استاد حوزه در دومین روز مراسم دهه اول محرم تصریح کرد:

دنیاطلبی و حبّ‌دنیا باعث دوری مردم از اهل بیت(ع) شد

نوری

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری در پاسخ به این سؤال که چرا مردم 50 سال پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم، امام حسین علیه‌السلام را به شهادت رساندند، به موضوع دنیاطلبی و حبّ دنیا اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعلی اکبر نوری روز چهارشنبه در دومین روز مراسم عزاداری دهه اول محرم که با حضور اساتید و کارمندان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام عزاداری حضرت أباعبدالله الحسین علیه‌السلام، اظهار داشت: مسئله شهادت امام حسین علیه‌السلام و این که چرا 50 سال بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم، مسلمانان که در زمان آن حضرت فداکاری‌ها کردند و در تاریخ ضرب المثل شد و تعبیری جز معجزه پیامبر نمی‌توان برای آن عنوان کرد، کار به جایی رسید که به خاطر چند درهم و دینار حاضر شدند فرزند رسول خدا را به شهادت برسانند.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: دنیاطلبی باعث شد که مردم پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم به اهل بیت علیهم‌السلام جسارت کنند و به خاطر حبّ دنیا از اهل بیت علیهم‌السلام گذشتند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری با اشاره به اینکه برخی امتحانات به ظاهر، آسان اما در حقیقت دشوار و سخت است، گفت: بعد از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم فتوحاتی اتفاق افتاد که کام مسلمانان را شیرین کرد و همین مسئله باعث دنیاطلبی و حبّ دنیا در مسلمانان شد.

دنیا محل ابتلا و امتحان الهی است

وی با بیان اینکه امتحان الهی همواره در طول زندگی برای همه ما وجود دارد، یادآور شد: علت اینکه ما تحمل مشکلات را نداریم، این است که تصور می‌کنیم دنیا محل خوشی است و از امتحان الهی معاف هستیم، در حالیکه این دنیا محل ابتلا و امتحان الهی است.

استاد حوزه با اشاره به آیه‌های 7 و 8 سوره زلزال «فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ وَ مَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ‏؛ پس هر کس هم‌وزن ذرّه‌ای کار خیر انجام دهد آن را می‌بیند و هر کس هم‌وزن ذرّه ای کار بد کرده آن را می‌بیند»، گفت: برخی تصور می‌کنند که تنها مسئولان و دانه‌درشت‌ها مورد امتحان هستند، حال آنکه همه ما به نحوی مورد آزمایش الهی قرار می‌گیریم و در آن دنیا از همه چیز حساب می‌کشند.

علت به شهادت رساندن امام حسین علیه‌السلام، آلودگی مردم به دنیا بود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری تصریح کرد: اگر انسان به دنیا عادت کند، از اهل بیت علیهم‌السلام و جهاد با نفس، زهد و تقوا دور می‌شود و فریب دنیا را می‌خورند، به همین دلیل خداوند متعال، انسان‌ها را از فریب دنیا بر حذر می‌دارد و توصیه می‌کند که شیطان ما را دچار غرور و فریب نکند.

وی تأکید کرد: خاصیت دنیا این است که انسان را فریب می‌دهد و عقل آدم از کار می‌افتد، همچنین خاصیت دنیا این است که هر که به دنیا توجه بیشتری دارد، بیشتر آزار می‌بیند.

استاد حوزه بیان داشت: علت اینکه دستگاه خلافت در آن زمان حاضر شد، پسر رسول خدا را به شهادت برساند و مردم هم همراهی کردند آلودگی به دنیا است؛ امروز عمده مشکلات کشور ما هم این است که آلوده به دنیا شدیم و مشکلات ما بیشتر شده است.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱