برگزاری کارگاه «مهارت سرفصل‌نویسی» در پیش رویداد آموزشی جامعه‌الزهرا(س)

حبیبی

کارگاه «مهارت سرفصل‌نویسی» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین رضا حبیبی ویژه اساتید و طلاب دوره عالی فقه و اصول جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، کارگاه «مهارت سرفصل‌نویسی» در دومین روز پیش رویداد آموزشی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین رضا حبیبی رئیس دفتر تهیه و تدوین متون درسی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد.

این کارگاه ویژه اساتید، طلاب دوره عالی فقه و اصول، نخبگان و دانش آموختگان دوره تدوین متون درسی در رویداد آموزشی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها نظر گرفته شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیبی در مقدمه این کارگاه اظهار داشت: سرفصل نویسی، ضمن اینکه یک پدیده آموزشی است، یک فرآیند حقوقی نیز دارد.

رئیس دفتر تهیه و تدوین متون درسی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اظهار داشت: در تدوین سرفصل باید بین این دو پدیده و فرآیند تفکیک قائل شد و در طراحی آن باید فرآیند پیچیده علمی و حقوقی سرفصل نویسی را مورد توجه قرار داد.

وی تصریح کرد: استاد باید نسبت به سرفصل تدوین شده واقف باشد، براساس آن محتوا ارائه دهد، همچنین باید توجه کرد که تغییر یک عنوان از سرفصل باید مسیر حقوقی خود را طی کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیبی در ادامه به شئون فرآیند سرفصل نویسی اشاره کرد و گفت: در فرآیند تدوین و تنظیم سرفصل و رشته تخصصی آموزشی باید شأن ستادی، شأن گروه علمی و در آخر شأن استاد رعایت شود که این شئون مترتب بر هم هستند و این تفکیک شؤن در تفکیک فرآیند علمی و حقوقی تأثیرگذار خواهد بود.

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه در طراحی سرفصل علمی، بعد از نیازسنجی، پشتوانه علمی طراح خیلی دخیل است، عنوان کرد: در طراحی رشته نیز به طریق اولی شخص باید مبانی و پشتوانه علمی داشته باشد تا در خروجی آن رشته تخصصی آموزشی، فراگیر به زبان آن علم واقف و اشراف کامل داشته باشد؛ به عبارت دیگر فراگیرانی فارغ از استاد تربیت شوند و این معنی صحیح فارغ التحصیلی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیبی پیرامون وزن دهی دروس در هر رشته، عنوان کرد: اگر پشتوانه طراحی رشته به صورت گسترده مبانی علمی را در برگرفته باشد، امکان دفاع از سرفصل‌های آن رشته سهل الوصول‌تر خواهد بود.

وی اضافه کرد: در این فرآیند است که در رشته تخصصی آموزشی وزن‌دهی دروس معنا پیدا می‌کند و به صورت تخصصی واحدها تنظیم می‌شوند.

استاد حوزه افزود: در نظام آموزشی موارد بدیهی نداریم؛ پیچیده‌ترین دانشی که بشر تولید کرده، رشته برنامه‌ریزی درسی است؛ زیرا در آموزش باید طبع ثانویه ایجاد کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیبی بیان داشت: سرفصل در واقع نقشه راه ایجاد دانش و مهارت است. در خود نقشه هدف، مهم ترین و کلیدی ترین بخش راه است. گام دوم اینکه باید دید هدف در چه سطحی است.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱