گزارشی از نشست تخصصی «عفاف و حجاب و تبلیغ» در جامعه‌الزهرا(س)

نشست تخصصی عفاف و حجاب و تبلیغ 3

نشست تخصصی «عفاف و حجاب و تبلیغ» با حضور جمعی از فعالان و مبلغان عرصه عفاف و حجاب در جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، همزمان با گرامیداشت هفته عفاف و حجاب، نشست تخصصی «عفاف و حجاب و تبلیغ» از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام در سالن جلسات مدیریت این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد.

در این نشست تخصصی، خانم سیده زهره برقعی، مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن برزو، معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام، جمعی از مدیران، اساتید و فعالان حوزه عفاف و حجاب جامعه الزهرا علیهاالسلام و اعضای ستاد مردمی عفاف و حجاب مراکز حوزوی حضور داشتند و به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند، همچنین خانم راد به عنوان دبیر علمی این نشست بود.

عفاف و حجاب مقدمه بسیاری از ارزش‌ها است /مهم ترین کار در عرصه عفاف و حجاب، هویت بخشی به زن مسلمان است

خانم سیده زهره برقعی در این نشست تخصصی، ضمن گرامیداشت هفته عفاف و حجاب، اظهار داشت: خداوند بزرگ را شاکرم که در خدمت افرادی هستم که در برای احیای ارزش‌هایی چون عفاف و حجاب در جامعه تلاش و فعالیت دارند.

عفاف و حجاب مقدمه بسیاری از ارزش‌ها است

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه عفاف و حجاب مقدمه بسیاری از ارزش‌ها است، تصریح کرد: اگر عفاف و جاب در جامعه شکل حقیقی خود را داشته باشد، ارزش‌های دیگر نیز در جامعه حفظ خواهد شد.

برقعی یادآور شد: بحث کرامت زن در اسلام، امنیت اجتماعی زنان و بحث‌های مختلف مبتنی بر این ارزش است، از جمله حفظ کیان خانواده‌ها با موضوع عفاف و حجاب مرتبط است.

وی با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم، طهارت روحی و روانی را برای این ارزش بیان می‌کند، گفت: در جوامع غربی کلینیک‌های روانشناسی بیشتر از کلینیک‌های دیگر است، حال آنکه اگر جامعه ای عفاف و حجاب را رعایت کند، زنان و مردان جامعه به طهارت روحی و روانی خواهند رسید.

انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی بود

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی بود، بیان داشت: انقلاب اسلامی، مبارزه با شخص و یا خاندان نبود، بلکه انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی و مبارزه با تمدن فرهنگی غرب بود و ما با تمدن فرهنگی غرب مبارزه کردیم.

وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی فرهنگ غرب را شکست داد و امروز این انقلاب به کشورهای دیگر صادر شده است، اما دشمن از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، بیکار نبوده و تمام قوای خود را به کار می‌برد و با انقلاب اسلامی و فرهنگ اسلامی مبارزه می‌کند.

حجاب جایگاه ویژه ای در ارائه الگوی زن مسلمان دارد

برقعی در ادامه، نقش زنان در مسائل فرهنگی را مهم دانست و عنوان کرد: حضرت امام فرمودند که مرد از دامن زن به معراج می‌رسد، این یک واقعیت است و حضرت امام یک راهبرد به ما می‌دهند که اگر می‌خواهید مردان سالم باشند باید برای زنان جامعه، کار فرهنگی انجام داد.

وی تصریح کرد: مفهوم حجاب جایگاه ویژه ای در ارائه الگوی زن مسلمان دارد، اما دشمن موضوع عفاف و حجاب را که مهم‌ترین، اصلی‌ترین و اساسی‌ترین مفهوم برای الگوی زن مسلمان است، مورد هجمه قرار داده است.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه حجاب یک پرچم و نماد برای زن مسلمان است، یادآور شد: هر فردی که بانوی محجبه ای را می‌بیند، او را به عنوان یک بانوی مسلمان می‌شناسد، اما دشمن این مسئله را مورد هجمه قرار داده و متأسفانه پیشرفت‌هایی هم در این عرصه داشته است.

وی با اشاره به واژه «شبیخون فرهنگی» در بیانات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، تأکید کرد: امروز عده ای برای مبارزه با شبیخون فرهنگی در صف مقدم قرار گرفتند، اما این فعالیت‌ها به بدنه جامعه نفوذ نکرده است و ما باید تلاش کنیم که این فعالیت‌ها به بدنه اجتماع و بخش توده مردم وارد شود.

مهم ترین کار در عرصه عفاف و حجاب، هویت بخشی به زن مسلمان است

برقعی در ادامه خاطرنشان کرد: روزی برخی معتقد بودند که حجاب یک موضوع فردی است، اما امروز این بحث جایگاهی ندارد و ما معتقدیم که حجاب در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حتی نظامی نقش دارد.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب مدظله العالی خط مشی ما را در حوزه حجاب مشخص کردند و ما باید راهکارهایی که داریم پیاده کنیم، گفت: حجاب یک آموزه دینی و فرهنگی است و حوزه‌های علمیه می‌توانند در نهادینه کردن این موضوع در جامعه نقش تأثیرگذاری داشته باشند.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام به ارائه راهکارهایی برای فرهنگسازی حجاب در جامعه پرداخت و افزود: مهم ترین کار در این عرصه، هویت بخشی به زن مسلمان است، ما باید به زنان جامعه الگو معرفی کنیم و به بانوان جامعه هویت و شخصیت بدهیم تا از نظر روحی تقویت شوند.

‌ حجاب جزو هویت ما است/ سطح دینداری جامعه را تقویت کنیم

برقعی با بیان اینکه ما باید هویت اسلامی زنان مسلمان و الگودهی به آنان را جدی بگیریم، تصریح کرد: ما باید بانوانی را که الگو هستند، به جامعه معرفی کنیم.

وی با تأکید بر اینکه حجاب جزو هویت ما است، عنوان کرد: برای این که این هویت‌دهی و الگودهی انجام شود باید راهکارهایی داشته باشیم، از جمله اینکه  ما باید سطح دینداری جامعه را تقویت کنیم، چنانچه اگر خانم‌های جامعه متدین شوند، تا حدی حجاب خود را رعایت می‌کنند.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام بر لزوم آگاهی و شناخت بانوان نسبت به مقوله عفاف و حجاب تأکید کرد و یادآور شد: بسیاری از دختران ما حتی نمی دانند آیه درباره حجاب وجود دارد، بنابراین ما باید موضوع عفاف و حجاب را برای افراد جامعه تبیین کنیم.

لزوم پژوهش درباره قوانین بی حجابی و آسیب‌های اجتماعی آن در غرب

برقعی همچنین به اصلاح الگوی جامعه پذیری اشاره کرد و گفت: دختری که ارتقای علمی خود را در کنکور نشان داد و از دبیرستان وارد دانشگاه شد، باید بداند که از نظر فرهنگی هم باید ارتقا پیدا کند و ارتقای خود را در مسائل فرهنگی نشان دهد.

 وی با بیان اینکه حجاب یک امر فطری است، گفت: ما نباید در حوزه عفاف و حجاب انفعالی کار کنیم، بلکه باید به صورت فعال وارد شویم؛ ما باید درباره قوانین بی حجابی در غرب و آسیب‌هایی که دارد، پژوهش داشته باشیم و در این خصوص به مردم آگاهی دهیم.

نقش ستاد راهبردی عفاف و حجاب در آموزش‌ها و تولید محصولات فرهنگی کودکان

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملانوری در نشست تخصصی «عفاف و حجاب و تبلیغ» که به مناسبت هفته عفاف و حجاب از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام در سالن جلسات مدیریت این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد، عنوان کرد: مدت زیادی است که نهادها و گروه‌ها برای جلوگیری از بدحجابی فعال شدند اما اوضاع روزبه روز بدتر می‌شود و در تهران عملا بی حجابی کامل اتفاق می‌افتد.

لزوم بررسی دلایل و عوامل بدحجابی در کشور

معاون تبلیغ و امور فرهنگی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با اشاره به لزوم بررسی دلایل و عوامل بدحجابی در کشور، گفت: در شهر مقدس قم نیز بانوانی غیرمحجبه حضور دارند و بدحجابی به صورت خیلی بد خود را نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری تصریح کرد: همه علت بدحجابی این نیست که فرد لزوم حجاب را نمی داند، بلکه بسیاری از افراد درباره حجاب می‌دانند اما تحت تأثیر فضای مجازی و محیط پیرامون قرار گرفتند و تغییر ظاهری برخی بانوان کاملا مشهود است که باید در این حوزه فکر اساسی کرد.

نقش ستاد راهبردی عفاف و حجاب در پژوهش ها، آموزش‌ها و تولید محصولات فرهنگی کودکان

وی با اشاره به فعالیت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، گفت: این سازمان برای تربیت دوره کودکی از زمان تولد تا ورود به دبستان با تمرکز روی خانواده برای آماده‌سازی کودکان در ورود به نظام آموزش و پرورش برنامه ریزی می‌کند و و ارکان حوزوی می‌توانند بیشترین نقش را در این سازمان ایفا کنند.

عضو ستاد مردمی عفاف و حجاب تأکید کرد: شخصیت افراد از دوره نوجوانی شکل می‌گیرد و ما باید از دوران کودکی در حوزه عفاف و حجاب فعالیت کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری با اشاره به فعالیت حوزه‌های علمیه و طلاب در رشته‌های تعلیم و تربیت کودک و نوجوان، عنوان کرد: ارکان حوزوی می‌توانند در ابعاد پژوهش‌های تعلیم و تربیت کودک، آموزش مربیان مهدهای کودک و همچنین در زمینه تولید کتاب و اسباب بازی برای کودکان نقش داشته باشند.

وی با بیان اینکه ستاد راهبری عفاف و حجاب  می‌تواند در پژوهش‌ها، آموزش‌ها و تولید محصولات فرهنگی کودکان نقش داشته باشد؛ گفت: ستاد عفاف و حجاب می‌تواند در زمینه دوره ابتدایی و کودکی سرمایه‌گذاری کند و نقش‌آفرین باشد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در ادامه به لزوم ساماندهی کارشناسان مذهبی خانم و معرفی آنان به صدا و سیما تأکید کرد و در پایان به نوع کلیپ‌های تبلیغاتی باشگاه‌های بانوان برای جذب مشتری انتقاد کرد و خواستار واکنش نسبت به این فیلم‌های تبلیغاتی شد.

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام: لزوم بکارگیری شیوه‌های جدید تبلیغی در حوزه عفاف و حجاب

خانم فرزانه حکیم زاده از دیگر سخنرانان این نشست بود و با بیان اینکه هدف بعثت انبیا و ارسال رسل و حجت‌های الهی، تربیتی دینی انسان بوده است، اظهار داشت: در اصول دین ما، انسان بر اساس تفکر، تدبر و تعبدی که توسط حجت‌های الهی راهنمایی و جهت دهی می‌شود، به انتخاب می‌رسد و این انتخاب اساس ارزشمندی انسان است.

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: تربیت دینی انسان صرفا با روش‌های تلقینی، تقلیدی، تحکیمی و یا آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها در هیج حوزه ای از جمله حوزه حجاب اتفاق نمی افتد.

وی با بیان اینکه موضوع قانون حجاب در جامعه ما کاملا روشن است، افزود: آنچه که در جامعه پیاده می‌شود، ممنوعیت برهنگی است؛ همانطور که هر کشوری بر اساس ایدئولوژی مبنایی خود می‌تواند قوانینی را وضع کند، مانند فرانسه که ممنوعیت حجاب دارد، حکومت ایران هم حق دارد طبق قانون اساسی خود قانون دینی اجتماعی را الزامی کند و این مسئله پذیرفته شده است.

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه رسالت حوزه تربیت دینی افراد است، ادامه داد: اصولا حجاب اجباری وجود ندارد، حجاب یک حکم دینی است و تعریف و حدود و صدور آن را دین مشخص کرده است.

لزوم شناسایی علل و عوامل آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی

حکیم زاده که به عنوان مبلغ عفاف و حجاب در مدارس و دانشگاه‌ها فعالیت داشته است، تصریح کرد: در جامعه ما بین اعتقاد و عمل فاصله ایجاد شده و حوزه رسالت دارد که این فاصله را شناسایی و خلأها را پر کند.

وی با اشاره به وجود ضعف بنیه اعتقادی و ضعف مبانی تحلیلی درباره باید‌ها و نبایدها، اظهار داشت: ما در راستای انجام رسالت حوزوی خود باید چند کار انجام دهیم، ما باید علل و عوامل پدیده ای را که با آن روبرو هستیم، شناسایی کنیم. اگر اعتقادات و بنیه‌های اعتقادی افراد و یقین قلبی افراد نسبت به اصول و فروع دین تقویت شود، نیاز نیست او را به کاری امر و یا نهی کنیم.

این استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: به طور قطع، مسائل سیاسی در ناهنجاری‌های اجتماعی نقش دارند و نمی توان بدون توجه به این مسائل، وارد عمل شد، بنابراین ما ابتدا باید آسیب‌ها را شناسایی کنیم و سپس به دنبال راهکارهای عملی باشیم.

لزوم بکارگیری شیوه‌های جدید تبلیغی در حوزه عفاف و حجاب

حکیم زاده یادآور شد: ما در جامعه ای زندگی می‌کنیم که مخاطبان ما روزآمد تغییر می‌کنند و جهت گیری فکری مخاطبان ما نیز به صورت روزآمد تغییر می‌کند و این موضوع باید لحاظ شود.

وی با اشاره به هجمه‌ها و شبهات بسیار زیاد در حوزه مسائل دینی، تصریح کرد: امروز شیوه‌های تبلیغی نمی تواند منحصر در سخنرانی باشد و شیوه‌های قبلی به تنهایی کارآمد نیستند، بنابراین ما باید به دنبال شناسایی شیوه‌های جدید تبلیغی باشیم.

این مبلغ حوزه عفاف و حجاب افزود: کار تبلیغ عفاف و حجاب با تبیین، معرفت و شناخت پیش می‌رود و ما باید با شیوه‌های جدید وارد بحث تبیین شویم؛ وقتی مبانی، حکمت ها، معارف، آثار و فواید عفاف و حجاب و رابطه حجاب و تحکیم خانواده و همچنین شبهات حوزه عفاف و حجاب را برای جوانان تبیین می‌کنیم، بسیار تأثیرگذار است.

راهکارهای تقویت مبانی فکری در حوزه عفاف و حجاب

استاد حکیم زاده با اشاره به برگزاری کارگاه‌های شبهات عفاف و حجاب در جامعه الزهرا علیهاالسلام و استقبال طلاب از این کارگاه‌ها، عنوان کرد: ما باید برای تربیت مربی حجاب اقدام کنیم، مربیان حجاب باید با مبانی حجاب، حکمت‌ها، آثار، فواید، معارف و شبهات حوزه عفاف و حجاب آشنا شوند و با شیوه‌های جدید تبلیغی در این حوزه فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه با ظرفیت‌های موجود می‌توان راهکارهای بسیاری در ترویج عفاف و حجاب ارائه کرد، اظهار داشت: برگزاری کارگاه‌ها با موضوع عفاف و حجاب، گنجاندن موضوع عفاف و حجاب در درس اخلاق، ارائه کتاب‌هایی با موضوع عفاف و حجاب، برگزاری تفسیر سوره نور و نساء و ... از جمله راهکارها برای تقویت و تعمیق مبانی فکری در حوزه عفاف و حجاب است.

 نماینده جبهه مردمی عفاف و حجاب عنوان کرد: لزوم نوآوری در حوزه تبلیغ عفاف و حجاب

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس سیدنژاد نیز ضمن قدردانی از جامعه الزهرا علیهاالسلام و معاونت فرهنگی تبلیغی این مؤسسه به جهت برگزاری این نشست، بر لزوم ارائه راهبرد و پیشبرد برنامه‌ها و فعالیت‌ها در حوزه عفاف و حجاب تأکید کرد و گفت: فعالان عرصه عفاف و حجاب به سه دسته مبلغ عفاف و حجاب، پژوهشگر عفاف و حجاب و مبلغ عفاف و حجاب در عرصه رسانه و فضای مجازی تقسیم می‌شوند که حوزه میدان از همه سخت تر است و بحران‌های مشکلات آن با دو بخش دیگر قابل مقایسه نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدنژاد که بیش از 10 سال سابقه فعالیت در حوزه عفاف و حجاب دارد، تصریح کرد: مشکل اساسی ما در تبلیغ، نوآوری است و اساسی‌ترین مشکل عفاف و حجاب در حوزه تبلیغ این است که نوآوری نداریم.

وی با بیان اینکه ما باید در نوآوری تبلیغ عفاف و حجاب تمرکز کنیم، گفت: ما باید رویکرد و اندیشه خود را نسبت به محیط پیرامون عوض کنیم تا نوآوری‌ها به ذهن ما خطور پیدا کند.

این کارشناس تخصصی عفاف و حجاب با بیان اینکه همیشه ابواب نوآوری‌ها در تبلیغ دین باز است، تأکید کرد: در حوزه عفاف و حجاب، مشکلات اساسی زیادی وجود دارد، اما سخن ما در حوزه تبلیغ است و نوآوری در این حوزه بسیار مهم است.

خطر خستگی در عرصه تبلیغ عفاف و حجاب

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدنژاد با اشاره به خطر خستگی در عرصه تبلیغ عفاف و حجاب، یادآور شد: این خطر آنقدر محسوس بوده که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در دو جلسه با مبلغان صراحتا عنوان کردند که از کار در حوزه عفاف و حجاب خسته نشوید.

وی بیان کرد: فعالیت در عرصه عفاف و حجاب، کار سخت و دشواری است و تبلیغ در حوزه عفاف و حجاب نیز سخت ترین حوزه تبلیغ دینی است. مسئله جمعیت، سقط جنین و غیره مهم هستند، اما وقتی وارد میدان می‌شویم مشکلات مبلغ عفاف و حجاب بسیار بیشتر از مسائل دیگر است و دعواها در حوزه تبلیغ دینی در این حوزه است.

مسئول ستاد راهبردی عفاف و حجاب حوزه های علمیه با بیان اینکه تمام هجمه دشمن در حوزه عفاف و حجاب متمرکز شده و در این عرصه سرمایه گذاری می‌شود، تأکید کرد: بزرگترین خطر تبلیغ در حوزه عفاف و حجاب، خستگی است.

لزوم شکل گیری برنامه‌ها و اندیشه‌های جدید در حوزه عفاف و حجاب

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدنژاد با بیان اینکه گفتمان عفاف و حجاب، حجاب را در جامعه حفظ می‌کند، عنوان کرد: به طور قطع و یقین، کارهای تبلیغی در حوزه عفاف و حجاب اثر دارد و اگر گفتمان عفاف و حجاب نبود، وضعیت موجود جامعه وخیم تر بود، اما باید با قدرت بیشتری وارد عمل شویم.

وی با اشاره به تغییرات روز به روز عفاف و حجاب در قم و با بیان اینکه ما با چالش‌های جدی و برنامه ریزی شده در شهر مقدس قم مواجه هستیم، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی چند سال پیش نگران وضعیت قم بودند و امروز مشاهده می‌کنیم که برخی می‌خواهند هویت قم را تغییر دهند.

عضو ستاد راهبردی عفاف و حجاب مراکز حوزوی با انتقاد از نصب تعداد زیادی المان‌های گنجشک‌های بهاری در نقاط مختلف شهر مقدس قم، تصریح کرد: قم باید به عنوان شهر علم و اجتهاد و شهر اهل بیت علیهم‌السلام شناخته شود و مسافران هنگام ورود به شهر مقدس قم باید حرم مطهر حضرت معصومه علیهاالسلام و نماد‌های مذهبی در ذهن آنان نقش ببندد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدنژاد با تصریح بر اینکه اگر شهر مقدس قم تغییر کند، به طور قطع انقلاب اسلامی در خطر خواهد بود، اظهار امیدواری کرد برنامه‌ها و اندیشه‌های جدید در حوزه عفاف و حجاب شکل بگیرد.

مسئول طرح مردمی پارسا مطرح کرد: نقش‌آفرینی حوزه‌های علمیه خواهران در ترویج عفاف و حجاب در جامعه

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی بیاتی عنوان کرد: امروز مسئله حجاب و ضرورت آن در جامعه توسط برخی افراد و مسئولان انکار می‌شود و ما نباید نسبت به این مسئله بی تفاوت باشیم.

مسئول طرح مردمی پارسا تصریح کرد: حوزه علمیه خواهران و به صورت ویژه جامعه الزهرا علیهاالسلام به خاطر عقبه نیروی انسانی و جایگاهی که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی برای این مؤسسه علمی حوزوی قائل هستند، باید نقش بیشتری در گسترش و ترویج مسئله عفاف و حجاب داشته باشند.

جامعه الزهرا علیهاالسلام در سطح ملی و بین المللی جایگاه ویژه ای دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین بیاتی یادآور شد: هر سال باید 50 درصد کارمندان یک دستگاه 6 ساعت آموزش در حوزه عفاف و حجاب ببینند و این قانون سال 1389 ابلاغ شده است و فقط یک سال این اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه جامعه الزهرا علیهاالسلام در سطح ملی و بین المللی مطرح است و جایگاه ویژه ای دارد، افزود: می‌توان از ظرفیت‌های این حوزه علمیه استفاده کرد و مبلغان عفاف و حجاب در حوزه آموزش و پاسخ به شبهات عفاف و حجاب کارمندان ادارات فعالیت کنند.

مسئول میز عفاف پژوهش صدا و سیما بر لزوم حضور مبلغان عفاف و حجاب در بوستان‌ها به ویژه بوستان‌های بانوان تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: مبلغان عفاف و حجاب می‌توانند در این بوستان‌ها در حوزه زیست عفیفانه دختران فعالیت داشته باشند.

اجرای طرح مردمی پارسا؛ مطالبه گری در جهت زیست عفیفانه

حجت‌الاسلام والمسلمین بیاتی با اشاره به اجرای طرح مردمی پارسا در قم، گفت: این طرح از بدنه حوزه و از دل مردمی دلسوز که نسبت به عفت عمومی در شهر قم نگرانند طراحی و در شورای فرهنگ عمومی استان قم تصویب شد و از سال 1398 به اجرا درآمد.

وی ادامه داد: طرح مردمی پارسا نوعی مطالبه گری در جهت زیست عفیفانه است و در عرصه‌های آموزش و تبلیغ زوجین، تبلیغ در مساجد، مدارس، اصناف، مطالبه‌گری از مسئولان و دستگاه‌های دولتی برای حمایت از عفاف و حجاب، امر به معروف و نهی از منکر که مردم به مردم است، تسهیل در امر ازدواج و فضای تبلیغی و تبلیغاتی فعالیت دارد.

مدیر مؤسسه عفاف و حجاب طهورا در پایان گفت: حوزه‌های علمیه باید نسبت به شهر مقدس قم مسئولیت پذیر باشند و فعالیت‌های تبلیغی اثرگذار در سطح شهر داشته باشند.

مدیر مرکز تحقیقات و طرح‌های کاربردی حجاب ریحانه النبی(س): لزوم تربیت مبلغ تخصصی در حوزه عفاف و حجاب

در ادامه نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ابراهیم پور اظهار کرد: طلاب جامعه الزهرا علیهاالسلام و حوزه‌های علمیه خواهران در ترویج عفاف و حجاب در جامعه با ما همکاری دارند و طرح‌های خوبی در حوزه عفاف و حجاب اجرا شده است.

مدیر مؤسسه فرهنگی ریحانه النبی(س) با اشاره به اجرای طرح حجاب مدارس از سال 1384، افزود: این طرح در کلان شهرها اجرا شد و آثار خوبی داشت، در این طرح، بانوان طلبه به عنوان مربیان حجاب در مدارس به مباحث علمی و اعتقادی و فرهنگی و مشاوره ای در حوزه حجاب می‌پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم پور با اشاره به اینکه بیش از هزار نفر از بانوان طلبه در مؤسسه ریحانه النبی در حوزه عفاف و حجاب آموزش دیدند، یادآور شد: برخی از این بانوان در مدارس غیرانتفاعی جذب شدند و به فعالیت می‌پردازند، همچنین در استان‌های مختلف بانوان طلبه به عنوان سردمداران عفاف و حجاب فعالیت می‌کنند. 

وی با بیان اینکه ما برای تبلیغ عفاف و حجاب باید طرح‌های کاربردی داشته باشیم، گفت: ما باید ظرفیت‌ها و خلأهای این موضوع را شناسایی کنیم و مورد توجه قرار دهیم.

لزوم تربیت مبلغ تخصصی در حوزه عفاف و حجاب

این کارشناس تخصصی عفاف و حجاب تصریح کرد: ما باید به سه محور در عرصه عفاف و حجاب توجه داشته باشیم، از جمله اینکه حجاب یک مسئله دینی است و ما به عنوان مدافع و تبلیغ کننده دین باید حجاب را در جامعه ترویج کنیم. دوم اینکه بی‌حجابی و بدحجابی به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی مطرح است و حوزه‌های علمیه باید در رفع آسیب‌های اجتماعی سهیم باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم پور افزود: محور سوم این است که حجاب به عنوان تکلیف برای حکومت اسلامی مطرح است و ما باید نسبت به مسئله حجاب از جانب حکومت، دفاع مناسب داشته باشیم.

وی با اشاره به آموزش مبلغ تخصصی در حوزه عفاف و حجاب، عنوان کرد: ما باید در حوزه عفاف و حجاب، مبلغ تخصصی داشته باشیم که بتواند دفاع علمی از مسئله عفاف و حجاب داشته باشد و حجاب را در جامعه تبیین کند و شبهات را پاسخ دهد.

ما باید در حوزه عفاف و حجاب حرکت فعالانه داشته باشیم/لزوم راه‌اندازی اتاق اندیشه‌ورز در حوزه عفاف و حجاب

این عضو ستاد راهبردی عفاف و حجاب مراکز حوزوی که از سال 1384 در حوزه تخصصی عفاف و حجاب فعالیت داشته است، بیان داشت: متأسفانه ما در حال فعالیت انفعالی هستیم و در حال پاسخ به شبهات هستیم، حال آنکه ما باید حرکت فعالانه داشته باشیم و درباره بی حجابی و بدحجابی شبهه سازی کنیم و آنان جواب دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم پور با اشاره به برگزاری جلسه اختصاصی رهبر معظم انقلاب مدظله العالی با فعالان عفاف و حجاب، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی فرمودند نسبت به مسئله حجاب به هیچ عنوان عقب نشینی نکنید.

وی در رابطه با استراتژی مسئله حجاب به چند نکته اشاره کرد و گفت: ما باید در زمینه عفاف و حجاب، اتاق فکر و اندیشه ورز داشته باشیم، همچنین شبکه فعالان عفاف و حجاب باید شکل بگیرد و تقویت شود.

این مبلغ تخصصی عفاف و حجاب با بیان اینکه ما باید استراتژی مسئله حجاب را مشخص کنیم، تأکید کرد:  اگر نظام جمهوری اسلامی از مسئله حجاب کوتاه بیاید، نماد جامعه اسلامی، هویت انقلاب اسلامی و قانون نظام جمهوری اسلامی مورد هدف دشمن قرار می‌گیرد و در نهایت حکم خدا نشانه می‌رود.

لزوم حمایت از فعالیت‌های خودجوش جبهه مردمی عفاف و حجاب

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم پور با بیان اینکه تکلیف ما در عرصه تبلیغ عفاف و حجاب مشخص است، عنوان کرد: جریانی که بحث بدحجابی را مدیریت می‌کند، جریان حساب شده ای است و ما باید در مسئله عفاف و حجاب و تربیت مربی و مبلغ تخصصی حجاب کار کنیم.

وی در پایان بر لزوم حمایت جامعه الزهرا علیهاالسلام و حوزه‌های علمیه خواهران از فعالیت‌های خودجوش جبهه مردمی عفاف و حجاب تأکید کرد.  

تجلیل از نخبگان و مبلغان عرصه عفاف و حجاب

در پایان نشست، هفت نفر از نخبگان و مبلغان عفاف و حجاب جامعه الزهرا علیهاالسلام و چهار نفر از آقایان فعال در حوزه ترویج عفاف و حجاب تجلیل شد.

خانم‌ها ناهید طیبی و فرزانه حکیم زاده به عنوان نخبگان عفاف و حجاب و زهرا قنبری، فاطمه دهدار، صدیقه قصاب ساروی، نجمه شکیبافر و مریم فتحی اصل به عنوان مبلغان برتر عفاف و حجاب تجلیل شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ابراهیم پور، سیدعلی زمانیان، سیدحسین زمانیان و حجت‌الاسلام والمسلمین صادق ملایی از دیگر فعالان برتر حوزه عفاف و حجاب بودند که مورد تجلیل قرار گرفتند.

 

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱