استاد جامعه‌الزهرا(س) تصریح کرد:

ما در سنت الهی بدون تأسی به سیره حضرت زهرا(س) ناکامیم

شهادت حضرت زهرا

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه ما باید خود را در حلقه سنت‌های الهی پیدا کنیم، گفت: ما با انتظار فرج باید خود را در حلقه سنت‌های الهی پیدا کنیم، امروز در هر مسئولیتی که هستیم، اگر به سنت الهی روی نیاوریم، گم شده و ناکام مانده‌ایم.

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم زهرا عبداللهی در مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام ویژه بانوان استان قم که از سوی اداره کل امور فرهنگی معاونت فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در سالن اجتماعات بیداری اسلامی این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد، اظهار داشت: امروز در سوگ مصیبت مادری به عزا نشسته ایم که دختر بهترین پیامبر خداوند است، چنانچه حضرت حق تعالی می‌فرماید: «لَّقَدۡ كَانَ لَكُمۡ فِی رَسُولِ ٱللَّهِ أُسۡوَةٌ حَسَنَة»؛ یعنی حضرت زهرا علیهاالسلام دختر پیامبری است که برای همه اسوه ای حسنه است.

حضرت زهرا(س) در کلام سه امام معصوم(ع)

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: امام حسن عسکری علیه‌السلام می‌فرمایند: «نحن حجه‏اللَّه و فاطمه حجه علینا؛ ما حجت خدا و فاطمه (س) حجت ما است»؛ همچنین امام محمد باقر علیه‌السلام در عظمت و جلالت حضرت فاطمه علیهاالسلام می‏فرمایند: «لقد کانت علیهاالسلام مفروضه الطاعه علی جمیع من خلق‏اللَّه من الجن و الانس و الطیر و الوحش و الانبیا و الملائکه؛ اطاعت فاطمه علیهاالسلام بر تمام بندگان الهی حتی جن و انس، پرندگان و حیوانات، پیامبران و ملائکه واجب است».

عبداللهی به حدیث نورانی امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف اشاره کرد که فرمودند: «و فی ابنه رسول‏اللَّه(ص) اسوه حسنه؛ (فاطمه) دختر پیامبر خدا(ص) الگو و اسوه زیبا برای مردم است» و در ادامه بیان داشت: ما امروز زیر پرچم مادری دور هم جمع شده ایم که رضای خداوند متعال در رضایت آن حضرت است.

وی یادآور شد: روزی که خداوند متعال آدم را خلق کرد و ملائکه اعتراض کردند، حق تعالی فرمود: «إِنّی أَعلَمُ ما لا تَعلَمونَ»، یعنی من چیزی از خلقت بشر می‌دانم که شما نمی‌دانید. پس از آن همه پیامبران الهی آمدند تا رسید به حضرت ابراهیم که مقام امامت داشت.

اراده سنت الهی بر ساختن امتی تحت ولایت امام است

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به سنت الهی، گفت: خداوند متعال با اجرای طرح جامع و حساب شده ای، آدم را خلق کرد و پیامبران و اولیای الهی را یکی پس از دیگری فرستاد تا ظهور دولت حق و کمال نهایی بشر محقق شود.

عبداللهی تصریح کرد: در طرح اجرای سنت الهی ببینید بشر به کجا می‌رسد. در این طرح، حلقه اول حضرت ابراهیم است که به مقام امامت رسید و از امتحانات سربلند بیرون آمد. ظاهر قضیه این است که حضرت ابراهیم، فرزند و همسرش در را در وادی خشک و بی آب و علف گذاشت؛ اما حضرت ابراهیم علیه‌السلام هدف از این کار را «لیقیموا الصلاه» و اقامه نماز ذکر می‌کنند، یعنی باطن این قضیه، امامت است.

وی تأکید کرد: اراده سنت الهی بر ساختن امتی است تحت ولایت امام که اقامه ذکر و نماز کنند؛ حضرت ابرهیم دعا کرد خدایا دل‌های مردم را به سوی این سرزمین بیاور، در همین سرزمین پس از چند هزار سال، پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم به نبوت رسید و نماز جماعت سه نفره تشکیل داد و طرح «لیقیموا الصلاه» زمان اقامه نماز امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف حول محور کعبه محقق خواهد شد.

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: در طرح و سنتی الهی، اسلام در سرزمین وحی ظهور یافته و رونق پیدا می‌کند و پس از آن امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف در این مکان ظهور پیدا می‌کند و بین رکن و مقام می‌فرماید: «یا اهل العالم انا المهدی».

عبداللهی بیان داشت: یکی از حلقه‌های سنت الهی، حضرت فاطمه علیهاالسلام است و امام حسین علیه‌السلام و عاشورا حلقه دیگری از این طرح است. شب عاشورا امام حسین علیه‌السلام به یاران خود فرمودند فردا همه ما شهید می‌شویم، اما نصف کار برای فردا و بقیه آن در زمان رجعت رخ می‌دهد.

وی یادآور شد: ظهر عاشورا که ملائکه اعتراض کردند، جریان انتقام امام حسین علیه‌السلام به دست فرزندش به ملائکه گفته شد؛ اگر طرح و سنت الهی را ببینید، می‌فهمیم وظیفه ما چیست.

شهید سلیمانی و شهید حججی نقش خود را در مسیر سنت الهی پیدا کردند

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه ما باید خود را در حلقه سنت‌های الهی پیدا کنیم، یادآور شد: سردار سلیمانی نقش خود را در این گردونه پیدا کرد و به فرموده رهبر معظم انقلاب، شهید سلیمانی تربیت شده اسلام بود؛ شهید سلیمانی، شهید حججی، سلمان فارسی خود را در طرح آوردند.

عبداللهی تصریح کرد: بالاترین اعمال انتظار فرج است و ما باید خود را در حلقه سنت‌های الهی با انتظار فرج پیدا کنیم. امروز شما چه شاغل باشید و چه خانه دار، همسر، مادر و هر مسئولیتی که دارید، اگر به سنت الهی روی نیاوریم، گم شده و ناکام مانده ایم.

وی ابراز داشت: شب قدر شبی است که هر کسی به قدر خود برسد، امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «فمن عرف فاطمه حق معرفتها، فقد ادرک لیله القدر؛ پس هر که فاطمه و مقام ایشان را به حقیقت بشناسد، حتماً شب قدر را درک کرده است». اگر در شب قدر که بهتر از هزار ماه است، شب قدر می‌تواند من را به هدف برساند، باید سیره خود را از مادر بگیریم.

ما در سنت الهی بدون تأسی به سیره حضرت زهرا علیهاالسلام ناکامیم

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها یادآور شد: در دعاهای حضرت زهرا علیهاالسلام آمده است: «اللَّهُمَّ فَرِّغْنِی لِمَا خَلَقْتَنِی لَهُ وَ لَا تَشْغَلْنِی بِمَا تَکَفَّلْتَ لِی بِهِ؛ خدایا مرا براى کارى که به خاطر آن آفریده شده‏ام آسوده خاطر قرار ده و مرا به آنچه که خود متکفّل آن گردیده‏اى مشغول مدار». حضرت زهرا علیهاالسلام 9 سال در خانه پدر، «ام ابیها» است و 9 سال در خانه امام علی علیه‌السلام به همسرداری و فرزندپروری می‌پردازد و صاحب پنج فرزند می‌شود.

عبداللهی ادامه داد: حضرت زهرا علیهاالسلام به گونه ای زندگی می‌کند که به همسرش فشار نیایدو می‌فرماید من از خدا حیا می‌کنم تکلیفی به عهده علی بگذارم که در توانش نیست.

وی به مصادیق دیگری از سیره حضرت زهرا علیهاالسلام اشاره کرد و گفت: حضرت فاطمه علیهاالسلام به گونه وارد خانه امام علی علیه‌السلام می‌شود که حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام در پاسخ به پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم که سوال کردند: همسرت را چگونه یافتی؟، می‌فرماید: «نعم العون على طاعه اللَّه؛ بهترین کمک است بر اطاعت از خدا».

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اضافه کرد: حضرت زهرا علیهاالسلام در روزهای پایانی عمر گرانبهای خویش می‌فرماید «در طول عمر هرگز به تو دروغ نگفتم و خیانت نکردم و هیچگاه با تو مخالفت ننمودم»؛ حضرت علی علیه‌السلام فرمودند: «سوگند به خدا که فاطمه علیهاالسلام هیچگاه مرا خشمگین نکرد و در هیچ کاری از من سرپیچی ننمود و من هرگاه به فاطمه علیهاالسلام نگاه می‌کردم، غم و اندوه از من زدوده می‌شد».

عبداللهی تصریح کرد: جای حضرت زهرا علیهاالسلام را در این سنت الهی و گردونه ببینیم و بدانیم ما در این طرح و سنت الهی بدون تأسی به این سیره گم شده ایم و ناکام هستیم.

تبیین سیره زندگانی حضرت زهرا علیهاالسلام

وی با اشاره به سیره حضرت زهرا علیهاالسلام در بندگی خداوند متعال، عنوان کرد: حضرت چنان در محضر خدا عبادت می‌کرد که پاهایشان ورم می‌کرد و به فرموده امام حسن علیه‌السلام، شب تا صبح به عبادت مشغول بود، به گونه ای که تمام جوارح حضرت را ایمان پر کرده بود.

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان داشت: حضرت زهرا علیهاالسلام در حدیثی می‌فرماید: «مَن اَصعَدَ إلَی اللهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، اَهبَطَ اللهُ اَفضَلَ مَصلَحَتِه؛ هر که عبادت خالص خود را به سوی خداوند بالا فرستد (و پیشکش آستان او کند)، خدا هم بهترین مصلحت خود را بر او فرو می‌فرستد».

عبداللهی با اشاره به سیره حضرت در حریم نامحرم، خاطرنشان کرد: در برخورد با نامحرم، پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم که حدود و وظایف امام علی علیه‌السلام و حضرت زهرا علیهاالسلام را مشخص کردند، این بانوی گرامی بسیار ابراز خرسندی کردند.

وی اضافه کرد: حضرت زهرا علیهاالسلام سفارش کردند برای تشییع و تدفین از تابوت استفاده شود، با وجود اینکه وصیت کرده بودند شبانه دفن شوند، چون معتقد بودند که «افضل العباده العفاف».

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به نگاه حضرت زهرا علیهاالسلام به علم، گفت: وقتی خانم‌های مدینه به حضرت مراجعه می‌کنند و مرتب سوال می‌پرسند، حضرت می‌فرماید: «من براى هر سؤال که جوابش را بگویم، مزد و پاداش آن نزد خداوند متعال به ارزشى بیش از آنچه که در این جهان است، مرا به پاداش هر سؤالى، به اندازه بیش از فاصله زمین و آسمان، جواهر و لؤلؤ مى دهند».

چرا حضرت زهرا علیهاالسلام در زمین فاطمه و در آسمان منصوره نامیده می‌شود؟

عبداللهی همچنین به نقش اجتماعی، سیاسی و تاریخی حضرت اشاره کرد و گفت: این نقش‌های حضرت به سه دلیل کم گرفته شده است، از جمله به دلیل عمر کوتاه حضرت، به خاطر زن بودن حضرت و همچنین ارتباط مستقیم نداشتن حضرت زیرا هدف اصلی امام علی علیه‌السلام بود.

وی تأکید کرد: حضرت زهرا علیهاالسلام نشان داد که اگر امام علی علیه‌السلام مأمور به سکوت است، او حرف بزند و اگر امام علی علیه‌السلام مأمور به صبر است، این بانوی گرامی در دفاع از امام خود قیام کند و خطبه بخواند.

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها یادآور شد: همان زهرایی که از عدم ارتباط با نامحرم خوشحال است، در این شرایط وارد عرصه می‌شود و خطبه می‌خواند و اینجا نقش حضرت زهرا علیهاالسلام معنا پیدا می‌کند.

وی با اشاره به این حدیث که حضرت زهرا علیهاالسلام در زمین فاطمه است و در آسمان منصوره نامیده می‌شود، اظهار داشت: حضرت زهرا علیهاالسلام به این دلیل فاطمه نامیده شد که شیعیان خود را در زمین از آتش نجات می‌دهد، همان آتشی که بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم، دشمن می‌خواست روشن کند و دین اسلام را به انحراف بکشاند، اما حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها با دفاع از ولایت و امامت، مانع این انحراف شدند.

عبداللهی افزود: فاطمه فاطمه است بر روی زمین، زیرا حق را در سیره فاطمه می‌توان شناخت در آسمان منصوره چون با شفاعت حضرت فاطمه علیهاالسلام، اهل زمین وارد بهشت می‌شوند.

شأن و منزلت زن به حضور با بصیرت در عرصه اجتماع است

 استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها عنوان کرد: سیره حضرت زهرا علیهاالسلام نشان می‌دهد که شأن و منزلت زن به زن بودنش، به همسر بودن، مادر بون و حضور با بصیرت در عرصه اجتماع است. در همه این نقش‌ها باید زن بودن خود را فراموش نکنیم، همانطور که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی فرمودند بزرگترین ظلم به زن این است که به او مرد بگویی.

عبداللهی تأکید کرد: تصور نکنید که انحراف شیطان توهم است، نه این توطئه قطعی است، در مسئله خلافت پیامبر، دری که شیطان برای انحراف مسلمانان باز کرد، حضرت این در را بستند. در عصر جاهلیت مدرن هم می‌خواهند زن را از جایگاه خود منحرف کنند؛ شیطان همه انصار خود را برای انحراف زن از مسیر و سقوط او از جایگاه اصلی اش به کار گرفته است که باید مراقب بود.

وی خاطرنشان کرد: طرح خدا به سرعت پیش می‌رود، انقلاب اسلامی زیر پرچم و نام حضرت زهرا علیهاالسلام به پیروزی رسید، پرچم‌هایی که به پیشانی بود، مدافعان حرمی که در دفاع از مرزهای اسلامی به پا خاستند و به شهادت رسیدند و امید است که همه ما در مسیر سنت الهی و در جهت زمینه‌سازی ظهور حضرت ولیّ عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف گام برداریم.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱