در جلسه مشترک دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با حجت الاسلام والمسلمین مدنی؛

زمینه های همکاری جامعه الزهرا با مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد

جلسه محسن رضایی با مدیر جامعه الزهرا

زمینه های همکاری جامعه الزهرا علیهاالسلام با مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و ترویجی بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی، دکتر محسن رضایی شامگاه گذشته با حضور در جامعه الزهرا علیهاالسلام با ظرفیت‌های آموزشی، پژوهشی و تبلیغی این موسسه علمی آشنا شد و در نشستی با حجت الاسلام والمسلمین مدنی راهکارهای همکاری جامعه الزهرا علیهاالسلام و مجمع تشخیص مصلحت نظام را مورد بررسی قرار داد.

تحصیل بیش از 22 هزار طلبه خواهر در جامعه الزهرا علیهاالسلام

در این جلسه مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به تاریخچه این موسسه علمی گفت: قبل از انقلاب مجموعه‌های کوچکی با عنوان مکتب برای تحصیل حوزوی خواهران وجود داشت که از جمله آنها مکتب توحید با مدیریت آیت الله شهید قدوسی بود. پس از انقلاب حضرت امام خمینی (ره) دستور دادند که همه این مکتب‌ها تجمیع شوند و جامعه الزهرا علیهاالسلام از تجمیع این مکاتب شکل گرفت.

وی افزود: اعضای هیات مدیره این مجموعه هم بزرگانی چون مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی، مرحوم حضرت آیت الله موسوی اردبیلی،  مرحوم آیت الله مشکینی، آیت الله جنتی و آیت الله حسن صانعی بودند. بعدها این مجموعه توسعه پیدا کرد و تغییراتی در آن رخ داد و از حیث مدیریتی به هیات امنایی تغییر وضعیت داد که هیات امنای آن از سوی رهبری تعیین می‌شوند و مدیر آن نیز باید به تایید رهبری برسد.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: در حال حاضر حدود 22 هزار طلبه در سه سطح در این موسسه در حال تحصیل هستند و دوره عالی فقه نیز برای تربیت بانوان صاحب نظر و دارای قدرت استنباط در یک دوره ده ساله طراحی شده و در حال اجراست.

وی اضافه کرد: حدود 2 هزار طلبه غیر ایرانی از 50 کشور از پنج قاره جهان در جامعه الزهرا علیهاالسلام مشغول تحصیل هستند که این طلاب پس از فارغ التحصیلی و بازگشت به کشورهایشان به تبلیغ و ترویج مکتب اهل بیت علیهم السلام می پردازند.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی خاطرنشان کرد: در کنار این مجموعه آموزشی حوزوی، دانشکده هدی به صورت تک جنسیتی حدود 500 دانشجو از ایران و کشورهای مختلف جهان دارد. همچنین مجتمع هدی از دوره دبستان تا دبیرستان حدود 2500 دانش‌آموز دارد که برخی از آنها تحصیلات عالی خود را در جامعه الزهرا علیهاالسلام ادامه می دهند. مهد کودک این مجموعه نیز با ظرفیت حدود هزار کودک از شیرخواره تا پیش دبستانی یکی از بزرگ‌ترین مهدهای کودک کشور است.

وی با اشاره به این که حدود 95 درصد اساتید در این موسسه، خانم هستند گفت: یکی از سیاست های مجموعه استفاده از فارغ التحصیلان برای تدریس در مقاطع مختلف است که با اجرای این سیاست امروز بسیاری از اساتید از جامعه بانوان هستند به گونه ای که در سطح دو اصلا استاد مرد نداریم.

استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان با راه اندازی کانون های استانی

عضو شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران بیان داشت: حدود 50 هزار فارغ‌التحصیل داریم که در کل کشور پراکنده‌اند و با راه‌اندازی کانون‌های استانی در تلاشیم تا از این ظرفیت با شبکه‌سازی در کل کشور استفاده کنیم.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام همچنین به فعالیت مبلغان جامعه الزهرا علیهاالسلام در دو طرح تبلیغی امین و شمیم در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: به اعتراف مسئولان آموزش و پرورش، این طرح های تبلیغی از موفق ترین طرح های اجرا شده در این وزارتخانه است.

وی همچنین به انعقاد تفاهم‌نامه با کمیته امداد برای همکاری در طرح مددکاری فرهنگی و انعقاد تفاهم‌نامه با ستاد مبارز با مواد مخدر برای فعالیت های فرهنگی و تبلیغی در راستای مبارزه با اعتیاد به مواد مخدر در خانواده ها اشاره کرد و گفت: بانوان تحصیل کرده در این مجموعه توانایی های مختلفی در زمینه های آموزشی، پژوهشی و تبلیغی دارند که با برنامه‌ریزی و استعدادیابی می‌توان این ظرفیت‌ها را به بهره‌برداری رساند.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام بیان کرد: از دیگر برنامه‌های این موسسه برگزاری دوره‌های کوتاه مدت معارفی برای خواهران غیرایرانی و ایرانی است تا علاقه مندان بتوانند در دوره های هفتگی، ماهانه، دو ماهه و سه ماهه آموزش های مورد نیاز خود را در زمینه های معارف اسلامی پشت سربگذارند و گواهینامه پایان دوره دریافت کنند.

وی با اشاره به فراهم بودن زمینه‌ها برای امر پژوهش در جامعه الزهرا علیهاالسلام گفت: راجع به مباحثی مانند سقط جنین، کنوانسیون رفع خشونت علیه زنان، لایحه زن و خانواده کارهای پژوهشی انجام شده و نتایج آن در اختیار نهادهایی چون شورای نگهبان شورای عالی انقلاب فرهنگی و ... قرار گرفته است.    

حجت الاسلام والمسلمین مدنی در پایان تاکید کرد: در مباحث تبلیغی و ترویجی زمینه فعالیت خوبی در مجموعه وجود دارد مثلا از اسنادی که در زمینه زن و خانواده در برخی نهادها تهیه شده بسیاری از خانواده‌ها و مراکز علمی اطلاع دقیقی ندارند و عناوین و سرفصل های آن را هم نمی‌دانند که جا دارد با کار تبلیغی و ترویجی این اسناد به مردم معرفی شود.

تحولات رو به رشدی در جامعه الزهرا رخ داده است

در ادامه این جلسه دکتر محسن رضایی با اشاره به اینکه دورادور با جامعه الزهرا علیهاالسلام آشناست گفت: تحولات خوبی را در چند سال اخیر در این مجموعه مشاهده کرده ام و امیدوارم این تحولات موجب رشد و بالندگی آن شود.

وی افزود: زمینه همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام با جامعه الزهرا علیهاالسلام در چند حوزه وجود دارد؛ نخستین مساله، تبلیغ و ترویج سیاست‌های کلی نظام است که بسیاری از مردم و حتی مسئولان اطلاع دقیقی از این سیاست‌های کلی ندارند؛ چه سیاست‌هایی مانند جمعیت که ارتباط بیشتری با جامعه بانوان دارد و چه سیاست های کلی مانند اقتصاد مقاومتی که مربوط به همه آحاد جامعه می‌شود و طبیعتا طلبه‌های خانم می توانند نقش تبلیغی خوبی در خانواده و محیط‌هایی مانند آموزش و پرورش در تبلیغ و ترویج این سیاست‌ها داشته باشند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: گام بعدی، مطالبه‌گری است، سیاست‌های کلی نظام چون مربوط به رهبر انقلاب است باید تبدیل به یک نهضت مطالبه گرایانه از مردم و مسئولین شود. چون سیاست‌های کلی فقط مربوط به مسئولان کشور نیست؛ مثلا در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی همه کارآفرینان،  بخش خصوصی، کشاورزان و کارگران، وزارتخانه‌های اقتصادی و مجلس و دولت، همه مورد خطابند. از سوی دیگر یکی از بهترین ابزار امر به معروف و نهی از منکر این است که با معیار انجام شود حال در این زمینه همین سیاست های کلی بهترین معیار است و پس از تبلیغ و ترویج باید این مطالبه گری وجود داشته باشد.

رضایی در پایان بیان داشت: در زمینه پژوهشی نیز زمینه فعالیت بسیار زیادی وجود دارد مثلا ما الان در حال تنظیم سیاست‌های کلی برنامه هفتم هستیم، وقتی این سیاست ها آماده شد خدمت رهبری ارسال می شود، ایشان آن‌ها را مطالعه و اصلاح و ابلاغ می‌کنند و از ابتدای سال 1401 برنامه هفتم باید با این سیاست‌های کلی اجرایی شود. لذا تا پایان امسال مهلت داریم این سیاست‌ها را ارائه دهیم. در سال 1400 مجلس و دولت باید برنامه‌های متناسب با سیاست ها را تدوین و تصویب کنند و از ابتدای سال 1401 باید در کشور اجرا شود. مسایلی مانند خانواده، جمعیت و مسائل زنان موضوعات آماده‌ای است که می تواند موضوع همکاری پژوهشی این دو نهاد شود.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱