به گزارش روابط عمومی، خانم الهام سادات حجازی، طلبه سطح 3 رشته تفسیر و علوم قرآن جامعه الزهرا علیهاالسلام طی یادداشتی با عنوان «به یاد حضرت مادر» به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام، نوشت:
«باید رخصت گرفت. باید وضو ساخت برای بر زبان آوردن نام مبارک دخترِ بهترین خلق خدا. همو که نسبت به مردمان ﴿عزیزٌ علیه ما عَنِتُّم حریصٌ علیکم﴾ بود، همو که اسوه و رحمةللعالمین بود. از قبل برایش به چله نشست. طعام بهشتی تناول کرد و نزد خدیجه رفت.
روز 20 جمادیالثانی سال پنجم بعثت است، گُل و گُلاب و خُتن بیاورید، کوثر جانِ خدیجه و محمد صلّیاللهعلیهوآلهوسلم در مکه چشم به جهان گشوده است و با آمدنش مُهر ابتر بودن را بر سینه دشمنِ پدرش عاص بن وائل کوبیده است.
دل آسوده میباش اندر زمانه / که نسل تو برپاست زین یکه دختر
زمین گردد از نسل پاکت گلستان / زمان گردد از آل طه منوّر
تو زهرا، عذرا، معصومه، حوراء إنسیه، حُرَّه، مبارکه، بتول، طاهره، حَصان، زکیه، مریم کبری، راضیه، صدیقه، مرضیه، نوریه، رضیه، سماویه، سیدة نساء العالمین، حانیه، منصوره، محدثه، زاهده، طیبه، أم ابیها، تقیه، بَرَّه، مطهره، شهیده، صادقه، رشیده، فاضله، نقیه، علیمه، غرّاء، مهدیه، صفیه، عابده، متهجده، قانته هستی.
تو سیدة، مصلّیه، قائمة، شاهدة، صائمة، ولیة، زاکیة، سلیمة، حلیمة، حبیبة، جمیلة، حفیفة، صالحة، مصلحة، صبیحة، محمدة، نصیبة، مجیبة، شریفة، مکرمة، عالمة، فاتحة، منعمة، داعیة، معلمة، شافعة، مشفقة، جاهدة، ناصحة، متجهدة، راقیة، ناصیة، حاضرة، وافیة هستی. همهی این صفات صحیح، فقط این را بگویم که مفسر سنّی در تفسیرش ذیل آیه نوشت زهرای بتول. (آلوسی در روح المعانی)
آیه نازل شده است: «حم * وَ الْکِتابِ الْمُبينِ * إِنَّا أَنْزَلْناهُ في لَيْلَةٍ مُبارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنْذِرينَ * فيها يُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکيمٍ»؛ معصوم علیه السلام در تفسیر باطن آیه میگوید: «حم محمد، کتاب مبین علی و اما لیلة فاطمه است»؛ چرا لیلة نباشد؟! حال آنکه لیلةالقدر، ظرفِ نزول قرآنِ صامت است؛ فاطمه، ظرف نزول یازده قرآن ناطق است.
شب قدر را نفهمیدیم، «وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ» را نفهمیدیم، فاطمه را چگونه بفهمیم؟! صادقی که صادق است در تفسیر «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» میفرماید: ««اللّیلةُ»، فاطمةُ و «القَدْرُ»، اَللّهُ. فَمَنْ عَرَفَ حقَّ معرفتها فَقَدْ ادركَ لیلةَ القَدْرِ... ؛ «لیلة» فاطمه است و «قدر» الله؛ از این روی هر آن که به شناخت حقیقی فاطمه، توفیق یابد، بیگمان شب قدر را درک کرده است».
لیله قدری و لیک قدر تو مجهول قدر تو نشناختند مردم دنیا
قرآن، مبینترین کتاب در شب قدر نازل شد. شبِ خیر و برکت. همان شبی که حاجات در آن شب برآورده میشود و دعا به اجابت میرسد. همان شبی که آسمان به زمین میآید. قدر، شب خیر و برکت است. پس فاطمه! تو نیز منشأ خیر و برکتی. تو کوثری، تو خیر کثیری. تو تجلی تمام رحمتِ ربی.
رهبر فرزانه ما گفت روزی سالیانهام را از ایام فاطمیه میگیرم. فاطمه جان، نکند در شب قدر رزق و روزی ما را تو تقسیم میکنی؟! آری ما نفهمیدیم حقیقت شب قدر را؛ تو مجهولةالقدری، همانگونه که مخفیةالقبری.
تو ولایتمدار بودی؛ ولایت...ولایت.... آن هم ولایتمداری یک میزان. آری علی علیهالسلام میزان است. زیباترین شعار ولایتمداری را سردادی: «رُوحی لروحِکَ الْفِداءُ و نَفْسی لِنَفْسِکَ الْوِقا یا اَبَالحَسَنْ اِن کُنْتَ فی خیرٍ کُنْتُ مَعَکَ و اِنْ کُنْتَ فی شَرٍّ کُنْتُ مَعَک؛ علی جان، جانم فدای جان تو و جان و روح من سپر بلای جان تو. یا اباالحسن! همواره با تو خواهم بود؛ روحم فدای تو و جانم سپر بلاهای جان تو ای اباالحسن ـ همواره با تو خواهم بود. اگر در خیر و نیکی باشی با تو هستم و اگر در سختی و بلاها گرفتار شدی باز هم با تو خواهم بود».
تاریخ رسیده است به سوم جمادیالثانی سال یازدهم هجری. چقدر زود پدرش را فراموش کردند. زهرا سلاماللهعلیها دخت نبی اسلام بین در و دیوار است و حتی أَلْقَتْ جَنِيناً شد.
در شهادتت بگویم، تنها چاره عالَم –علی علیهالسلام- خودش بیچاره شد. امانت به صاحبش برگردانده شد.
27/دی ماه/1399 مصادف با شهادت حضرت زهرا سلاماللهعلیها
(برگرفته از کتاب جامی از زلال کوثر، آیتالله مصباح، تحقیق و نگارش محمد باقر حیدری)
الهام سادات حجازی-سطح سه تفسیر و علوم قرآن جامعه الزهرا علیهاالسلام».
نظرات