کارشناس مدیریت سواد رسانه تبیین کرد:

چهار محور مهم در جهاد تبیین برای مقابله با دشمن/ راهبرد ما در جهاد تبیین باید امیدافزایی و امیدآفرینی باشد

طالبی

حجت‌الاسلام والمسلمین طالبی گفت: ما با چهار محور تبیین مفاهیم عالی اسلامی و مبانی و اصول انقلاب، تبیین آرمان‌ها و اهداف با هدف هویت بخشی، روایتگری درست و به موقع از حوادث و تبیین پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشور می‌توانیم به مقابله با دشمن بپردازیم.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی طالبی در نشست هم اندیشی خانواده شاهد و ایثارگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با موضوع «جهاد تبیین» که با حضور 200 نفر از اساتید، طلاب و کارمندان این مؤسسه علمی حوزوی در سرای حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها برگزار شد، به موضوع «جهاد تبیین» در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب مدظله العالی و نقش رسانه در جهاد تبیین پرداخت و اظهار داشت: وظیفه ما این است که با جهاد تبیین، اصل انقلاب اسلامی را نگه داریم.

برای حفظ جمهوری اسلامی باید با نگاه رهبر معظم انقلاب مدظله العالی هم افق شویم

 کارشناس مدیریت سواد رسانه به وصیت نامه شهید سلیمانی اشاره کرد و افزود: در وصیت نامه شهید حاج قاسم سلیمانی آمده است: «امروز قرارگاه حسین‌بن علی، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند. اگر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمی‌ماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمّدی(ص)».

حجت‌الاسلام والمسلمین طالبی تصریح کرد: ما برای اینکه از حرم جمهوری اسلامی دفاع کنیم، باید با نگاه رهبر معظم انقلاب مدظله العالی هم افق شویم، یعنی نگاه ما با نگاه رهبری یکی شود.

وی به سخن رهبر معظم انقلاب حفظه الله که فرمودند: «جهاد تبیین یک فریضه قطعی و یک فریضه فوری است»، اشاره کرد و با طرح این سؤال که چرا رهبر انقلاب در اینجا از واژه «جهاد» استفاده کردند، گفت: دلایل مختلفی برای این مسئله وجود دارد، از جمله اینکه جهاد تبیین همانند جهاد واجب است، همه در قبال آن وظیفه دارند، تلاش شبانه روزی نیاز دارد و غیره.

چرایی مبارزه جبهه کفر و استکبار با جمهوری اسلامی

 کارشناس مدیریت سواد رسانه یادآور شد: جهاد فقط تلاش نیست بلکه مبارزه در مقابل حمله و تلاش در مقابل دشمن است و در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، جهاد تبیین به معنای جهاد در مقابل دشمن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین طالبی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند: «مبارزه جبهه کفر و استکبار با جمهوری اسلامی برای این است که یک الگو به وجود نیاید»، زیرا وقتی جمهوری اسلامی آمد، یک الگوی تمدنی مقابل دنیای غرب آورد؛ دشمن در الگوی مدیریت خود می‌گوید دین با پیشرفت جدا است و اگر کشوری می‌خواهد توسعه پیدا کند، باید سنت زدایی کند، اما جمهوری اسلامی ثابت کرد که دین نه تنها مانع نبوده، بلکه پیشرفت را چند برابر می‌کند.

وی با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی، مردم سالاری دینی حاکم است، عنوان کرد: بنا به فرموده رهبری، جمهوری اسلامی نقطه اساسی و مرکزی هویت تمدن غربی را درست نشانه گرفته و شلیک کرده و به هدف زده است، به همین خاطر، مقابله دنیای سلطه و استکبار با جمهوری اسلامی طبیعی است، زیرا دشمن می‌خواهد بر جهان سلطه داشته باشد.

جهاد تبیین در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب، نقطه تمرکز دشمن است

 کارشناس مدیریت سواد رسانه با بیان اینکه ما در حال جنگ هستیم و به همین خاطر، رهبر انقلاب از واژه جهاد استفاده می‌کنند، اظهار داشت: جهاد تبیین در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب، نقطه تمرکز دشمن است نه نقطه حمله دشمن. بنابراین باید نقطه تمرکز دشمن را پیدا کنیم، مسئله اصلی را بشناسیم و در عرصه‌های مختلف به آن بپردازیم.

وی توضیح داد: امروز تهاجم دشمن در عرصه‌های مختلف است، متأسفانه سختی اینجا است که تهاجم دشمن ترکیبی است، چنانچه رهبر انقلاب حفظه الله می‌فرماید: «جبهه دشمن امروز دست زده به یک تهاجم ترکیبی، تهاجم دشمن یک تهاجم ترکیبی است؛ یعنی جنبه‌ اقتصادی در آن هست، جنبه سیاسی در آن هست، جنبه امنیتی در آن هست، جنبه رسانه‌ای در آن هست، جنبه دیپلماسی در آن هست. از همه جهت یک حمله ترکیبی دسته‌جمعی را شروع کردند، ما هم در مقابل بایستی حرکتمان حرکت ترکیبی باشد. از همه جهت بایستی تلاش کنیم»؛ بنابراین هر فردی بر اساس ظرفیت و استعداد خود در یک یا چند عرصه می‌تواند فعالیت کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین طالبی ادامه داد: رهبر انقلاب در سخنانی فرمودند: «امروز آن چیزی که راه‌گشا است و تأثیرگذار است قدرت نرم است؛ قدرت سخت، تیر و تفنگ و مانند اینها، امروز در درجه بعد قرار گرفته. قدرت نرم، تأثیرگذاری بر دل‌ها و ذهن‌ها و روحیه‌ها، این مهم است»؛ بر اساس بیانات رهبری، هدف اصلی دشمن در جنگ نرم دو مورد است، از جمله متزلزل کردن ایمان مردم که عامل اصلی حفظ انقلاب هستند، همچنین هدف دشمن، اغوای توده‌های مردم و جداسازی آنها از انقلاب اسلامی است.

وی اضافه کرد: برنامه دشمن فشار اقتصادی و لجن پراکنی فکری است، در نتیجه قدرت نرم دشمن شبهه پراکنی است و افکار مردم را مدیریت می‌کند.

هدف دشمن ناامیدی و جدایی مردم از نظام است/ راهبرد ما در جهاد تبیین باید امیدافزایی و امیدآفرینی باشد

 کارشناس مدیریت سواد رسانه با اشاره به اغتشاشات اخیر در کشور، عنوان کرد: در اغتشاشات اخیر، سلبریتی‌ها میدان دار بودند، آماج توطئه‌های دشمن در جنگ نرم، خواص هستند که به فرموده رهبر انقلاب،  «نیروهایی که با زبانشان، با قلمشان، با رفتارشان، با امضایشان، بر روی مسیر یک ملت اثر می‌گذارند».

حجت‌الاسلام والمسلمین طالبی با بیان اینکه هدف دشمن ناامیدی و جدایی مردم از نظام است و روش دشمن شبهه افکنی و لجن پراکنی است، گفت: ما می‌توانیم به وسیله جهاد تبیین با دشمن مقابله کنیم و راهبرد ما در جهاد تبیین باید امیدافزایی و امیدآفرینی باشد.

ابزار رسانه دست دشمن است/ نقطه تمرکز دشمن را شناسایی کنیم

وی با اشاره به اینکه در جهاد تبیین دو بعد سخت افزار و نرم افزار وجود دارد، با بیان مثال‌هایی به بخش‌های سخت افزاری و نرم افزاری جهاد تبیین اشاره کرد و در ادامه افزود: ابزار رسانه دست دشمن است و از این ابزار نهایت استفاده را می‌کند.

 کارشناس مدیریت سواد رسانه با اشاره به فعالیت‌های دشمن در عرصه ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری، بیان داشت: امسال 22 میلیون نفر در اربعین حسینی شرکت کردند، اما همان زمان دختری در تهران بر اثر سانحه ای از دنیا می‌رود و ابزار سخت افزاری دشمن، خبر فوت این دختر را به صورت بسیار گسترده تر از حضور 22 میلیونی زائران حسینی پوشش می‌دهد، زیرا دشمن به وسیله ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری اجازه ترویج و مدیریت محتواهای ما را نمی‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین طالبی تصریح کرد: وقتی سخت افزار را شناختید باید در نرم افزار جهاد تبیین به تولید محتوا بپردازید؛ ما در بخش نرم افزار باید روش‌ها، تکنیک‌ها و ابزارهای تولید محتوا را بشناسیم و در تولید محتوا باید تقویت شویم، به طوریکه محتوا باید جریان ساز باشد و اصول تولید محتواهای جریان ساز را باید بدانیم.

وی بیان داشت: در جهاد تبیین باید دقت کنیم هرجا که دشمن لجن پپراکنی می‌کند نقطه تمرکز دشمن را شناسایی کنیم. دشمن در چند حوزه لجن پراکنی می‌کند، از جمله تضعیف باور مردم، یعنی هدف دشمن در مفاهیم عالی اسلامی و مبانی و اصول انقلاب، تئوریزه کردن و سکولار کردن مفاهیم اسلامی و اصول انقلاب است؛ همچنین هدف دشمن در آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی، هویت زدایی است. اینکه جوان برای باخت تیم ملی خوشحالی می‌کند، یعنی دارد هویت زدایی صورت می‌گیرد.  

 کارشناس مدیریت سواد رسانه با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف دشمن، القای ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته است، گفت: دشمن در روایتگری حوادث مهم ایران ورود کرده و سعی می‌کند که روایت اول را به دست بگیرد و با همان روایت اول و دروغ پردازی، اذهان مردم را به سمت خواسته‌های خود سوق می‌دهد.

توجه به چهار محور مهم در جهاد تبیین برای مقابله با دشمن/ جهاد تبیین به معنای روایت درست از اسلام و حرکت انقلاب اسلامی است

حجت‌الاسلام والمسلمین طالبی تصریح کرد: شیوه‌های دشمن شامل دروغ پردازی، تخریب، تهمت زنی، شبهه افکنی، بزرگ نمایی مشکلات، کتمان حقایق، کوچک نمایی دستاوردها و پیشرفت‌ها، وارونه‌نمایی و تشکیک و غیره است و ما با چهار محور تبیین مفاهیم عالی اسلامی و مبانی و اصول انقلاب، تبیین آرمان‌ها و اهداف با هدف هویت بخشی، روایتگری درست و به موقع از حوادث و تبیین پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشور می‌توانیم به مقابله با دشمن بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه جهاد تبیین به معنای روایت درست از اسلام و حرکت انقلاب اسلامی است، عنوان کرد: در جهاد تبیین مهم نیست چه می‌گویید، مهم این است که در آخر شبهه اصلی مخاطب را جواب دهید و حس گفتمان انقلاب را به وجود بیاورد که پیشرفت به واسطه دین و انقلاب اسلامی است.

 کارشناس مدیریت سواد رسانه در پایان به فعالان جهاد تبیین توصیه کرد: در دوره‌های آموزشی رسانه را شرکت کنید زبان ارائه خود را در حوزه تولید محتوا تقویت کنید، سخت افزارهای حوزه جهاد تبیین را بشناسید و در مسیر جهاد تبیین ثابت قدم باشید.

 

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱