استاد حوزه تصریح کرد:

پیش از قضاوت دیگران عیوب خود را به یاد آوریم

نوری 1

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری با بیان اینکه همه ما سر سفره امتحان الهی نشسته‌ایم، گفت: ما نباید تصور کنیم که امتحانات الهی تنها برای دیگران است و زمانی که مسئولیت کاری را به عهده داریم، باید مراقب باشیم که گرفتار دام شیطان نشویم و به درستی به وظیفه خود عمل کنیم.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعلی اکبر نوری روز شنبه در پنجمین روز عزاداری ماه محرم در حسینیه امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه قرآن کریم به ما سفارش کرده که در دام دنیا و شیطان گرفتار نشویم، اظهار داشت: همه افرادی که گرفتار دام دنیا شدند و سعادت را با شقاوت بدل کردند، حق را با باطل، دین را با دنیا و وجدان را با هواهای نفسانی عوض کردند و به طور کلی ولایت الهی را دادند و زیر بار ولایت شیطان رفتند، دچار خسران شدند.

خداوند، انسان را خدایی آفریده است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری با خداوند متعال، انسان را به گونه‌ای آفریده که خدایی است و دارای فطرت پاک الهی است، تصریح کرد: آنانکه همه لذت ها، کمالات و معنویات در سایه ولایت پروردگار متعال را دادند و زیر یوغ شیطان رفتند، جز بدبختی چیزی نصیبشان نشد.

وی یادآور شد: در زمان صدر اسلام و حتی امروز نیز برخی مسلمانان معتقد بودند و هستند که اگر کسی خلیفه مسلمانان شد و مسلمانان با او بیعت کردند، هیچ فردی حق شکستن بیعت با او را ندارند، ولو اینکه آن فرد شراب بخورد و کار خلافی انجام دهد؛ قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هم، برخی قسم می‌خوردند که به شاه وفادار باشند.

 

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اگر کسی راه خدا را کنار گذاشت و تحت وسوسه‌های شیطان قرار گرفت، ذلیل می‌شود؛ همانطور که خداوند در آیه 16 سوره مبارکه حشر درباره شیطان سخن می‌گوید که «كَمَثَلِ الشَّيْطَانِ إِذْ قَالَ لِلْإِنْسَانِ اكْفُرْ فَلَمَّا كَفَرَ قَالَ إِنِّي بَرِيءٌ مِنْكَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ؛ کار آنها همچون شیطان است که به انسان گفت: «کافر شو (تا مشکلات تو را حل کنم)!» امّا هنگامی که کافر شد گفت: «من از تو بیزارم، من از خداوندی که پروردگار عالمیان است بیم دارم!».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری با اشاره به بخش «يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ» در آیه 54 سوره مائده، گفت: خداوند، مؤمنان را دوست دارد و آنان نیز خداوند متعال را دوست دارند، همچنین در آیه 11 سوره توبه آمده: «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ؛ خداوند از مؤمنان، جانها و اموالشان را خریداری کرده، که (در برابرش) بهشت برای آنان باشد»؛ آنگاه انسان چنین خدایی را با انسان عوض می‌کند.

وی با اشاره به آیه 5 و 6 سوره فاطر «وَلَا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ - إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا ؛ مبادا شیطان شما را فریب دهد و به (کرم) خدا مغرور سازد - البتّه شیطان دشمن شماست، پس او را دشمن بدانید»، افزود: خداوند به انسان یادآور می‌شود که مبادا فریب شیطان را بخورد و به دام شیطان گرفتار شود که شیطان همواره دشمن انسان‌ها است.

همه ما سر سفره امتحان الهی نشسته‌ایم

استاد حوزه علمیه در ادامه به برخی وظایف شرعی مسلمانان همچون زکات و خمس اشاره کرد که برخی مسلمانان از انجام اعمال و وظایف شرعی سر باز می‌زنند و عنوان کرد: زکات به معنای رشد و نمو است؛ زکات دادن به معنای هرس کردن مال است، همانند شاخه درخت که وقتی هرس می‌شود، میوه‌های بیشتری می‌دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری بیان داشت: خداوند متعال، دادن زکات را برای انسان‌ها قرار داده تا مسکینی در اطراف ما گرسنه نباشد و از طرفی، به واسطه انجام این وظیفه شرعی، مال انسان زیاد می‌شود، اما متأسفانه بسیاری از مردم به خاطر وسوسه‌های شیطان از این عمل شرعی خودداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه همه ما سر سفره امتحان الهی نشسته‌ایم، تصریح کرد: ما نباید تصور کنیم که امتحانات الهی تنها برای دیگران است و زمانی که مسئولیت کاری را به عهده داریم، باید مراقب باشیم که گرفتار دام شیطان نشویم و به درستی به وظیفه خود عمل کنیم تا در پیشگاه خداوند سربلند باشیم.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: ما انسان‌ها همواره درباره دیگران قضاوت می‌کنیم، اما خوشا به حال کسی که آن زمان که مردم به جستجوی عیب دیگران هستند، به جستجوی عیب خود می‌پردازد.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱