در پیش رویداد حضوری «الگوسازی سبک زندگی بانوی مسلمان» برگزار شد:

نشست «خدا رو شکر که من دخترم»

فاطمه کارشناس

نشست «خدا رو شکر که من دخترم» با حضور بانوان طلبه جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در پیش رویداد «الگوسازی سبک زندگی بانوی مسلمان» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم فاطمه کارشناس نجف آبادی در دومین روز پیش رویداد فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با موضوع «الگوسازی سبك زندگی بانوی مسلمان که با حضور بانوان طلبه در سالن اجتماعات آموزشگاه امام رضا علیه‌السلام برگزار شد، به موضوع «خدا رو شکر که من دخترم» اشاره کرد و اظهار داشت: ما برای اینکه الگویی به دختران خود ارائه دهیم، ابتدا باید مبانی آن را از منابع اسلامی استخراج کنیم و با مبانی وارد بحث شویم.

اهمیت اسلام به دختران

مبلغ جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به نگاه خداوند متعال به زن در نظام انسان شناسی قرآن کریم، یادآور شد: خداوند متعال در قرآن کریم، بحث خلیفه اللهی انسان را مطرح می‌کند و هیچ فرقی بین زن و مرد وجود ندارد.

کارشناس نجف آبادی به آیاتی از کلام الله مجید درباره خلقت و ارزش مندی انسان اشاره کرد و افزود: ما باید مبانی انسان شناسی را با استفاده از آیات قرآن کریم و با زبان شیرین به کودکان آموزش دهیم.

وی با اشاره به حضرت مریم علیهاالسلام در قرآن کریم و مبانی انسان شناسی نسبت به دختر، گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَىٰ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ؛ ای مریم! خدا تو را برگزیده و پاک ساخته؛ و بر تمام زنان جهان، برتری داده است» و این اوج توجه به یک دختر در اسلام است.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به روایاتی درباره اهمیت اسلام به دختر پرداخت و بیان داشت: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله در دورانی که مردم از داشتن فرزند دختر ناراحت می‌شدند، می‌فرمایند: «نِعْمَ اَلْوَلَدُ اَلْبَنَاتُ مُلْطِفَاتٌ مُجَهِّزَاتٌ مُونِسَاتٌ مُبَارَكَاتٌ مُفَلِّيَاتٌ؛ دختران چه فرزندان خوبى هستند! انسان‌هاى لطيفى كه آماده انجام امور پدر و مادر خود بوده و انس‌گيرنده، بابركت و نوازش‌دهنده هستند». این حدیث نشان می‌دهد که دختران جایگاه ویژه ای در اسلام دارد.

بانوان طلبه باید در جامعه شاخص باشند

کارشناس نجف آبادی تصریح کرد: برای اینکه قدم کوچکی برای تمدن سازی برداریم، ابتدا باید به خودمان رجوع کنیم، برای خود وقت بگذاریم.

وی با بیان اینکه بانوان طلبه باید در جامعه شاخص باشند، تأکید کرد: اولین گام برای اینکه «خدا رو شکر که دخترم» الگوسازی شود، خودشناسی و خودسازی است و ما برای خودسازی باید نسبت به استعدادهایی که داریم شناخت کافی داشته باشیم.

مبلغ جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها خاطرنشان کرد: خداوند متعال، ظرفیت شناخت را در 9 سالگی به دختر می‌دهد، دختران از هوش معنوی عالی برخوردار است، همچنین هوش عاطفی دارند و به سرعت با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند.

نگاه تربیتی اسلام به الگو بودن است

کارشناس نجف آبادی با تصریح بر اینکه نگاه تربیتی اسلام به الگو بودن است، گفت: ما در این رویداد آمدیم ابتدا خود را بشناسیم، بعد سعی کنیم الگو شویم و نسبت به تمام زوایای زندگی خود الگوسازی کنیم.

وی با بیان اینکه سبک زندگی بانوی مسلمان در زیست‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره باید الگوسازی شود، تصریح کرد: زیست اقتصادی یک زن مؤمنه برای مهمانی رفتن و یا مهمانی گرفتن، زیست بهداشتی زن مسلمان نسبت به خانواده، زیست فرهنگی زن مسلمان در مهمانی‌ها، مساجد، بازار و غیره باید الگوسازی شود.

مبلغ جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان داشت: برای اینکه به الگوسازی برسیم، ابتدا باید خود الگو شویم، به عنوان مثال در درس خواندن، در رفتار با همسر و فرزندان و بستگان و غیره همه بانوان مؤمنه باید بدرخشند.

کارشناس نجف آبادی اضافه کرد: یک بانوی مسلمان باید نه شرقی باشد که در حاشیه باشد و نه غربی باشد که از جنسیت او بهره کشی شود، بلکه بانوی مسلمان باید مسئولیت پذیر باشد.

وی در پایان توصیه‌هایی برای مسئولیت‌های خانوادگی و اجتماعی بانوان طلبه ارائه داد.

 تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱