گزارشی از روز دوم کارگاه «نقش‌آفرینی بانوان مسلمان در رسانه‌های نوین»

کارگاه نقش آفرینی بانوان در شبکه جهانی 5

دومین روز کارگاه «نقش آفرینی بانوان مسلمان در رسانه‌های نوین» با برگزاری دو کارگاه آموزشی «کوله پشتی تولیدات دیجیتال» و «ثبت واقعه و روایتگری» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، دومین روز کارگاه سه روزه «نقش آفرینی بانوان مسلمان در رسانه‌های نوین» با برگزاری کارگاه آموزشی «کوله پشتی تولیدات دیجیتال» آغاز شد.

در این کارگاه، جناب آقای صادق شیری رئیس اداره همکاری‌های فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی و مبلغ تخصصی سواد فضای مجازی تصریح کرد: امروز ما در جنگ نرم و برای مقابله با دشمن، علاوه بر این که باید مهارت و دانش بیاموزیم، نیاز به ابزارهایی داریم.

رئیس اداره همکاری‌های فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی تأکید کرد: امروز تکنولوژی به سمتی می‌رود که همه نرم‌افزارها، تحت وب باشند.

شیری در ادامه به بیان ویژگی‌های و مزایای تلفن همراه در تولید فیلم و کلیپ نسبت به دوربین فیلمبرداری پرداخت.

وی همچنین درباره اینترنت، شبکه، دیتاسنتر، ابزارهای تحت وب و آنلاین، نرم افزارهای تولید فیلم و ویدئو، کاهش حجم عکس و فیلم، خوشنویسی و غیره توضیحاتی ارائه داد.

کارگاه آموزشی «ثبت واقعه و روایتگری»

در نوبت عصر، کارگاه آموزشی «ثبت واقعه و روایتگری» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین بختیاری، رئیس اداره آموزش فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی و مدرس سواد رسانه برگزار شد.

رئیس اداره آموزش فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در این کارگاه با اشاره به ثبت واقعه با روایتگری، با بیان اینکه روایت، توصیف درست از یک رویداد و واقعه است، گفت: ما برای اینکه رویدادی را توصیف کنیم، باید خوب ببینیم، خوب دیدن مؤلفه‌هایی دارد، از جمله اینکه به جزئیات توجه کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین بختیاری بیان داشت: اگر ما بخواهیم در رسانه‌های نوین و شبکه مجازی، واقعه ای را روایت کنیم، محدودیت‌هایی داریم که باید به آنها توجه کنیم. به عنوان مثال، خلاصه گویی در فضای رسانه‌های نوین خیلی مهم است و ما هر چه کوتاه تر روایت کنیم، موفق تر هستیم.

وی با بیان اینکه روایت مؤثر روایتی است که بتواند اثرگذاری لازم را بر مخاطب داشته باشد، به ویژگی‌های یک روایت مؤثر از جمله کامل و جامع الابعاد بودن، ابهام نداشتن، ساده و سهل الوصول، صادقانه و بدون غرض بودن و غیره اشاره کرد.

رئیس اداره آموزش فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: اولین ابزار روایت، نویسندگی است، اما بهترین و در دسترس ترین ابزار برای روایت، عکس است، امروز دنیا بر تصویر می‌چرخد، هر چند ابزارهای دیگر مانند ویدئو هم خوب هستند، اما دسترسی به تصویر آسان تر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بختیاری در ادامه به اصول عکاسی ز جمله سوژه پردازی، قانون یک سوم، زاویه دید، نورپردازی، کادربندی و عمق عکاسی اشاره کرد و توضیحاتی درباره هر یک از این موارد ارائه داد.

در کارگاه سه روزه «نقش آفرینی بانوان مسلمان در رسانه‌های نوین»، 40 نفر از بانوان طلبه جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها حضور دارند تا استعدادهای خود را در نقش‌های دهگانه فضای مجازی از جمله تولیدگر، توزیع‌گر، متفکر، کاربر پویا، مرجع پاسخ، پیشران، نیروی ویژه، تعامل‌گر، سفیر و فن‌آور شناسایی کنند.

شرکت‌کنندگان در این کارگاه، عناوین موضوعات خود را با همفکری اساتید و همیاران انتخاب و تثبیت کردند و با در نظر گرفتن جامعه هدف، نوع محصول، محل نشر و توزیع، خلاقیت و نوآوری و تقسیم کار بین اعضای گروه به فعالیت جهت تولید محصول پرداختند.

محصولات گروه‌های شرکت کننده در روز پایانی توسط داوران ارزیابی شده و سه گروه از برترین‌های این کارگاه مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱