برگزاری آیین بزرگداشت هفته پژوهش در جامعه‌الزهرا(س)

گرامیداشت هفته پژوهش2

آیین بزرگداشت هفته پژوهش همراه با ارائه گزارشی از فعالیت‌های پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام، تجلیل از برگزیدگان جشنواره بانو امین(ره) و رونمایی از پنج کتاب پژوهشی منتشر شده از سوی معاونت پژوهش این مؤسسه علمی پژوهشی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، آیین بزرگداشت هفته پژوهش روز یکشنبه 24 آذر با حضور اساتید، مدیران، طلاب و پژوهشگران در تالار بیداری اسلامی برگزار شد.

لزوم تربیت طلاب نظریه‌پرداز در حوزه‌های علمیه /طلاب برای تولید آثار پژوهشی در نشریات داخلی قلم‌فرسایی کنند

در این مراسم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مدنی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران به عنوان گفتمان جهانی مطرح است، به تبیین چالش‌های گفتمان انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: یکی از چالش‌های گفتمان این است که ما در انقلاب اسلامی سابقه حکومت نداشتیم و تفکر شیعی فرصت و مجال حکومت پیدا نکرده بود.

وی افزود: دومین چالش گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه‌های فناوری و تکنولوژی و علم و صنعت بوده است، امروز جهان با شتاب پرسرعتی رو به حرکت است و ما در این شرایط بازماندیم.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام تأکید کرد: ما باید در زمینه‌های علوم انسانی و اسلامی پیشرفت رو به جلو و رقابت تنگاتنگ با علوم غربی داشته باشیم و افرادی متعلق به حوزه‌های علمیه در این زمینه‌ها نظریه‌پردازی و نظریه‌سازی کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تصریح کرد: امروز حوزه‌های علمیه باید به عنوان مسئول در حوزه دین و بسیاری از مسائل دینی پاسخگو باشد و برای تحقق این امر، باید آثاری در حوزه‌های علمیه تولید شود که پشتوانه علمی داشته باشد و بر اساس مستندات دینی نظریه‌پردازی کند.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام به تبیین فعالیت‌های پژوهشی جامعه الزهرا علیهاالسلام از جمله دوره تربیت پژوهشگر، طرح اساتید همیار، دوره تربیت مترجم، طرح آموزش پژوهش محور و غیره اشاره کرد و افزود: هم اکنون جامعه الزهرا علیهاالسلام با شیب مناسب حرکت می‌کند، اما طلاب باید به صورت جدی قلم به دست بگیرند و در این عرصه فعالیت کنند.

وی با اشاره به دستاوردهای پژوهشی این مؤسسه، گفت: تا کنون 16 نشریه داخلی در جامعه الزهرا علیهاالسلام راه اندازی شده که باید با قلم طلاب منتشر شود و طلاب باید قلم فرسایی کنند تا قلم آنان قلمی استوار در سطح بین الملل شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی به لزوم راه اندازی و تشکیل انجمن‌های مختلف در سه بخش آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و تبلیغی اشاره کرد و گفت: بانوان طلبه از جمله طلاب در حال تحصیل، فارغ التحصیلان و اساتید انجمن‌های علمی را جدی بگیرند و انجمن‌های علمی را در رشته‌های مختلف راه اندازی کنند.

سرمایه‌گذاری جامعه‌الزهرا(س) در تربیت بانوان پژوهشگر /توجه به بحث گفتمان‌سازی مؤلفان بانو

خانم ریحانه حقانی، معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام نیز با اشاره به اهمیت پژوهش در عرصه علوم دینی به برنامه های معاونت پژوهش در هفته پژوهش اشاره کرد و در ادامه با اشاره به برنامه‌های کلان این معاونت، گفت: یکی از برنامه‌های مهم و هدفمند معاونت پژوهش که سرمایه گذاری جدی برای آن صورت گرفته، دوره تربیت محقق و پژوهشگر به ویژه در موضوع زن و خانواده و رشته‌های تخصصی طلاب است.

حقانی همچنین به برگزاری دوره‌های تربیت مترجم و تدوینگر متون درسی در جامعه الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و افزود: یکی از برنامه‌های معاونت پژوهش بحث ارتقای توان پژوهشی طلاب از طریق برگزاری کارگاه‌های علمی، نشست‌های علمی پژوهشی، کرسی‌های ترویجی و آزاداندیشی است.

وی با اشاره به اینکه 980 طلبه عضو انجمن های علمی پژوهشی جامعه الزهرا علیهاالسلام هستند، اظهار داشت: معاونت پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام با 30 همایش علمی پژوهشی، توافق نامه و تفاهم نامه دارد، همچنین هزار و 200 مقاله هم اکنون از سوی پژوهشگران در حال تألیف، تدوین و مرحله پذیرش هستند.

معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام همچنین به برگزاری همایش کتاب سال بانوان در جامعه الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و با بیان اینکه مهلت ارسال آثار به این همایش تا 30 آذر است، گفت: این همایش مهم ترین فعالیت معاونت پژوهش در سال گذشته بود که نخستین همایش با حضور حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی مرجع عالیقدر شیعیان برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه 16 نشریه داخلی در جامعه الزهرا علیهاالسلام منتشر می‌شود، افزود: در سال جاری، 19 کتاب به همت انتشارات جامعه الزهرا علیهاالسلام منتشر شده، همچنین 11 کتاب در دست چاپ است.

معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: یکی از موضوعات مورد توجه در معاونت پژوش جامعه الزهرا علیهاالسلام، بحث گفتمان‌سازی مؤلفان بانو است که برای تحقق این امر، برنامه نظام مندی شده را اجرا خواهیم کرد که بانوانی که تألیف انجام دادند در راه ترویج و گفتمان سازی ایده‌های این بانوان  گام‌های جدی برخواهیم داشت.

حقانی عنوان کرد: رتبه بندی پژوهشی طلاب، اساتید و پژوهشگران در دستور کار قرار گرفته است که امید است به مرحله تصویب و اجرایی برسد.

آیین رونمایی از کتب منتشر شده معاونت پژوهش جامعه الزهرا (س)

در این مراسم همچنین آیین رونمایی از کتب منتشر شده از سوی معاونت پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام، خانم حقانی معاون پژوهش، حجت‌الاسلام‌والمسلمین یوسفیان رئیس اداره نظارت و بازرسی و آقای محجوبی معاون اداری مالی جامعه الزهرا علیهاالسلام در این مراسم حضور داشتند.

در این مراسم، پنج کتاب پژوهشی با عناوین «عقل و ایمان از دیدگاه غزالی و ملاصدرا» نوشته خانم ملیحه محمودی بیات، «بیان نوین احکام بانوان» به همت گروه علمی آموزشی تبلیغ، «کلی و جزئی در منطق و فلسفه سینوی» به قلم خانم فرح رامین، «نمی از یمی (اندیشه ورزی در معارف مهدویت)» به همت جمعی از پژوهشگران و ویرایش توسط جناب آقای دکتر ابراهیم علیپور و کتاب «ارمغان اربعین» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی رونمایی شدند.

برگزیدگان ششمین جشنواره بانوامین(ره) تجلیل شدند

تجلیل از برگزیدگان ششمین جشنواره بانوامین(ره) از دیگر برنامه های این مراسم بود که هشت برگزیده جشنواره بانو امین مورد تجلیل قرار گرفتند.

در بخش آثار چاپ شده، خانم‌ها طاهره عبداللهی، پژوهشگر جامعه الزهرا علیهاالسلام و دانشجوی دکتری؛ نسرین انصاریان، پژوهشگر جامعه الزهرا علیهاالسلام و دانش‌پژوه سطح  چهار تفسیر تطبیقی و همچنین فاطمه آزادی‌منش، دانش‌پژوه سطح سه رشته کلام اسلامی به عنوان برگزیده مورد تجلیل قرار گرفتند.

در بخش پایان‌نامه‌ها نیز خانم‌ها سمیه چهره آراء، دانش‌پژوه سطح سه فلسفه اسلامی؛ معصومه اسماعیلی موخر، دانش‌پژوه سطح  سه تعلیم و تربیت اسلامی؛ فاطمه السادات سادات فخر، دانش‌پژوه سطح سه ادبیات عرب؛ نجمه شاهرخی دانش‌پژوه سطح سه  فقه و اصول و علیاء الوائلی دانش‌پژوه سطح سه تفسیر و علوم قرآن شایسته تقدیر شدند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱