مراسم گرامیداشت «سالروز تأسیس جامعه‌الزهرا به فرمان امام خمینی(ره)»

سالروز تأسیس جامعه 31 مرداد

ویژه‌برنامه گرامیداشت «سالروز تأسیس جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به فرمان حضرت امام خمینی(قدس‌سره)» با حضور علما و فضلای حوزه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، ویژه‌برنامه گرامیداشت «سالروز تأسیس جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به فرمان حضرت امام خمینی(قدس‌سره)» امروز (دوشنبه، 31 مرداد) در سالن جلسات حوزه مدیریت این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد.

در این مراسم، اعضای هیئت امنای جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، نمایندگان دفتر مقام معظم رهبری، اعضای دبیرخانه شورای سیاستگذاری و مدیران خانواده بزرگ جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و علما و فضلای قم حضور داشتند.

ایجاد نظام جامع و هماهنگ بین حوزه‌های خواهران، دغدغه امامین انقلاب بود

سرکار خانم سیده زهره برقعی در ابتدای این مراسم، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام عزاداری حسینی و شهادت امام سجاد علیه‌السلام و خیر مقدم به مهمانان، عنوان کرد: جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها یکی از ثمرات بزرگ انقلاب اسلامی و از یادگارهای امامت امت و نتیجه اصل مترقی ولایت فقیه و تبعیت از آن در ساختار جمهوری اسلامی ایران است.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: این ژرف اندیشی امام بود که توانست آرزوی تاریخی زنان مسلمان را برای تحصیل نظام مند علوم دینی در جهان تشیع محقق کند.

برقعی ادامه داد: در تاریخ اسلام و انقلاب اسلامی شاهد پویایی، کنشگری و اثربخشی بانوان در عرصه‌های مختلف فرهیختگی و علمی بوه ایم و همچنان برای ایجاد تمدن نوین اسلامی و لبیک به فرمایش امامین انقلاب، حضور مؤثر بانوان عالم، متدین و متعهد برای شکل گیری خانواده‌های متمدن اسلامی و ترویج سبک زندگی اسلامی و همچنین حضور در مجامع علمی، اجتهادی و مناصب مدیریتی ضروری است.

وی با اشاره به سیر تاریخی شکل گیری جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و حکمت تأسیس آن، گفت: حضرت امام خمینی نیز  دغدغه نظام و انسجام و هماهنگی بین مکتب‌های حوزوی خواهران را برای حصول نتیجه و دستاوردهای بهتر داشته اند و حکمت تأسیس جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها نیز ایجاد یک قطب و قلب متمرکز برای خواهران بود که ساختار، اداره، مدیریت و مسیر پیشبرد آن سرشار از وحدت، همدلی و انسجام برای اثربخشی بیشتر به اسلام و کشور باشد.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تأکید کرد: دغدغه جدی مقام عظمای ولایت نیز در ادامه مسیر راهبری امام خمینی رحمه‌الله‌علیه، ایجاد نظام جامع و هماهنگ بین حوزه‌های خواهران برای تحصیلات علوم دینی خواهران با قدرت اثربخشی و کارآمدی حقیقی بوده است؛ اما ما چقدر به سمت تحقق این مسئله حرکت کردیم؟؛ بنابراین ما باید گفتمان سازی کنیم و به وحدت مسیر برسیم.

برقعی اظهار داشت: تمام مدارس علمیه بانوان در قم با برنامه واحد، تحت نظر هیئت مؤسسه جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به کار خود ادامه دهند و بانوان طلبه در سراسر کشور باید از یک نظام جامع و یکنواخت برخوردار باشند.  

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: جامعه نیازمند بانوان اندیشمند، اسلام شناس، صاحبنظر، وارسته و الگو برای زنان مسلمان در داخل کشور و سایر کشورها است. اکنون فرصت مناسبی است تا با بازنگری برنامه‌ها و ارزیابی علمکردهای خود ببینیم چقدر به اهداف نزدیک شویم و دغدغه و تأکیدات امامین انقلاب برای افزایش انسجام بین حوزه‌های علمیه خواهران باید مورد توجه قرار گیرد.

درایت حضرت امام خمینی(ره) در تأسیس جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین عباس کمساری، رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی دفتر قم اظهار داشت: اگر به تاریخچه تأسیس جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها نگاه کنیم، حضرت امام خمینی(ره) در 31 مرداد 1363 حکم تأسیس آن را صادر فرمودند و این فرمان مانند همه فرامین حضرت امام، توأم با حکمت و درایت بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین کمساری با اشاره به فعالیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در 38 سال گذشته، افزود: این نهال تازه‌تأسیس که به فرمان حضرت امام راه اندازی شد، امروز یکی از نهال‌های علمی تأثیرگذار در جهان اسلام و بزرگترین مرکز علمی خواهران در جهان تشیع است.

وی تصریح کرد: باید به درایت امام خمینی(ره) درود فرستاد و از همه افرادی که در این 38 سال تلاش کردند این بذر و نهالی که حضرت امام کاشتند، امروز به شجره طیبه تبدیل شود، قدردانی می‌کنیم.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی دفتر قم به جایگاه علمی و فرهنگی بانوان در اندیشه حضرت امام اشاره کرد و گفت: اگر به اندیشه امام خمینی(ره) توجه شود، زن در اندیشه حضرت امام جایگاه والایی دارد و حضرت امام برای شخصیت علمی و فرهنگی زنان در اجتماع به لحاظ اینکه فرزندان امروز و نسل فردا در دامن زن تربیت می‌شود، جایگاه ویژه‌ای قائل هستند و اصرار دارند که زنان باید در مجامع علمی و فرهنگی حضور داشته باشند و پله‌های ترقی را طی کنند.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی دفتر قم تصریح کرد: اگر به سیره عملی و زندگی شخصی حضرت امام خمینی(ره) نگاه کنید، درست زمانی که بسیاری از دینداران ما زنان و دختران خود را برای حفظ دین و دینداری از شرکت در مجامع علمی و تحصیل علم بازمی‌داشتند، اما حضرت امام اصرار داشتند که بانوان در این مجامع شرکت کنند و سطوح عالی علمی را طی کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کمساری با بیان اینکه حضرت امام خمینی(ره) را باید شناخت، تصریح کرد: اندیشه حضرت امام را باید شناخت و ترویج اندیشه امام را بر خود فرض بدانیم.

امروز حضور عالمانه و مجاهدانه بانوان در عرصه‌های مختلف ضروری است

حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن ربانی، رئیس هیئت امنای جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها از دیگر سخنرانان این مراسم بود که با بیان اینکه برکات جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها باید تبیین شود، تصریح کرد: بانوانی از کشورهای مختلف از جمله هند، عراق، پاکستان و حتی کشورهای اروپایی و آمریکایی در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تحصیل کردند که امروز می درخشند و حضور مؤثر و پربرکتی برای تشنگان راه حق و حقیقت دارند و در اینجا نتیجه این شجره طیبه با توجه به آیه شریفه «تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا؛ هر زمان میوه خود را به اذن پروردگارش می‌دهد» روشن می‌شود.

رئیس هیئت امنای جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه امروز نیاز به حضور عالمانه و مجاهدانه بانوان در عرصه‌های فرهنگی، علمی، اجتماعی مشخص شده است، تصریح کرد: امروز زنان و دختران ما مورد هدف دشمنان اسلام و انقلاب قرار گرفته اند و دشمنان با همه ابزارها به میدان آمدند؛ امروز دوراندیشی امام خمینی(ره) و حمایت‌های بی دریغ رهبر معظم انقلاب مدظله العالی را درباره حضور و جایگاه زنان بیشتر مشخص می‌شود.  

حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن ربانی با بیان اینکه ما باید قدردان اندیشه حضرت امام و حمایت‌های رهبر معظم انقلاب باشیم، بر لزوم همت و تلاش مضاعف مسئولان، اساتید و طلاب جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برای رسیدن به قله مطلوب تأکید کرد و گفت: در کنار همه زحماتی که در این 38 سال کشیده شده است، ما باید بدانیم قله مطلوب کجاست و چقدر تا رسیدن به آن فاصله داریم.

وی با بیان اینکه امروز به حضور بانوان مؤمنه و عالمانه برای تأثیرگذاری در جامعه نیازمندیم، تصریح کرد: یکی از شاخصه‌های ما باید این باشد که بانوان طلبه ارتباط مؤثر داشته باشند و در مقابل موج هجوم دشمنان نقش آفرین باشند.

رئیس هیئت امنای جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه صدور فرمان تأسیس جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها یکی از فرمان‌های موثر و بابرکت حضرت امام بود، عنوان کرد: ثمره اندیشه امام و حمایت‌های بی دریغ رهبر معظم انقلاب مدظله العالی باید به خوبی تبیین شود و دستاوردهای بانوان طلبه تربیت شده در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در عرصه‌های ملی و بین المللی نیز ارائه شود.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱