​نخستین همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام برگزار شد

همایش مواجهه با آسیب های اجتماعی

نخستین همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام (پیشگیری و مقابله) با حضور وزیر کشور در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، نخستین همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام (پیشگیری و مقابله) روز سه‌شنبه 26 تیرماه به همت دانشگاه شاهد و با حضور دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور، حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامی رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، دکتر ثقفی رئیس دانشگاه و جمعی از محققان و پژوهشگران مراکز علمی کشور در عرصه آسیب‌های اجتماعی از جمله جمعی از پژوهشگران جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها، در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.

وزیر کشور در این همایش بابیان اینکه باید از یافته‌های علمی و تحقیقاتی در حل مشکلات کشور استفاده شود، گفت: راهکارهای مورد نیاز در حوزه آسیب‌های اجتماعی طراحی‌شده و رهبر معظم انقلاب نیز در سخنان خود بارها به ‌ضرورت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تأکید داشته‌اند و سخن ایشان و تلاش‌هایشان در این زمینه حجت است.

رحمانی فضلی افزود: رهبر معظم انقلاب حدود 13 سال پیش در سخنرانی خود در دانشگاه سمنان و اندکی بعد در خراسان شمالی به مسئله تغییر نسل و تغییر سبک زندگی اشاره داشتند، اکنون روند تغییرات به نسبت 40 سال قبل با سرعت زیادی ازنظر سرعت، عمق و ابعاد پیش می‌رود و برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی آن بر محور تفکرات کاملاً مادی گرایانه است و پشت پرده آن نیز قدرتمندانی وجود دارند که به دنبال منافع و مصالح خود هستند.

وی با تأکید بر اینکه در زمینه آسیب‌های اجتماعی باید به اندیشه‌های اسلامی رجوع کنیم گفت: بر اساس آموزه‌های قرآنی، انسان یک موجود چندوجهی است و کشته شدن یک انسان برابر کشته شدن همه انسان‌ها است بنابراین در ابتدا انسان‌ها باید خود را باور داشته باشند و اندیشه‌های اسلامی را سرلوحه کارهای خود قرار دهند، دشمنان اکنون به دنبال نابودی اندیشه‌های دینی ملت ایران هستند ولی قطعاً تکیه‌بر فطرت انسانی و مسائل دینی راه مقابله با این توطئه‌ها خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی مردم باید محور باشند گفت: موضوعات اجتماعی فقط با اجتماعی شدن قابل‌حل است، جهان اجتماعی راه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در کشور خواهد بود.

کامیار ثقفی رییس دانشگاه شاهد نیز نگرش اسلام به آسیب‌های اجتماعی اعم از ماهیت، درجه، رتبه‌بندی، زمینه‌های ظهور و بروز، آثار و پیامدهای آن و راه‌های پیشگیری از آن‌ها را از اهداف این همایش دانست و تأکید کرد: از یک جامعه دینی که برآمده از انقلاب اسلامی و مبتنی بر مختصات نظام اسلامی است انتظار می‌رود مسیر زندگی صحیح و نحوه مواجهه با انحرافات را از دین استخراج کند.

وی ادامه داد: استفاده از الگوهای مبتنی بر تجربه نیز می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد به شرطی که با شئونات مختلف دین در تعارض نباشد، امیدواریم این همایش بستر مناسبی برای ایجاد حساسیت مضاعف مسئولان برای حل آسیب‌های اجتماعی باشد.

ثقفی با اشاره به تأسیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: این پژوهشگاه به‌صورت عملی فعال است و از متخصصین طرح‌های تحقیقاتی دریافت می‌کند، طی چندماهه اخیر نیز فعالیت‌ها و نشست‌های تخصصی در موضوع آسیب‌های اجتماعی با رویکرد اسلام برگزارشده که در قالب هیئت‌های اندیشه‌ورز در دانشگاه‌ها پی گرفته می‌شود.

وی در پایان از متخصصین و اندیشمندان اجتماعی تقاضا کرد که حضور مجدانه در عرصه داشته و آسیب‌های اجتماعی را محور فعالیت‌های تحقیقاتی خود قرار دهند.

همچنین احمد حسین شریفی دبیر علمی این همایش نیز بابیان اینکه تاکنون در تحقیق و مطالعات آسیب‌های اجتماعی توصیف و بیان کمی و کیفی و آثار و چرایی این پدیده‌ها مورد ارزیابی قرارگرفته است گفت: در دریافت مقالات به دو مقوله ارائه راهکار و نحوه مقابله با آسیب‌های اجتماعی و بررسی این مسئله از دیدگاه اسلامی توجه شده که درنهایت 247 مقاله دریافت شد که از این تعداد 60 مقاله پذیرفته شد و در این همایش در 6 پنل 46 مقاله بررسی می‌شود.

گفتنی است، در پایان مراسم افتتاحیه این همایش، رحمانی فضلی وزیر کشور از «نشریه علمی پژوهشی مطالعات اسلامی آسیب‌های اجتماعی» رونمایی کرد.

همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام (پیشگیری و مقابله) در 6 پنل با بررسی مقالاتی در خصوص «مبانی و روش‌شناسی مواجهه اسلامی با آسیب‌های اجتماعی»، «مدیریت و کنترل آسیب‌های اجتماعی»، «خانواده و سبک زندگی»، «اعتیاد و مفاسد اخلاقی»، «حاشیه‌نشینی»، و «فضای مجازی» در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار ‌شد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱