استاد اخلاق جامعه‌الزهرا(س) تصریح کرد:

محوریت حضرت زهرا علیهاالسلام نزد خداوند متعال / رسیدن به تقرب الهی از مسیر اهل بیت علیهم‌السلام حاصل می‌شود

بانو مجتهده گل گیری

استاد ربانی با بیان اینکه تقرب الهی از حرکت در مسیر اهل بیت علیهم‌السلام محقق می‌شود، گفت: آیات و روایات بسیار زیبایی درباره حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها وجود دارد که بیانگر عظمت ایشان است.

به گزارش روابط عمومی، خانم طیبه ربانی در دوازدهمین جلسه درس اخلاق اساتید جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها که با موضوع «سبک و سیره عملی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها» در سالن اجتماعات شهید بهشتی(ره) برگزار شد، ضمن تسلیت ایام فاطمیه، با ذکر روایتی از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم عنوان کردند: «لَوکان الحُسن شخصاً لَکانتْ فاطمة بَل هی أعظم؛ اگر همه خوبی‌ها بخواهد تبدیل به شخص شود آن فاطمه است، بلکه بالاتر از آن است».

تقرب الهی از حرکت در مسیر اهل بیت علیهم‌السلام محقق می‌شود

استاد اخلاق جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: آیات و روایات بسیار زیبایی درباره حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها وجود دارد که بیانگر عظمت ایشان است، آنجا که حضرت امام خمینی(ره) می فرمایند: تمام ابعادى که براى زن متصور است و براى یک انسان متصور است در فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها- جلوه کرده است ... یک زن روحانى، یک زن ملکوتى، یک انسان به تمام معنا انسان، تمام نسخه انسانیت، تمام حقیقت زن، تمام حقیقت انسان... زنى که تمام خاصه‌ هاى انبیا در اوست. زنى که اگر مرد بود، نبى بود.

ربانی با اشاره به حدیث «لَوْلاکَ لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاکَ، وَ لَوْلا عَلِىٌّ لَما خَلَقْتُکَ، وَ لَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُکُما» اظهار داشت: ذکر این روایت از جانب خداوند، نشانه محوریت وجود و مقام عالی حضرت زهرا علیهاالسلام نزد خداوند متعال است.

وی با بیان بخشی از دعای روز یکشنبه حضرت، تصریح کرد: تا وقتی کسی زحمت نکشد و تلاش نکند، به این مقام نخواهد رسید؛ آنجا که در اولین فراز می خوانیم: «اَلسَّلام علیکِ یا ممتحنة أمتحنکِ الله الذی خلقک قبل أن یخلقک»؛ خداوند حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها را آزمایش کرده بود تا حضرت به این مقام و عظمت رسیدند.

استاد اخلاق جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه خاطر نشان کرد: خدا ما  را در این دنیا قرار داد تا به تقرب الهی برسیم و این امر از مسیر اهل بیت علیهم‌السلام محقق می‌شود؛ ما باید با حضرات معصومین علیهم‌السلام سنخیت پیدا کنیم.

راه سنخیت با اهل بیت علیهم‌السلام در سه گام معرفت، محبت و اعمال و رفتار حاصل می‌شود

ربانی افزود: بین شیعه و محب اهل بیت علیهم السلام، تفاوت است؛ هر شخصی می‌تواند شیعه باشد، اما محب بودن، کار هر کسی نیست. شیعه به معنای شعاع وجودی اهل بیت علیهم‌السلام است.

وی، راه سنخیت با اهل بیت علیهم‌السلام را درسه گام دانست و گفت: راه سنخیت با اهل بیت علیهم‌السلام در سه گام معرفت، محبت و اعمال و رفتار حاصل می‌شود که بر اساس سه ساحت وجودی انسان یعنی بینش، گرایش و کنش است.

استاد اخلاق جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، یکی از راه‌های معرفت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را شناخت سبک زندگی ایشان برشمرد و تصریح کرد: حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها عابده بودند و این باعث مباهات خداوند بود.

ربانی در ادامه برای حل مشکلات، بر خواندن دعای جوشن صغیر تاکید داشت و افزود: دعا باعث برکت عمر و وقت می‌شود و طبق سفارش اساتید، در همه اوقات به ویژه در حوادث اخیر باید زیاد دعا کنیم، اگر دغدغه داریم، با خدا مطرح کنیم که حتما به نتیجه می‌رسد.

وی در ادامه بیانات خود با ذکر حدیث «مَتی قامَتْ فی محراب عبادتها ظَهَرَ نورها لِملائکة‌ السَّماء کَما تَظهرُ الکواکب لِأهلِ الأرض»، اظهار داشت: وقتی خدا می‌خواست انسان را خلق کند، فرشتگان از خداوند متعال سوال کردند چرا کسی را که فساد می‌کند خلق می‌کنی؟ خداوند فرمودند من چیزی می‌دانم که شما نمی‌دانید! خداوند رحمان، حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را هنگام عبادت به فرشتگان نشان داد که ببینید چطور مفصل هایش از هیبت من می‌لرزد!.

استاد اخلاق جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان داشت: با توجه به حدیث «الدعاء مخ العبادة؛ دعا مخ عبادت است» و احادیث دیگر در این زمینه، لازم است ما هم مانند حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها زیاد دعا کنیم، چرا که به تأیید معصومین علیهم‌السلام دعا، أفضل از تلاوت قرآن است و حدیث امام سجاد علیه‌السلام در مناجات خمسه عشر «ومِن أعظم نِعَم عَلَینا جَریان ذکرکَ علی ألْسَتَنا؛ خدایا یکی از بزرگترین نعمت‌هایی که به ما دادی، ذکر خودت را بر زبان ما جاری کردی» به خوبی بیانگر این است، ارتباط با واجب‌‌الوجود، لطف بزرگی در حق ماست.

ویژگی‌های دعاهای حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها

ربانی در ادامه ویژگی‌های دعاهای حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها و چگونه دعا کردن ایشان را اینگونه بیان کرد: کثرت دعا، فصاحت و بلاغت، جامعیت دعا؛ به این معنا که شامل دنیا و آخرت و تمام افراد می‌شد، تمجید، تکبیر و تعظیم خداوند، درخواست کمالات معنوی، صلاح دنیا و سعادت آخرت و دفع رذایل و کسب فضایل از جمله ویژگی‌های دعاهای حضرت بود.

وی ضمن بیان دعاهایی از حضرت زهرا علیهاالسلام، عنوان کرد: دنیا در نظر حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها، از آن جهت که دلیل رسیدن اولیای خدا به مقام و تقرب الهی است، مورد توجه بوده است.

استاد اخلاق جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان منابع غنی اسلامی مانند وجود ائمه اطهار علیهم‌السلام و حقوق امام سجاد علیه السلام در مقابل حقوق بشر مادی، تأکید کرد: معرفت نسبت به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها مانند نیاز بشر به آب است و همه مردم به آن محتاجند. حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، دغدغه آینده اسلام را داشتند و تلاش می کردند مردم را با اسلام حقیقی آشنا کنند، اگر مردم آن زمان دست از ولایت حضرت علی علیه‌السلام برنمی‌داشتند، خیلی زود در این دنیا به فلاح و رستگاری می‌رسیدند.

لزوم جهاد تبیین در جامعه

استاد ربانی در پایان مباحث خود، توصیه کرد: با توجه به مقایسه بین انقلاب اسلامی با انقلاب بزرگ پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم به این نتیجه می‌رسیم که خطرات و جنگ های نظامی و اقتصادی شبیه هم هستند و جنگ شناختی بدتر است که دشمن در ایران به راه انداخته است، پس همه باید قوی باشیم و در بین دوستان، شاگردان و بستگان خود جهاد تبیین داشته باشیم.

حسن ختام این جلسه ذکر مصیبتی از بانوی دو عالم بود که استاد بیان کردند در فاطمیه امسال رنج و غصه های ما شبیه غصه های ایشان شده که نکند انقلابمان از بین برود. «إن قیل حَواء قُلتُ فاطمه فخرها، إن قیل مریم قُلتُ فاطمه أفضلُها».

 تصویر خبر

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱