به گزارش روابط عمومی، آیین مشترک آغاز سال تحصیلی جامعه الزهرا علیهاالسلام و حوزههای علمیه خواهران امروز (پنجشنبه، 18 شهریور) به صورت آنلاین و با حضور تعداد محدودی از اساتید و شخصیتهای حوزوی و غیرحوزوی در تالار بیداری اسلامی جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد.
در این مراسم، سرکار خانم سیده زهره برقعی مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام، آیتالله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور مدیر حوزه های علمیه خواهران به سخنرانی پرداختند.
با توجه به تقارن آغاز سال تحصیلی با ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت أباعبدالله الحسین علیهالسلام و اسارت و سالروز ورود اهل بیت علیهمالسلام به شام، سرکار خانم انسیه سادات هاشمی طلبه جامعه الزهرا علیهاالسلام به شعرخوانی آیینی درباره مصائب اهل بیت علیهمالسلام در واقعه عاشورا پرداخت.
بانوان طلبه با نوآوری و خلاقیت، نمایی جدید از تبلیغ، تدریس و تحقیق را نشان دهند
سرکار خانم سیده زهره برقعی در این مراسم، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت أباعبدالله الحسین علیهالسلام و ایام اسارت اهل بیت آن حضرت علیهمالسلام در بخش نخست سخنان خود به انتظارات مردم از فرهیختگان حوزوی اشاره کرد و اظهار داشت: روحانیت وارث انبیا و نماینده اسلام است و مسئولیت هدایت انسان را پس از آنان بر دوش دارد.
انتظارات مردم از حوزویان در بیان رهبر معظم انقلاب مدظله العالی
مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام تأکید کرد: بدونشک بر دوش کشیدن چنین بار سنگینی مستلزم این است که طلبه ابتدا خود را از رذائل و نفسانیات پاک کرده و پا در مسیر تعالی گذاشته باشد.
حاجیه خانم برقعی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مدظله العالی به برخی انتظارات مردم از حوزویان اشاره کرد و اظهار داشت: رهبر فرزانه انقلاب مدظلهالعالی در بیاناتی به تبیین مسائل اسلامی و تلاش در جهت ایجاد جامعه توحیدی اشاره کردند و فرمودند: «هزار سال است که روحانیّت شیعه - از زمان شیخ مفید و شیخ طوسى تا حالا - محور و مرکز امید مردم براى امورى بوده؛ یکى از آنها عبارت است از تبیین مسائل دینى؛ یعنى مردم در طول این هزار سال همواره از علماى دین توقّع داشتند که برایشان مسائل اسلامى را تبیین کنند».
وی ادامه داد: به فرموده رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، کار روحانیت ادامه کار انبیای الهی است و باید با این دید، کار روحانیت را نگاه کرد، حرکت انبیا، حرکت برای توحید و دعوت به توحید است.
مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: بسیار واضح است که پاسخگویی به مسائل اسلامی و جامعه پردازی توحیدی نیازمند آموزش، پژوهش کار تبلیغی، فرهنگی و جهادی است.
دکتر برقعی افزود: رهبر فرزانه انقلاب مدظله العالی در بخش دیگری از سخنان خویش فرمودند: «یکى از چیزهایى که مردم امید داشتند و انتظار داشتند این بوده که طلاب و روحانیوین عاملترین باشند به آن چیزهایى که میدانند و به مردم یاد میدهند؛ یعنى ما چیزى را که به مردم میگوییم، خودمان بایستى عمل کرده باشیم؛ این انتظار مردم است».
وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری مدظلهالعالی در بخش دیگر میفرمایند: «انتظار دیگرى که همواره در طول تاریخ، مردم از ما طلاب داشتهاند این بوده که ما حر و آزاد باشیم؛ یعنى قدرتها و رودربایستیها و تحمیلها و مانند اینها، ما را اسیر خودشان نکنند. این در روحانیّت شیعه یک اصل است. ....مردم از علماى دین همیشه انتظار داشتهاند که آنها زیر چتر و شعاع نفوذ قدرتهاى مادّى و دنیایى و نابحق قرار نگیرند و از طبقهی مظلوم و مستضعفین و طبقات پایین جامعه حمایت بکنند».
لزوم تشکیل اتاق فکر و هیئت اندیشه ورز در جامعه الزهرا علیهاالسلام
مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام در بخش دوم سخنان خود به برخی اقدامات صورت گرفته و برنامههای آینده جامعه الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و بیان داشت: مراسم آیین شروع سال تحصیلی، فرصت مغتنمی است تا بتوانیم با طلاب، اساتید و به طور کلی کادر علمی و اجرایی ارتباط موثر برقرار و در مورد موضوعات مختلف با آنها صحبت کنیم.
برقعی بر لزوم تشکیل اتاق فکر و هیئت اندیشه ورز تأکید کرد و افزود: این موضوع در سه مرحله برنامه ریزی شده است، از جمله ابتدا انتخاب مشاوران صاحبنظر در هر بخش تخصصی و استفاده از نظرات آنها در امر آموزش، پژوهش و غیره مدنظر بوده و به لطف خدا این مرحله انجام شده و البته همچنان ادامه دارد.
وی ادامه داد: در مرحله بعد، استفاده از ظرفیتهای افرادِ خوش فکر و صاحب ایده و دارای طرحهای عملیاتی در مجموعه جامعه الزهرا بوده که فعلا جلساتی با برخی از آنها برگزار شده و این مسیرنیز همچنان ادامه دارد. در مرحله سوم نیز تشکیل تیم اصلی هیئت اندیشه ورز مدنظر است که امید است در سه ماهه سوم، هیئت اصلی تعیین شود و مسلما فرمایش مقام معظم رهبری با هیئت دولت برای ما هم دارای کلیدواژههای مهم است.
مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام ابراز داشت: استفاده ترکیبی از افراد پیشکسوت، باتجربه و صاحبنظر در کنار جوانان صاحبایده و دغدغهمند برای طرحهای تحولی برای هیئت اندیشه ورز اصلی، مد نظرخواهد بود.
راه اندازی پویش «اگر من مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام بودم...»
برقعی به راه اندازی پویش «اگر من مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام بودم...» اشاره کرد و ضمن قدردانی از مخاطبانی که در این پویش شرکت کردند، گفت: این پویش صرفا یک پویش نمایشی نیست و نظرات مطرح شده برای ما دارای اهمیت است.
وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت این موضوع، تیم ویژهای از خواهران توانمند و دغدغهمند در جامعه الزهرا علیهاالسلام، همه نظرات را بررسی کرده و طبقه بندی و ساماندهی میکنند، ضمن آنکه نتایج به لحاظ کمی و کیفی مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرد.
مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: در گام دوم این پویش بخشی در سامانه،طراحی میشود تا همچنان نظرات و پیشنهادات و نقدهای سازنده، مبنای اثربخشی برای تحول در جامعه الزهرا علیهاالسلام باشد.
آموزشهای مهارتی و توانمندسازی و ارتقای دستاوردهای تدریس، تربیت، تبلیغ و پژوهش
حاجیه خانم برقعی در ادامه به برنامه آموزشهای مهارتی و توانمندسازی و ارتقای دستاوردهای تدریس، تربیت، تبلیغ، تحقیق و غیره در جامعه الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و بیان داشت: برنامهها با رویکرد تحولی و عنایت ویژه به مهارتهای مختلف مبنایی و تخصصی در دستور کار قرار گرفته است.
وی به اشاره به بررسی زیرساختهای آموزشی و توجه جدی به تولید محتوا با ابزارهای رسانه ای به روز برای مخاطبان و موضوعات مختلف، گفت: در این راستا، تلفیق و ترکیب شیوه تحصیل و تدریس سنتی با روشها و سبکهای نوین مورد توجه قرار گرفته است.
مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: بررسی سیر تطور حوزههای علمیه، سبکهای مختلف تدریس اساتید و به خصوص روشهای تأثیرگذار در تربیت چند بعدی طلاب کارآمد، نتیجه مهمی را به ما گوشزد میکند و بایستی با احیای برخی سبکهای تدریس و پرورش موفق طلاب در دوران گذشته به همراه تلفیق و ترکیب آن با سبکها و روشهای نوین تدریس، به چند مدل و الگوی جدید طبق اقتضائات و ظرفیتهای جدید دنیای امروز دست پیدا کنیم. لذا شرایط و روند آموزشی بایستی به گونه ای باشد که پس از اتمام تحصیل، طلبه ای کارآمد با نقش مؤثر، خروجی دوره تحصیلی و آموزشی باشد.
وی به برنامههایی در جهت تشکیل شورای طلاب و همچنین تربیت طلاب کنشگر و مطالبه گر همراه با مدل و الگوی صحیح و با رعایت مهارتها و روشهای لازم گفتاری و رفتاری و تعاملی اشاره کرد و گفت: هدف اصلی در این طرحها، آن است که بین محتوای علمی و مهارتهای عملی، حلقه وصلی در عرصه میدان و عمل برای طلاب ایجاد کند.
برنامهریزی جدی در جهت آموزش پژوهشمحور و روشهای نوین تدریس
دکتر برقعی در ادامه، خطاب به اساتید فرهیخته حوزههای علمیه خواهران، اظهار داشت: برنامه ریزی جدی برای اهداف و نهادینه کردن اخلاق و پرورش طلبه بافضیلت، آموزش پژوهشمحور و روشهای نوین برای تدریس کیفی و ارزشیابیهای کیفی برای طلاب، دغدغه ما و شماست.
مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام توصیه کرد: همه اساتید متناسب با سطوح مختلف دو، سه و چهار تحصیلی و همچنین دروس عمومی و تخصصی برای استفاده از روشهای کارآمد و چندمنظوره تدریس، جدیت داشته باشند.
وی یادآور شد: به فضل الهی دورههای مناسبِ توانمندسازی در این عرصه هم باید برگزار شود، اما مسلما شما اساتید تا قبل از اجرای برنامههای مدنظر ما بر ارتقای روشهای تدریس خود همت خواهید داشت.
لزوم تقویت فعالیتهای تشکیلاتی و تعامل موثر در میان بانوان طلبه و حضور در فعالیتهای جهادی
برقعی همچنین خطاب به بانوان طلبه که در دهه بیست و سی سالگی هستند، بیان داشت: روایتی از پیامبر گرامی اسلام صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم نقل شده که فرمودند: «خداوند فرشتهاى را آفريده و هر بامداد مىآيد و فرياد مىزند: یا أَبْنَاءَ الْعِشْرِينَ جِدُّوا وَ اجْتَهِدُوا وَ يَا أَبْنَاءَ الثَّلَاثِينَ لَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا؛ اى افراد بيست ساله تلاش و كوشش كنيد و اى سى سالهها زندگى دنيا شما را فريب ندهد».
مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: نقطه عطف زندگی، دهه 20 سالگی و 30سالگی است پس تلاش کنید تا در این مرحله مهارتهای مختلف و تجربه زندگی را کسب کنید.
برقعی تأکید کرد: بانوان طلبه با تلاشهای خستگی ناپذیر و طرحی نوین و کاربردی میتوانند آرزوهای بزرگ بنیانگذاران و حامیان حوزههای علمیه خواهران نظیر حضرت امام خمینی(ره)، آیت الله قدوسی و رهبر معظم انقلاب را برآورده کنند.
وی یادآور شد: اسناد بالادستی کشور از جمله فرمایشات حضرت امام (ره) (به خصوص منشور روحانیت)، فرمایشات مقام معظم رهبری و بیانیه گام دوم انقلاب، سند چشم انداز حوزه را مطالعه کنید و جایگاه و نقش طلبه را در تحقق آنها مورد عنایت قرار دهید.
مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام ابراز داشت: شما بانوان طلبه برای موفقیت در عرصههای مختلف باید مهارت تیمسازی و کارهای تشکیلاتی و تعامل موثر را تقویت کنید و در فعالیتهای جهادی، شوراها، کانونهای فرهنگی، انجمنهای علمی و هستههای پژوهشی فعال باشید.
بانوان طلبه با نوآوری و خلاقیت، نمایی جدید از تبلیغ، تدریس و پژوهش را نشان دهند
برقعی عنوان کرد: مباحث مربوط به سواد اطلاعاتی و رسانه و زمینههای لازم برای تقویت دانش طلاب در این عرصه به ویژه در شرایط کرونا و پساکرونا با آیتمهای مختلف باید محل برنامهریزی ما باشد؛ اما تا اجرایی شدن برنامههای ما، خودِ شما هم فعال در این عرصه ورود کنید و دغدغه مندِ یادگیری باشید.
وی با بیان اینکه طلاب باید با مهارتهای انگیزشی، دانشی، بینشی و روشی آشنا شوند، اضافه کرد: بانوان طلبه باید مهارت و توانمندی جمع بین نقشهای دخترانه، خواهرانه، همسرانه، مادرانه و غیره را با تحصیل و اشتغال خارج از خانه در نقشهای آینده علمی مثل مدرس، مبلغ، مشاور، محقق و غیره را جدی بگیرند و مورد توجه قرار دهند.
مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با تصریح بر اینکه برنامه ریزی موارد ذکر شده، وظیفه سیستم و نظام آموزشیِ کارآمد است، گفت: ما به این موضوع توجه داریم، اما تا اجرایی شدن آن، زمان لازم است، بنابراین از شما میخواهم برای آموزش این مهارتها و روشها، همکاری کنید تا برنامههای ما نیز اجرایی شود.
برقعی در پایان با بیان اینکه بانوان طلبه میتوانند با توجه به استعدادی که دارند، بهترین باشند و با نوآوری و خلاقیت، نمایی جدید از تبلیغ و تدریس و تحقیق را نشان دهند، تأکید کرد: ما بانوان طلبه را همسران و مادران موفق، مدیران و اساتید آینده، مبلغان و محققان کار آزموده این مرزو بوم میدانیم، شما سرمایههای این مجموعه هستید و ما باید برای رشد شما تمام تلاش خود را به کارگیریم.
بانوان طلبه پیام حوزه را به صدای رسا به جامعه منتقل کنند/ لزوم هم افزایی جامعهالزهرا(س) و حوزههای علمیه خواهران در جهت پیشبرد اهداف
آیتالله سیدهاشم حسینی بوشهری که به عنوان سخنران ویژه در مراسم حضور داشت، عنوان کرد: امروز به عنوان آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه خواهران و جامعه الزهرا علیهاالسلام است و حضور گرانسنگ و گرانقدر مجموعه بزرگوار بر وزانت این جلسه افزوده است.
حوزههای علمیه دارای اصالت بنیادین هستند
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: همه میدانیم که ریشه حوزههای علمیه و مرکز اصلی پیدایش حوزههای علمیه به زمان پیامبر گرامی اسلام صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم میرسد.
آیتالله حسینی بوشهری با بیان اینکه حوزههای علمیه دارای اصالت بنیادین هستند، خاطرنشان کرد: اولین شاگردانی که در مکتب رسول الله زانو زدند در نقطههای آغازین حوزههای علمیه بودند و سپس ائمه معصومین علیهمالسلام این راه ارزشمند را ادامه دادند و اوج این راه را در زمان امامین صادقین علیهماالسلام مشاهده میکنیم.
وی یادآور شد: در عصر غیبت، عالمان دینی با تلاش و مجاهدت و با قامتی استوار در صحنه ماندند و میراث گرانبها را به دست ما سپردند. عالمان بزرگی که بعد از عصر غیبت صغری و کبری کاری بزرگ پایه گذاری کردند و امروز ما خوشه چین خرمن آن بزرگواران هستیم.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این پرسش که ما مسئولان و دست اندرکاران حوزههای علمیه چه کنیم تا حوزه ای در تراز انتظار و مطلوب داشته باشیم، گفت: ما چه کاری باید انجام دهیم تا حوزه پاسخگو، مسئولیت شناس، مطلوب و حوزه ای داشته باشیم که هر گاه جامعه درونی و بین المللی به ما نگاه میکند، به این احساس برسد که این حوزه، متناسب با مقبولیتهایی که برای ما تعریف شده، اقدام میکند.
تبیین سه تفکر افراطی، تفریطی و مطلوب نسبت به حوزههای علمیه
آیتالله حسینی بوشهری با بیان اینکه حوزه مطلوب و تراز شاخصهایی دارد، به سه نگاه و طرز تفکر در رابطه با حوزه شامل تفکر تفریطی، افراطی و تفکر مطلوب اشاره کرد و افزود: در تفکر تفریطی، انتظار عده ای از حوزه این است که حوزه ای بی تحرک میخواهند و حوزه ای که چشمی همواره به گذشته داشته باشد و نگاه به آینده در این تفکر وجود ندارد.
وی تصریح کرد: این نگاه برآوردکننده انتظارات جامعه امروز نیست، جامعه ای که انتظار و توقعاتش بالا آمده و مسئله دولتسازی، جامعهسازی، نظامسازی و مسئله تمدن نوین اسلامی را نشانه گرفته با حوزه ای که نگاه به گذشته دارد، سازگار نیست.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه ابراز داشت: نگاه افراطی، نگاه نقطه مقابل نگاه اول است، این نگاه در حد افراط معتقد است که ما حوزه ای مدرن میخواهیم و معنای مدرن از نظر آنان این است که حوزه یک دانشگاه امروزی باشد و از سنتهای گذشته فاصله بگیرد و رسالتهای حوزه نادیده انگاشته شود.
آیتالله حسینی بوشهری بیان کرد: سوال این است که آیا حوزه دانشگاه است و یا دانشگاه، حوزه است و یا اینها یک هدف مشترک را که تعالی و کمال است، با شیوه ها، روشها و محتواهای خاص دنبال میکنند.
وی اظهار کرد: در نگاه سوم به حوزه که نگاه ارزشمندی است، حوزه مطلوب به اصالت هایش پایبند است و از اصالتهای حوزوی خود دست نمیکشد، حوزه مطلوب حوزه ای است که در طول قرون مختلف کارکردهای مختلف داشته، شخصیتهای بزرگی به جهان اسلام تحویل داده و به نیازهای بزرگی پاسخ داده است.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: حوزه مطلوب با حفظ اصالتها، تنها به گذشته بسنده نمیکند و در گذشته متوقف نمیشود، بلکه نیازهای امروز جامعه را رصد میکند و برای هر زمان و مکان به تناسب اقتضائات برنامه دارد و الگو ارائه میدهد.
شاخصههای حوزه علمیه مطلوب/حوزه مطلوب با حفظ نگاه به تحول، اصالتها را حفظ میکند
آیتالله حسینی بوشهری تصریح کرد: اگر حوزه علمیه دیرووز شیخ انصاری داشته، امروز در تلاش است که شیخ انصاری زمانه را تربیت کند و در زمان شیخ انصاری زمان خود متوقف نمیشود، حوزه مطلوب، حوزه ای مترقی و پیشرفته است و با حفظ اصالتها به لحاظ محتوا، شیوه، سطح آموزش و تنوع علوم و هم در ابعاد اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی توجه دارد.
وی در ادامه به شاخصههای حوزه مطلوب اشاره کرد و اظهار داشت: اولین شاخصه حوزه مطلوب، حوزهای است که با گذشته و اصالتهای خود احساس پیوستگی میکند و احساس بیگانگی ندارد، ما نمیتوانیم و نباید به بهانه تحول از گذشته خود فاصله بگیریم؛ هنر آن است با حفظ نگاه به تحول، اصالتها را حفظ کنیم.
حوزه مطلوب یک دیده بان بیدار با رسالت انبیای الهی است
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: حوزه مطلوب زمان زده و اسیر فرهنگ زمانه نیست، بلکه حوزه مطلوب، آگاه به زمان است نه اسیر زمان. اگر بخواهیم در جمله ای زیبا، حوزه مطلوب را به تصویر بکشیم، حوزه مطلوب روی قله بلندی ایستاده و زمانه را مینگرد و زمانه به آن مسلط نشده است و از آنجا برای زمانه در بعد منطقه ای و بین المللی تصمیم میگیرد.
وی با بیان اینکه حوزه مطلوب یک دیده بان بیدار با رسالت انبیای الهی است، اظهار داشت: حوزه مطلوب طبق این معنا دارای برنامه و فردانگر است و به وضع موجود هرگز بسنده نمیکند؛ فرهنگ و فلسفه انتظار در مکتب تشیع این است که ما به وضع موجود راضی نیستیم و به آینده روشن مینگریم. بنابراین حوزه مطلوب هم راه ورود و هم راه خروج را میداند. در کلام امام جواد علیهالسلام تعبیر زیبایی است که میفرمایند کسی که راههای ورود را نشناسد قطعا از راههای خروج عاجز میماند.
حوزه مطلوب، منتقد ناصح خیرخواه نظام است
آیتالله حسینی بوشهری در ادامه یادآور شد: امروز جامعه الزهرا علیهاالسلام که مزین به نام زیبای حضرت زهرا علیهاالسلام است و حوزههای علمیه خواهران در دنیایی زندگی میکنند که بشر امروز برای صد سال آینده برنامه ریزی میکند.
وی بیان داشت: حوزه مطلوب به استقلال حوزه میاندیشد، اما استقلال به معنای دیدهبانی است که آسیب شناسی میکند و حوزه مطلوب، منتقد ناصح خیرخواه نظام است.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: برخی به غلط معنای استقلال حوزه را رویارویی بین حوزه و نظام تفسیر میکنند، در حالیکه حوزه در حقیقت حامی نظام و در عین حال دیده بان است، خاستگاه انقلاب، حوزه است و این باید فرزند خود را درست مراقبت کند تا به نتیجه برساند وگرنه در نیمه راه میماند.
حوزه مطلوب حوزه ای نواندیش، اخلاق محور، علم پرور و جامع نگر است
آیتالله حسینی بوشهری با بیان اینکه حوزه مطلوب حوزه ای نواندیش است نه نوگرا، یادآور شد: بین نواندیشی و نوگرایی فرق است، نو اندیش به معنای اجتهاد مستمر و پویا و متناسب با نیاز است و حوزه نوگرا یعنی حوزه ای که در دین تصرف میکند و چیزی را که دین نیست به عنوان دین معرفی میکند.
وی اضافه کرد: حوزه مطلوب حوزه جامع نگر است و یک بعد نگر نیست و همه مسائل را مرور میکند، مأموریتهای مختلف ار برای خود تعریف میکند و برای هر مأموریت افرادی را معین و مشخص میکند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه حوزه مطلوب، حوزه اخلاق محور، علم پرور و دانش پرور است، عنوان کرد: حوزه مطلوب، حوزه ای است که اگر اخلاق را از او منها کنند، حوزه نیست. رفتار و تعامل اساتید و طلاب و کارکنان حوزه باید الگو برای دیگران باشند و همیشه دیگران ایشان را به عنوان الگو معرفی کنند. آنان دارای ویژگی خداترسی و اخلاق مداری هستند و سیره پیامبر و اهل بیت علیهمالسلام را ملاک برای خود قرار میدهند.
لزوم هم افزایی جامعهالزهرا(س) و حوزههای علمیه خواهران در جهت پیشبرد اهداف
آیتالله حسینی بوشهری در بخش دوم سخنان خویش، توصیه کرد: حوزههای علمیه به ویژه جامعه الزهرا علیهاالسلام و مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران از شروع سال تحصیلی جدید حالت هم افزایی داشته باشند و از امکانات و ظرفیتهای یکدیگر برای پیشبرد اهداف استفاده کنند.
وی با بیان اینکه بین حوزههای علمیه خواهران و جامعه الزهرا علیهاالسلام باید روح هم افزایی وجود داشته باشد، گفت: برنامههای مشترک کارها را پیش میبرد، بنابراین باید تقسیم کار داشته باشید و منابع انسانی و امکانات را در عرض هم قرار ندهید.
مسئولیت بانوان طلبه نسبت به مقابله با ناهنجاریهای جامعه سنگینتر شده است/بانوان طلبه پیام حوزه را به صدای رسا به جامعه منتقل کنند
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تصریح بر اینکه مسئولیت بانوان طلبه نسبت به مقابله با ناهنجاریهای جامعه سنگینتر شده است، عنوان کرد: شما بخش عظیمی از جامعه امروز هستید و هیچ گاه نمیشود خواهران را در جامعه نادیده گرفت.
وی تصریح کرد: شما بانوان طلبه سهم بزرگی در جامعه دارید و سفره انقلاب اسلامی به روی شما باز است و میتوانید نقش آفرین باشید و در جامعه حضور یافته و پیام حوزه را به صدای رسا به جامعه منتقل کنید.
منابع اصیل حوزه باید در اختیار بانوان طلبه قرار گیرد
آیتالله حسینی بوشهری خطاب به مسئولان حوزه، توصیه کرد: مسئولان باید توان علمی طلاب را بالا ببرند و منابع اصیل حوزه را در اختیار بانوان طلبه دهند تا رشد علمی پیدا کنند و در خدمت جامعه باشند.
وی در پایان با بیان اینکه علم تعطیل بردار نیست، گفت: مسئولان میتوانند برخی دورهها و دروس حوزه را میتوان به صورت تلفیقی حضوری و مجازی برگزار کنند.
حوزههای علمیه خواهران به عنوان مرکز و مرجع مسائل زن و خانواده در چشم انداز 1414
حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور از دیگر سخنرانان مراسم بود که ضمن خیرمقدم به حضور مسئولان حوزوی و غیرحوزوی در مراسم و بینندگان شبکههای مجازی و صداو سیما، عنوان کرد: خدا را سپاس که با تشریک مساعی دست اندرکاران توانستیم به رغم شرایط نامناسب کرونایی، سال تحصیلی را آغاز کنیم و تشکر میکنم از افرادی که نگذاشتند امر تعلیم و تربیت در حوزه به حاشیه رانده شود.
افزایش 39 درصدی جذب بانوان طلبه در سال تحصیلی جدید
مدیر مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران اظهار داشت: امروز سال تحصیلی حوزه را در شرایطی آغاز میکنیم که وضعیت ما در پذیرشهای هدفمند بسیار بهتر شده است.
حجتالاسلام والمسلمین بهجت پور تصریح کرد: امسال با توجه به شرایط کرونایی، درصد جذب طلاب جدید نسبت به سال گذشته 39 درصد در سطح دو و 33 درصد در سطح سه و چهار افزایش داشته و پذیرش داشتیم.
وی افزود: مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران نسبت به سال 1398 که آغاز مدیریت هوشمندانه پذیرش حوزه است، در بخش سطح دو نزدیک به 97 درصد رشد داشته ایم و یک نهضت توجه به حوزههای علمیه و دانش دین در این مراکز در حال افزونی است و استقبال از حوزههای علمیه خواهران روز به روز بیشتر و با اشتیاق بیشتری همراه است.
مدیر مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران با اشاره به حضور بانوان طلبه در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و غیره، گفت: امسال در جشنواره علامه حلی، بانوان طلبه توانستند حائز رتبههای بسیار بالایی در کنار طلاب برادر باشند و میتوانند در آوردگاههای مشترک چیزی برابر و گاهی بیشتر از خود نشان دهند.
مجموعه محل رشتههای حوزههای علمیه خواهران به 655 محل ارتقا یافته است
حجتالاسلام والمسلمین بهجت پور ادامه داد: شرایط حوزههای علمیه با تدبیری که شوراهای ارزشمند حوزه مانند شورای سیاستگذاری و هیئت امنا رقم میزنند به سمت سطوح سه و چهار و در حال رشد است.
وی با بیان اینکه امسال، مجموعه محل رشتههای حوزههای علمیه خواهران به 655 محل ارتقا یافته است، افزود: بیش از 400 محل رشته سطح دو و 202 محل رشته سطح سه در کشور وجود دارد، همچنین 40 مدرسه و محل رشته سطح چهار در کشور داریم.
مدیر مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران یادآور شد: اصلاحات خوبی در حوزه برنامه ریزی حوزههای علمیه خواهران در حال انجام است و نظام برنامه ریزی در حوزه مسیر خود را به درستی طی میکند.
حوزههای علمیه خواهران به عنوان مرکز و مرجع مسائل زن و خانواده در چشم انداز 1414
حجتالاسلام والمسلمین بهجت پور خاطرنشان کرد: امروز نظام برنامه ریزی از نظام مرکزی به استانی و استانی به مدرسه توزیع و ترسیم شده و هریک از اینها سهم خود را دربودجه پیدا کرده و بودجه سالانه آنان در حال انجام است.
وی با اشاره به برنامه ریزی افق پنج ساله و چشم انداز 1414 که حوزههای علمیه خواهران باید تبدیل به مرکز و مرجع مسائل زن و خانواده در افق ملی و بین المللی شود، عنوان کرد: در این راستا، سه دوره پنج ساله طراحی شده و افق 1400 تا 1404 را طراحی کردیم و مهم ترین برنامهها در مجموعه اجرایی خواهد شد و تلاش میکنیم مطابق برنامه پنج ساله به جلو حرکت کنیم.
بهجت پور تصریح کرد: ما سال تحصیلی را بر اساس گذر از مرحله آموزشهای مجازی شروع خواهیم کرد، به لطف الهی در دو سال گذشته سامانه مدرس راه اندای شد و سعی کردیم کلاسها حضوری و در عین حال مجازی باشد و امکان مصورسازی کلاسها و ارتباط مستقیم با رعایت همه ارکان آموزشی صورت بگیرد.
وی بیان داشت: ما از سال اخیر و از روزهای آینده، حرکت را به صورت حضوری کردن نظام آموزش شروع میکنیم، به این معنا که از فرصتی که ایجاد شده، در بحث فضای مجازی استفاده میکنیم، برخی دروس را به مثابه حضوری مجازی و بخشی را به صورت حضوری در مدرسه و به صورت ترکیبی ساماندهی میکنیم.
مدیر مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران به اساتید، طلاب و کارکنان حوزههای علمیه خواهران توصیه کرد که واکسیناسیون را به نحو شایسته انجام دهند و عنوان کرد: تمهیدات لازم از نظر بهداشتی درمانی و از نظر تمهید برنامه ریزی مناسب انجام شده و دستورالعملهای لازم صادر شد و با شیب ملایم، حرکت را به سمت تحصیل ترکیبی در سال جدید آغاز میکنیم.
حجتالاسلام والمسلمین بهجت پور با بیان اینکه گزارشهای خوبی از اقدامات واکسیناسیون ارائه شده است، گفت: ما در شرایطی که نظام تصمیم گرفته است که به سمت آموزش حضوری برود، حوزه بتواند برنامه فاخری را نشان دهد و قابلیتهای خود را به منصه ظهور برساند.
نظرات