عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران تصریح کرد:

وظیفه اولیه و ذاتی حوزویان، جهاد برای تحقق تمدن نوین اسلامی است/ معارف دینی باید به سبک زندگی مردم تبدیل شود

آغاز سال تحصیلی 16

خانم راستی گفت: معارف دینی که در حوزه آموزش داده می‌شود باید به سبک زندگی مردم تبدیل شود و به بطن زندگی مردم نفوذ پیدا کند و یکی از برترین سربازان این عرصه، جوانان متدین و انقلابی و طلاب حوزه هستند که با خلاقیت، نوآوری و راهنمایی اساتید می‌توانند به این امر بپردازند.

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم زهرا راستی در آیین مشترک آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها که با حضور نمایندگان بیوت مراجع، علما، فضلا، اساتید، طلاب و فرهیختگان در سالن آیت الله شرعی(ره) مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، عنوان کرد: ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران به طلاب، اساتید و همه دست اندرکاران که در این عرصه خدمتگزاری می‌کنند، عنوان کرد: امام علی علیه‌السلام در حکمت 147 خطاب به کمیل، بیانات گهرباری را درباره علم می‌فرمایند و ویژگی‌هایی که از این روایت به دست می‌آید.

ویژگی‌های طالب علم در بیان حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران افزود: بر اساس حکمت 147 نهج البلاغه ویژگی‌های طالب علم این است که باظرفیت باشد، علم باید ظرفیت طالب علم را بالا ببرد، طالب علم باید نسبت به علم احاطه داشته و دارای میزان و معیار باشد، وسعت دید و بصیرت داشته باشد، دارای خشیت الهی باشد، در برابر شبهه‌ها مصون بماند، در برابر مسئولیت‌ها بی قرار باشد، مسئولیت پذیر، باتلاش مستمر و باشهامت باشد و از آنچه در مقابل او قرار می‌گیرد، نترسد. تعداد این گروه کم است، اما بالاتریم مقام و منزلت را در پیشگاه خدا دارند.

وی بیان داشت: ویژگی‌های طالبان علم، موانع طلب علم و اهداف آموزش و تحصیل را از این روایت می‌توان به دست آورد و در سطح ملی و بین المللی به کار بست.

انقلاب اسلامی در جهت تحقق اهداف انبیا و اولیای الهی شکل گرفت

راستی با بیان اینکه امروز جامعه با مسائل و گرفتاری‌های متعددی مواجه است، به مواردی اشاره کرد و گفت: انکار بسیاری از ضروریات دینی در فضای به وجود آمده، گرایش‌های متعدد فکری، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی که در جامعه عرضه و با رسانه‌ها و بلندگوها به فکر مردم وارد می‌شود و هجمه‌های فکری، فرهنگی و گسست فرهنگی که امروز در جامعه شاهد هستیم.

مدرس سطوح عالی حوزه‌های علمیه خواهران با تصریح بر تبلیغات سوء که همه قبایل کفر دست به دست هم دادند و علیه نظام و انقلاب اسلامی انجام می‌دهند، یادآور شد: آنچه ما در تعالیم دینی داریم، انبیا و اولیای الهی آمدند که بر محور توحید و کلمه «لا اله الا الله»، رستگاری و فلاح را برای جامعه به دست آورند؛ همان چیزی که در رسالت پیامبران الهی بوده و در دوران زندگانی ائمه اطهار علیهم‌السلام، خط جهاد و مبارزه برای بقای کلمه توحید مشاهده می‌شود.

راستی بیان داشت: انبیا و اولیای الهی برای تحقق اهداف این خط مبارزه را شروع و ادامه دادند؛ هدف اولیای الهی، تبیین اسلام ناب، تفسیر صحیح قرآن کریم، ارائه یک تفسیر روشن از معرفت اسلامی و تبیین مسئله ولایت و حاکمیت دینی در جامعه بوده است و هدف دیگر آنان، تلاش مستمر و همه جانبه برای تشکیل حکمومت اسلامی بوده است.

وی تأکید کرد: هدف انبیا و ائمه اطهار علیهم‌السلام، اقامه قسط و عدل و زدودن اعداءالله و تحقق حکومت جهانی به دست بندگان صالح بوده است.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی در جهت تحقق این اهداف شکل گرفت، حضرت امام فرمودند انقلاب اسلامی انفجار نور بود و کانون این نور الهی و پایگاه نشر این نور الهی، حوزه‌های علمیه هستند.

جهاد، روش در زندگی نیست، بلکه تمام زندگی ما است/ جهاد برای تحقق تمدن نوین اسلامی و حکومت جهانی وظیفه اولیه و ذاتی حوزویان است

راستی ادامه داد: طلاب حوزه‌های علمیه سربازان این انقلاب و نظام هستند و باید با تلاش خستگی ناپذیر در جهت تحقق اهداف نظام و انقلاب مصروف بدارند و در جهت نشر معارف و تعالیم تلاش کنند.

وی عنوان کرد: جهاد به این معناست که در مقابل جبهه کفر قرار بگیریم و از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم، تلاش همه جانبه و مثمرثمر خود را برای تحقق اهداف داشته باشیم.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران بابیان اینکه جهاد، روش در زندگی نیست، بلکه تمام زندگی ما است، اظهار داشت: برای جهاد و تلاش همه جانبه که متن زندگی ما است، باید به دنبال فراهم کردن زمینه‌های تحقق حکومت جهانی حضرت ولیّ عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف باشیم.

راستی خاطرنشان ساخت: تحقق حکومت جهانی نیاز به این دارد که عرصه‌های علمی تحقق تمدن نوین اسلامی طی شود و هر آنچه برای این عرصه‌ها نیاز است توسط سربازان جبهه فراهم شود.

وی با تصریح بر اینکه جهاد برای تحقق تمدن نوین اسلامی و حکومت جهانی وظیفه اولیه و ذاتی حوزویان است، گفت: خواهران حوزوی در این زمینه وظیفه خطیر و مهمی به عهده دارند. اگر پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم فرموند: «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ؛ آن‌که صبح کند و دغدغه مسلمانان را نداشته باشد، مسلمان نیست»؛ زنان جامعه مسلمین از جمله بانوان طلبه، اساتید و دست اندرکاران مجموعه‌های حوزوی هم مخاطب این روایت هستند.

موضوع زنان محور فتنه اخیر قرار گرفته بود

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اغتشاشات و فتنه اخیر، عنوان کرد: در فتنه اخیر یکی از احکام ضروری که در باب زنان وجود دارد، مورد هجمه قرار گرفت و در اصل، خود موضوع زنان محور فتنه قرار گرفته است.

راستی بیان داشت: بانوان طلبه از جمله کسانی هستند که وظیفه دارند این عرصه را از تعالیم مقدس دینی پر کنند، حوزویان با مجهز شدن به دو بال علم و تقوا که علم سرعت می‌دهد و ایمان، جهت می‌دهد؛ با تخلق به اخلاق الهی، تهذیب نفس و پیمودن عرصه‌های علمی می‌توانند در سربازی در این مسیر گام بردارند.

لزوم استخراج نگاه نظام مند دین در عرصه‌ها و رشته‌های مختلف/معارف دینی باید به سبک زندگی مردم تبدیل شود

وی با بیان اینکه نیاز به استخراج نگاه نظام مند دین در عرصه‌های و رشته‌های مختلف وجود دارد، تصریح کرد: اولین عرصه برای تلاش در این جهت، عرصه تولید علم و بسط مرزهای دانش است. استخراج نگاه دقیق و نظام مند دین در عرصه‌ها و رشته‌های مختلف و مرتبط با انسان از جمله وظایف بانوان طلبه است که ما باید به این مسیر سرعت دهیم.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران در ادامه تأکید کرد: معارف دینی که در حوزه آموزش داده می‌شود باید به سبک زندگی مردم تبدیل شود و به بطن زندگی مردم نفوذ پیدا کند و یکی از برترین سربازان این عرصه، جوانان متدین و انقلابی و طلاب حوزه هستند که با خلاقیت، نوآوری و راهنمایی اساتید می‌توانند به این امر بپردازند.

راستی با اشاره به لزوم پاسداشت سنگرهای دینی و اعتقادی برای به ثمر نشستن در جامعه، گفت: هر طلبه با فراگرفتن یک گزاره دینی باید فکر کند که این گزاره چگونه می‌تواند وارد بطن زندگی شود و هر استادی در باب تعلیم معارف دینی و هر گزاره دینی باید به دنبال این باشد که چگونه این گزاره را می‌توان در زندگی شخصی، خانواگی و در نهایت در سطح جامعه پیاده کرد.

وی با بیان اینکه ما باید مجهز و مسلط به دین باشیم، عنوان کرد: ما هر کلامی که از کلام نورانی دین، قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام فرا می‌گیریم به دنبال این باشیم چگونه باید در جامعه پیاده شود.

تبلیغ چهره به چهره همچنان نقش اصلی خود را ایفا می‌کند

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اهمیت تبلیغ معارف دینی و تنوع، مفهوم، گستردگی، تعریف و روش‌های تبلیغ، گفت: امروز متأسفانه عرصه تبلیغ کمتر مورد توجه قرار گرفته است این تنوع و گستردگی تبلیغ را باید درک کرد و برای آن آماده شد.

راستی یادآور شد: وقتی به فضای مجازی سر می‌زنیم با سوالات و شبهاتی که مردم با آنها روبرو هستند، مواجه می‌شویم که اینها موضوعات و عرصه‌های کاری هستند که ما می‌توانیم در آن فعالیت فراوانی داشته باشیم و انجام وظیفه کنیم.

وی به شبهات فضای مجازی درباره موضوعات مختلف از جمله عفاف و حجاب، امر به معروف و نهی از منکر، ولایت، رهبری، تربیت کودک، نسل آینده، بحث آموزش و پرورش و غیره اشاره کرد و گفت: همه این موضوعات از جمله عرصه‌های تبلیغ ما است که باید به خوبی فرا بگیریم و با شیوه اجرای تبلیغ هر موضوع آشنا باشیم.

مدرس سطوح عالی حوزه‌های علمیه خواهران تصریح کرد: تبلیغ چهره به چهره از مواردی است که همچنان نقش اصلی خود را ایفا می‌کند، بنابراین حوزه‌های علمیه باید با یک برنامه دقیق و مشخصص به این سمت بروند که وظیفه هر طلبه در هدایت چند نفر در جامعه باشد. وقتی مبلغ در این عرصه قرار می‌گیرد با این سوالات می‌تواند خود را تقویت کند.

منتظر فراهم آوردن زمینه برای فعالیت و خدمت‌رسانی در عرصه تبلیغ دین نباشیم

راستی تأکید کرد: ما نباید منتظر فراهم آوردن زمینه برای فعالیت و خدمت رسانی باشیم؛ زمانی حوزه‌های علمیه تحصیل خود را به گونه‌ای انجام می‌دادند که هیچ زمینه و مدرکی برای آنها فراهم نبود، اما این حرکت و وظیفه را به نحو شایسته انجام دادند و به این مرحله رساندند.

وی بیان داشت: امروز که طلاب با تحصیل در حوزه‌های علمیه مدرک دارند و وظیفه دارند، باید این زمینه‌ها برای آنها فرهم شود. اما طلاب نباید منتظر فراهم بودن زمینه از بالا باشند، بلکه آتش به اختیار باشند و بدون اقدام مسئولان، فعالیت را به دست بگیرند.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران در پایان تأکید کرد: ما باید به دنبال حرکت در جهت این مسیر با تأسی به حضرت زهرا علیهاالسلام که در مسیر دفاع از ولایت به شهادت رسیدند و با تأسی به حضرت زینب علیهاالسلام که مجاهدت‌های ایشان سبب شد پیام عاشورا به ما برسد، باشیم و تلاشی خستگی ناپذیر داشته باشیم.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱