گزارش مدیر جامعه الزهرا از سفر کاری به پاکستان

خانم برقعی

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام ساماندهی دانش آموختگان و زمینه سازی برای پذیرش هدفمند و نخبگانی را از اهداف سفر به پاکستان عنوان کرد.

 

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم سیده زهره برقعی مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به همراه تنی چند از مسئولان این مؤسسه علمی حوزوی در بهمن ماه سال جاری به مدت یک هفته به پاکستان سفر کردند و علاوه بر حضور در سومین گردهمایی منطقه‌ای دانش‌آموختگان بین‌الملل جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها که به مدت سه روز از سوی اداره دانش آموختگان در شهرهای کراچی، اسلام آباد و لاهور برگزار شد، از مدارس و حوزه‌های علمیه، مکاتب و مراکز علمی این کشور بازدید و با تعدادی از شخصیت‌های علمی و دینی پاکستان دیدار و گفتگو کردند. به همین منظور، پس از بازگشت به کشور در گفتگویی با ایشان به بررسی ابعاد این سفر و اهداف آن پرداختیم.

ضمن عرض خداقوت، با توجه به اخبار دریافت شده، به نظر می‌رسد سفر پرباری انجام شده و دستاوردهای خوبی برای جامعه الزهرا علیهاالسلام داشته است، این سفر با چه هدفی برنامه ریزی شد و چه میزان از این اهداف محقق شد؟

با توجه به اینکه بخش بین الملل تقریبا از زمان تأسیس جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها فعال بوده است و بانوانی از سراسر جهان در این حوزه علمیه تحصیل کرده اند، لازمه فعال بودن بخش بین الملل، ارتباط با کشورهای مختلف در جهان است و اگر بخواهیم بخش بین الملل فعالی داشته باشیم، باید برای تعامل و ارتباط با دانش آموختگان برنامه‌ریزی کنیم.

از ابتدای حضور بنده در این مسئولیت، سفر به کشورهای مختلف پیشنهاد شد که سال اول، به دلیل تثبیت امور در داخل مجموعه موافقت نشد، اما برای سال دوم برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت تا این سفرها در برنامه کاری قرار گیرند.

در ابتدا، دفتر بین الملل کشورهای مختلفی را پیشنهاد داد که در نهایت کشور پاکستان انتخاب شد؛ این انتخاب به چند دلیل بود؛ اول اینکه تعداد دانش آموختگان ما در پاکستان زیاد هستند و دعوت‌نامه‌های بسیاری از سوی آنها برای برگزاری همایش منطقه ای آمده بود، همچنین برخی مسئولان گذشته، قول‌هایی داده بودند که آنها به دنبال تحقق آن وعده ها بودند؛ دیگر اینکه پاکستان یک کشور اسلامی و دارای مسلمانان بسیاری است، به همین خاطر در جلسه شورا، کشور پاکستان برای سفر کاری انتخاب شد.

در این سفر، دو هدف اساسی داشتیم؛ نخست ساماندهی دانش آموختگان و دیگری پذیرش هدفمند و نخبگانی. از آنجا که متقاضیان زیادی از پاکستان برای ورود به جامعه الزهرا علیهاالسلام داریم، یکی از اهداف ما این است که نخبگان پذیرش شوند، بنابراین لازم بود که با مدارس، حوزه‌های علمیه و مکاتب رایزنی‌هایی صورت پذیرد، ظرفیت سنجی شود و تعامل‌ها به صورت سازمان یافته پیش رود.

این سفر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ درباره دستاوردهای این سفر توضیح دهید؟

ما از طریق دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برای این سفر اقدام کردیم و میهمان رایزن‌های فرهنگی ایران در پاکستان بودیم؛ اما بیشترین بازدیدهای ما از مکاتب و مدارس بود، چون اهداف خود را در آنجا می‌توانستیم دنبال کنیم.

در سه شهر کراچی، اسلام آباد و لاهور، همایش دانش آموختگان داشتیم که در هر همایش، دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی مختلف به صورت آنلاین برگز شد و اساتید حوزه به صورت برخط به سؤالات طلاب در زمینه‌های مختلف پاسخ ‌دادند. نمایندگی المصطفی در پاکستان نیز همکاری‌های زیادی از جمله برگزاری همایش در کراچی داشتند که از آنها قدردانی می‌شود.

در بازدیدها سه بخش را مورد نظر داشتیم که یک بخش مدارس و مکاتب شیعیان بود، مدارس علمیه اهل سنت و نشست با علمای اهل سنت، رایزن‌های فرهنگی و نماینده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری از جمله برنامه‌های ما در این سفر بود.

هرچند جلسات فشرده و زیاد بود، اما اشتیاق مردم پاکستان به انقلاب اسلامی و نمایشگاه‌هایی که برای انقلاب اسلامی و سرودهایی که در بدو ورود می‌خواندند، باعث می‌شد که روحیه و نشاط آنها به ما انتقال پیدا کند و ما هم با روحیه ای مضاعف، کارها را پیش ببریم.

در این سفر تا حدودی به مقدمات اهداف خود دست یافتیم، اما ادامه راه و برنامه‌های بعدی مهم است؛ به نظر می‌رسد که دستاوردها خوب بود، درهر شهر پس از برگزاری همایش، با مدیران و مسئولان مدارس، حوزه‌ها و مکاتب جلساتی داشتیم که موضوعات مختلف مورد بحث و بررسی قرار می‌گرفت.

رغبت مراکز علمی پاکستان برای تعامل با مراکز علمی ایران به ویژه جامعه الزهرا چگونه بود؟

اشتراکات فرهنگی زیادی با پاکستان داریم و می توانیم از این فرصت برای تعمیق ارتباطات علمی فرهنگی استفاده کنیم.، شناخت مردم پاکستان از رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی و ارادت آنها به ایشان و انقلاب اسلامی وصف ناپذیر است، برخی از مسئولان برای آموزش زبان فارسی بسیار مشتاق بودند، در صورتی که زمینه‌های برگزاری دوره‌های آموزش زبان فارسی به صورت آنلاین برای آنها فراهم شود می توانیم افزون بر آموزش زبان فارسی، آنها را با فرهنگ و دستاوردهای علمی مان بیشتر آشنا کنیم.

نکته دیگر اینکه اخلاق، معنویت، نظم‌پذیری و اطاعت‌پذیری طلاب در مدارس علمیه و مکاتب بسیار زیاد بود. با وجود اینکه بسیاری از مدارس و مکاتب دارای امکانات بسیار محدودی بودند، اما طلاب با این امکانات کم سازگاری داشتند و برای تحصیل علم، سختی‌های بسیاری را تحمل می‌کردند.

بسیاری از مدارس و مکاتب مایل به امضای تفاهم‌نامه با جامعه الزهرا علیهاالسلام و ارائه مدرک وفاق بودند از این رو باید برای تعامل با مدارس علمیه و مکاتب و پذیرش نخبگان ظرفیت سنجی و بر اساس آن، برنامه ریزی کنیم.

وضعیت دانش آموختگان جامعه الزهرا علیهاالسلام در پاکستان چگونه است؟

دانش آموختگان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در مسئولیت‌های مختلفی در این کشور فعالیت دارند، تعدادی از دانش آموختگان در حوزه‌های علمیه و مکاتب تدریس می‌کنند، عده زیادی مدیریت مدارس را به عهده دارند و یا عضو هیئت عملی دانشگاه هستند، برخی نیزتا حد نماینده مجلس هستند.

جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برای دانش آموختگان ما یک مدل و الگو است، از این رو برخی از مکاتب و مدارس علمیه پاکستان که از سوی دانش آموختگان ما اداره می شود، بر اساس مدل پیاده شده در جامعه الزهرا علیهاالسلام عمل می کنند ولی بسیاری از آنها سنتی اداره می شوند.

بسیاری از دانش آموختگان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در پاکستان مبلغ امور دینی هستند و به گفته برخی آقایان، نقش بانوان مبلغ در پاکستان بیشتر از آقایان است، چون تأثیرگذاری آنها به دلیل فعالیت‌هایی که دارند، بیشتر است.

آیا برای تقویت علمی دانش آموختگان به ویژه کسانی که مشغول تدریس یا امور اجرایی هستند برنامه ای دارید؟

در بررسی‌های صورت گرفته، تعدادی از دانش‌آموختگان سطح دو جامعه الزهرا علیهاالسلام در برخی مدارس تدریس دارند که ما می‌توانیم برای آنها دوره‌های تخصصی تربیت مدرس به صورت مجازی برگزار کنیم تا از نظرعلمی تقویت شوند و با طیب خاطر به فعالیت‌های علمی بپردازند.

همچنین با توجه به اینکه دانش آموختگان ما از کارگاه‌های آنلاین که در همایش منطقه ای برگزار شد، استقبال زیادی داشتند، می توانیم برای برطرف کردن نیازهای علمی طلاب دوره‌ها و کارگاه‌هایی را به صورت آنلاین برای آنها برگزار کنیم.

برنامه های آینده چگونه خواهد بود و آیا این حرکت استمرار خواهد داشت؟

اگر بخواهیم بخش بین الملل فعال داشته باشیم باید ارتباط و تعامل مناسب با دانش آموختگان در کشورهای مختلف داشته باشیم، قطعا سفرهایی در دستور کار داریم و هیئت‌های اعزامی به کشورهای مختلف خواهیم داشت.

در پایان بر خود لازم می دانم از همه کسانی که در انجام این سفر به هر نحوی کمک کردند و نیز همکارانی که با ما در این سفر همراه بودند تشکر کنم، سفر بسیار پرکاری بود و هر روز چندین بازدید و سخنرانی و دیدار انجام می شد به گونه ای که برخی از مسئولان از حجم این فعالیت ها ابراز تعجب کردند،. مسئله مهم در هیئت اعزامی، تفاهم و همراهی اعضای هیئت با هم بود که اگر این همدلی و هم افزایی نبود این حجم از فعالیت در این مدت محدود میسر نمی شد.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱