پیام آیت الله نوری همدانی به آیین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه الزهرا(س)

جامعه‌الزهرا(س) و حوزه علمیه خواهران از ثمرات انقلاب اسلامی هستند

آیت الله نوری همدانی

آیت الله العظمی نوری همدانی در پیام خود به مناسبت آیین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه الزهرا(س) افزود: حوزه علمیه خواهران و جامعه الزهرا علیهاالسلام از ثمرات انقلاب اسلامی هستند كه با درخشش و سعی و كوشش خود توانستند انقلاب اسلامی را از جهت توجه به بانوان روشن بسازند.

به گزارش روابط عمومی، حضرت آیت‌الله‌العظمی حسین نوری همدانی روز یکشنبه (16 شهریور) در پیام تصویری به مناسبت آیین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه الزهرا علیهاالسلام که به صورت مشترک برگزار شد، اظهار داشتند: از این که برای بنده توفیقی حاصل شد تا در خدمت طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه الزهرا علیهاالسلام باشم، خداوند را شاکرم.

جامعه الزهرا علیهاالسلام با درخشندگی خاص خود از ثمرات مهم انقلاب است

مرجع تقلید شیعیان عنوان کردند: جامعه الزهرا علیهاالسلام و حوزه علمیه خواهران از ثمرات انقلاب اسلامی هستند كه با درخشش و سعی و كوشش خود توانستند انقلاب اسلامی را از جهت توجه به بانوان روشن سازند.

ایشان افزودند: در سراسر كشور تعداد 500 مدرسه علمیه برای طلاب خواهر وجود دارد، از طرفی در شهر قم جامعه الزهرا علیهاالسلام با درخشندگی خاص خود از ثمرات مهم انقلاب است.

اهمیت تفقه در دین در اسلام

حضرت آیت‌الله نوری همدانی، تفقه در دین را كار حوزه‌های علمیه اسلامی دانستند و خاطرنشان کردند: امام حسین علیه‌السلام در خطبه شب عاشورا فرمودند: «اتنی على اللّه تبارك و تعالى أحسن الثناء و أحمده على السرّاء و الضرّاء، اللهمّ انی أحمدك على أن اكرمتنا بالنبوّة و علّمتنا القرآن و فقّهتنا فی الدین و جعلت لنا أسماعا و أبصارا و أفئدة و لم تجعلنا من المشركین»؛ ایشان در این خطبه یكی از پایه‌های حركت خود را تفقه در دین معرفی می‌كنند بنابرین تفقه در دین موضوع مهمی است.

ایشان تصریح كردند: اسلام در کادرسازی خود برای گروه‌های مختلف، به عنوان یک کادر به فقها و تفقه در دین توجه دارد،‌ زیرا از طرفی باید مباحث پیامبر خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و ائمه اطهار علیهم‌السلام را حفظ و از سوی دیگر تبیین كنند، همچنین آن‌ها را منتشر سازند، بنابراین فقها در سطح بالا و در اوج قدرت از لحاظ علمی، تفقه در دین دارند.

این مرجع تقلید شیعیان بیان كردند: خداوند در آیه 122 سوره توبه می‌فرماید: فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ؛ چرا از هر گروهی از آنان، طایفه‌ای کوچ نمی‌کند، تا در دین (و معارف و احکام اسلام) آگاهی یابند و به هنگام بازگشت بسوی قوم خود، آنها را بیم دهند؟!»؛ بنابراین از هر فرقه و گروه و در هر شهر و روستایی، انسان‌هایی باید باشند که تفقه در دین کنند و بعد که فقیه شدند به محل خود برگردند تا مردم در مسیر اسلام گام بردارند.

ایشان با بیان اینكه اسلام به كسانی كه در دین تفقه می‌كنند و اسلام را با همه ابعادش به درستی می‌شناسند، عنایت فراوان دارد، افزودند: اسلام برخی افراد را برای تفقه در دین تشویق می‌کند تا خود را در این راه مجهز کنند و گام بردارند، كسی كه در راه طلب علم گام بر می‌دارد، 70 هزار فرشته الهی او را بدرقه می‌كنند و ملائكه و فرشتگان الهی پر و بال خود را زیر پای طالبان دین می‌گسترانند و خداوند دوست دارد كسانی كه در راه علم گام بر می‌دارند و اگر كسی در این راه بمیرد شهید در راه خدا محسوب می‌شود.

مسیر طلبگی راه شیخ مفیدها و شیخ طوسی ها است

استاد سطوح عالی حوزه علمیه در ادامه با بیان اینکه مسیر طلبگی، راه شیخ مفیدها و شیخ طوسی ها است، اظهار کردند: كسانی كه می‌خواهند در راه دین گام بردارند، باید چند اصل را در نظر بگیرند كه نخستین مورد اخلاص است، روایات فراوانی در این زمینه بیان می‌شود از جمله اینكه امام رضا علیه‌السلام می‌فرمایند هر كس چهل صباح مسئولیت خود را با اخلاص انجام دهد، حكمت از قلبش بر زبانش جاری می‌شود.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی گفتند: دومین اصل این است كه افراد در این راه نباید سستی كنند و باید با جدیت گام بردارند، انسان های سست و تنبل به هیچ هدفی نمی رسند؛ همانطور که امام صادق علیه‌السلام فرمودند كه از دو چیز یعنی تنبلی و سستی و همچنین واماندگی در این راه پرهیز كنید.

ایشان، سومین اصل را همت بلند عنوان کردند و اظهار داشتند: در این مسیر نباید به مقدار پایین از علم قناعت كرد، بلکه باید اوج و قله را در نظر بگیرد و با اراده گام بردارد. هرچه انسان کوشاتر باشد مجد و عظمت بیشتری به دست می آورد. انسان با همت بلند به مراتب بالاتری می رسد.

لزوم توجه طلاب به ادبیات فارسی و عربی

این مرجع تقلید شیعیان عنوان کردند: چهارم اصل این است كه باید از نظر ادبیات كامل باشد؛ زیرا ادبیات، پایه است و شما می خواهید با بیان و قلم خود، علوم و معارف دین را منتشر کنید که نیاز به ادبیات کامل دارد، بنابرین طلبه باید در این زمینه قوی باشد

ایشان با بیان اینكه پنجمین اصل این است كه انسان باید با خداوند ارتباط خاص داشته باشد، افزودند: تهجد و سحرخیزی را فراموش نکنید، علمای بزرگ همیشه تاكید كرده اند كه طلاب باید نماز شب بخوانند زیرا نماز شب و تهجد موجب ایجاد نورانیت در دل می‌شود.

حضور بانوان راوی حدیث در صدر اسلام

حضرت آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به لزوم شناخت فراز و نشیب های راه تفقه در دین، به لزوم شناخت رجال اشاره و بیان كردند: ما باید روایات را بررسی کنیم و رجال را بشناسیم؛ یعنی کسانی که روایات را نقل کردند.

ایشان ادامه دادند: در علم رجال، 14 هزار راوی ذکر شده که باید با کتاب رجال آشنا شویم؛ همچنین ما در علم رجال زنان فراوانی داریم، اما بعدها دشمنان اسلام جریانی به وجود آوردند كه زنان را كنار زدند؛ در روایات اسلامی آمده صدها زن مانند مردها احادیث را اخذ می کردند.

این مرجع تقلید شیعیان یادآور شد: در کتاب وسائل الشیعه، 35 هزار حدیث نقل شده است؛ در مستدرک الوسائل، 22 هزار حدیث ذکر شده است؛ حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی که افتخار شاگردی را در محضر ایشان داشتم، پیشنهاد دادند که جامع احادیث نوشته شود و جامع احادیث الشیعه با بیش از 48 هزار و 300 حدیث تألیف شده است که همه این احادیث مربوط به احکام عملی است.

ایشان تصریح کردند: اگر کسی بخواهد در دین تفقه کند، باید خود را مجهز کند و از لحاظ معنویت و اخلاص و توجه به خدا باید خیلی قوی باشد؛ همانطور که خداوند در آیه 69 سوره عنکبوت می فرماید: «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ؛ و آنها که در راه ما (با خلوص نیّت) جهاد کنند، قطعاً به راه‌های خود، هدایتشان خواهیم کرد؛ و خداوند با نیکوکاران است».

هر یک از طلاب باید الگویی برای جامعه باشند /اهمیت و لزوم شناخت زمان

حضرت آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینكه حوزه‌های علمیه خواهران و برادران باید دارای توكل و توجه به خداوند باشند، افزودند: اخلاق یكی از اصولی است كه باید طلاب مورد توجه قرار دهند و باید از نظر اخلاق چنان شایسته باشند كه مردم از آن‌ها یاد بگیرند، همچنین باید خدمتگزار مردم و در كنار مردم باشند، پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم فرمودند ایمان کسی کامل تر است که خلق و رفتار او کامل تر باشد.

ایشان تصریح کرد: طلاب باید جدی و كوشا باشند زیرا این راه شیخ مفیدها، شیخ طوسی ها و علامه حلی ها است و راه آسانی نیست، بنابراین شما که در این راه گام نهادید و توفیق حضور پیدا کردید، باید تلاش کنید تا هر یک الگویی برای جامعه باشید.

این مرجع تقلید شیعیان، یكی از موضوعات مهم را شناخت زمان دانستند و تصریح كردند: یکی از موضوعات بسیار لازم شناخت زمان است، با توجه به اینكه ما در زمان خاصی زندگی می‌کنیم باید زمان خود را بشناسیم؛ در زمان ما بعد از اینکه دشمنان اسلام را کنار زده بودند، حضرت امام خمینی(ره) به میدان آمدند و اسلام ناب را به میدان آوردند و این مدرسه‌ها نتیجه ترغیب و کار حضرت امام است و رهبر معظم انقلاب مدظله العالی هم به حوزه‌ها عنایت فراوان دارند.

ایشان یادآور شدند: در جنگ تحمیلی، بانوان در کنار آقایان در جبهه ها حضور داشتند و شهدای زیادی در دوران دفاع مقدس داریم، امروز هم در حوزه های علمیه بانوان بسیاری هستند که درخشش و کوشش فراوان دارند، تحقیقات و نوشته های خوبی تألیف کردند، به عنوان نمونه کتاب «نقیب ابوجعفر یحیی بن أبی زید علوی» نوشته یکی از طلاب و پژوهشگران جامعه الزهرا علیهاالسلام است که در این کتاب ابتکار به خرج داده و مطالب را در سطح بالا تألیف کرده است.

حوزه های عملیه متعلق به امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است

حضرت آیت‌الله نوری همدانی خاطرنشان کردند: همه فعالیت‌های طلاب در پرتوی توجه امام عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است، حوزه های عملیه متعلق به امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است، بنابراین طلاب شاگردان حضرت و زمینه ساز ظهور هستند.

ایشان یادآور شدند: حضرت امام خمینی(ره) همه کارهای خود را مقدمه ظهور حضرت می دانستند، ما باید در این مسیر گام بر داریم و راه را برای ظهور آن حضرت هموار كنیم، برای این هدف باید قوی باشیم، راه را نشان دهیم، در امر به معروف و نهی از منکر کوشا باشیم و سعی کنیم ارتباط خود را با آن حضرت قوی تر کنیم.

این مرجع تقلید شیعیان در پایان تصریح کردند: ما باید به گونه ای زمینه ساز ظهور باشیم که دنیا بداند سعادت مردم در دین اسلام است و آخر این جریان‌ها ظهور امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است، روزی خواهد آمد که در این جهان، عدل و داد حضرت مهدی عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف حاکم خواهد شد.

 

تصویر خبر

تصویر خبر

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱