معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا(س) عنوان کرد:

اجرای طرح‌های تبلیغی شمیم و رسالت در جامعه‌الزهرا(س)

شهیدی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی با اشاره به برگزاری دوره‌های مهارتی ویژه طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، گفت: طرح تبلیغی شمیم با همکاری معاونت فرهنگی تبلیغی اجرا می‌شود و مهارت‌های تبلیغی مورد نیاز در اختیار طلاب قرار می‌گیرد، همچنین طرح رسالت مشابه طرح شمیم، ویژه طلاب غیرایرانی اجرا می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر شهیدی زندی روز شنبه در نشست توجیهی طلاب جدیدالورود که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: هدف از تحصیل معارف دینی، مقدس و والاست و فردی که وارد عرصه طلبگی می‌شود باید هدف متعالی داشته باشد و آنچه را که قربت الی الله و با انگیزه الهی یاد گرفته به دیگران آموزش دهد و جامعه را از غفلت، جهل و کم اطلاعی خارج کند.

فرد فقیه در عرصه معارف دینی باید جامع الاطراف باشد

معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام افزود: امروز باید زمینه ای فراهم شود تا همه افراد از اقوام، نژادها و کشورهای مختلف بتوانند در عرصه علوم و معارف دینی تحصیل کنند و به وظیفه دینی خود عمل کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی تصریح کرد: اگر معارف دینی جامعه اسلامی در حد مورد پذیرش باشد، امید این می‌رود که آن جامعه بالنده‌تر شود و موفقیت‌های بیشتری کسب کند.

وی با بیان اینکه فرد فقیه در عرصه معارف دینی باید جامع الاطراف باشد، گفت: طلبه نباید تنها به یادگیری علوم دینی بپردازد بلکه در کنار دروس معمولی حوزه باید از ابزارهای روز و کارامد استفاده کند و خود را به ابزارهای روز دنیا مجهز کند.

طلاب باید معارف دینی را در میان قوم خود نشر دهند

معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: وظیفه طلبه، ارشاد دیگران است و اولویت تبلیغ طلاب باید در اطراف و پیرامون باشد، چنانچه طلاب نسبت به اقوام و نزدیکان خود یک تکلیف ویژه دارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی تأکید کرد: ما طلبه‌ها منتظر دعوت نیستیم، بلکه خودمان به سمت مردم می‌رویم و آنجه یادگرفتیم در اختیار آنان قرار می‌دهیم.

وی گفت: طلبه باید احساس دین و تکلیف واقعی داشته باشد و معارف دینی را در میان قوم خود نشر دهد که در این راه شاید با مقاومت‌هایی هم مواجه شود اما این مسئله باعث سلب تکلیف نمی شود.

معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام عنوان کرد: امروز در رسانه‌های جمعی، تبلیغات وسیعی انجام می‌شود اما معرفی مراکز دینی به ندرت صورت می‌گیرد و بسترهای آن متأسفانه فراهم نیست، چنانچه ما برای اطلاع رسانی پذیرش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در اقصی نقاط جهان با مشکلات زیادی روبرو هستیم، اما با وجود این مشکلات ما باید زمینه اطلاع رسانی و اطلاع یابی مخاطبان را فراهم کنیم.

لزوم تبرک طلاب به قرآن کریم و احادیث اهل بیت علیهم‌السلام

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی در ادامه توصیه‌هایی به طلاب جدید الورود داشت و گفت: ما برای رسیدن به اوج قله فقاهت و آمادگی کامل در عرصه‌های معارف دینی باید چند کار را مورد توجه دهیم که اولین وظیفه طلبه تبرک به قرآن کریم است که توصیه شده هر مسلمانی روزانه 50 آیه را تلاوت کند و ما نیز باید برای خواندن قرآن کریم و مطالعه معارف قرآنی فرصت کافی داشته باشیم.

وی یادآور شد: جامعه‌الزهرا علیهاالسلام از سال گذشته، اعطای مدرک سطح دو را منوط به آزمون قرائت قرآن کریم کرده است و تبرک به قرآن کریم و احادیث معصومین علیهم‌السلام برای بانوان طلبه ضروری است و باعث نورانیت در زندگی می‌شود.

معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اضافه کرد: در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام هر روز کلاس‌ها با بیان یک حدیث آغاز می‌شود و این سنت حسنه سال‌ها در دروس جامعه‌الزهرا علیهاالسلام وجود دارد.

لزوم توجه طلاب به حقوق خانواده در کنار تحصیل

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی توجه به خانواده و اجتناب از تضییع حقوق خانواده را از دیگر موارد مورد توجه برای طلاب عنوان کرد و گفت: درس خواندن نباید باعث تضییع حقوق همسر و والدین شود، هنر این است که بهترین مسیر را انتخاب کنیم، با خانواده خود تعامل داشته باشیم و با حفظ وضعیت طلبگی، رضایت قلبی ذوی‌الحقوق را فراهم کرده باشیم.

وی با بیان اینکه همسرداری، خانه داری، فرزندپروری باید در اولویت بانوان طلبه باشد، افزود: همسران بانوان طلبه باید به حق و حقوق هسمران خود آگاهی داشته باشند و در این مسیر، تفاهم  و توافق طرفین بسیار تأثیرگذار است.

منظم بودن و برنامه‌ریزی در امر تحصیل، اصل اولیه و اساسی است

معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: منظم بودن و برنامه‌ریزی در امر تحصیل، اصل اولیه و اساسی است، برای حضور در مسیر طلبگی نظم و انضباط از جمله موارد مهم است که در این امر باید جدیت داشت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی تصریح کرد: شرکت در کلاس‌ها باید به صورت منظم صورت گیرد، مطالعه درس در طول سال تحصیلی، استفاده از اوقات فراغت باید مورد توجه قرار گیرد و ما با برنامه ریزی اوقات فراغت می‌توانیم به جایگاهی که زیبنده یک طلبه است، برسیم.

وی با اشاره به اینکه لازمه ورود به جامعه‌الزهرا علیهاالسلام پذیرش برنامه جمعی و تمرین فعالیت اجتماعی است، عنوان کرد: برنامه‌های اجتماعی به ویژه در خوابگاه بسیار بروز و ظهور دارد.

اجرای طرح آموزش پژوهش‌محور در جامعه‌الزهرا(س)

معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه آگاهی کامل از ضوابط و مقررات از دیگر مواردی است که طلاب باید به آن توجه کنند، گفت: بانوان طلبه در اوایل ورود حتما آیین نامه‌های سطوح تحصیلی خود و ضوابط جامعه‌الزهرا علیهاالسلام را بخوانند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی در ادامه اظهار داشت: یکی از نقص‌های آموزش ما این است که پژوهش در امر آموزش مورد غفلت قرار گرفته است که با توجه به این امر، یکی از مسائلی که در عرصه آموزش مورد توجه جدی قرار گرفته، آموزش پژوهش محور است که از امسال به صورت تدریجی در سطوح مختلف تحصیلی اجرا می‌شود.

توجه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به طلاب نخبه و استعدادهای برتر

وی با اشاره به لزوم توجه به استعدادهای برتر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، افزود: در بین هر مجموعه ای استعدادهای برتر وجود دارد که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، یکی از زمینه‌هایی که در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام فراهم شده، راه اندازی مدرسه علمیه کوثر است که طلاب توانمند و تلاشگر می‌توانند با این مدرسه آشنا شوند و در صورت تمایل در این مدرسه ثبت نام کنند.

معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اضافه کرد: در مدرسه علمیه کوثر، برخی از دروس به صورت نیمه حضوری برگزاری می‌شود، همچنین طلاب این مدرسه از امکانات آموزشی و پژوهشی بیشتری بهره مند هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی همچنین به اداره امور نخبگان و استعدادهای برتر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و گفت: بانوان طلبه در سطوح مختلف تحصیلی اگر واجد شرایط باشد، در اداره امور نخبگان و استعدادهای برتر پذیرفته و از امکانات ویژه این اداره بهره مند می‌شوند.

وی بیان داشت: مسابقه علمی کوثر از دیگر برنامه‌های معاونت آموزش است که طلاب می‌توانند هر سال در این مسابقه علمی شرکت کنند و در آیین آغاز سال تحصیلی، برگزیدگان این مسابقه تجلیل می‌شوند.

اجرای طرح های تبلیغی شمیم و رسالت در جامعه‌الزهرا(س)

معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با اشاره به برگزاری دوره‌های مهارتی ویژه طلاب این مؤسسه علمی حوزوی، تصریح کرد: در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام علاوه بر نظام واحدی، طرح شمیم با همکاری معاونت فرهنگی تبلیغی اجرا می‌شود و مهارت‌های تبلیغی مورد نیاز در اختیار طلاب قرار می‌گیرد، همچنین مشابه طرح شمیم، طرح رسالت ویژه طلاب غیرایرانی اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی همچنین به فعالیت‌های معاونت پژوهش اشاره کرد و گفت: معاونت پژوهش امکانات زیادی فراهم کرده و دوره‌های اختصاصی، مهارتی و پژوهشی ویژه سطوح مختلف تحصیلی و رشته‌های مختلف برگزار می‌کند که طلاب و پژوهشگران می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند.

وی عنوان کرد: مرکز مشاوره، معاونت فرهنگی تبلیغی و دیگر ادارات جامعه‌الزهرا علیهاالسلام برنامه‌های مختلفی برای بانوان طلبه برنامه‌ریزی کردند که طلاب می‌توانند از این امکانات بهره‌مند شوند.

معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در پایان یادآور شد: هر هفته جلسه درس اخلاق و نشست بصیرت افزایی برای طلاب برگزار می‌شود و طلاب باید خود را ملزم به شرکت در این جلسات بدانند تا آگاهی و بصیرت خود را در زمینه‌های مختلف افزایش دهند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱