به مناسبت پنجم اردیبهشت؛‌ روز «روحانیون، نهادهای دینی و همدلی مؤمنانه در مقابله با کرونا»؛‌

بانوان جهادگر زهرایی طلایه دار همدلی مؤمنانه در مقابله با کرونا

همدلی مؤمنانه - کرونا

بانوان طلبه از جمله جهادگرانی بودند که همزمان با شیوع بیماری کرونا در عرصه‌های مختلف جهادی از تغسیل میت در غساله خانه‌ها تا دوخت ماسک و لباس‌های بیمارستانی به رزمایش همدلی و کمک‌های مؤمنانه پیوستند.

به گزارش روابط عمومی، از همان روزهای نخست که خبر ابتلای چند نفر از همشهریان به این ویروس منتشر شد، مردم قم از اقشار  مختلف به صورت جهادی وارد عرصه شدند و به مقابله با این بحران پرکداختند.

پس از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره لزوم تلاش همه جانبه مردم و مسئولان در ریشه کن کردن ویروس کرونا و رفع بحران در جامعه، فعالیت‌های جهادی به صورت بسیار گسترده با حضور اقشار مختلف از جمله طلاب، بسیجیان، دانشجویان، بازاریان و غیره شکل گرفت.

در این میان عده ای جان بر کف، طلایه دار فعالیت‌های جهادی شدند و به صورت داوطلبانه در بیمارستان‌ها و در دل کرونا به یاری پزشکان و پرستاران شتافتند. عده ای از جهادگران به تجهیز میت پرداختند و عده ای هم در عرصه‌های دیگر از جمله دوخت لباس بیمارستان، دوخت ماسک، تهیه آبمیوه و غذا برای بیماران و غیره مشغول خدمت رسانی هستند و این خدمات و ایثار مردم، خاطرات هشت سال دفاع مقدس را برای مردم زنده کرده است.

امسال گرامیداشت هفته سلامت (یکم تا هفتم اردیبهشت) با شعار «حمایت همگانی از مدافعان سلامت» برگزار می‌شود و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور هر یک از روزهای هفته را متناسب با این رخداد نامگذاری کرد و چهارمین روز هفته سلامت به روحانیون اختصاص یافت.

روز جمعه ۵ اردیبهشت با عنوان «روحانیون، نهادهای دینی و همدلی مؤمنانه در مقابله با کرونا» نامگذاری شده است. در پی شیوع بیماری کرونا در ایران صحنه‌هایی مشاهده شد که در دنیا بی‌نظیر بود، همچون طلبه‌ای جوان که به عنوان طلبه جهادگر در یکی از بیمارستان‌های قم در حال خدمت بود و در زمان خدمت، خبر فوت همسر باردار و فرزندش را شنید و پس از گرفتن مرخصی در گوشه‌ای نشسته و در غم فراق همسر و فرزند خود گریست.

شاید طلاب اولین گروه‌های جهادگر بودند که داوطلبانه وارد میدان شدند و در خط مقدم قرار گرفتند، در این میان، بانوان طلبه نیز همچون سال‌های دفاع مقدس به میدان آمدند. طلابی از جنس زن که بدون هیچ چشمداشتی وارد عرصه شدند و خوش درخشیدند.

 گروه جهادی «بچه‌های بهشت» گروه جهادی پیشتاز در همدلی مؤمنانه

یکی از گروه‌های جهادی پیشتاز در همدلی مؤمنانه، گروه جهادی «بچه‌های بهشت» بود که جمعی از بانوان طلبه در غساله خانه‌ها به تغسیل و تکفین بیماران کرونایی می‌پرداختند.

خانم جعفری در این باره، عنوان کرد: بعد از شیوع کرونا غساله‌ها راضی نمی‌شدند که تغسیل و تکفین اموات مبتلا به کرونا را انجام دهند و از طرفی هم در روزهای اول تجهیزات حفاظتی وجود نداشت، به همین خاطر با حکم شرعی اموات با تیمم دفن می‌شدند اما بعد از توصیه رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در مورد لزوم تغسیل کامل اموات کرونایی، عده ای از طلاب داوطلب شده‌اند که واژه «بی غسل و کفن» برای عزیز خانواده ای کنار هم نیاید؛ دو واژه ای که شیعه خاطره خوبی از آن ندارد.

این بانوی طلبه جهادگر تصریح کرد: این بانوان طلبه که برای اولین بار تغسیل میت را تجربه می‌کردند، اما خداوند متعال به آنان آرامش و سعه صدر داده و هروقت که از نظر روحی تحت فشار قرار می‌گیرند از ائمه علیهم‌السلام مدد می‌گیرند.

حضور در فعالیت‌های جهادی از قم تا رشت

پس از راه اندازی گروه‌های تغسیل در قم، عده ای از طلاب در شهرهای مختلف به این امر پرداختند و عده ای از طلاب نیز از قم راهی شهرستان‌ها شدند و در این امر خداپسندانه و مؤمنانه  شرکت کردند، از جمله خانم کبری خوشرو، طلبه جهادگری که وقتی دید جهادگران بسیاری در قم به صورت داوطلبانه به خدمت مشغولند، به استان گیلان رفت و همراه با سه طلبه دیگر کار غسل و کفن اموات کرونایی در استان گیلان را آغاز کردند.

وی که فعالیت جهادی اش را از بیمارستان شهید بهشتی قم آغاز کرده بود، گفت: بعد از چند روزی که در بیمارستان شهید بهشتی مشغول بودیم و جهادگران بیشتری به صورت داوطلبانه حضور یافتند، با خود گفتم که وظیفه ام را انجام داده ام و فکر می‌کردم که کفایت می‌کند اما همان زمان بود که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی فرمودند هرچیزی که در ریشه کنی این بیماری کمک کند یک حسنه محسوب می‌شود و همان روز تصمیم گرفتم که تا آخرین لحظه ای که برای حضورم نیاز احساس می‌شد میدان را ترک نکنم.

این طلبه جهادگر یادآور شد:  در بیمارستان شهید بهشتی یکی از بیماران زن مسنی بود که هیچ کس را نداشت، حضورم در بیمارستان و خدمت رسانی به او باعث شده بود که با من رابطه صمیمی پیدا کند و با خلوص نیت و باور قلبی می‌گفت که اعتقاد دارم خدا تنها تو را را برای من فرستاده است و انقدر به این حرف اعتقاد داشت که من هم به آن باور پیدا کردم و دیگر برایم هیچ انگیزه ای مطرح نبود و فقط می‌خواستم به قدر ذره ای خدا را از خودم راضی نگه دارم.

با  خدمت به بیماران کرونایی احساس آرامش می‌کنم

برخی جهادگران روزهای نخست برحسب وظیفه وارد این عرصه‌های جهادی شدند، اما پس از گذشت چندی، آرامشی به آنان دست داده که حاضر نیستند این حس خوش را رها کنند و برای رضای خدا در این مسیر گام برمی دارند. خانم کبری حاج دزفولی، مبلغ جامعه الزهرا علیهاالسلام که به عنوان یکی از بانوان جهادگر در بیمارستان‌های قم مشغول بود، هر روز از قم به تهران رفته و در بیمارستان امام خمینی تهران مشغول به فعالیت جهادی است.

این بانوی طلبه که با داشتن پنج فرزند، در خدمت به بیماران کرونایی پیشتازی می‌کند، تصریح کرد: سخنان رهبر معظم انقلاب مدظله العالی برای من حکم جهاد را داشت و من بر خود واجب دانستم که در این همدلی مؤمنانه شرکت کنم.

وی که بدون هیچ چشمداشتی در این حرکت خداپسندانه حضور یافته است، عنوان کرد: این فعالیت‌های جهادی باعث ایجاد همدلی بین مردم می‌شود و اثرات روحی مثبت بر جامعه خواهد داشت.

این مبلغ دینی در پاسخ به این سؤال که پس از حضور در بیمارستان و مواجهه با بیماران کرونایی چه حسی دارد، گفت: برخی تصور می‌کنند که فعالیت‌های جهادی در بیمارستان باعث خستگی جسم و روح می‌شود، اما من هر روز از ساعت ۸ تا 15 در بیمارستان هستم و وقتی به خانه می‌روم احساس آرامش دارم.

رزمایش همدلی و کمک‌های مؤمنانه، نزول برکات و رحمت الهی را به همراه خواهد داشت

خانم فاطمه ازناوی، دیگر بانوی طلبه جهادگر که از روزهای نخستین بحران وارد فعالیت‌های جهادی شده است، با اشاره به دوخت مایحتاج بیمارستانی توسط بانوان جهادگر قمی، تصریح کرد: گسترش روحیه ایثار و فداکاری در جامعه و این رزمایش همدلی و کمک‌های مؤمنانه، قطعا نزول برکات و رحمت الهی را به همراه خواهد داشت. 

این بانوی جهادگر بیان داشت: جریان شیوع کرونا علیرغم اینکه می‌توانست در کشور افسردگی ایجاد ‌کند، با آغاز فعالیت جهادگران و خیّرین سلامت، روحیه پرنشاطی را در جامعه ایجاد کرده و خانواده‌ها به تکاپو افتاده اند و در رفع این بحران تلاش می‌کنند

ازناوی تصریح کرد: اینکه تمام خانواده در این حرکت جهادی فعالیت می‌کنند، بزرگترین جهاد است که در جامعه اتفاق افتاده است.

جهادگران عرصه سلامت ادامه‌دهنده مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی هستند

خانم فاطمه زهرا سلطانی، طلبه سطح دو جامعه الزهرا علیهاالسلام از دیگر بانوان جهادگر بود که از روزهای نخستین شیوع بیماری کرونا وارد عرصه خدمت‌رسانی در تولید ماسک و لباس‌های بیمارستانی شد.

این بانوی جهادگر با اشاره به اهمیت فعالیت‌های جهادی در شرایط بحرانی کشور، اظهار داشت: همانطور که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی فرمودند ما نسبت به حفظ جان دیگران مسئولیم، شاید ما با حرفه پرستاری آشنا نباشیم و یا شرایط حضور در بیمارستان را هم نداشته باشیم، اما مسئولیت حفظ جان پزشکان و پرستاران متوجه ما است و تولید ماسک و لباس‌های بیمارستانی می‌تواند به حفظ جان مدافعان سلامت کمک کند.

سلطانی با بیان اینکه امروز جهادگران عرصه سلامت ادامه‌دهنده مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی هستند، عنوان کرد: ما باید تفکرات شهید حاج قاسم سلیمانی را در جامعه نشر دهیم، بر اساس تفکر شهید حاج قاسم سلیمانی جمهوری اسلامی حرم است و ما باید در حد توان خود از این حرم دفاع و برای تقویت آن تلاش کنیم و موانعی که بر سر راه اهداف نظام جمهوری اسلامی است برداریم؛ فعالیت جهادگران در شرایط بحرانی شیوع کرونا در کشور نیز از جهتی کمک به حفظ اصل نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

همدلی مردم در مقابله با کرونا یادآور همدلی‌های دوران هشت سال دفاع مقدس است

خانم لیلا عقیقی، طلبه سطح چهار جامعه الزهرا علیهاالسلام از دیگر بانوان جهادگری است که در این زمینه فعالیت دارد، این بانوی طلبه نیز با داشتن پنج فرزند از نیمه اسفند تا کنون در فعالیت‌های جهادی فعالیت می‌کند.

این بانوی طلبه جهادگر که تجربه حضور و فعالیت در بیمارستان را در سال 68 هم داشته، گفت: آن زمان دوران نوجوانی را می‌گذراندم و مدتی در بیمارستان برای امداد به مجروحان جنگی مشغول شدم که خاطرات بسیاری از آن دوران به یاد دارم؛ امروز نیز مردم عزیزمان همچون دوران دفاع مقدس، لحظات به یادماندنی را در تاریخ ثبت خواهند کرد.

عقیقی با اشاره به پویش رزمایش همدلی و کمک‌های مؤمنانه در شرایط بحرانی امروز، عنوان کرد: امروز همدلی بالای افراد جامعه یادآور همدلی‌های دوران هشت سال دفاع مقدس است، همانطور که جنگ تحمیلی درکنارسختی‌هایی که داشت، زیبایی‌های زیادی آفرید و «دفاع مقدس» را برای ما رقم زد، مبارزه با بیماری کرونا نیز در کنار سختی‌هایی که دارد، مساوات، همدلی، رشد و تعالی جامعه و کشورمان را در پی دارد و همین مسئله زمینه ظهور حضرت ولیّ عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف را فراهم خواهد کرد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱