کارشناس دفتر زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد:

فرزندآوری در جامعه باید به ارزش تبدیل شود /تأثیر مبلغان بر فرهنگ‌سازی افزایش جمعیت در کشور

موحدی نیا

خانم موحدی نیا با بیان اینکه فرزندآوری در جامعه باید به ارزش تبدیل شود،گفت: مبلغان باید با گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی، ارزش فرزندآوری و ارزش وجود زن و مادری را در ذهن زنان جامعه نهادینه کنند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، خانم دکتر زهرا موحدی نیا در همایش «بانوی انقلابی، رویش‌ها و ارزش‌ها» که از سوی اداره امور مبلغان معاونت فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام و با حضور  مبلغان اعزامی ویژه ایام فاطمیه، اساتید و طلاب برگزار شد، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در تاریخ 19 اردیبهشت سال 92 فرمودند: یکی از خطراتی که وقتی انسان درست به عمق آن فکر می‌کند، تن او می‌لرزد، این مسئله ی جمعیت است ...»؛ این سخن رهبر فرزانه ما نشان از اهمیت این موضوع دارد.

کارشناس دفتر زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: برژینسکی، مشاور ارشد سابق امنیت ملی آمریکا در نشستی عنوان کرد که از فکر حمله پیش‌دستانه به تأسیسات هسته‌ای ایران اجتناب کنید! یک بازی طولانی‌مدت را انجام دهید. چون زمان، آمارهای جمعیتی و تغییر نسل در ایران، به نفع حکومت کنونی نیست.

جمعیت هر کشور، بازوی حرکت آن جامعه است

موحدی نیا در ادامه به انقلاب جنسی که از نیمه دوم قرن بیستم از آمریکا آغاز شد، اشاره کرد و گفت: حدود صد سال پیش و قبل از وقوع این رویداد اجتماعی، در آمریکا خانواده مفهوم اصلی خود را داشت، اما به دلایلی و به نام انقلاب جنسی، زنان را به خارج از خانه‌ها هدایت کردند، زنان و مردان به فساد اخلاقی کشیده شدند و بدین وسیله خانواده در مسیر نابودی قرار گرفت و باعث کاهش جمعیت شد.

وی ادامه داد: دو عامل فعالیت‌های فمینیستی و اختراع و تولید انبوه قرص‌های ممانعت از بارداری باعث شیوع فساد اخلاقی، کاهش جمعیت و نابودی خانواده‌ها شد.

کارشناس دفتر زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: جمعیت هر کشور، بازوی حرکت آن جامعه است و کاهش جمعیت در آمریکا و در پی آن در اروپا باعث نگرانی مسئولان جوامع غربی شد.

موحدی نیا ادامه داد: غرب برای خروج از بحران‌هایی که پس از انقلاب جنیسی رخ داد، دو راه داشت، از جمله خانواده را در غرب از نو مستحکم کند و جامعه به آغوش خانواده برگردد و یا اینکه انقلاب جنسی را به کشورهای آفریقایی و آسیایی صادر کند.

وی بیان داشت: غرب برای حفظ حاکمیت خود، سیاست‌های افزایش جمعیت را در کشورهای خود پیاده کردند و دوباره خواستند خانواده را بسازند و از طرف دیگر، تفکرات فمینیستی و تنظیم خانواده و کنترل جمعیت را در کشورهای آسیایی و آفریقایی رواج دادند که در پی آن، بسیاری از مسلمانان در دام این فریب گرفتار شدند.

تاریخچه فعالیت‌های کنترل جمعیت در ایران

کارشناس دفتر زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی به سابقه فعالیت‌های غیررسمی کنترل جمعیت در ایران اشاره کرد که از دهه 1330 آغاز شد و آموزش کنترل جمعیت در شهرها و روستاهای کشور رواج یافت و در ادامه تصریح کرد: این مسئله مخالف آموزه‌های دینی بود و با توجه به اینکه این موضوع قبل در دوران رژیم طاغوت صورت گرفت، مردم خیلی استقبال نکردند.

موحدی نیا ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی، فعالیت‌های تنظیم خانواده متوقف شد، اما نیروهای نفوذی بیکار ننشستند و فعالیت‌هایی را انجام دادند که امام خمینی(ره) با این مسئله مخالفت کردند و نظر قاطع حضرت امام درباره جمعیت 150 تا 200 میلیونی راه را بر اجرای فعالیت‌های آنان بست.

وی یادآور شد: پس از سرشماری سال 65، کلید واژه انفجار جمعیت  در کشور شیوع یافت و بر روی آن مانور دادند، به طوریکه در سال 1368 در مجلس تصویب شد که تا سال 1390، نرخ باروری از 6 و 4 دهم به 4 کاهش پیدا کند، نرخ باروری به 4 رسید اما این جریان متوقف نشد و طی اقدامات بعدی، تعداد 3 فرزند مطلوب شمرده شد.

کارشناس دفتر زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: این جریان به گونه‌ای ادامه یافت که زمانی شعار «دو فرزند کافی است»، در کشور شیوع پیدا کرد و فرهنگ‌سازی شد به گونه‌ای افراد خجالت می‌کشیدند بیش از دو فرزند داشته باشند.

موحدی نیا تصریح کرد: در سال 79 نرخ باروری به زیر 2 و یک دهم رسید، امروز نرخ باروری جامعه ما زیر 2 ویک دهم است و در سال 2030 جمعیت ما به زیر 30 میلیون می‌رسد که از این میان، 47 درصد بالای 60 سال خواهند بود.

وی افزود: سال 88 سیاست‌های کنترل جمعیتی زیر سوال برده شد، رهبر معظم انقلاب مدظله العالی نیز طی سخنانی فرمودند: «... جامعه ما در آینده نه چندان دوری، جامعه پیر خواهد شد؛ این چهره جوانی که امروز جامعه ایرانی دارد، از او گرفته خواهد شد».

آینده‌ای که نگران کننده است ... /بحران موج سالمندی در ایران

کارشناس دفتر زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: سازمان ملل در سال 2010پیش بینی کرده که اگر این روند کنترل جمعیت در ایران ادامه داشته باشد، جمعیت ایران در سال 1480 به زیر 32 میلیون نفر خواهد رسید و شاخص سالخوردگی در آن زمان 47% خواهد بود، یعنی 47 درصد مردم ایران پیر خواهند بود که آمار بسیار بالایی است.

موحدی نیا اعلام کرد: موج سالمندی در همه کشورها هست اما برای ما بحران است زیرا در کشورهای دیگر توسعه یافتند، ارکان‌ها و بنیان‌های اجتماعی آن شکل گرفت و شکوفا شدند و سپس به سمت سالمندی می‌روند، اما ما قبل از این که به توسعه و پیشرفت برسیم به سمت سالمندی پیش می‌رویم و این مسئله گریبانگیر ما می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر کنترل جمعیت با همین روند پیش رود، در آینده‌ای نه چندان دور، یک سوم جمعیت باید بار جمعیت را به دوش بکشد.

کارشناس دفتر زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در جامعه‌ای که سالمندان آن رو به افزایش است، نیروی کار کاهش پیدا می‌کند، زیرا سالمندان نیروهای مصرف‌کننده هستند، سالمندی دوره هزینه است و هزینه نگهداری آنان بالا است، جمعیتی که سالخورده‌تر هستند سازشکارترند و بدین وسیله نیروی دفاعی کشور به شدت افت پیدا می‌کند.

ایران در کاهش نرخ باروری رتبه نخست را میان کشورهای اسلامی دارد

موحدی نیا یادآور شد: در کشورهای اروپایی و آمریکای مباحث فرزندآوری و کنترل جمعیت یک مسئله استراتژیک است و در بحث امنیت ملی و برون مرزی جای می‌گیرد و مسئولان امنیتی به شدت روی آن کار می‌کنند، حتی بحث‌های کنترل جمعیت ایران در وزارت دفاع آمریکا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با تصریح بر اینکه ایران در کاهش نرخ باروری رتبه نخست را میان کشورهای اسلامی دارد، گفت: نرخ باروری در ایران در طول این سال‌ها کاهش یافته، میانگین سن ازدواج هم روز به روز افزایش پیدا می‌کند و امروز به بیش از 28 سال رسیده، طلاق افزایش پیدا کرده و همه اینها باعث کاهش جمعیت می‌شود.

آنچه بر جمعیت تأثیرگذار است، اقتصاد نیست بلکه مباحث فرهنگی و فکری است

کارشناس دفتر زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: ما بر خلاف آموزه‌های دینی به سمت کنترل جمعیت رفتیم و در هیچ جای تاریخ با چنین مسئله ای روبرو نبودیم.

موحدی نیا گفت: برخی افراد، کمبود منابع آب، بیکاری و مشکلات اقتصادی را بهانه قرار می‌دهند و معتقدند که کنتر ل جمعیت باید ادامه پیدا کند، حال آنکه کشور ایران جزو ثروتمندترین کشورهای دنیا است، ما جزو 15 کشور معدن خیز دنیا هستیم، 11 درصد ذخایر نفت را داریم اما یک درصد جمعیت کل دنیا را تشکیل می‌دهیم و به گفته برخی مسئولان، کشور پتانسیل جمعیت بالای 150 میلیون نفر را دارد.

وی یادآور شد: با وجود اینکه امروز اقتصاد جامعه در وضعیت بحرانی قرار دارد، اما در سال‌های جدید بیشتری زاد و ولد را داشتیم و این مسئله نشان می‌دهد آنچه که بر جمعیت تأثیرگذار است، اقتصاد نیست بلکه مباحث فرهنگی و فکری است.

جمعیت بازوی رشد اقتصادی است نه مانع رشد اقتصادی

کارشناس دفتر زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: همزمان با فرهنگسازی گسترده‌ای که ما در کشور ایران برای کنترل جمعیت داریم، در جوامع اسرائیلی، آمریکایی و اروپایی برای فرزندآوری، فرهنگسازی گسترده دارند؛ چنانچه در اسرائیل موضوع افزایش جمعیت مطرح است؛ ایران سه برابر فرانسه مساحت دارد اما 65 میلیون جمعیت دارد، ایران هفت برابر انگلستان است، اما انگلستان 64 میلیون نفر جمعیت دارد، زیرا در این کشورها مدیریت منابع وجود دارد.

وی با بیان اینکه جمعیت بازوی رشد اقتصادی است نه مانع رشد اقتصادی، اظهار داشت : منابع و مدیریت را باید با جمعیت متناسب کرد، در برخی کشورهای غربی مطلقا کاهش جمعیت وجود ندارد، حال آنکه در تهران و اصفهان از همه ایالت‌های آمریکا کمتر است.

فواید بارداری در بانوان

موحدی نیا در ادامه به فواید بارداری، زایمان و شیردهی اشاره کرد و افزود: طبق مطالعات زیادی ، بارداری و شیردهی اثر زیادی بر بیماری‌های مخصوص زنان دارد و بیماری‌ها و سرطان‌های ویژه بانوان را کاهش می‌دهند، همچنین باعث کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

وی ادامه داد: برخی تصوری می‌کنند که حداقل سه سال باید بین دو فرزند اختلاف باشد، در حالی که این موضوع مطابق با منابع علمی پزشکی نیست و اگر مادر سزارین شود و در صورت بهبود وضعیت جسمانی مادر، 18 ماه بعد می‌توان برای فرزند دار شدن اقدام کرد.

کارشناس دفتر زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: سزارین در کشور ما بعد از برزیل بیشترین شیوع را در دنیا دارد، اما در کشورهای پیشرفته، زایمان‌های طبیعی مورد توجه است؛ در کشور ما بیش از 20 نوع روش پیشگیری و رایگان است در حالیکه بسیاری از آنان عوارض خطرناکی دارند.

وی اضافه کرد: در آمریکا و اروپا، بارداری‌های بالای چهل سال و حتی 45 سال به شدت تشویق و مورد حمایت واقع می‌شود، زیرا در این کشورها نیز بحران جمعیت وجود دارد و اثرات بارداری بر سلامت زنان کاملا مشخص است؛ در حالیکه در ایران عکس این موضوع اتفاق می‌افتد.

موحدی نیا در ادامه به غربالگری‌های دوران بارداری اشاره کرد و افزود: در دنیا خانم‌های سن بالا را برای غربالگری می‌فرستند، اما در ایران همه زنان را برای غربالگری ارجاع  می‌دهند، در ایران این موضوع به شدت تبلیغ می‌شود، در حالیکه این مسئله، پوشش بیمه‌ای ندارد و هزینه‌های هنگفتی برای آن صورت می‌گیرد، در حالیکه در کشورهای دیگر، پوشش بیمه‌ای دارد.

کارشناس دفتر زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ما نمی‌گوییم غربالگری اشتباه است، اما این مسئله نباید اجباری باشد و باید برای زنان باردار پرخطر پیشنهاد شود.

فرزندآوری در جامعه باید تبدیل به ارزش تبدیل شود /تأثیر مبلغان بر فرهنگ‌سازی افزایش جمعیت در کشور

موحدی نیا در ادامه با بیان اینکه ازهر جا که ظلمت وارد می‌شود، از همان قسمت هم نور وارد می‌شود، عنوان کرد: اگر با گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی، موضوع کاهش جمعیت وارد ذهن‌ها و تفکرات خانواده شده از همین طریق هم می‌توان فرهنگ‌سازی کرد که این فرهنگ‌سازی می‌تواند از طریق مبلغان انجام شود.

وی تصریح کرد: فرزندآوری در جامعه باید تبدیل به ارزش تبدیل شود و مبلغان باید ارزش فرزندآوری را به بانوان نشان دهند.

ارزش مادری در ذهن زنان جامعه نهادینه شود /اصرار رهبر انقلاب مدظله‌العالی بر افزایش جمعیت

کارشناس دفتر زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: ما در پیچ تاریخی خطرناک هستیم، امروز پنجره جمعیتی کشور ما باز است، بیشترین جمعیت کشور ما را جوانان تشکیل می‌دهند که در سن باروری هستند که اگر برای آن کاری نشود دیگر قابل علاج نیست.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور، گفت: ما به رزاقیت خداوند اعتقاد داریم، در حالیکه بسیاری از مردم به دلیل مشکلات اقتصادی حاضر به فرزندآوری نیستند.

موحدی نیا با بیان اینکه تقدیس مقام مادری و بالا بردن ارزش وجود زن و مادر بسیار مهم است، یادآور شد: به فرموده حضرت امام خمینی (ره)، مادری شریف‌ترین شغل عالم است، اگر ارزش مادری در ذهن زنان جامعه نهادینه شود، موضوع فرزندآوری در جامعه نهادینه می‌شود.

وی در پایان به یکی از سخنان رهبر فرزانه انقلاب مدظله‌العالی در نوروز 97 اشاره کرد که در حرم مطهر رضوی فرمودند: «یکی از امکانات و ظرفیت‌های مهم، موج جمعیتی است که بعضی‌ها مخالفند. بعضی‌ها می‌گویند «جمعیت کشور چرا باید این تعداد باشد و چرا باید بیشتر بشود؟»؛ این خطا است. هشتاد میلیون جمعیت در یک کشور، آبرو برای این کشور است. می‌خواهند کشورهای اسلامی از جمعیت‌های زیاد و جوان‌های فعال و انسان‌های کارآمد برخوردار نباشند. اینکه من اصرار می‌کنم که حتماً بایستی تکثیر نسل بشود، خانواده‌ها باید فرزنددار بشوند -فرزندهای بیشتری- برای این است که فردای این کشور به همین جوان‌ها احتیاج دارد و جوان و نیروی انسانی چیزی نیست که انسان بتواند از خارج وارد کند؛ بایستی خود کشور آن را تأمین بکند».

کارشناس دفتر زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی بر فرزندآوری و افزایش جمعیت اصرار می‌کنند و امر ولی‌فقیه بر ما واجب است که امید است در این زمینه گفتمان‌سازی، فرهنگ‌سازی و اقدامات لازم صورت بگیرد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱