استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد:

خانواده سلول بنیادی تشکیل تمدن اسلامی است /تکلیف ما تشکیل یک جامعه منتظر است

جشنواره مهدویت 3

معین الاسلام گفت: خانواده به عنوان سلول بنیادی تشکیل تمدن مهدوی مطرح است و محور اصلی در خانواده، زن و مهم ترین وظیفه او ایجاد خانواده مبتنی بر تفکرات و بینش‌های توحیدی از نوع توحید عملی است.

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم مریم معین الاسلام در اولین نشست فرهنگی سومین جشنواره ملی مهدویت با موضوع «نقش زنان در زمینه سازی ظهور» که از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها  و با همکاری جهاد دانشگاهی قم برگزار شد، اظهار داشت: زنان در شکل‌گیری تمدن‌های مختلف در طول تاریخ بشریت نقش محوری داشتند و گاهی نقش مکمل بوده و در کنار مردان نقش‌آفرینی می‌کردند و گاهی مواقع هم در تاریخ‌سازی و تمدن‌سازی نقش کاملا محوری بی بدیلی را داشتند.

مهم‌ترین مولفه‌های تشکیل یک تمدن اسلامی

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در کنار حضرت ابراهیم علیه‌السلام برای شکل‌گیری تمدن توحیدی، حضرت هاجر علیهاالسلام ایفای نقش می‌کنند و یا در کنار حضرت موسی علیه‌السلام، مادر ایشان به شکل جدی ایفای نقش می‌کنند، همچنین حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها و حضرت خدیجه کبری سلام‌الله‌علیها چنین نقشی را ایفا کردند، لذا در شکل‌گیری هر جامعه و تمدن اسلامی، زنان حضور جدی داشتند.

معین الاسلام یادآور شد: گاهی این حضور مستقیم و گاهی به شکل غیرمستقیم و در قالب نقش حمایتی از مردان تمدن‌ساز بوده است، همان نقشی که حضرت خدیجه در کنار پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم ایفا کردند و به ادغان خود رسول خدا که می‌فرمایند اگر خدیجه نبود اسلام شکل نمی‌گرفت، بنابراین حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها مایه قوام اسلام می‌شوند.

وی با بیان اینکه هیچ تمدنی شکل نگرفته مگر اینکه زنان در آن تمدن به شکل جدی نقش‌آفرینی داشتند، اظهار کرد: برای تحقق یک تمدن بزرگ اسلامی نیاز به چند مسئله داریم که اولین نیاز، تلاش فکری و علمی، دوم تلاش برای توسعه عقلانیت ایمانی و تولید نرم افزارهای دین‌محور و حاکمیت توحید ناب است، لذا  این‌ها مهم‌ترین مولفه‌های تشکیل یک تمدن اسلامی هستند.

محور اصلی تمدن اسلامی مبتنی بر توحید است

استاد حوزه و دانشگاه افزود:  متخصصان امر تمدنی بر این باورند که تمدن حاصل سه حوزه ارزش‌ها، بینش‌ها و رفتارها است و مهندسی تمدن اسلامی منوط به این سه رکن اساسی است، اما با توجه به اینکه قرار است یک تمدن جهانی شکل بگیرد، در زمان ظهور محور اصلی تمدن، توحید است و توحید رکن اساسی و اصیلی است که تمدن اسلامی مبتنی بر آن است.

وی با تأکید بر اینکه رکن اصلی در تمدن اسلامی توحید است، تصریح کرد: حال اگر بخواهیم نقش زنان را در شکل‌گیری تمدن بزرگ مهدوی تبیین کنیم، لذا زن مهم‌ترین وظیفه‌ای که در جریان حاکمیت توحید در جهان دارد، ابتدا مسئله موحد شدن خود زن و بعد موحدپروری است.

نقش زنان در زمینه سازی ظهور تربیت انسان‌های موحد است

معین الاسلام  با اشاره به اینکه زنان برای حاکمیت‌بخشی به توحید باید تلاش عمده و جدی در عصر غیبت داشته باشند، یادآورشد: ابتدا خود زن باید در اوج قله توحید قرار بگیرد و یک انسان موحد باشد و بعد بتواند موحدپرور باشد.

وی تصریح کرد: باید توجه کرد که نقش زن در تمدن اسلامی نقش سربازپروری است، یعنی تأمین نیروی انسانی که مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل هر تمدنی نیروی انسانی و سرمایه اجتماعی آن تمدن است، پس نقش زنان در زمینه سازی ظهور تربیت انسان‌های موحد است.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد : آنچه زنان باید در اصل پرورش انسان موحد مورد توجه قرار بدهند، این است که تمام تلاش معارضان جریان مهدوی به این قضیه تأکید دارد که به انسان‌ها القا کند که شما می‌توانید موحد باشید، اما عمل به الزامات زندگی موحدانه و باید و نبایدهای سبک زندگی توحیدی ضرورت ندارد، یعنی در عین حال آن‌ها توحید را به گونه‌ای تعریف کردند که فرد می‌تواند موحد باشد، اما الزامات زندگی توحیدی  را عملی نکند.

حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها بزرگ‌ترین الگوی زن منتظر در شکل‌گیری تمدن توحیدی هستند

معین الاسلام در ادامه بحث توحید عملی، اضافه کرد: حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها به عنوان بزرگ‌ترین الگوی زن منتظر هستند که می‌بینیم که مهم‌ترین مولفه فکری شان بحث توحید است و در هنگام ایراد خطبه فدک، سخن خود را این گونه آغاز می‌کنند و شهادت می‌دهند به وحدانیت پروردگار و توحید و تأکید می‌کنند که حقیقت توحید در توحید عملی است.

وی با اشاره به اینکه انسان به قله توحید نمی‌رسد جز اینکه توحید عملی را در زندگی اجرا کند، تصریح کرد: در بینش حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها که الگوی زن منتظر در شکل‌گیری تمدن توحیدی است، حقیقت توحید در توحید عملی است لذا صرف توحید نظری نمی‌تواند جامعه را برای شکل گیری تمدن بزرگ مهدوی آماده کند، بنابراین در این خصوص توحید عملی و آوردن خدا در بطن و متن زندگی و الزام به بایدها و نبایدهای یک زندگی توحیدی اهمیت دارد.

استاد حوزه و دانشگاه متذکر شد: مهم‌ترین وظیفه‌ای که زن به عنوان مسلمان منتظر در عصر غیبت در حوزه بینش دارد تا بتواند زمینه‌ساز ظهور باشد، بینش توحیدی و قائل بودن به توحید عملی و آوردن خدا در بطن و تمام مناسبات زندگی است، بنابراین زندگی یک زن منتظر باید حول محور پروردگار شکل بگیرد، همانطور که تمام مناسبات زندگی حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها حول این محور شکل گرفته بود و شعار ایشان در زندگی رضایت خدا بود.

خانواده به عنوان سلول بنیادی تشکیل تمدن مهدوی است

معین الاسلام  گفت: تمام معارضان جریان مهدوی درصدد هستند با بهره گیری از تمامی امکانات جهانی که در اختیار دارند، خدا را از زندگی انسان‌ها حذف کنند و اگر هم قرار است خدا باشد، اکتفا کردن به خدای ذهنی است در حالی که اگر روزی هزار بار ذکر خدا را بگوییم تا زمانی که این ذکر در متن زندگی ورود پیدا کند، اتفاقی نمی‌افتد لذا خانواده به عنوان سلول بنیادی تشکیل تمدن مهدوی مطرح است و محور اصلی در خانواده، زن و مهم ترین وظیفه او ایجاد خانواده مبتنی بر تفکرات و بینش‌های توحیدی از نوع توحید عملی است.

استاد حوزه و دانشگاه، اولین وظیفه زنان در قبال شکل‌گیری تمدن مهدوی را بینش توحید عملی و قرار دادن محور زندگی بر اساس این بینش دانست و ابراز کرد: محور کلیدی دیگر در شکل‌گیری تمدن اسلامی در سطح دیگر مسئله ارزش‌ها است و زن عنصر ارزش‌ساز و عنصر اساسی برای نهادینه کردن ارزش‌ها در جامعه است و  همانطور که زن می‌تواند ارزش‌های دینی را در جامعه نهادینه کند، می‌تواند ارزش‌های دینی را هم تخریب کند.

زنان در ارزش‌سازی و ارزش‌سوزی نقش بی بدیل دارند/ حضرت زهرا علیهاالسلام مهم‌ترین نقش را در ارزش‌سازی داشتند

معین الاسلام با اشاره به تمدن آندلس به عنوان بزرگترین تمدن جهان اسلام توضیح داد: در این تمدن ابتدا زنان با رویکرد توحیدی و با تلاش علمی وارد عمل شدند و دشمن از همین نقطه وارد فروپاشی تمدن آندلس شد و این ارزش را توسط زنان تغییر داد و آنها را از ارزش‌های دینی و توحیدی به سمت ابتذال و ارزش‌های ضد دینی و اخلاقی کشاند و رواج این ارزش‌ها در زنان موجب فروپاشی تمدن آندلس شد.

وی با بیان اینکه زنان در ارزش‌سازی و ارزش‌سوزی نقش بی بدیل دارند متذکر شد: حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها بزرگترین خدمت را به برپایی جامعه توحیدی در زمان رسول خدا انجام دادند و یکسری ارزش‌ها را برای همیشه در تاریخ نهادینه و ماندگار کردند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: حضرت زهرا علیهاالسلام مهم‌ترین نقش را در ارزش‌سازی داشتند و با شناخت مجموعه گفتارها و رفتارهای حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها نظام ارزشی ایشان کاملا مشخص می‌شود و یکی از این ارزش‌ها که حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها برای نهادینه کردن آن تلاش کردند و تمام هستی خود را نثار این ارزش کردند ارزش امامت و ولایت بود همانطور که می‌فرمایند مَثَلُ الإِمامِ مَثَلُ الکَعبَةِ.

وی ادامه داد:  همچنین حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها می‌فرمایند من دنیای شما را دوست ندارم به جز سه چیز نگاه به چهره رسول خدا و در واقع ارزش گذاری در بحث نبوت و تلاوت کلام خدا و انفاق در راه خدا و این سه امر در نظام ارزشی ایشان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

زنان منتظر باید نظام ارزشی خود را حول تفکرات فاطمی شکل دهند

معین الاسلام در ادامه افزود:در خصوص عفاف و حجاب زمانی که پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم سؤال کردند که چه چیز برای زن ارزشمند است، حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها فرمودند اینکه هیچ مردی را نبیند و هیچ مردی او را نبیند و این مسئله را ارزش برای یک زن می‌دانند.

وی تأکید کرد: زنان منتظر با تأسی به از حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها باید نظام ارزشی خود را حول تفکرات فاطمی شکل بدهند و اگر می‌خواهند در شکل‌گیری تمدن مهدوی و در تربیت و سرباز پروری برای امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف مؤثر باشند، باید آنچه در خانه زن حاکمیت پیدا می‌کند، ارزش‌های الهی و منطبق با نظام ارزش‌های حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها باشد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به دعای «اللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفِیقَ الطّاعَةِ» که امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف در آن ارکان‌های اصلی یک جامعه مؤمن را مطرح می‌کنند، تصریح کرد: امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف در این دعا می‌فرمایند «و َعَلَی النِّساءِ بِالْحَیاءِ وَالْعِفَّةِ»، لذا مهم‌ترین ارزش را برای زنان بحث حیا و عفاف می‌دانند.

معین الاسلام ادامه داد: حضرت آیت الله جوادی عاملی در کتاب امام مهدی موجود موعود در توضیح این دعا می‌گویند، زنان بخش مهمی از جامعه اسلامی هستند و سهمی در خور در آرامش و امنیت جامعه دارند و اصلاح نسل در گرو تلاش زنان است و حیا به معنی مراقبت نفس از هر گونه آلودگی و نگهداشتن نفس از فزون‌خواهی شهوت یکی از وظایف زن منتظر است و زنان باید ابتدا این امر را در خود نهادینه کنند و زمینه اعتلای حیا و عفاف را در جامعه و خانواده هم فراهم کنند و غفلت از این نکته می‌تواند برای جامعه منتظر آسیب زا باشد؛ آسیب‌هایی که به طور جدی در تعجیل ظهور تأثیردارند.

وی اشاره کرد: بحث عقلانیت ایمانی بسیار مهم است و الگوی این عقلانیت ایمانی برا زنان منتظر می‌تواند حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها باشد لذا در سه حوزه بینش، ارزش و رفتار زنان منتظر وظایف بسیار مهمی دارند.

تکلیف ما تشکیل یک جامعه منتظر است

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر لزوم شناخت جریان مهدویت گفت: ما منتظر حاکمیت جریان توحید در جهان مهدی موعود(عج) و اجرای عدالت در جهان هستیم، لذا تا درک نکنیم که منتظر چه هستیم نمی‌توانیم جامعه منتظر را ایجاد کنیم.

معین الاسلام تصریح کرد: تکلیف ما تشکیل یک جامعه منتظر است یعنی جامعه‌ای که برخوردار از شاخصه‌های دینی است و تلاش ما باید مصروف این قضیه شود که  حاکمیت شاخص‌ها و ارکان‌های جامعه منتظر را ابتدا در خود و در گام بعد در خانواده و جامعه نهادینه کنیم.

وی در پایان بیان کرد: الگویی که مقام معظم رهبری برای شکل‌گیری ایده تمدن نوین اسلامی برای زنان مطرح کردند نه الگوی زن شرقی و نه زن غربی بود، بلکه زنی است که الگوی او حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها است و زنی که تمام بینش، نظام ارزشی و رفتار او مبتنی بر توحید عملی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱