ولادت باسعادت حضرت علی‌اکبر(ع) و روز جوان مبارک

872ede1c1b32b96ba8500685aaa6a3f8_XL

ولادت باسعادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان مبارک باد.

به گزارش روابط عمومی، حضرت علی بن الحسین علیه‌السلام ملقب به «علی اکبر»، اولین شهید از بنی هاشم در روز عاشورا بود.

در کتب مقاتل عاشورا نقل کرده اند، در روز عاشورا زمانی که حضرت علی اکبر علیه السلام راهی میدان نبرد شدند، امام حسین علیه‌السلام درباره او فرمودند: «اللهم اشهد علی هولاء القوم فقد برز إلیهم غلام اشبه الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسولک و کنا إذا اشتقنا إلی نبیک نظرنا إلیه؛ خدایا گواه باش، بر این قوم، جوانی که در خلقت و سیرت و گفتار شبیه‌ترین مردم به پیامبرت بود، به جنگ این مردم رفت، و ما هرگاه به دیدن پیامبرت مشتاق می شدیم به او نگاه می کردیم».

این حدیث نشان دهنده شباهت خاص حضرت علی اکبر علیه‌السلام به رسول الله دارد، تا آن حد که امام حسین علیه‌السلام هرگاه مشتاق دیدار پیامبر می‌شدند، به جوانشان نگاه می‌کردند.

 اما در روایتی جابر انصاری از رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نقل می‌کند، حضرت مهدی عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف هم نام و هم کنیه رسول الله و شبیه‌ترین مردم در خُلق و خلقت به آن حضرت هستند: «مهدی (عج) از فرزندان من است، اسم او چون اسم من و کنیه او چون کنیه من است، در خلقت و خوی شبیه‌ترین مردم به من است.»

 از روایاتی که درباره شباهت حضرت مهدی عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف به رسول خدا، در خُلق و خلقت نقل شده است، و روایتی که درباره شباهت حضرت علی اکبر به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله در خُلق و خلقت است، می‌توان نتیجه گرفت، حضرت علی اکبر علیه‌السلام شباهت به حضرت مهدی عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف داشته‌اند.

حضرت علی اکبر علیه‌السلام جوان مسئولیت‌شناس کربلا

رهبر معظم انقلاب مدظله العالی: تا وقتی اصحاب بودند، می‌گفتند جانمان را قربان شما می‌کنیم و اجازه نمی‌دادند کسی از بنی‌هاشم به میدان بروند. می‌گفتند اول ما می‌رویم و کشته می‌شویم، اگر بعد از آن خواستید به میدان بروید.

وقتی نوبت به جانبازی و شهادت بنی‌هاشم رسید، اول‌کسی که درخواست اجازه برای میدان می‌کند، همین جوان مسئولیت‌شناس است. ‌ او علیّ‌اکبر، پسر آقا و پسر امام و از همه به امام نزدیک‌تر است؛ پس از همه برای فداکاری شایسته‌تر است. این یک مظهر امامت اسلامی است (بیانات در تاریخ 9 فروردین 1381).

خواهی که ببینی رخ پیغمبر را / بنگر رخ زیبای علی اکبر  را

در منطق و خلق و خوی او می‌بینی / با دیده‌ی جان محمدی دیگر را

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱