به همت معاونت پژوهش؛

گروه موضوع‌شناسی فقهی در جامعه‌الزهرا(س) راه‌اندازی شد

گروه موضوع شناسی فقهی

گروه موضوع‌شناسی فقهی با حضور مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در معاونت پژوهش این مؤسسه راه‌اندازی شد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، گروه موضوع شناسی فقهی در معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با حضور حجت الاسلام و المسلمین مدنی، مسئولان مؤسسه موضوع شناسی، معاونت پژوهش و جمعی از اساتید و پژوهشگران حوزه فقه راه اندازی شد.

این گروه در کنار سایر گروه‌های پژوهشی پژوهشگاه حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها)، فعالیت پژوهشی خود را به شکل رسمی آغاز کرد.

در ابتدای این مراسم و پس از قرائت آیات وحی، سرکار خانم فیروزی، دبیر گروه موضوع‌شناسی فقهی ضمن قدردانی از مهمانان و مدعوین، از روند شکل‌گیری این گروه و اقدامات انجام شده جهت شروع به کار و برنامه‌های پیش رو گزارشی ارائه داد.

دبیر گروه موضوع شناسی فقهی اظهار داشت: از جمله برنامه‌های مهم، برگزاری نشست‌های علمی ـ پژوهشی با موضوع روش موضوع‌شناسی، کارگاه‌های پژوهشی و تربیت پژوهشگر در حوزه موضوع‌شناسی است.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین مدنی، مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با اشاره به اهمیت موضوع برای رسیدن به فتوا نزد مراجع، عنوان کرد: تقارن شروع فعالیت این گروه با شعبان المعظم را به فال نیک می‌گیریم و تأکید می‌کنیم که این مسیر انشاءالله در جامعه به شکل جدی دنبال خواهد شد.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) افزود: ما از همکاری مجموعه‌های همسو استقبال می‌کنیم و بنا نداریم که همکاری‌های ما قطع شود، بلکه باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد.

حجت الاسلام و المسملین مدنی با اذعان به این مسئله که جنس این پژوهش‌ها با سایر پژوهش‌ها متفاوت است و جای هیچ‌گونه خطایی نیست، تصریح کرد: گرچه خطا در هیچ جا خوب نیست اما با توجه به این که خطا در پژوهش موضوع‌شناسی ممکن است منجر به فتوای اشتباه شود باید از شتاب‌زدگی پرهیز شود.

وی اضافه کرد: لازم است نهایت بحث و بررسی انجام گیرد چرا که نتیجه پژوهش‌ها گام قبل از فتوا است، بنابراین بسیار حساس و مهم است؛ از سویی پرهیز از شتاب‌زدگی به معنای رها کردن کار و آهسته قدم برداشتن نیست و باید جدی، سریع و محکم حرکت کرد.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با معرفی سرکار خانم فیروزی به عنوان دبیر گروه موضوع‌شناسی ابراز امیدواری کرد که ارتباط با اساتید، مؤسسات، و حلقات بحث علمی به خوبی شکل گیرد تا نتیجه به بهترین نحو حاصل شود.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی افزود: معاونت پژوهش هرگونه امکانات را برای پیشبرد اهداف گروه موضوع‌شناسی در اختیار خواهد گذاشت و به محض اعلام آمادگی گروه، اقدامات لازم جهت چاپ نشریه موضوع‌شناسی انجام خواهد شد.

در ادامه حجت والمسلمین فلاح زاده، بنیان‌گذار مؤسسه موضوع شناسی فقهی، ضمن ابراز خرسندی از تشکیل این گروه در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، از اقدامات مدیریت این مؤسسه جهت پایه ریزی این گروه قدردانی کرد.

وی با بیان سخنانی از بزرگانی چون رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)، شهید آیت الله مطهری(ره)، شهید صدر(ره) و حضرت آیت الله مکارم شیرازی به اهمیت و ضرورت موضوع‌شناسی احکام اشاره کرد و گفت: به گفته بزرگان، با توجه به کثرت موضوعات و مقتضیات زمان، جای این بحث در حوزه های علمیه از 500 سال گذشته تا کنون خالی مانده بود

حجت والمسلمین فلاح زاده با اشاره به نتایج برخی از پژوهش‌های موسسه موضوع‌شناسی، از استقبال و نظر خاص مراجع نسبت به این مؤسسه خبر داد و افزود: برای مثال در مسئله مسافت شرعی و حد ترخص، مراجع نظر مؤسسه را متقن می‌دانند.

در این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین بیات، معاون علمی پژوهشی مؤسسه موضوع‌شناسی، ضمن تشکر از مدیریت جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) و تأکید بر لزوم همکاری این دو مرکز علمی، با اشاره به اهمیت روش‌شناختی موضوع‌شناسی از تلاش‌های مؤسسه برای تدوین یک روش واحد برای شناخت موضوعات خبر داد.

معاون علمی پژوهشی مؤسسه موضوع‌شناسی فقهی تأکید کرد: برای رسیدن به وحدت نظر در خصوص روش موضوع‌شناسی، جلسات بحث و بررسی و کارگاه های آموزشی ضروری است.

حجت الاسلام و المسلمین بیات در بیان اهمیت موضوع شناسی عنوان کرد: اگر نگوییم اهمیت موضوع بیش از استنباط است، حداقل در مستوای استنباط حکم هست. چرا که اساسا موضوع، مقدم بر حکم و سبب حکم است و بنابراین موضوع بر حکم تقدم دارد.

همچنین حضرت آیت الله نیازی، عضو هیئت امنای مؤسسه و مدیر شورای علمی گروه موضوع‌شناسی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با اشاره به اهمیت، ضرورت و جایگاه پژوهش تصریح کرد: اساس پژوهش به عکس آموزش، اخلاص است.

مدیر شورای علمی گروه موضوع‌شناسی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بیان داشت: «اطلبوالعلم ولو لغیرالله ...؛ طلب علم برای حصول نتیجه حتی برای غیر خدا نیز ارزشمند است»، چنانچه شیخ انصاری در این باره فرمودند: درس بخوانید و بگویید چه برای خدا و چه برای غیرخدا.

مدنی-گروه موضوع شناسی 

فلاح زاده گروه موضوع شناسی فقهی

 

 

بیات موضوع شناسی فقهی

 

گروه موضوع شناسی فقهی

 

گروه موضوع شناسی فقهی

 

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱