مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد:

آثار و برکات تحصیل علوم دینی/اهمیت اصل دین آموزی در اسلام

حجت الاسلام اخوی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی با اشاره به فراهم بودن شرایط تحصیل علوم دینی برای بانوان به برکت انقلاب اسلامی، به تبیین رسالت‌های طلاب پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین اصغر اخوی در مراسم افتتاحیه راه روشن 3 که با حضور والدین داوطلبان پذیرش طلاب خوابگاهی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، با اشاره به اهمیت، ضرورت و آثار و برکات تحصیل علوم دینی، اظهار داشت: ما به عنوان مسلمان وظیفه داریم که دین اسلام و تکالیف خود را بشناسیم، لازم است که اهل بیت علیهم‌السلام را بشناسیم و وظیفه داریم آنچه را آموختیم به دیگران نیز بیاموزیم.

اهمیت اصل دین آموزی در اسلام

مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به اهمیت اصل دین آموزی، تصریح کرد: آموزش دین و تعلیم آن به دیگران، یک اصل مهم، پایدار و ثابتی است و در طول تاریخ افرادی بودند که دین اسلام را آموختند و به دیگران آموزش دادند تا دین فراموش نشود و مباحث دینی، نسل به نسل منتقل شود.

وی به روایتی از حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام اشاره کرد که فرمودند: «مَن أحَبَّنا بِقَلبِهِ وأعانَنا بِلِسانِهِ وقاتَلَ مَعَنا أعدَاءَنا بِيَدِهِ فَهُوَ مَعَنا فِي الجَنَّةِ في دَرَجَتِنا. ومَن أحَبَّنا بِقَلبِهِ وأعانَنا بِلِسانِهِ ولَم يُقاتِل مَعَنا أعداءَنا فَهُوَ أسفَلُ مِن ذلِكَ بِدَرَجَتَينِ ، ومَن أحَبَّنا بِقَلبِهِ ولَم يُعِنّا بِلِسانِهِ ولا بِيَدِهِ فَهُوَ فِي الجَنَّةِ؛ هر كه در دل ما را دوست بدارد و با زبانش ياريمان رساند و در كنار ما عملاً با دشمنانمان بجنگد، در بهشت با ما همدرجه خواهد بود و هر كه در دل ما را دوست بدارد و با زبانش ياريمان رساند، ولى در كنار ما با دشمنانمان نجنگد، دو درجه پايين تر از آن قرار خواهد گرفت و هر كه در دل ما را دوست بدارد، اما با زبان و دست خود ياريمان نرساند، او نيز در بهشت خواهد بود».

فراهم کردن شرایط تحصیل برای بانوان به برکت انقلاب اسلامی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی با بیان اینکه بانوان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند، گفت: بانوان طلبه مسئولیت تبلیغ دین را به عهده دارند تا دین را به نسل‌های بعدی منتقل کنند؛ بنابراین جمعی از بانوان باید برای تحصیل دین تربیت شوند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته، زمینه تحصیل برای دختران کمتر بود، تصریح کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی، مراکز بزرگ و عظیمی با امکانات مناسب برای دختران ما فراهم شده است و نعمت بزرگی است که باید قدر بدانیم.

مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان داشت: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ؛ و کسی است که در میان جمعیت درس نخوانده رسولی از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آنها می‌خواند و آنها را تزکیه می‌کند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت می‌آموزد».

برکات علم آموزی در حوزه‌های علمیه

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی با اشاره به روایاتی درباره فقه و دین شناسی، عنوان کرد: علم آموزی برکات زیادی دارد، از جمله اینکه اطلاعات دینی، اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی آنها زیاد می‌شود، از لحاظ معنوی و به لحاظ فردی و اجتماعی رشد می‌کنند.

وی ادامه داد: امروز نسل جدید در معرض فتنه‌های زیادی هستند، نسل جدید امکانات زیادی دارند، آسایش زیاد است، اما آرامش روانی وجود ندارد. یکی از خوبی‌های تحصیلات علوم دینی، تقویت عزت نفس انسان، احساس مفید بودن، اعتماد به نفس بالا و غیره است.

مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان داشت: دختران ما در آینده مادران جامعه را تشکیل می‌دهند، طلاب در محیط سالم تربیت می‌شوند و با شیوه‌های تربیتی مناسب آشنا خواهند شد. همچنین وقتی دختران ما به دنبال علم آموزی باشند، بهتر می‌توانند در عرصه‌های مختلف مفید واقع شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم این است که کسی که درس می‌خواند اشتباهات خود را برطرف می‌کند، خودسازی و خودشناسی از جمله برنامه‌های طلاب در دوران تحصیل است. خودسازی زمینه دگرسازی و تمدن سازی در جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: بانوان تحصیل کرده در حوزه‌های علمیه، صبر و سعه صدر بالایی دارند و بهتر می‌توانند خانه و خانواده را مدیریت کنند. وقتی درس می‌خوانند، می‌توانند در عرصه‌های مختلف اجتماعی، علمی، آموزشی، فرهنگی و غیره به خدمت مشغول شوند.

تبیین رسالت‌های طلبگی

مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه شرایط پذیرش در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اشاره کرد و افزود: طلاب رسالت‌های زیادی به عهده دارند که اولین رسالت طلبه این است که خوب درس بخواند، پس از آن خودسازی و تهذیب نفس است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی همچنین تبلیغ دین را از دیگر رسالت‌های مهم طلاب برشمرد و بیان داشت: طلاب می‌توانند با حضور در خدمات عام المنفعه به تبلیغ دین بپردازند.

وی در ادامه یادآور شد: در مجموعه جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها قوانینی وجود دارد، از جمله مباحث و قوانین آموزشی است، همچنین خوابگاه مقررات ویژه دارد، چون فرزندان شما امانت هستند و مسئولان خوابگاه همانند مادر در کنار فرزندان شما هستند.

مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به شرایط تحصیل دختران و شرایط احساسی آنها در دوری از خانواده و غیره اشاره و تصریح کرد: اولویت اول برای دختران ما ازدواج است و اگر در بین تحصیل، شرایط ازدواج فراهم شد، به این مسئله پرداخته شود.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱