوب به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ تحصیل کردید و مدال شاگردی مکتب امام صادق علیه‌السلام و تاج سربازی امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف را دارید که همه اینها، انتساب و اتصال شما را به اهل بیت علیهم السلام بیشتر می‌کند و آثاری دارد که باید تلاش کنیم این آثار را در زندگی خود رشد دهیم.

یوسفی ادامه داد: اولین اثر حضور شما در مجموعه جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، لزوم قدردان بودن نسبت به این نعمت است. بسیاری از بانوان دوست دارند که در مجامع و مراکز منتسب به اهل بیت علیهم السلام تحصیل کنند، اما شاید شرایط آن را نداشته باشند.

وی تصریح کرد: حضور در این مجموعه نیاز به شکرگزاری دارد و این شکرگزاری صرفا شکر لسانی نیست، بلکه نیاز به شکر عملی است و باید در رفتار به گونه ای باشیم که زیبنده این مجموعه باشد.

معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اضافه کرد: ویژگی و کارکرد دوم این است که ما طلاب، سرباز امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف هستیم و باید در مسیر خود ثابت قدم و پابرجا باشیم.

یوسفی یادآور شد: یکی از نکات مهم که جزو رسالت‌های ما است، جذب دیگران با زبان، عملکرد و رفتار است. ما باید مبلغ معارف اهل بیت علیهم السلام باشیم و می‌توانیم در عرصه‌های مختلف اجتماعی از جمله خانواده، محله و حتی در عرصه‌های کلان اجتماعی ایفای نقش کنیم.

وی با اشاره به اینکه سخنان رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی در هر عرصه ای که فعالیت می‌کنیم، روشن‌کننده چراغ مسیر ما است، اظهار داشت: به فرموده رهبر فرزانه انقلاب حفظه الله، آنچه که در پذیرش مسئولیت‌ها اهمیت دارد، شایسته سالاری است و جنسیت در این مسئله تأثیر چندانی ندارد.

تبلیغ، یکی از مهم ترین کارکردهای طلبگی است

معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تأکید کرد: اگر بانوان تحصیل کرده علوم حوزوی در خانواده و در مسئولیت‌های تصمیم ساز و یا در عرصه‌های آموزشی، مدیریتی، اجرایی، تبلیغی، پژوهش و تولید علم حضور فعال داشته باشند، با عمل و رفتار خود می‌توانند تشویق کننده دیگران به مسائل معنوی و معارف دینی شوند.

یوسفی با بیان اینکه تبلیغ، یکی از مهم ترین کارکردهای طلبگی است، به سخنان رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی نسبت به رسالت تبلیغ اشاره و توصیه کرد: بانوان طلبه با رفتار و عمل خود، دیگران را به فضاهای دینداری تشویق کنند.

وی به دو رویکردی که نسبت به زن وجود دارد، اشاره کرد و گفت: اولین رویکرد نسبت به زن، رویکرد رایج و متداول غرب است که زن را در سودجویی و لذت خلاصه می‌کند که نگاه استثماری، بهره‌گیری و استفاده ابزاری از زن دارد.

معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها خاطرنشان کرد: رویکرد اسلام نسبت به زن، تساوی و عدالت جنسیتی است و به نقش آفرینی زن در عرصه خانواده تأکید می‌کند. در دین مبین اسلام، در ارزش وجود انسان، بین زن و مرد تفاوتی نیست، نه تنها تفاوتی در ارزش وجودی زن و مرد نیست، بلکه در نگاه اسلام زنان آمادگی بیشتری برای رشد و سلوک معنوی دارند.

یوسفی با بیان اینکه مفهوم خانواده در غرب دچار گسست شده و کارکرد اصلی خود را از دست داده است، تصریح کرد: آنچه دنیای غرب از آن فرار می‌کند، مباحثه کردن در برابر این دیدگاه‌ها است، در حالیکه مبانی اسلام درباره نگاه به زن بسیار متقن و قابل دفاع است.

در مکتب اسلام، فارغ التحصیلی یک واژه غلط است

معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه با بیان اینکه هدف ما در حوزه، تحصیل نیست، عنوان کرد: تحصیل، مسیری برای هدف ما است و هدف اصلی ما ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام و اثرگذاری در خانواده و اجتماع است.

وی تأکید کرد: مسیر تحصیل علم در حوزه تمام نشده و در مکتب اسلام، فارغ التحصیلی یک واژه غلط است، بلکه از مقطع و مرحله ای وارد مرحله و مقطع دیگر شده ایم.

 لزوم ایجاد شبکه منسجم بین دانش آموختگان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها

یوسفی در ادامه به معرفی اداره دانش آموختگان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها پرداخت و با اشاره به لزوم ایجاد شبکه منسجم بین فارغ التحصیلان این مجموعه، عنوان کرد: اداره دانش آموختگان با بسته‌های آموزشی و محتوایی می‌توانند زمینه ارتقای دانش آموختگان را فراهم کنند و فارغ التحصیلان می‌توانند عرصه‌های فعالیتی و علاقه مندی خود را در فرمی پر کرده و به این اداره تحویل دهند.

وی با اشاره به اینکه عرصه فعالیت‌های شما می‌تواند در چهار کارویژه اصلی تدریس، تبلیغ، پژوهش و عرصه مدیریتی و اجرایی شکل بگیرد، توضیح داد: اداره دانش آموختگان، دوره‌های مهارت افزایی متنوعی برگزار می‌کند و شما بانوان طلبه می‌توانید سیر پیشرفت دانشی، مهارتی و بینشی خود را افزایش دهید.

معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه دوره‌های بینشی و مهارتی به پویا شدن دانش آموختگان کمک می‌کند، گفت: وقتی شبکه منسجم شکل بگیرد، آثار و برکات زیادی در پی خواهد داشت و زمینه برای فعالیت بانوان طلبه در عرصه‌های مختلف فراهم می‌شود.

یوسفی در پایان بیان داشت: تلاش بر این است که خروجی‌ها از حیث اخلاقی و تربیتی الگو و سرامد باشند و امید است که به عنایت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ و اهل بیت علیهم السلام، خروجی‌هایی تربیتی و اخلاقی با بروندادهای علمی، پژوهشی و تربیتی باشید.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱