در کارگاه آموزشی «ثبت واقعه و روایتگری» مطرح شد:

ویژگی‌های روایت مؤثر در فضای مجازی

بختیاری نقش آفرینی جهان شبکه ای 2

حجت‌الاسلام والمسلمین بختیاری با بیان اینکه روایت مؤثر روایتی است که بتواند اثرگذاری لازم را بر مخاطب داشته باشد، به تبیین ویژگی‌های یک روایت مؤثر در فضای مجازی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، کارگاه آموزشی «ثبت واقعه و روایتگری» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین بختیاری، رئیس اداره آموزش فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی و مدرس سواد رسانه در دومین روز کارگاه «نقش آفرینی بانوان مسلمان در جهان شبکه ای» برگزار شد.

رئیس اداره آموزش فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در این کارگاه با اشاره به ثبت واقعه با روایتگری، عنوان کرد: ما برای روایتگری باید اصل روایت را بدانیم، اینکه چه فایده ای دارد و وجه هنرمندانه آن چیست.

وی با بیان اینکه روایت، توصیف درست از یک رویداد و واقعه است، گفت: ما برای اینکه رویدادی را توصیف کنیم، باید خوب ببینیم، خوب دیدن مؤلفه‌هایی دارد، از جمله اینکه به جزئیات توجه کنیم.

اهمیت خلاصه گویی در رسانه‌های نوین

حجت‌الاسلام والمسلمین بختیاری در ادامه بیان داشت: اگر ما بخواهیم در رسانه‌های نوین  و شبکه مجازی، واقعه ای را روایت کنیم، محدودیت‌هایی داریم که باید به آنها توجه کنیم. به عنوان مثال، خلاصه گویی در فضای رسانه‌های نوین خیلی مهم است و ما هر چه کوتاه تر روایت کنیم، موفق تر هستیم.

وی با اشاره به اینکه چگونه روایت کنیم، خاطرنشان کرد: ما برای اینکه روایت خوب داشته باشیم، اولین کار خوب دیدن است، یعنی مطالعه دقیق داشته باشیم، در ادامه تمرین، تمرکز، نوشتن، تولید، توزیع، تعامل، تفکر و دوباره مطالعه نیاز است. یعنی یک چرخه ای که باید مرتب صورت بگیرد.

رئیس اداره آموزش فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: روایت مؤثر روایتی است که بتواند اثرگذاری لازم را بر مخاطب داشته باشد؛ اگر کسی بخواهد در شبکه‌های اجتماعی موفق باشد، باید خلاف جهت آب شنا کند. برای یک زن حفظ حیا و عفت ضروری است. اما قشری بیشتر مخاطب دارند که عکس این موضوع است.

ویژگی‌های یک روایت مؤثر در فضای مجازی

حجت‌الاسلام والمسلمین بختیاری عنوان کرد: مهندسی شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های نوین بدین‌گونه است که هر فردی که خلاف جهت آب حرکت کند، مخاطب بیشتری جذب می‌کند، بنابراین ما باید با خلاقیت و نوآوری در این عرصه فعالیت کنیم.  

وی با اشاره به ویژگی‌های یک روایت مؤثر، گفت: روایت مؤثر باید کامل و جامع الابعاد باشد، در آن ابهام وجود نداشته باشد، روایت باید ساده و سهل الوصول باشد، در روایت مؤثر باید قضاوت را به مخاطب بسپاریم، روایت را صادقانه و بدون غرض ارائه کنیم، مصلحت سنجی‌ها باعث  می‌شود روایت‌ها به مردم گفته نشود و مردم این روایت‌ها را از رسانه‌های بیگانه به گونه ای که آنها می‌خواهند، دریافت می‌کنند.

رئیس اداره آموزش فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: اگر روایت‌ها جهت دار باشد، مردم اعتماد نمی‌کنند؛ روایت اول روایتی است که در ذهن همه جای می‌گیرد و روایت‌های بعدی به سختی مورد پذیرش مخاطب خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین بختیاری اضافه کرد: روایت باید به گونه ای بیان شود که مخاطب با ما حس تعامل و همراهی داشته باشد. ما باید روایت موفق ارائه کنیم یعنی احساسات عموم مردم را تحت تأثیر قرار دهیم. وقتی روایت مختلفی اتفاق می‌افتد، این روایت‌ها با هم رقابت می‌کنند و جنگ روایت‌ها رخ می‌دهد که در اینجا روایت موفق اهمیت پیدا می‌کند و روایتی مورد قبول قرار می‌گیرد که مورد پذیرش اکثر جامعه باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه شیوه‌های روایت بر اساس مؤلفه‌هایی متغییر است، گفت: زمان یکی از مؤلفه‌های اصلی پیشبرد هر روایت است که به همراه علیّت، خط داستان را پیش می‌برد. ما در روایت باید ریل گذاری داشته باشیم و بر اساس خط زمانی روایت کنیم.

عکس بهترین ابزار برای روایت است

رئیس اداره آموزش فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه در روایت باید راوی مشخص باشد، اظهار داشت: اولین ابزار روایت، نویسندگی است، اما بهترین و در دسترس ترین ابزار برای روایت، عکس است، امروز دنیا بر تصویر می‌چرخد، هر چند ابزارهای دیگر مانند ویدئو هم خوب هستند، اما دسترسی به تصویر آسان تر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بختیاری با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های روایت خوب دسترسی آسان است، خاطرنشان کرد: ما با تلفن همراه می‌توانیم روایت درستی از یک واقعه داشته باشیم، روایت با تلفن همراه بهتر از دوربین است، زیرا همیشه در دسترس است، سبک است، می‌توان عکس‌های بیشتری گرفت، اشتراک‌گذاری سریع‌تری اتفاق می‌افتد، ارزان تر و مقرون به صرفه‌تر است، تنظیمات آن آسان‌تر است و نیاز به لوازم گران ندارد.

وی در ادامه به اصول عکاسی ز جمله سوژه پردازی، قانون یک سوم، زاویه دید، نورپردازی، کادربندی و عمق عکاسی اشاره کرد و توضیحاتی درباره هر یک از این موارد ارائه داد.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱