آیت الله جوادی آملی:

بانوان طلبه مسائل دینی را عالمانه و عاقلانه برای جامعه زنان تبیین کنند

دیدار با آیت الله جوادی آملی

استاد اخلاق حوزه علمیه رسالت طلاب خواهر را بسیار خطیر دانستند و ابراز داشتند: شما باید عالمانه و عاقلانه مسائل دینی را به خوبی برای بانوان جامعه تبیین و به آنها منتقل کنید.

حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار مدیر، اساتید و طلاب جامعه الزهرا (سلام‌الله‌علیها) با اشاره به روایت پیامبر(ص) که فرمودند: «العُلَماءُ وَرَثَةُ الأنبياءِ» گفت: این جمله خبریه به داعیه انشاء است؛ یعنی بکوشید که وارث انبیاء شوید و از ایشان ارث ببرید؛ در نتیجه کسی که وقتی وارد حوزه شد باید بکوشد تا به مقامی برسد که از انبیاء ارث ببرد و وارث آنها شود.

مفسر قرآن کریم ادامه دادند: فرق جوهری بین ارث مال و ارث علم این است که در ارث مال تا مورث نمیرد چیزی به وارث نمی‌رسد، اما در ارث علم، تا خود وارث نمیرد چیزی نصیب او نمی‌شود، انسان تا زمانی که به «موتوا قبل ان تموتوا» نرسد به مقام «وَرَثَةُ الأنبياءِ» نخواهد رسید و این کار ممکن است، چرا که اگر ممکن نبود از ما نمی‌خواستند. این فرمایش پیامبر(ص) که فرمودند «حاسِبُوا اَنْفُسَکُم قبلَ اَن تُحاسَبُوا و زِنُواها قبلَ اَنْ تُوزَنُوا؛ خویشتن را محاسبه کنید قبل از آنکه به حساب شما برسند» برای رسیدن به همین مقام است.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کردند: اگر این امر واقع شود، آنگاه دیگر مذکر و مؤنث بودن مطرح نخواهد بود، برخلاف ارث مال، در ارث علم فرقی بین مرد و زن نیست؛ هرکه عالم‌تر و باتقواتر باشد درجه بالاتری دارد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی اذعان داشتند: در صدر اسلام زنان بسیاری بودند که پیش از شوهرانشان اسلام آوردند در حالی که شوهرانشان همچنان در جبهه کفر شمشیر می زدند، بنابراین اساس کار همان قرب الهی، طهارت و کشتن هوا و هوس است، اگر می خواهید برهان و حکمت را سرمایه خود قرار دهید باید بال و پر دیگری طلب کنید! طبق فرمایش حضرت امیر (علیه‌السلام) کسانی در قرب الهی موفق‌ترند که ابتدا هوا و هوس خود را کشته باشند.

 ایشان با تاکید بر اهتمام هر چه بیشتر در مسیر کسب علم ابراز داشتند: در مسیر کسب علم هرگز نباید توقف کرد، طبق بیان امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) در امور دنیوی همواره به پایین‌تر از خود نگاه کنید، اما در علم و دانش و معنویت همواره بالاتر از خود را الگو قرار دهید؛ استاد اگر همواره نگاهش به شاگردان خود باشد هرگز پیشرفت علمی نخواهد کرد، بلکه باید مرتب درجات بالاتر علم را در نظر داشته باشد، از این رو در حوزه شرح حال علما را می‌خواندند تا ضمن آشنایی با سیره آنها تلاش کنند تا به درجات علمی و معنوی آنها برسند.

استاد اخلاق حوزه علمیه رسالت طلاب خواهر را بسیار خطیر دانستند و ابراز داشتند: شما باید عالمانه و عاقلانه این مسائل را به خوبی برای بانوان جامعه تبیین و به آنها منتقل کنید که آنکه انسان را آفرید فرمود با پارچه‌ای سر و گردن و سینه خود را بپوشانید، آنکه روسری خود را بر‌می‌دارد و بر سر چوب می‌زند نمی‌داند در مقابل قرآنی می‌ایستد که فرمود «لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ».

حضرت آیت‌الله جوادی آملی بیان داشتند: اینکه می‌فرماید «الشعر احد الجمالین» یعنی مو زینت است از این رو در فقه دارای حرمت و آسیب زدن به آن، دارای جریمه و دیه است یعنی اگر کسی موی فرد دیگری را بتراشد یا به آن آسیب بزند باید دیه یا جریمه بدهد، کسی که این حدود را برای موی انسان تعیین کرده است، همو دستور داده که موی سر زنان باید پوشیده باشد.

مفسر قرآن کریم تاکید کردند: جامعه امروز ما به شدت نیازمند عفاف و حجاب است. حجاب یک سرمایه است، قرآن می‌فرماید زن خوب نمونه و الگوی جامعه خوب است، چون می‌فرماید «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذينَ آمَنُوا امرَأَتَ فِرعَونَ» هرچند فرهنگ محاوره، فرهنگ مذکر بودن است ولی با این حال قرآن نفرمود زن فرعون نمونه برای زنان با ایمان است بلکه می‌فرماید نمونه جامعه خوب است. در اینجا دیگر صحبت از زن و مرد نیست، در نتیجه یک زن می‌تواند به این مقام برسد که برای همه افراد جامعه الگو باشد.

حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه دادند: مادرشدن و فرزند آوری، تربیت درست فرزندان و همسرداری از مهمترین وظایف زنان است که به زن شخصیت و مقام والا می‌بخشد. ازدواج، رهاورد آسمانی پیامبر(ص) است، ازدواج هرگز به معنای اجتماع مذکر و مونث نیست وگرنه این امر در ابرها، گیاهان و حیوانات نیز وجود دارد اما در خصوص انسان صحبت از بنای مستحکم نکاح جهت رشد انسانی است.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان اظهار داشتند: اینکه فرمودند هرکه ازدواج کند نصف دینش را حفظ کرده، چهره ملکوتی خانواده است. هیچ بنایی در اسلام محکمتر از بنای نکاح نیست که باید با هدف مشترک، برنامه مشترک و احترام متقابل باید این بنا را محکمتر کرد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱