عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران تبیین کرد:

زیست عفیفانه با رویکرد تاریخی و تمدنی/ اسلام به موضوع عفت و پاکدامنی نگاه تمدنی دارد

اختتامیه رویداد ملی حجاب از نگاه علم (2)

علاسوند با بیان اینکه اسلام به موضوع پاکدامنی نگاه تمدنی دارد، گفت: نگاه اسلام این است که تمدن مبتنی بر خانواده، تمدن متفاوتی است و دال مرکزی آن مبتنی بر عفت و پاکدامنی است.

به گزارش روابط عمومی، خانم فریبا علاسوند در اختتامیه رویداد «ملی حجاب از نگاه علم؛ نگرشی چندرشته‌ای به مساله حجاب» که در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، به موضوع «زیست عفیفانه با رویکرد تاریخی-تمدنی» اشاره کرد و اظهار داشت: بحث ما درباره نگاه تاریخی و تمدنی به مسئله عفت و پاکدامنی است که از نکات مهم و اساسی است که در برنامه ریزی و سیاستگذاری و حل معضل کم حجابی و یا بی حجابی در جامعه صحبت کنیم.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران تصریح کرد: نگاه به مقوله عفت و پاکدامنی در کشور، نگاه مردانه است و این نگرش به جامعه صدمه زده و نتوانستیم آن را مبنای برنامه ریزی قرار دهیم.

همواره مسئله پاکدامنی و ضدیت با پاکدامنی مسئله بشر بوده است

علاسوند افزود: اکثر برنامه ریزی‌ها و نگرانی‌ها ما ناظر به امر پوشش است، در حالیکه سکان اصلی مسئله در دست عفاف و پاکدامنی است و رخدادهای سهمگینی در عرصه عفاف رخ داده که منجر به مسئله حجاب در کشور شده است.

وی با بیان اینکه نگاه ما نسبت به موضوع عفت و پاکدامنی، نگاه تاریخی است، گفت: همواره مسئله پاکدامنی و ضدیت با پاکدامنی مسئله بشر بوده چون مسئله شیطان است، اما این اتفاق دارای نقاط سبک و جهش است و در قرون مختلف این جهش‌ها رخ داده است.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: هر وقت خواستند جهان را با جهش بزرگ به ویژه در عرصه فرهنگ و اخلاق مواجه کنند، نقطه شروع آنها مسئله پاکدامنی و ضدیت با پاکدامنی بوده است.

مفهوم «جندر» و «آموزش جامع و فراگیر» در اسناد بین المللی

علاسوند یادآور شد: در تحولات قرن بیستم که یکی از عمده جریان ها، جریان فمینیستی است و مفاهیم بنیادین که فمینیست‌ها روی آن‌ها کار می‌کنند متأثر از همین موضوع پاکدامنی و عفت است.

وی در ادامه به واژه‌های جنسیت و جندر اشاره کرد و بیان داشت: تنها زبانی که واژه جندر را تغییر داد و یک مفهوم مرادف به کار برد، زبان فارسی بود که یک خطای استراتژیک بود. در همه زبان‌ها کلمه ای که به کار می‌برند، همان کلمه جندر است، زیرا جندر یک مفهوم و واژه نیست که آن را به یک معادل در زبان به کار ببریم.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران عنوان کرد: آغاز پیدایش و مفهوم «جندر» بر این اساس بودکه تفاوت زن و مرد زیاد نیستند  و دوم اینکه با اهمیت نیستند؛ و آن مقدار تفاوت‌هایی که می‌ماند، تفاوت‌های معنادار و دارای پیوست‌های اخلاقی نیست.

علاسوند خاطرنشان کرد: برای ما واژه‌های «مرد-زن» واژه ایدئولوژیک و واژه قرآن و کتاب مقدس است، اما جریان‌های فمینیستی به جای استفاده از کلمه «مرد و زن» از واژه‌های «میل و فیمیل» استفاده کردند. کلمه میل و فیمیل برای از بین بردن پیوست‌های اخلاقی مرد و زن به عنوان گونه انسانی آمده است.

وی افزود: در سند 2030، حتی واژه «میل و فیمیل» هم حذف شد و به جای آن واژه «جندر» را نوشتند، یعنی منظور از جندر، انواع جنسیت‌ها از جمله ال‌جی‌بی‌تی‌ها را نیز شامل می‌شود و هدف آنها از استفاده از انواع جنسیت‌ها اشاره به هویت‌های متکثر و از بین بردن قشر بندی و تقسیم بندی گونه انسانی به دو گونه زن و مرد است.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: این پروژه اینقدر هدفمند پیش رفته که اگر در سازمان‌های بین المللی و اسناد و اجلاس‌های ملی و بین المللی، بندی ناظر به ال‌جی‌بی‌تی نباشد، آن سند ناقص است و اگر کمترین واکنشی نسبت به جریان ال‌جی‌بی‌تی‌ها نشان دهیم، مانند این است که مهم ترین اصل حقوق بشر را نقض کردیم.

علاسوند تصریح کرد: امروز مسئله ال‌جی‌بی‌تی‌ها از مسئله حقوق زنان مهم‌تر است و آنها از حقوق زنان عبور کردند و می‌گویند که حقوق ال‌جی‌بی‌تی‌ها حقوق بشر است.

وی همچنین به مفهوم «آموزش جامع و فراگیر» در اسناد بین المللی اشاره کرد که این آموزش‌ها شامل ال‌جی‌بی‌تی‌ها هم می‌شود و در ادامه بیان داشت: ما از سال 2000 به بعد این مسئله ال‌جی‌بی‌تی‌ها را در صنعت رسانه و کمپانی‌های بزرگ رسانه ای و انیمیشنی می‌بینیم.

حیازدایی در ادبیات انسان ها/ امروز مخدرهای صنعتی بزرگترین پیش برنده‌های گسترش و جریان بی عفتی هستند

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به بحث حیازدایی در ادبیات انسان‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: بحث عفت و پاکدامنی وقتی در مرکز تمدن قرار می‌گیرد، متناسب با آن در هر زمانی، پیش برنده‌هایی برای آن دارد که این پیش برنده‌ها بحث مهمی هستند.

علاسوند تصریح کرد: برای اینکه یک جریان بی عفتی در جامعه تسهیل شود، باید اتفاقاتی رخ دهد. مثلا در روایات داریم که بین غنا و رفتارهای غلط رابطه وجود دارد. می‌بینیم جریان موسیقی در غرب وقتی وارد اشعار خاصی می‌شود، با موسیقی ریتم می‌گیرد و با آهنگ همنوا می‌شود.

وی تأکید کرد: در عصر حاضر، مخدرهای صنعتی بزرگترین پیش برنده‌های گسترش و جریان بی عفتی هستند و مسئله پاکدامنی و عفت را در جوامع بشری مورد مخاطره جدی قرار داده است.

اسلام به موضوع پاکدامنی نگاه تمدنی دارد

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران عنوان کرد: مسئله پاکدامنی بحث بسیار مهمی است و اسلام به موضوع پاکدامنی، نگاه تمدنی دارد. دال مرکزی قوانین اسلامی، مسئله عفت است. چون نسل را باید بشناسید و بعد قوانین را بر اساس آن داشته باشید.

علاسوند بیان داشت: نگاه اسلام این است که تمدن مبتنی بر خانواده، تمدن متفاوتی است و دال مرکزی آن مبتنی بر عفت و پاکدامنی است. اگر مسئله پاکدامنی و عفت در جامعه ای مهم باشد، سیاست، اخلاق، فرهنگ و حتی صنایع و خانه سازی آن مبتنی بر پاکدامنی است.

وی خاطرنشان کرد: اگر به مسئله پاکدامنی، نگاه تمدنی داشته باشیم، به الگوی آموزش جنسی در قرآن کریم برمی گردیم، به عنوان مثال در سوره مبارکه نور، 21 آیه اول این سوره درباره پاکسازی زبانی صحبت می‌کند، درباره اینکه انسان‌ها عادت نکنند تهمت‌های ناموسی بزنند، زنان باید فضای ایمن داشته باشد و غیره و قرآن کریم در این آیات، بحث پاکدامنی در زوایای خانوادگی و اجتماعی را این چنین با اهمیت مطرح کرده است.

 

 تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱