استاد مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) تبیین کرد:

وضعیت و روند مسائل مهم سیاسی و اجتماعی با محوریت ایران در منطقه و جهان

رنجبر

حجت‌الاسلام والمسلمین رنجبر با بیان اینکه هدف دشمن در جنگ ترکیبی، ایجاد نا امیدی و یأس است، تصریح کرد: ناامیدی یعنی تفکر ما مبتنی بر گسست مذهبی، قومیتی، نسلی و از دست دادن انقلاب و جوان‌ها باشد که این، همان فقدان تفکر جامع نگر است.

 

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد علی رنجبر در جلسه درس اخلاق ویژه اساتید جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها که ازسوی اداره کل تربیتی در سالن اجتماعات بانو همایونی آموزشگاه امام رضا برگزار شد، به تبیین موضوع «وضعیت و روند مسائل سیاسی و اجتماعی با محوریت ایران در منطقه و جهان» پرداخت و با اشاره به سه لایه مردمی، نخبگانی و حاکمیتی و بیان سطوح هر یک از آنها، اظهار داشت: در هر کدام از این دیدارها ضمن کسب تجربیات، هدف، رصد وضعیت منطقه و جهان و کلیت حرکت دو پیشران یعنی آمریکا و ایران بوده است.

استاد مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در سال ۹۳ در جمع خبرگان رهبری مطلبی را فرمودند که حائز اهمیت است و آن، اینکه ما باید نسبت به مسائل جهانی، منطقه‌ای و داخلی نگاه کلان و جامع داشته باشیم، نگاهی که باعث بصیرت و معرفت می‌شود.

هدف دشمن در جنگ ترکیبی، ایجاد نا امیدی و یأس است

حجت‌الاسلام والمسلمین رنجبر با بیان اینکه شناخت از واقعیات موجود و طراحی مسیر آینده، همان نگاه کلان است، اظهار کرد: لایه‌هایی که بحث کردیم، فاقد تفکر جامع نگری و تفکر راهبردی بودند.

وی با بیان اینکه "حرکت انفعالی دشمن در مقابل اقدامات راهبردی شماست" تاکید کرد: رهبرمعظم انقلاب حفظه الله کلان نگر است و از آنجا که هدف دشمن در جنگ ترکیبی، ایجاد نا امیدی و یأس است، بر امید به آینده تأکید دارند.

استاد مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: ناامیدی یعنی تفکر ما مبتنی بر گسست مذهبی، قومیتی، نسلی و از دست دادن انقلاب و جوان‌ها باشد که این، همان فقدان تفکر جامع نگر است.

وی با طرح دو سؤال که موقعیت و مهندسی ما در این وضعیت چیست و چگونه بوده؟ بیان داشت: موقعیت (جغرافیایی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی) ما بهترین و اساسی‌ترین نقطه عالم است و با توجه به اتصال سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا به یکدیگر و اهمیت غرب آسیا(خاورمیانه) و مهم‌تر از آن ایران که قلب این منطقه محسوب می‌شود؛ کشور ما تبدیل به ابرقدرتی شده که هیچ قدرتی به آن نمی‌رسد.

واقعیت میدانی و برساخت روایی ایران و آمریکا چیست؟

حجت‌الاسلام والمسلمین رنجبر با اشاره به قرارداد سایکس-پیکو که درسال۱۹۱۶کارمندان بریتانیا و فرانسه طراحی کردند و روی نقشه برای فلسطین، لبنان، عراق و سوریه و ترکیه مرزهایی کشیدند، افزود: اینها چینش و طراحی جغرافیایی، قومی و مذهبی داشتند که انقلاب اسلامی، نه تنها ایران، بلکه منطقه را از چنگ آنها خارج کرد، هدف استراتژیکی ما اخراج آنها از منطقه بود.

وی با اظهار این مطلب که جنگ ترکیبی دو خط موازی دارد وآن ایران وآمریکا است، بیان کرد: هر دو کشور، یک واقعیت میدانی و یک برساخت روایی دارند؛ واقعیت میدانی آمریکا یعنی نظم جهانی موجود به رهبری خودشان و برگرداندن ایران به تعریفی که قبل از انقلاب از آن داشتند که همان حافظ منافع  آمریکا در منطقه بودن است؛ اما برساخت روایی که از ایران فعلی دارند، این است که اهریمن است.

استاد مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه افزود: پاتک مقام معظم رهبری در این موضع، جهاد تبیین است و ما دو خط را دنبال می‌کنیم؛ اینکه واقعیت میدانی، پیشران شدن در تمدن نوین اسلامی است و اما بر ساخت روایی ما این است که شیطان اکبر، آمریکا است نه ایران.

علت موفقیت روایی آمریکا در ایران

حجت‌الاسلام والمسلمین رنجبر با تاکید بر این مسأله که آمریکا در عالم روایت موفق تر عمل کرده است، ادامه دادند: آمریکا از تغییر رژیم در ایران ناامید شده وتلاششان این است که خودشان درگیر تغییر نشوند و علت موفقیت روایی آنها محوربندی،شاخه بندی،خرده روایت سازی و بعد سوژه‌یابی است.

وی در ادامه تصریح کرد: در محور زنان که شاخه‌های مختلفی اعم از اشتغال، تحصیل و ورزش دارد، سوژه ورود زنان به ورزشگاه را محور قرار می‌دهند و شروع به خرده روایت سازی می‌کنند و به گونه‌ ای طراحی می‌کنند که در ایران به زن ظلم شده و حجاب امری تحمیلی بر آنان است.

استاد مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اظهار اینکه دشمنان در موارد مختلف اینقدر خوب عمل کرده‌اند که حتی رهبر معظم انقلاب هم به مهندسی هنرمندانه آنها اشاره کرده، افزود: سومین سوژه مهسا امینی بود که بخاطر کُرد و سُنّی و همینطور شهرستانی بودن، گسست نسلی، مذهبی و معیشتی را مطرح کردند و این همان مهندسی هنرمندانه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رنجبر با تاکید بر اینکه ما هم باید به آمریکا رکب بزنیم، اضافه کردند: این کلام روایی ما که آمریکا شیطان است، فایده ندارد؛ ما باید دنبال سوژه و شاخه‌بندی از آنها باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اعلامیه استقلال آمریکا که در سال۱۷۷۶ توسط توماس جفرسون نوشته و تمام اعضا کنگره که همه مرد بودند امضا شده، خاطر نشان کرد: یکی از موضوعات اساسی این اعلامیه، آزادی و زندگی است که حق مردان سفیدپوست ملّاک است و حقی نه برای زنان و نه رنگین پوستان در نظر نگرفته‌اند و این سوژه خوبی برای نشان دادن چهره واقعی آمریکا است.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان جلسه به سوالات برخی از اساتید پاسخ داد و اظهار داشت: علت سوء استفاده آمریکا این است که نتوانسته ایم تعریف مناسبی از موقعیت و جایگاه والای ایران اسلامی داشته باشیم.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱