با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی برگزار شد:

مراسم معارفه رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا(س)

 معارفه رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعة الزهرا(س)

مراسم معارفه دکتر ابراهیم علی پور به عنوان «رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا علیهاالسلام» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی و معاونان و مدیران مجموعه و جمعی از فضلا و علما برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، مراسم معارفه رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا علیهاالسلام با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی و معاونان و مدیران این مجموعه و جمعی از فضلا و علمای حوزه های علمیه و نهادهای حوزوی برگزار شد.

در این مراسم، حکم انتصاب جناب آقای ابراهیم علی پور به عنوان «رئیس پژوهشگاه جامعه الزهرا علیهاالسلام» توسط حجت‌الاسلام والمسلمین بارانی قرائت شد و حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی حکم انتصاب را به دکتر علی پور اعطا کرد.

پژوهش‌های ما باید کاربردی، مشتری محور و مورد نیاز جامعه باشد

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی در مراسم معارفه دکتر «ابراهیم علی پور» به عنوان رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا علیهاالسلام، ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد باسعادت امام رضا علیه‌السلام و گرامیداشت دهه کرامت، عنوان کرد: در روایت از حضرت امام رضا علیه‌السلام به «عالم آل محمد» تعبیر شده است که تناسب این لقب مبارک و سالروز ولادت آن حضرت با یک برنامه علمی و پژوهشی در جامعه الزهرا علیهاالسلام را به فال نیک می‌گیریم.

دنیای امروز و دنیا‌های آینده، می‌توانند همه نیازهای خود را در معارف الهی جستجو کنند

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام ضمن عرض خیر مقدم به مهمانان این جلسه، به روایتی از امام رضا علیه السلام اشاره کرد که به احمدبن محمدبن ابی نصر بزنطی فرمودند: «علَينا إلْقاءُ الاُصول إلَيكُم، و عليكمُ التَّفْريعُ؛ بر ماست كه اصول را براى شما بيان كنيم و بر شماست كه فروع را استخراج كنيد».

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی افزود: همه حقایق و آموزه‌های مورد نیاز ما به قلب پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم القا شده و در کتاب اسرار الهی بیان و توسط اهل بیت علیهم السلام تبیین و تفسیر شده است؛ اما تطبیق آن حقایق و مصادیق مورد نظر کاری است که به علما و دانشمندان واگذار شده است.

وی تصریح کرد: ما یقین داریم همه نیازهای بشر از آغاز تا به انجام در آموزه‌های دینی ما و معارف اهل بیت علیهم‌السلام وجود دارد و هم دنیای امروز و هم دنیا‌های آینده، می‌توانند همه نیازهای خود را در معارف الهی جستجو کنند.

وظیفه تحقیق، پژوهش و تبیین به روز معارف الهی به عهده علما قرار گرفته است

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه وظیفه تحقیق، پژوهش و تبیین به روز معارف الهی به عهده علما قرار گرفته است، گفت: حوزه علمیه مقدسه جامعه الزهرا علیها السلام به عنوان بزرگترین حوزه علمیه بانوان در جهان تشیع به اندازه همین عنوان، بار سنگین پژوهش، تحقیق و پاسخگویی به نیازها را به دوش دارد و باید خود را در مقام عمل اثبات و پیشاپیش شبهات حرکت کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی یادآور شد: ما به ضرورت دوران کرونا، فرزندان خود را به دنیای اینترنت وصل کردیم و امروز فرزندان ما و نسل جدید به دریایی وارد شده‌اند که از در و دیوار آن شبهه و سوال می‌بارد و تشتت فکری ایجاد می‌کند که امید است به لطف خداوند متعال و با عنایت حضرت زهرا علیهاالسلام در این مسیر نقش خود را به شایسته ترین وجه ایفا کنیم.

وی بیان داشت: یک قدم در این مسیر، ایجاد پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا علیهاالسلام است که اساسنامه آن در هیئت امنا مطرح شد و به سرانجام رسید و مراحل دیگر نیز محقق شد.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام عنوان کرد: هیئت امنا با وجود تنگناهای بودجه ای معتقد بودند باید بودجه پژوهشگاه مطالعات اسلامی جدی گرفته شود و افزایش پیدا کند که امیدواریم زمینه خدمت رسانی در این مسیر فراهم شود.

مسیر پژوهش مسیر سخت و صعبی است

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی ضمن قدردانی از حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی، حجت‌الاسلام والمسلمین لک زایی از دفتر تبلیغات اسلامی و دکتر علی پور به جهت پذیرش این سمت در پژوهشگاه، در ادامه به نکاتی درباره پژوهش اشاره کرد و گفت: مسیر پژوهش مسیر سخت و صعبی است؛ گاهی طلبه‌ها با نوشتن پایان نامه سطح ۳ و ۴ تصور می‌کنند که محقق و پژوهشگر هستند، اما واقعیت این است که هر چند پایان نامه و رساله علمی کار پژوهشی هستند، اما کارها و آثار پژوهشی مستوایی بالا تر از این فعالیت‌ها است.

وی تصریح کرد: در طول این سال ها، کارهای فقهی زیادی صورت گرفته است، اما در طول این سال‌ها نتوانستیم اثری در حد «جواهرالکلام» عرضه کنیم، صاحب جواهر که سال‌ها پیش در گوشه ای از نجف ۴۳ جلد جواهر الکلام تالیف کرده است و یا یک اثر در حد و اندازه کتاب «عبقات الانوار» اثر علامه میرحامد حسین مسلول نداریم.

نسبت به ضوابط پژوهشی سخت گیری داشته باشیم

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام تأکید کرد: کارهای پژوهشی ما متناسب با وضعیت زمان ما نیست، در جامعه الزهرا علیهاالسلام باید مسیر پژوهش را چنانچه شایسته است، طی کنیم و در مستوای جامعه الزهرا علیهاالسلام پژوهش داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی با بیان اینکه نسبت به ضوابط پژوهشی سخت گیری داشته باشیم، عنوان کرد: نشریات داخلی جامعه الزهرا علیهاالسلام برای این است که طلبه‌ها قلم‌فرسایی کنند و توانایی‌های خود را نشان دهند و خروجی جامعه الزهرا علیهاالسلام باید با ضوابط معیارهای علمی باشد.

شعار مشتری محوری را در مسائل پژوهشی مد نظر قرار دهیم

وی با تصریح بر اینکه در مسائل پژوهشی، شعار مشتری محوری را مد نظر قرار دهیم، گفت: امروز در اقتصاد عنوان مشتری محوری مطرح است، اما منبر، مقاله و کتاب ما باید مشتری محور باشد، یعنی ببینیم جامعه چه نیازهایی دارد و چه می‌خواهد.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به اینکه دانشگاه‌های معتبر دنیا بخش زیادی از بودجه خود را از پژوهش‌های کاربردی مشتری محور تامین می‌کنند، افزود: عناوین پایان نامه‌ها و پژوهش‌های ما باید کاربردی، مشتری محور و مورد نیاز جامعه باشد، در کشور منابع فراوانی برای پژوهش‌های کاربردی مورد نیاز جامعه وجود دارد که پژوهش ما باید آنها را شناسایی و به این سمت حرکت کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی یادآور شد: ما یقین داریم آنچه که اعمال ما را برکت، رونق و پایداری می‌دهد، اخلاص، توکل و توسل است، هر روزی که به دانش، توانایی و عبادت خود مغرور شویم یقین بدانیم که زمین خواهیم خورد، اگر مخلصانه با توکل بر خداوند متعال و توسل به عنایت اهل بیت علیهم السلام و به ویژه حضرت زهرا علیهاالسلام پیش می‌رویم، شاهد درخشش جامعه الزهرا علیهاالسلام در افق شایسته خود خواهیم بود.

اولویت ویژه جامعه‌الزهرا(س)تناسب بین پژوهش‌ها و نیازهای مخاطبان است

به گزارش روابط عمومی، خانم ریحانه حقانی در مراسم معارفه دکتر «ابراهیم علی پور» به عنوان رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا علیهاالسلام که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی، معاونان و مدیران مجموعه و جمعی از علما و فضلای حوزه و نهادهای حوزوی برگزار شد، به یکی از سخنان رهبر معظم انقلاب مدظله العالی اشاره کرد و اظهار داشت: علاوه بر آیات شریفه و روایات متعددی که ائمه اطهار علیهم السلام در رابطه با علم و پژوهش ذکر فرمودند؛ سخنان رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در این باره سرلوحه کارهای پژوهشی جامعه الزهرا و دیگر حوزه‌های دینی است.

معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: رهبر فرزانه انقلاب مدظله‌العالی در بیاناتی فرمودند: «اگر ما بخواهیم الهام‌بخش باشیم، در منطقه مرجع علمی باشیم، این راهکار دارد. .... ما می‌خواهیم این کار در زمینه مسائل علم و پژوهش به صورت درست، به صورت خوب و کامل انجام بگیرد».

برنامه‌ریزی عملیاتی، کاربردی و منسجم در فعالیت‌های پژوهشی داشته باشیم

حقانی بیان کرد: حجم بالای متقاضیان ورود به حوزه‌های علمیه به ویژه جامعه الزهرا علیهاالسلام و حضور طلاب بین الملل، ظرفیت عظیمی است که باید برنامه‌ریزی عملیاتی، کاربردی، منسجم و یکپارچه رخ دهد تا فعالیت‌های پژوهشی ساماندهی شوند.

وی تصریح کرد: آنچه که امروز ما در جامعه اسلامی مبتلابه هستیم، کامل نبودن تناسب بین پژوهش‌های که اتفاق می‌افتد با عرضه نیازهای دینی و نیازهای مخاطبان عام و خاص است و این، بار سنگینی است که پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام می‌تواند به عنوان اولویت ویژه در دستور کار خود قرار دهد.

معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: معاونت پژوهش بر اساس چشم انداز و ترسیم نظام جامع پژوهش، یک برنامه ریزی  گام به گام و اولویت بندی را برای توسعه و ارتقای آنها در دستور کار خود قرار داده است که اولویت اول، بحث تربیت محقق و پیشگام در تامین نیازهای فکری و علمی و رسیدن به تراز و  مرجعیت علمی برای حوزه‌های علمیه خواهران است.

تدوین 75 کتب تالیفی و تدوینی در معاونت پژوهش جامعه الزهرا از سال 96  تا کنون

حقانی بیان داشت: معاونت پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام چند برنامه را در بحث زمینه سازی تقویت و توسعه فعالیت‌های پژوهشی جامعه الزهرا علیهاالسلام در دستور کار خود قرار داده است، از یک سو  دوره‌های مهارت افزایی مانند دوره‌های تربیت مترجم ویژه طلاب بین الملل و ایرانی، تربیت محقق و تربیت تدوینگر و دوره‌هایی که جنبه‌های ارتقایی و افزایش مهارت‌های علمی پژوهشی طلاب را به همراه دارد که رشد چشمگیری در این زمینه‌ها اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: ما از سال ۹۶ تا کنون، ۳۷ کتاب تالیفی و ۳۸ کتاب تدوینی را در دستور کار خود قرار دادیم که برخی در مرحله چاپ و برخی در انتظار چاپ و انتشار هستند، همچنین گستره خوبی در عرصه تولیدات علمی و محصولات و ایده‌های علمی طلاب به وجود آمد که زمینه‌ساز ارائه نظریات پژوهشگران است.

انتشار 15 نشریه در جامعه الزهرا علیهاالسلام

معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه هم اکنون در جامعه الزهرا علیهاالسلام ۱۵ نشریه در حال تولید و انتشار است، اظهار داشت: پیش از این، دو نشریه عملی تخصصی داشتیم که یکی از نشریات در سال 7 مجوز علمی پژوهشی دریافت کرد، نشریه «نامه جامعه» اخیرا مجوز مطالعات علوم قرآنی را دریافت کرده و به زودی مجوز علمی ترویجی را دریافت خواهد کرد.

حقانی با تصریح بر اینکه نشریات داخلی و انجمن‌های علمی پژوهشی فعالیت‌های چشمگیری در رشته‌های تخصصی داشتند، گفت: ما باید به صورت نظام مند و هدفمند به سمت مباحث نظری و کاربردی که در زمینه‌های مبتلا به جامعه و جامعه الزهرا علیهاالسلام و مطالبات خاص خانواده و زنان مد نظر هست، برویم.

وی افزود: ما در بحث همایش‌های علمی توفیقات زیادی داشتیم، از جهت تعاملات برون سازمانی، زمینه سازی حضور بانوان طلبه فرهیخته، ارائه تولیدات و نظریات علمی رشد گسترده ای حاصل شده و معاونت پژوهش هم از پژوهشگران حمایت‌های مادی و معنوی داشته است.

فعالیت 6 گروه علمی در پژوهشگاه جامعه الزهرا علیهاالسلام

معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: همه فعالیت‌ها و ساحت‌های علمی جامعه الزهرا علیهاالسلام می‌تواند به صورت متمرکز در پژوهشگاه مطالعات اسلامی انجام شود و معاونت پژوهش هم می‌تواند در این برنامه‌ها مشارکت داشته باشد.

حقانی یادآور شد: در پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا علیهاالسلام 6 گروه علمی فعالیت می‌کنند که در ساحت پژوهشکده‌ها ارتقاء سطح پیدا خواهند کرد و و به ۹ گروه علمی خواهد رسید که امید است جهش مناسبی در تولیدات علمی رخ دهد.

وی در پایان عنوان کرد: از سال ۱۳۹۶ تا کنون حدود ۳۰ طرح پژوهشی در گروه‌های علمی پژوهشی مورد بررسی قرار گرفتند و مجوز دریافت کردند، در ادامه کتاب‌هایی از این طرح‌ها منتشر شده است و در سال جاری هم هر هفته یک اثر به مرحله انتشار رسیده و چاپ می‌شود.

پژوهش نیاز به حمایت دارد / لزوم همدلی و همیاری مسئولان جامعه الزهرا در پیشبرد اهداف پژوهشگاه مطالعات اسلامی

جناب دکتر ابراهیم علی پور در این مراسم ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد باسعادت امام رضا علیه‌السلام، عنوان کرد: امیدواریم با توکل بر خداوند متعال و با عنایت اهل بیت علیهم‌السلام،آنچنان که شایسته و بایسته این شجره طیبه است، قدمی برداریم و در مسیر علم و پژوهش خدمت کنیم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی سال‌ها پیش در سفر به استان قم و در یکی از جلسات شورای عالی حوزه فرمودند: «نبض نظام سنج حوزه پژوهش است در ادامه فرمودند: «با پژوهش است که حوزه قوی یا ضعیف می‌نماید»؛ این جمله تا کنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است اما امروز اهمیت مسئله واضح تر و روشن تر است.

علی پور ضمن قدردانی از توجه مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام به مسئله تحقیق و پژوهش، اظهار داشت: امروز مراکز را با با ادعاها و تابلوها و یا کثرت ساختمان و تعداد نیروها نمی سنجند، بلکه مراکز علمی را بر اساس تولیدات علمی می‌سنجند و ارزشیابی می‌کنند.

وی بر لزوم همکاری و همیاری معاونان و مدیران جامعه الزهرا علیهاالسلام در پیشبرد اهداف پژوهشگاه مطالعات اسلامی تأکید کرد و گفت: پژوهش اقتضائات و لوازمی نیاز دارد و اگر حداقل اقتضائات و لوازم را فراهم نکنیم کار آسیب می‌بیند و در نهایت جامعه آسیب خواهد دید.

رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی ما پژوهش است، اما پژوهش کار صعب و سختی است، به همین خاطر نیاز به حمایت زیادی دارد و ما نیازمند همدلی، همراهی و همفکری همه مدیران مجموعه هستیم و برای اینکه مجوز بگیریم، تأمین لوازم و اقتضائات جزو ضروریات است.

علی پور یادآور شد: امروز مجوز پژوهشگاه‌ها و نشریات به مدت یک سال است و پس از یکسال بررسی می‌کنند که آیا پژوهشگاه در تراز آن مجوز فعالیت کرده است یا نه و چنانچه فعالیت مرکز پژوهشی در حد علمی پژوهشی تشخیص داده نشود، لغو امتیاز می‌شود.

وی که بیش از بیست سال در مدیریت پژوهشی فعالیت داشته است، تأکید کرد: اگر ما بخواهیم در مسیر علم و پژوهش خدمتگزاری کنیم و برای اینکه کار استاندارد و اثر فاخر از پژوهشگر دریافت کنیم، نیاز به همکاری، همراهی و همفکری معاونان و مدیران داریم.  

رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا علیهاالسلام به برخی مشکلات و کاستی‌های پژوهشگاه مطالعات اشاره کرد و گفت: پژوهشگران ما برای اینکه یک فکر و یا اثر را تولید کنند نیاز به حداقل حمایت دارد.

علی پور در پایان تصریح کرد: خدمت به پژوهشگاه و موضوع پژوهش، خدمت به جامعه الزهرا علیهاالسلام و کمک برای ارتقای این شجره طیبه است که امید است در این مسیر به توفیقات روزافزون دست پیدا کنیم.

دریافت تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱