تجلیل از دانش پژوهان برتر اداره پاسخ به سوالات فقه و معارف

اداره پاسخ به سؤالات دینی

در جلسه ای با حضور نماینده دفتر مقام معظم رهبری از دانش پژوهان برتر اداره پاسخ به سوالات فقه و معارف تقدیر به عمل آمد.

به گزارش روابط عمومی، در جلسه‌ای با حضور سرکار خانم برقعی مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام، حجت الاسلام والمسلمین برزو معاونت تبلیغ و امور فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین محمدی نماینده دفتر مقام معظم رهبری، سرکار خانم حائری مدیر اداره پاسخ به سؤالات و جمعی از اساتید و متربیان، از دانش پژوهان برتر این اداره تقدیر به عمل آمد.

در ابتدای این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین برزو با بیان اینکه معاونت فرهنگی عهده دار بخش‌های متعددی است و پاسخگویی یکی از مهم ترین بخش‌های این معاونت محسوب می شود که به لطف خدا خروجی‌های خوبی هم داشته است، افزود: پویایی یک مجموعه به خروجی‌های آن است و صرف آموزش کفایت نمی‌کند. خروجی بخش پاسخگویی و تربیت کارشناس پاسخگو در واقع خروجی همه جامعه الزهرا علیهاالسلام به حساب می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه پاسخگویی فقه و معارف، بخش زیادی از آنچه در آموزش رخ داده باید بازخوانی شود.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین محمدی نماینده دفتر مقام معظم رهبری اظهار داشت: یکی از مهمترین وظایف ما انجام واجبات و ترک محرمات و تقویت نیرو برای یاری رساندن به امام عصر عج الله تعالی فرجه می‌باشد که تربیت نیروی کارشناس پاسخگو در همین راستا انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به فرمایش حضرت آیت الله مکارم که در پاسخگویی به سؤالات شرعی گفتن درس خارج کفایت نمی‌کند، بلکه تخصص لازم است، افزود: تربیت نیروی متخصص که بتواند پاسخگوی سوالات شرعی و دینی مردم باشد بسیار حائز اهمیت است.

همچنین سرکار خانم حائری مسئول اداره پاسخ به سؤالات فقه و معارف به سابقه برگزاری دوه‌های تربیت کارشناس پاسخگو اشاره کرد و گفت: این اداره از سال 83 تاکنون به تربیت کارشناس پاسخگو پرداخته که در دوره­های برگزار شده، حدود 100 کارشناس پاسخگو تربیت و در مراکز پاسخگویی از جمله پاسخ به سؤالات حرم مطهر حضرت معصومه علیهاالسلام و مسجد مقدس جمکران مشغول به امر پاسخگویی هستند.

وی در ادامه افزود: دوره‌های این اداره در دو گروه مستقل فقه و معارف برگزار می‌شود. دانش‌پژوهان دوره فقه از بین فارغ التحصیلان سطح 3 و 4 رشته فقه و اصول و دانش‌پژوهان دوره شبهات و معارف دینی از میان فارغ التحصیلان سطح 3 و 4 رشته کلام و فلسفه انتخاب می‌شوند. واجدین شرایط پس از پذیرش و گزینش در 4 ترم دانش و مهارت پاسخگویی را فرا می گیرند.

در ادامه سرکار خانم برقعی صحبت‌های خود را با حدیثی از رسول  اکرم صلی الله علیه واله آغاز کرد که فرمودند: «ثَلاثٌ مَن لَم تَكُن فيهِ فَلَيسَ مِنّى وَ لا مِنَ اللّه‏ِ عَزَّوَجَلَّ. قيلَ: يا رَسولَ اللّه‏ِ، وَ ما هُنَّ؟ قالَ: حِلمٌ يَرُدُّ بِهِ جَهلَ الجاهِلِ وَ حُسنُ خُلقٍ يَعيشُ بِهِ فِى النّاسِ وَ وَرَعٌ يَحجُزُهُ عَن مَعاصِى اللّه‏ِ عَزَّوَجَلَّ؛ سه چيز است كه هر كس نداشته باشد نه از من است و نه از خداى عزّوجلّ. عرض شد: اى رسول خدا! آنها كدامند؟ فرمودند: بردبارى كه به وسيله آن جهالت نادان را دفع كند، اخلاق خوش كه با آن در ميان مردم زندگى كند و پارسايى كه او را از نافرمانى خدا باز دارد (خصال،ج1، ص 146).

وی خاطرنشان کرد: اینها ویژگی‌هایی است که در رفتار و گفتار دیده می‌شود. یک پاسخگو باید با حلمی که دارد پاسخگوی سوالات دیگران باشد و آنان را از جهل خارج کند.

سرکار خانم برقعی ضمن قدردانی از مسئولان و کارشناسان اداره پاسخ به سوالات بیان داشت: اداره پاسخ به سؤالات یکی از بخش‌هایی است که با تلاش و پشتکار توانسته خروجی‌های موفقی داشته باشد.

در پایان این جلسه به افرادی که دوره قبل را با موفقیت به پایان رسانده بودند گواهینامه پایان دوره اعطاء شد. 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱