استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تبیین کرد:

رسالت اساتید حوزه در تحکیم نظام اسلامی و زمینه‌سازی ظهور

خانم ربانی استاد جامعه الزهرا

استاد ربانی با بیان اینکه شهید مطهری(ره) می‌تواند الگوی بسیار ویژه برای اساتید باشد، رسالت اساتید حوزه در تحکیم نظام اسلامی و زمینه‌سازی ظهور را با اشاره به سخنانی از رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی در این باره تبیین کرد.

به گزارش روابط عمومی، اداره کل امور اساتید جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به مناسبت گرامیداشت هفته معلم و در آستانه سالروز شهادت شهید مطهری(ره)، نخستین روز این هفته را به نام «استاد و رسالت تحکیم نظام اسلامی و زمینه‌سازی ظهور» نامگذاری کرده است، بر همین اساس، سرکار خانم طیبه ربانی، مبلّغ عرصه‌ بین‌الملل، «سردبیر مجلّه اسپانیایی‌زبان کوثر» و استاد حوزه و دانشگاه در گفتگویی اظهار داشت: موضوع «استاد و رسالت تحکیم نظام اسلامی و زمینه‌سازی ظهور» یک موضوع حیاتی، مهم و به روز است، زیرا هر یک از پارامترهای این موضوع از جمله مسئله ظهور، تحکیم نظام اسلامی و وظیفه حوزه و اساتید در تحکیم نظام اسلامی و زمینه سازی ظهور از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

 ظهور امام زمان(عج)، آرمان همه انبیا و اولیای الهی بوده است/ هدف خداوند متعال از خلقت انسان، عبودیت است

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه ظهور امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، آرمان همه انبیای الهی، اهل بیت علیهم‌السلام و تمام مؤمنان و صالحان جهان بوده است، تصریح کرد: آرمان همه مردم دنیا، رسیدن به صلح، عدالت، امنیت، آرامش و دینداری بدون خوف بوده است که همه اینها با حضور حضرت ولیّ عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه محقق خواهد شد.

ربانی افزود: خداوند متعال در آیه 55 سوره نور، استخلاف در زمین، قدرتمندی دین و تبدیل خوف به امنیت و عدالت بدون شرک را به همه مؤمنان وعده داده که که همه اینها آرمان‌هایی است که انبیا و اولیای الهی به دنبال آن بودند و تحقق این آرمان به طور کامل در زمان ظهور امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف خواهد بود، البته در سخن بزرگانی چون علامه طباطبایی(ره) داریم که تا قبل از ظهور، هر گروهی که ایمان داشته باشند، عمل صالح انجام دهند و به دنبال تحقق عدالت و امنیت و دینداری باشند، خداوند متعال امکاناتی به آنها می‌دهد که حد اقل در سرزمین خود بتوانند دین اسلام را حاکم کنند. علامه طباطبایی(ره) انقلاب اسلامی را نمونه‌ای از تحقق نسبی وعده الهی در این آیه قرآنی می‌دانند.

وی یادآور شد: از ابتدای خلقت تا کنون همواره دو پروژه انبیا و اولیای الهی و پروژه شیطان و طواغیت وجود داشته است، هدف خداوند متعال از خلقت انسان، عبودیت و کمال انسان و رسیدن به قرب الهی است تا انسان به عبودیت برسد و در راستای تحقق عبودیت، 124 هزار پیامبر را فرستاد، سپس اهل بیت علیهم‌السلام و ولایت الهی و ولایت فقیه که به دنبال آن بوده است.

مبلّغ عرصه‌ بین‌الملل اضافه کرد: بر اساس روایات، شیاطین و دشمنان مؤمنان، اوج تلاش خود را در دوران آخرالزمان می‌کنند و به همین دلیل، شرایط مؤمنان سخت می‌شود و بر همین اساس در روایتی از امام سجاد علیه‌السلام داریم: «إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَیبَتِهِ الْقَائِلُونَ بِإِمَامَتِهِ الْمُنْتَظِرُونَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ أَهْلِ کلِّ زَمَانٍ لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَی ذِکرُهُ أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَیبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ وَ جَعَلَهُمْ فِی ذَلِک الزَّمَانِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِینَ بَینَ یدَی رَسُولِ اللَّهِ ص بِالسَّیفِ أُولَئِک الْمُخْلَصُونَ حَقّاً وَ شِیعَتُنَا صِدْقاً وَ الدُّعَاةُ إِلَی دِینِ اللَّهِ سِرّاً وَ جَهْراً وَ قَالَ انْتِظَارُ الْفَرَجِ مِنْ أَعْظَمِ الْفَرَج؛ مردم زمان او که معتقد به امامت و منتظر ظهور او هستند، از مردم تمام زمان‌ها بهترند، زیرا خداوند عقل و فهمی به آنها داده که غیبت در نزد آنها حکم مشاهده را دارد! خداوند آنها را در آن زمان مثل کسانی می‌داند که با شمشیر در پیش روی پیغمبر -علیه دشمنان دین- پیکار کرده اند، آنها مخلصان حقیقی و شیعیان راستگوی ما هستند که مردم را به طور آشکار و نهان بدین خدا می‌خوانند و فرمود: انتظار فرج بزرگ ترین فرج است».

اهل بیت علیهم‌السلام همواره به دنبال تشکیل حکومت دینی در جامعه بودند/ حضرت امام خمینی(ره) نیز به دنبال تحقق طرح انبیا بود

ربانی بیان داشت: امام خامنه ای مدظله العالی در کتاب «انسان 250 ساله» فرمودند که آن سرّی که اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام به اصحاب خود می‌فرمودند این سر را مخفی کنید، بحث تلاش اهل بیت علیهم‌السلام برای تشکیل حکومت اسلامی بوده است، یعنی اهل بیت علیهم‌السلام همواره به دنبال این بودند که حکومت دینی را در جامعه ایجاد کنند و در ذیل آن حکومت دینی، قوانین دینی اجرا شود. بیشتر قوانین اسلام مربوط به مباحث اجتماعی است و اهل بیت علیهم‌السلام به دنبال این امر بودند و به همین خاطر، دشمنان با اهل بیت علیهم‌السلام مقابله می‌کردند. زیرا اگر اهل بیت علیهم‌السلام فقط به دنبال مباحث فردی مانند نماز و روزه و حج و ... بودند، دشمن به آنها کاری نداشت، چون وجود آنها ضرری نداشت، اما این که در زندان بودند و یا در مسلخ عشق به شهادت می‌رسیدند و درشرایط خفقان بودند، نشان دهنده هدف والای اهل بیت علیهم‌السلام است.

وی خاطرنشان کرد: بعد از 14 قرن از ظهور اسلام، خداوند متعال رهبری به ما عنایت کرد که در راستای تحقق اهداف و آرمان‌های انبیا و اهل بیت علیهم‌السلام و با کمک مردم، انقلابی را رقم زد و به سرمنزل مقصود رسانید که به فرموده حضرت امام خمینی(ره)، هدف نهایی و اصلی آن زمینه سازی ظهور است.

وی ادامه داد: رهبر کبیر انقلاب اسلامی(ره) سه هدف عمده را برای پیروزی انقلاب اسلامی بیان می‌فرمودند، هدف اول نجات مردم ایران از دست طاغوت و رژیم شاهنشاهی بود؛ هدف دوم، بازگرداندان هویت اسلامی به مردم مسلمان و هدف سوم، صدور انقلاب اسلامی به کل جهان برای آماده‌سازی افکار عمومی برای پذیرش حکومت واحده حضرت مهدی عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه بوده است، هدف اول و دوم محقق شده و اکنون در هدف سوم قرار داریم.

مردم جهان در حال آماده شدن برای ظهور هستند/ تمام دوران‌های بشریت مقدمه رسیدن به دوران طلایی ظهور است

این مبلغ بین الملل که به مدت 14 سال در کشور آرژانتین فعالیت تبلیغی داشته است، عنوان کرد: حضرت امام خمینی(ره) از ابتدا افق دید گسترده داشتند، ما نشانه‌های آماده‌سازی و زمینه‌سازی ظهور را روز به روز در جهان می‌بینیم، مردم جهان در حال آماده شدن برای ظهور هستند؛ حضرت امام در بحث جهانی بودن انقلاب اسلامی، سخنان زیبایی دارند، ایشان می‌فرمایند: «من با اطمینان می‌گویم: اسلام ابرقدرت‌ها را به خاک مذلت می‌نشاند، اسلام موانع بزرگ داخل و خارج محدوده خود را یکی پس از دیگری برطرف و سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد» (صحیفه امام خمینی، جلد 20، صفحه 325).

ربانی تصریح کرد: ما امروز رشد روزافزون علاقه مندی مردم جهان به دین اسلام را می‌بینیم، کلیپ‌ها و مطالبی که برای کشورهای اسپانیایی زبان ارسال می‌شود، بازخوردهای مثبتی را نشان می‌دهد، چنانچه اندیشمندان جهان، اساتید دانشگاه و دانشجویان نخبه و بانوان موفق جهان به سمت دین می‌آیند که هر یک از آنها بازوهای توانمندی برای ما خواهند بود.

وی اظهار داشت: تمام دوران‌های بشریت مقدمه رسیدن به دوران طلایی ظهور است، در آن زمان، عدالت نه تنها در صحنه اجتماع بلکه در جان انسان‌ها ایجاد می‌شود. در روایتی از امام علی علیه‌السلام تصریح شده: «در زمان ظهور امام مهدی عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌‌الشریف عدالت بر جهان درون انسان‌ها نیز حاکم می‌شود و همه به صلاح و رستگاری روی می‌آورند».

لزوم حفظ و تحکیم نظام جمهوری اسلامی برای زمینه سازی ظهور / حوزه علمیه، مادر انقلاب اسلامی است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه به فرموده حضرت امام(ره)، انقلاب اسلامی، انفجار نور بود، افزود: امام راحل(ره) در بسیاری از سخنان خود، این انقلاب را زمینه سازی برای ظهور امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف معرفی می‌کنند؛ بنابراین حفظ و تحکیم آن نیز حائز اهمیت است، حضرت امام می‌فرمایند: «اینجانب نصیحت متواضعانه برادرانه می‌کنم که آقایان محترم تحت تأثیر اینگونه شایعه‌سازی‌ها قرار نگیرند و برای خدا و حفظ اسلام این جمهوری را تقویت نمایند و باید بدانند که اگر این جمهوری اسلامی شکست بخورد، به جای آن یک رژیم اسلامی دلخواهِ بقیة الله - روحی فداه - یا مطیع امر شما آقایان تحقق نخواهد پیدا کرد، بلکه یک رژیم دلخواه یکی از دو قطب قدرت به حکومت می‌رسد و محرومان جهان، که به اسلام و حکومت اسلامی رو [ی‌] آورده و دل باخته‌اند، مأیوس می‌شوند و اسلام برای همیشه منزوی خواهد شد؛ ... و آن روزی که ان شاء الله تعالی مصلح کل ظهور نماید، گمان نکنید که یک معجزه شود و یکروزه عالم اصلاح شود؛ بلکه با کوششها و فداکاریها ستمکاران سرکوب و منزوی می‌شوند. و اگر نظر شماها مثل نظر بعض عامیهای منحرف، آن است که برای ظهور آن بزرگوار باید کوشش در تحقق کفر و ظلم کرد تا عالم را ظلم فراگیرد و مقدمات ظهور فراهم شود، فانّا للَّه و انّا الیه راجعون».

ربانی با بیان اینکه امروز دشمن دست ما را خوانده و از قدرت دین، تشیع، عالمان دینی و حوزه‌های علمیه آگاه است، گفت: انقلاب اسلامی که آرمان اهل بیت علیهم‌السلام و آرمان انبیا و اولیا بوده، از حوزه علمیه قم شروع شده است. به تعبیری حوزه علمیه، مادر انقلاب اسلامی است و همه مسئولان، طلاب و اساتید حوزه وظیفه حفظ زاده و متولد شده حوزه را دارند؛ رهبر معظم انقلاب مدظله العالی فرمودند: «نظام مستظهر به حوزه‌های علمیه است، به خاطر این است که نظریه‌پردازی سیاسی و نظریه‌پردازی در همه جریان‌های اداره‌ی یک ملت و یک کشور در نظام اسلامی به عهده علمای دین است. آن کسانی می‌توانند در باب نظام اقتصادی، در باب مدیریت، در باب مسائل جنگ و صلح، در باب مسائل تربیتی و مسائل فراوان دیگر نظر اسلام را ارائه بدهند که متخصص دینی باشند و دین را بشناسند. اگر جای این نظریه‌پردازی پر نشد، اگر علمای دین این کار را نکردند، نظریه‌های غربی، نظریه‌های غیردینی، نظریه‌های مادی جای آنها را پر خواهد کرد».

وی اضافه کرد: رهبر فرزانه انقلاب مدظله العالی پاسخ به شبهات نظام را وظیفه حوزه‌های علمیه می‌داند و می‌فرماید: «امروز شبهه‌هایی مطرح می‌شود که آماج آن شبهه‌ها نظام است. شبهات دینی، شبهات سیاسی، شبهات اعتقادی و معرفتی در متن جامعه تزریق می‌شود- به خصوص در میان جوانان- هدفش فقط این است که یکی را از یک فکری منتقل کند به یک فکر دیگری؛ هدفش این است که پشتوانه‌های انسانی نظام را از بین ببرد؛ مبانی اصلی نظام را در ذهن‌ها مخدوش کند؛ دشمنی با نظام است. لذا برطرف کردن این شبهه‌ها، مواجهه با این شبهه‌ها، پاک کردن این غبارها از ذهنیت جامعه- که به وسیله علمای دین انجام میگیرد- این هم یک پشتیبانی دیگر، یک پشتوانه دیگر برای نظام اسلامی است. پس نظام اسلامی از جهات مختلف متکی به علمای دین و نظریه‌پردازان و محققان و دانشمندان حوزه‌های علمیه است».

دبیر مجلّه اسپانیایی‌زبان کوثر تبیین کرد: به فرموده رهبر انقلاب مدظله العالی، «نسبت روحانیت و حوزه‌های علمیه با نظام اسلامی، نسبت حمایت و نصیحت است»، ایشان در سخنانی زیبا فرمودند: «حقیقت این است که این دو جریان عظیم - یعنی جریان نظام اسلامی و در دل آن، جریان حوزه‌های علمیه - دو جریانی هستند که به هم مرتبطند، به هم متصلند، سرنوشت آنها یکی است؛ این را همه بدانند. امروز سرنوشت روحانیت و سرنوشت اسلام در این سرزمین، وابسته و گره خورده‌ی به سرنوشت نظام اسلامی است. نظام اسلامی اندک لطمه‌ای ببیند، یقیناً خسارت آن برای روحانیت و اهل دین و علمای دین از همه‌ی آحاد مردم بیشتر خواهد بود. البته نظام زنده است، نظام سرپاست، نظام قوی است و با اطمینان کامل عرض میکنم نظام بر همه‌ی چالشهائی که در مقابلش قرار دارد، فائق و پیروز خواهد شد».

وی همچنین با اشاره به فرازی از وصیت نامه شهید سلیمانی اشاره کرد که آمده: «جمهوری اسلامی حرم است اگر این حرم بماند بقیه حرم‌ها می‌ماند» و در ادامه تصریح کرد: چشم مردم دنیا به ما و الگوی نظام مقدس اسلامی است؛ برخی اندیشمندان و علمای ادیان مختلف، پیروزی انقلاب اسلامی را پیروزی دین در جهان می‌دانند.

دستورات دین اسلام، منطبق بر فطرت پاک انسان‌ها است

ربانی در ادامه با بیان اینکه در دین مبین اسلام، استاد جایگاه بالایی دارد؛ در روایتی از امام رضا علیه‌السلام آمده: رَحِمَ اللّه ُ عَبْدا اَحيا اَمْرَنا ... يَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ يُعَلِّمُهَا النّاسَ، فَاِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِموا مَحاسِنَ كَلامِنا لاَتَّبَعونا؛ رحمت خدا بر بنده اى را كه امر ما را زنده كند. دانش هاى ما را فرا گيرد و به مردم بياموزد. اگر مردم زيبايى هاى سخنان ما را مى دانستند، از ما پيروى مى كردند». این روایت نشان می‌دهد که در اثر تلاش دشمنان، امر اهل بیت علیهم‌السلام میرانده و تضعیف شده است که وقتی سوال می‌کنند چگونه؟؛ حضرت می‌فرمایند اگر مردم علوم ما را یاد بگیرند حتما عاشق دین خواهند شد.

وی با تصریح بر اینکه دین مبین اسلام و وجود اهل بیت علیهم‌السلام برای مردم جذاب است، افزود: امروز الگوهای اهل بیت علیهم‌السلام، الگوی نظام جمهوری اسلامی، الگوی شهدا و غیره برای مردم دنیا جذاب هستند.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: پنج ماه پس از شهادت شهید سلیمانی، ویژه نامه ای به زبان اسپانیولی منتشر شد که بازخوردهای آن در کشورهای آمریکای لاتین بسیار جالب بود، به طوریکه نه تنها شیعیان، اهل تسنن و مسیحیت بلکه آتئیست‌ها و بی دین‌ها نیز از این ویژه نامه استقبال کردند، زیرا این شخصیت برای آنها جذاب بود، آنچه اسلام دستور داده، منطبق بر فطرت پاک انسان‌ها است و هر فردی که فطرت سالمی داشته باشد، می‌پذیرد و از آن استقبال می‌کند.

وی اضافه کرد: اگر ما اسلام پاک و خالص را به مردم جهان معرفی کنیم، استقبال می‌کنند، همانطورکه وقت ظهور اینگونه می‌شود، یعنی امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف زیبایی دین اسلام را به منصه ظهور می‌گذارند و مردم به سمت دین اسلام می‌گروند.

جنبه‌های مختلف الگوگیری اساتید از شهید مطهری(ره) با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی

ربانی در ادامه بیان داشت: رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی، جنبه‌های مختلفی که اساتید می‌توانند از شهید مطهری(ره) الگو بگیرند، بیان فرمودند؛ بخش اول درباره اهمیت نقش استاد است که قابل مقایسه با هیچ نقش دیگری نیست، چون شاگردان همانند لوح‌های سفید و پاک هستند که در اختیار اساتید قرار گرفتند و استاد می‌تواند لوح وجود این شاگرد را ترسیم و تصویر کند و هویت جدیدی به آن ببخشد.

وی افزود: در وهله اول تأکید رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در بحث الگوگیری اساتید و معلمان از شهید مطهری(ره)، بحث تقوا، معنویت و تهذیب طلاب است؛ ایشان در سخنانی فرمودند: «جوان امروز حوزه بیش از گذشته به مسئله تهذیب نیازمند است»، با توجه به سخنان رهبری، امروز فشارهای مختلف روحی روانی و تهاجم فرهنگی دشمنان از همه سو به سمت جوانان ما هست و تنها چیزی که می‌تواند درمان این تهاجمات باشد، این است که طلبه از اوایل طلبگی به دنبال تهذیب، پاکی، عبودیت و معنویت باشد و استاد می‌تواند در این مسیر به طلاب کمک کنند.

شهید مطهری(ره) می‌تواند الگوی بسیار ویژه برای اساتید باشد

مدیر بخش خواهران موسسه اندیشه شرق قم ادامه داد: دومین نکته اینکه شهید مطهری(ره) می‌تواند یک الگوی بسیار ویژه برای اساتید باشد، چون علاوه بر اینکه مرد متفکر و دانشمندی بوده، تولید فکر و نشر فکری می‌کرد، دائم در حال دغدغه بود که چگونه دین را یاد بگیرد، محتوا تولید کند و به شکل زیبا به مخاطبان خود انتقال دهد،

وی بیان داشت: به فرموده رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی، «(شهید مطهری) یک جهاد نرم‌افزاریِ به تمام معنا را ایشان در طول سالیان متمادی شروع کرده بود»؛ این موضوع می‌تواند برای همه اساتید الگوی مهم باشد تا دغدغه هدایت شاگرد و رشد همه جانبه شاگردان خود را داشته باشند.

وظیفه استاد حرکت در میدان‌های جنگ شناختی دشمن است

ربانی افزود: رهبر فرزانه انقلاب حفظه الله فرمودند: «شهید مطهری با امواج مهاجم مواجه می‌شد و با آنها برخورد می‌کرد و بر آنها غلبه می‌کرد»؛ چون این شهید بزرگوار از جهت فکر و فلسفه و ... بسیار قوی بود، امروز نیز اساتید همین وظیفه را دارند، امروز حوزه جنگ ما جنگ نظامی نیست، بلکه در حوزه جنگ شناختی هستیم و وظیفه استاد حرکت در میدان‌های جنگ شناختی دشمن است؛ امروز دشمنان تمام ظرفیت‌ها و رسانه‌های جهان را در اختیار دارند و ما باید با همان مقدار ظرفیت کم که در رسانه‌ها داریم، با جنگ شناختی دشمن مبارزه کنیم. حدود 15 میدان جنگ شناختی شناسایی شده است که باید مورد بررسی و توجه جدی قرار بگیرند.

وی ابراز داشت: شهید مطهری در سخنان رهبر معظم انقلاب شخصیتی بود که «همه ظرفیّت‌های حوزه فکر و حوزه علم را به مرحله مورد نیاز و نیازهای جامعه نزدیک می‌کرد و می‌کشاند؛ یعنی اولویّت‌های جامعه معیار تلاش او بود؛ نگاه می‌کرد اولویّت‌های فکری جامعه را پیدا می‌کرد و خوب می‌شناخت و انصافاً خوب تشخیص می‌داد و همه این ظرفیّت فکری را می‌کشاند به سمت این اولویّت‌ها»؛ بنابراین اساتید، پژوهشگران، طلاب و علمای حوزه باید به مسائل اولویت دار بپردازند و ببینند امروز نیاز جامعه و نیاز نوجوانان، جوانان، مادران و هر یک از آحاد جامعه چیست.

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهم، توجه استاد به رسانه و بهره گیری از تمام ظرفیت‌های موجود برای تهذیب و تعلیم است. رهبر معظم انقلاب مدظله العالی درباره اهمیت رسانه فرمودند: «به اعتقاد من، امروزه ذکر مستحبی بعد از نماز ما، کار فرهنگی و جهادی در فضای مجازی است». الحمد لله در حوزه‌های علمیه، طلبه‌هایی هستند که در این عرصه فعالیت می‌کنند که می‌توانند دین اسلام را متناسب با روز و زیبا برای جوانان معرفی کنند.

وی عنوان کرد: رهبر فرزانه انقلاب مدظله العالی درباره کسب بصیرت، دشمن شناسی و مبارزه با ترفند‌های دشمن در سخنرانی عید فطر فرمودند: «در شناخت حرکت دشمن و تاکتیک و روش دشمن باید به‌روز باشیم و راه ابطال آن را به دست بیاوریم». ما باید تاکتیک‌های جدید دشمن را بشناسیم، زیرسوال بردن کارآمدی نظام یکی از ابعاد جنگ شناختی امروز است. سیاه نمایی‌ها، بزرگنمایی‌ها و کوچکنمایی‌ها از ابعاد جنگ شناختی است که امروز دشمن انجام می‌دهد و ما باید با اینها مبارزه کنیم.

امروز حوزه علمیه قم نقش جهانی دارد

ربانی اظهار داشت: یکی دیگر از توصیه‌های رهبر انقلاب مدظله العالی این است که سبک‌های سنتی حوزه را از دست ندهید، امروز در کشورهای دیگر، سبک‌های حوزه‌های علمیه را پیاده می‌کنند و ما امروز سبک‌های غیرمطلوب غربی را وارد حوزه‌های علمیه کردیم.

وی با بیان اینکه به لطف خداوند متعال، امروز حوزه علمیه قم یک نقش جهانی دارد، گفت: بنابر روایات اسلامی، علم دین از قم به کل جهان انتشار پیدا می‌کند، امروز حدود صد هزار طلبه از 122 کشور جهان در حوزه‌های علمیه قم مشغول به تحصیل هستند که سی هزار نفر آنها خانم هستند که هر یک از آنها می‌توانند ندای دین و انقلاب اسلامی در سراسر دنیا باشند.

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در پایان تصریح کرد: با شهیدان پیمان ببندیم و تهذیب را از خود شروع کنیم تا کار و تلاش ما مورد رضایت اهل بیت علیهم‌السلام قرار بگیرد.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱