یادداشت بانوی طلبه جامعه‌الزهرا(س) به مناسبت اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی:

«اخلاص»؛ کلید آسمانی شدن حاج قاسم

شهید سلیمانی

سردار حاج قاسم سلیمانی! افتخار می‌کنم که در زمان تو بودم، تو را دیدم و شناختم و چه خوشبختم که در آینده نیستم که تو را از کتاب‌ها بخوانم و بشناسم.

به گزارش روابط عمومی، خانم زهره السادات میرزاده، بانوی طلبه سطح سه فلسفه اسلامی در جامعه الزهرا علیهاالسلام طی یادداشتی درباره گرامیداشت یاد و خاطره سردار دل‌ها، شهید حاج قاسم سلیمانی نوشت:

«یاران همه رفتند افسوس که جا مانده منم/ حسرتا این گل خارا همه‌جا رانده منم

پیر ره آمد و طریق رفتن آموخت/آنکه نارفته و جامانده منم

زمانی که  انسان بین دو بی‌نهایت قرار می‌گیرد، از اسفل السافلین تا اعلی علیین، هرقدر بیشتر خود را بکاود و بسازد به خدایش نزدیکتر می‌شود و هرقدر سر درآخور دنیا فرو برد از خدایش بی نصیب می‌گردد.

خوشا به حال نفسی که تقوا را پیشه ساخته و از صراط مستقیم منحرف نگردیده و هر لحظه خدایش را می‌جوید.

شهدا می‌دانستند دنیا بازار و بشر فروشنده کالا در این بازار است و مشتری این بازار دنیا، شهوات، شیطان و در ورای همه این‌ مشتریان خداوند است: «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ...، ‏خداوند از مؤمنان جان و مالشان را به بهاى اينكه بهشت براى آنان باشد خريده است»، با وجود این مشتری‌ها، نیاز است که عقل شکوفا شود چراکه عقل عنصر سنجش است.

بنابراین اگر عقل آزاد و بیدار شده باشد و اسیر شهوات و پَست‌همت نباشد، می‌گوید خود را به خدا بفروش چراکه می‌بیند شیطان، شهوات و دنیا سودی برای او ندارند و او باید دنیا را بگذارد و به جهان دیگری برود.

معمولا انسان به دنبال ماندگاری و نام نیک در تاریخ است. اما انسان‌های مخلص، تنها به دنبال ماندگاری نام اسلام در تاریخ هستند.

زیباترین نمونه‌ اخلاص، حادثه‌ عاشورا است و راز ماندگاری حادثه‌ عاشورا در تاریخ، تکلیف‌گرایی و اخلاص امام حسین علیه‌السلام بود. حرکتی خالصانه، مخلصانه و بدون هیچ شائبه برای خدا و دین و اصلاح جامعه‌ مسلمین بود، خداوند نیز به خاطر اخلاص و تکلیف‌گرایی آنها، نامشان را در تاریخ ماندگار کرد.

راز محبوبیت سردار سرافراز حاج قاسم سلیمانی نیز در اخلاص اوست. امام خامنه ای مدظله‌العالی بارها و بارها، سردار را با صفت «اخلاص» معرفی کرده‌اند. به عنوان نمونه در دیدار با خانواده سردار فرمودند: «می‌بینید مردم چه کار دارند می‌کنند برای حاج قاسم؛ این برای شما تسلّی است... بدانید که مردم قدر پدر شما را دانستند و این ناشی از اخلاص است؛ این اخلاص است. اگر اخلاص نباشد، این جور دل‌های مردم متوجّه نمی‌شود؛ دل‌ها دست خدا است؛ این که دل‌ها این جور همه متوجّه می‌شوند، نشان‌دهنده‌ این است که یک اخلاص بزرگی در آن مرد وجود داشت».

رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی حتی در نمازی که بر  پیکر مطهر شهید سردار سلیمانی اقامه فرمودند، عبارت ویژه‌ای در نماز به کار بردند و به اخلاص سردار اشاره کردند: «اللهُم اِنَّکَ تَوَفَّیتَهُم مُتَلَطِّخِینَ بِدِمائِهِم فِی سَبیلِ رِضاکَ، مُستَشهَدینَ بَینَ اَیدیهِم، مُخلِصینَ فِی ذلکَ لِوَجهِکَ الکَریمِ؛ خداوندا! تو آنان را در حالی قبض روح کردی که در راه خشنودی‌ات، به خون غلتیده بودند و در برابر یکدیگر به شهادت رسیدند. آنان انسان‌هایی بودند که در مسیر شهادت، خود را برای ذات بزرگوارت خالص گردانیده بودند».

شکی نیست که فقدان شهید سلیمانی خسارت‌‌بار است، اما عملکرد این مخلِص مخلَص، باعث شد که  ملت‌های منطقه با قیامشان در مراسم بزرگداشت او دستاوردی را خلق کنند. تشییع‌کنندگان او چه چیز دیگری در او می‌توانند یافته باشند که بگوییم برای آن آمدند نه برای آرمان‌های سلیمانی؟!

بله سلیمانی یک ایده بود، یک نماد. نماد‌ها پس از مرگ بزرگ‌تر و تأثیرگذارتر می‌شوند؛ امروز تمام دنیا می‌داند که حاج قاسم یک تفکر است و مردم بیدار به دشمن نشان دادند که حاج قاسم یک نفر نیست و امروز همه حاج قاسمند.

حاج قاسمی که آرمانش نابودی اسرائیل بود؛ خود را «سرباز ولایت» می‌نامید؛ که  اخلاص توحیدی او منطبق با شریعت اسلام بود، نه منطبق بر اخلاقیات فلسفی و عرفانی و می‌گوید حاضرم برای رهبری و سیدحسن نصرالله سر و قلبم را بدهم.

اگر چه این اقدام دولتمردان تروریسم آمریکا با حمایت رژیم صهیونیستی در ترور سردار سلیمانی که تأثیرگذارترین نیرو در مقابله با داعش، النصره، القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی بود، صورت گرفت و در لحظات اولیه نیز شاید این بیم و دلهره را همراه داشت؛ اما با فاصله بسیار کمی، رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی در پیامی اعلام کردند: «شهید سلیمانی چهره بین‌المللی مقاومت است و همه‌ی دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همه دوستان و نیز همه دشمنان بدانند خط جهاد مقاومت با انگیزه مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است، فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است ولی ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلخ‌تر خواهد کرد».

سردار حاج قاسم سلیمانی، فقط فرمانده محبوب دل مردم ایران نبود او شهیدی است که صدها نفر عاشق و زائر بین المللی دارد؛ زیرا در زمان حیاتش به همه مشتاقان شهادت، این‌گونه می‌گفت: «بدانید تا کسی شهید نبود، شهید نمی‌شود. شرط شهید شدن، شهید بودن است»؛ «موتوا قَبلَ أن تَموتوا».

در حقیقت، کلید اصلی آسمانی شدن، «اخلاص» است و به برکت همین اخلاص به ویژه اخلاص سپهبد شهید سلیمانی، و به برکت خونشان، جوانان زیادی شوق شهادت دارند. اشتیاقی که روز به روز بیشتر می‌شود و چه انتقامی بالاتر از این است که بعد از یکسال از هر قطره خون شهید هزاران مشتاق شهادت تربیت شده و هزاران  قلم در وصف شهادت و سردار نگارش شده است.

کلام آخر از طرف یک همشهری: سردارقلب‌ها، تو مرد عمل بودی و به تمامی قول‌هایت جامه عمل پوشاندی... گفتی داعش را کمتر از ۳ ماه نابود می‌کنم و همین شد... گفتی انتقام خون شهید حججی را می‌گیرم و دیری نپایید که به این قولت نیز عمل کردی ... سردار چرا نماندی تا نابودی اسرائیل را با هم جشن بگیریم ... جایت در این جشن بسیار خالی خواهد بود.

من و بسیاری از مردم در لحظه آسمانی شدنت خواب بودیم، همانطور که هشت سال دفاع مقدس تو جنگیدی و ما خواب بودیم، سردارم کمکمان کن وقتی در رکاب مولایمان صاحب العصر و زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف برمی‌گردی خواب نباشیم.

سردارم با عشق تمام وجودت را تقدیم کردی و فقط یک دست و انگشتر برای وداع مانده بود؛ شیعه اسراری دارد با دست و انگشتر که خود حدیث مفصل بخوان ... به عقیده من این دست باید به عنوان یک سند برای ملت ایران و تمامی شیعیان می‌ماند، تا بگوید دست بیعت با ولایت حتی اگر از تن جدا شود همیشه در صحنه حاضر است، این دست داستان‌ها دارد از وفاداری عباس علمدار.

سردار حاج قاسم سلیمانی افتخار می‌کنم که در زمان تو بودم، تو را دیدم و شناختم و چه خوشبختم که در آینده نیستم که تو را از کتاب‌ها بخوانم و بشناسم. من در دوران تو و در شهر تو زیستم، و در شهری نفس کشیده ام که باافتخار از آن یاد می‌شود ای اسطوره جهانی.

دوست دارم آخر نوشته ام را از پشت بی‌سیم به گوش آسمانیت برسانم: حاجی حاجی سرباز: حال دنیا خوب نیست، حال ایران خوب نیست، حال دلمان خوب نیست، دعایمان کن.

گویا که جهان بعد تو زیبا شدنی نیست/ حتی گره اَخم خدا وا شدنی نیست

.....................................

خانم زهره السادات میرزاده، طلبه سطح سه جامعه الزهرا علیهاالسلام

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱