برگزاری گفتگوی علمی «جنسیت و قرآن» در نخستین روز رویداد پژوهشی پژوهشگاه مطالعات اسلامی

گفتگوی علمی جنسیت و قرآن کریم

گفتگوی علمی «جنسیت و قرآن» با حضور جناب استاد درزی و حجت‌الاسلام والمسلمین دهقان و دبیری علمی خانم شریعت ناصری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، نخستین روز از رویداد پژوهشی پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با موضوع «جنسیت و علوم اسلامی» امروز (شنبه، 26 آذر) با برگزاری گفتگوی علمی «جنسیت و قرآن» آغاز شد.

جناب آقای قاسم درزی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران و حجت‌الاسلام والمسلمین مجید دهقان، عضو هیئت علمی دانشکده زن و خانواده در این گفتگوی علمی حضور داشتند، همچنین خانم زهره شریعت ناصری استاد و پژوهشگر گروه پژوهشی قرآن و حدیث جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به عنوان دبیر علمی این نشست بود.

بازنمایی شخصیت زن در قرآن کریم کاملا مشهود است

در این گفتگوی علمی، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید دهقان، عضو هیئت علمی دانشکده زن و خانواده اظهار داشت: قرآن کریم در آیات زیادی با مخاطب گفتگو دارد و در بعد جنسیتی دارای تمایزات شگفت انگیزی است.

عضو هیئت علمی دانشکده زن و خانواده با بیان اینکه بازنمایی شخصیت زن در قرآن کریم کاملا مشهود است، افزود: به عنوان مثال، تعجب کردن همسر زکریا هنگامی که مژده تولد فرزند داده میشود. یا بازنمایی حالات ملکه سبا و غیره را مشاهده می کنیم، در حالیکه در برخی فرهنگ‌ها،  زنان، «دیگری» است؛ یعنی نگاه مردم به عنوان «دیگری» است و شخصیت و جایگاه شان دیده نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین دهقان با تصریح بر اینکه در قرآن مجید، به تمایزهای شخصیتی زنان توجه شده است، بیان داشت: ویژگی‌های زنان با توجه به شخصیت آنها و بر اساس شرک یا فسق، مومن یا صالح بودن شناخته می‌شوند و زنان در قرآن کریم نه تنها طرد نشدند، بلکه پذیرفته شدند و مجموعه اینها باعث می‌شود زنان، «دیگری» نگریسته نشوند.

وی خاطرنشان کرد: زنان متعددی در قرآن کریم وجود دارند که هیچ یک به اندازه حضرت مریم شخصیت پردازی نشده اند، در قرآن مجید، مادر عیسی بیان نشده، بلکه به نام «مریم» بیان شده است.

برخی نگرش‌های قرآنی درباره زنان حتی در جوامع مدرن هم پذیرشی ندارد

در ادامه این نشست، جناب آقای قاسم درزی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران عنوان کرد: قرآن کریم ترکیبی از سه رویکرد مردانه، زنانه و تساوی‌طلبانه دارد و این وضعیت ترکیبی، قابل توجه و پژوهش است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران اظهار داشت: ما رویکرد ضد زن و کلیت زن در قرآن کریم نداریم، گرچه در روایات ضدیت در مورد زن وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

درزی افزود: بعضی از نگرش‌های قرآنی همچون معرفی زنان اسوه و الگو حتی در جوامع مدرن هم پذیرشی ندارد، اما در قرآن مجید آمده است.

وی تصریح کرد: در ارائه دقیق موضوع جنسیت و پژوهش‌های حول آن، نیازمند روش‌های تاریخی در مورد رویکردهای جنسیتی در قرآن کریم هستیم و در این راستا تمایز زبانها و راهکارهای دوری از جنسیت کمک کننده هستند.

گفتنی است؛ رویداد پژوهشی پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها از امروز آغاز شده و تا روز پنجشنبه اول دی ادامه دارد.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱