عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س):

ترویج کتاب خوانی راه مقابله با سطحی اندیشی در فضای مجازی است

نمایشگاه کتاب

عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س) تصریح کرد: یکی از راه های موثر و مفید در جهت مقابله با آفت سطحی اندیشی و سطحی نگری در فضای مجازی، ترویج فرهنگ کتاب خوانی است.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، خانم دکتر زهرا تاجیک با اشاره به برپایی سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اظهار داشت: حقیقتاً کتاب به عنوان یک وسیله آگاهی بخش مورد توجه نوع بشر از دیرباز بوده تا آن جا که آدمی از آن جا که آگاهی را دوست دارد، ابزار دست یابی به آن همچون کتاب را هم دوست دارد.

وی افزود: البته با توجه به استفاده روز افزون از ابزارهای الکترونیکی و نوین مثل فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، متاسفانه بخش قابل توجهی از مردم در زمینه اطلاع یابی و آگاهی پیدا کردن، روش خود را تغییر داده اند، به این معنا که به جای آن که از مباحث روز به شکل عمیق و دقیق از طریق کتاب و نویسندگان توانا آگاهی یابند، بیشتر به دنبال مطالب مختصر و کوتاه در بستر فضای مجازی می‌گردند که خیلی از این مطالب و اطلاعات، اعتبار استنادی و ریشه درستی هم ندارد.

عضو انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به برخی آسیب‌ها و معضلات ناشی از فضای مجازی رها شده گفت: طبعاً اگر آگاهی‌های ما سطحی باشد و فاقد ریشه و عمق لازم باشد در سبک زندگی و بینش و نگرش ما هم تاثیر معناداری می‌گذارد، و چه بسا انسان که باید هدف مهمی برای زندگی خود دنبال کند، یک هدف سطحی و گاه غیرواقعی را مدنظر قرار بدهد که او را به سرمنزل مقصود نرساند.

وی بیان داشت: از این منظر باید تاکید کرد که هیچ چیزی نمی تواند جایگزین کتاب و کتاب خوانی شود، اما متاسفانه آن قدر ابزارها و وسیله سرگرمی برای مردم زیاد شده که کمتر فرصت می‌کنند به سمت مطالعه گرایش یابند ، هر چند هنوز هم افراد کتاب خوان و جدی در این عرصه در جامعه ما وجود دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر لزوم حل مشکل گرانی کاغذ و به تبع آن کتاب افزود: همواره در جامعه ایرانی، کتاب خواندن یک رسم و سنت زیبایی بوده که حتی از قدیم خانواده هایی که خیلی اهل علم هم نبوده اند، شب‌ها قصه و داستان و حکایات برای فرزندان خود می‌خوانده اند و متاسفانه این سنت‌های نیکو تا حدود زیادی در حال فراموشی است، کما این که  امروزه، دور همی‌های فامیلی و خانوادگی هم کمرنگ شده و فردیت و دچار شدن به فضای مجازی افزایش یافته است.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱